Οι επιπτώσεις του κορονοϊού στο αλκοόλ
Ο κορονοϊός, ή COVID-19, φαίνεται ότι επηρεάζει τους μεγάλους παίκτες οινοπνευματωδών ποτών, οι οποίοι αναμένεται να έχουν οικονομικές επιπτώσεις το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Η Κίνα είναι μία από τις μεγαλύτερες αγορές πολυτελών αλκοολούχων ποτών παγκοσμίως -αντιπροσωπεύει το 20% των κερδών της Remy-Cointreau, το 10% του Pernod Ricard και το 3% του Diageo. Η χώρα είναι επίσης η μεγαλύτερη αγορά μπύρας στον κόσμο, με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Βραζιλία να κατέχουν τη δεύτερη και την τρίτη θέση.
Αλλά ο κορονοϊός έχει παγώσει τα πάντα. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής είναι απενεργοποιημένες ή λειτουργούν ελάχιστα, τα μπαρ κλείνουν και τα εστιατόρια λειτουργούν μόνο περιορισμένες ώρες.
Για την εταιρία Diageo, τον γίγαντα πίσω από την Guinness, το Johnnie Walker Scotch και τη βότκα Smirnoff, η Κίνα υπήρξε οχυρό. Τέτοια εποχή το περασμένο έτος, η Diageo ήταν ευημερούσα, με τις καθαρές πωλήσεις στην Κίνα να αυξάνονται και τα κινέζικα λευκά οινοπνευματώδη ποτά και σκοτσέζικα ουίσκι να έχουν μεγάλη ζήτηση. Οι πωλήσεις στην ευρύτερη Κίνα σημείωσαν αύξηση 24% το τελευταίο εξάμηνο του 2019.
Μετά την έξαρση, η εταιρεία προβλέπει ότι η αύξηση των πωλήσεων θα φτάσει το 4-6%, πολύ χαμηλότερη από την προ-ιού εποχή. «Θα υπάρξει αντίκτυπο στην απόδοση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Ιβάν Μενέζες. Η εταιρεία έχει περικόψει όλα τα ταξίδια προς και από την Κίνα σε μια προσπάθεια να παρακάμψει τον ιό.
Η εταιρία Pernod Ricard αισθάνεται επίσης τις επιπτώσεις. Η μάρκα μείωσε την καθοδήγηση για ολόκληρο το έτος την περασμένη Πέμπτη, δηλώνοντας ότι ο ιός θα έχει «σοβαρές» επιπτώσεις. Ο Alexandre Ricard, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Pernod Ricard σημειώνει: «Το περιβάλλον παραμένει ιδιαίτερα αβέβαιο [τους επόμενους μήνες] από γεωπολιτική άποψη, με πρόσθετη πίεση που σχετίζεται με την επιδημία COVID-19. Ενώ σήμερα δεν μπορούμε να προβλέψουμε τη διάρκεια και την έκταση του αντίκτυπου, παραμένουμε αισιόδοξοι για τη στρατηγική μας».
Με τη διάγνωση περίπου 50.000 ατόμων, οι αλυσίδες εφοδιασμού λειτουργούν ελάχιστα. Οι χώροι κατανάλωσης ποτών και εστίασης είναι κλειστοί, με το απόθεμα να παραμένει ανέγγιχτο σε ράφια ή σε αποθήκες. Πολλές μάρκες προσπαθούν να δημιουργήσουν πρωτοβουλίες κόστους για να αντισταθμίσουν τα χτυπήματα.
Ο ιός έπληξε τη χώρα στη μέση των διακοπών της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς που είναι μία από τις σημαντικότερες περιόδους κατανάλωσης αλκοόλ στη χώρα.
«Η επιτόπια κατανάλωση έχει επηρεαστεί σημαντικά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Carlsberg Cees 't Hart σε τηλεδιάσκεψη για το οικονομικό έτος 2019. «Σχεδόν όλες οι επιλογές νυχτερινής διασκέδασης είναι κλειστές. Το 50% των εστιατορίων είναι κλειστά. «Ο Χαρτ σημείωσε ότι η επιδημία έκλεισε ένα «διψήφιο ποσοστό» των καταστημάτων.
Η εταιρεία έχει πιέσει για να αυξήσει την παρουσία της στην Κίνα κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών. Η Carlsberg σχεδίαζε να είναι σε 40 κινεζικές πόλεις μέχρι το 2022. Επίσης, ο Χαρτ δηλώνει ότι η εταιρεία είναι αισιόδοξη - αναμένει ότι ο Μάρτιος θα είναι περίοδος ανάκαμψης και ότι οι κανονικές εργασίες θα αποκατασταθούν μέχρι τον Ιούνιο.
Η Anheuser-Busch ανέφερε μείωση στις πωλήσεις του τρίτου τριμήνου, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 5,9%. Οι σχέσεις των ΗΠΑ με την Κίνα προκάλεσαν συνεχείς καταστροφές για την Anheuser-Busch, με όγκους που σημειώθηκαν στα τελευταία έξι από τα οκτώ τρίμηνα της αγοράς.
Ο κορονοϊός επηρεάζει και μια σειρά από παγκόσμιες μάρκες μπύρας και ποτού, συμπεριλαμβανομένων της Carlsberg, Pernod Ricard και Anheuser-Busch οι οποίες είχαν αναπτύξει μεγαλύτερους δεσμούς με τις κινεζικές αγορές μέσω των ακριβών νέων αποστακτήριων και ζυθοποιείων.
Η Pernod-Ricard είχε ανακοινώσει σχέδια για να ανοίξει ένα αποστακτήριο ουίσκι αξίας 150 εκατομμυρίων δολαρίων στην Κίνα. Προγραμματισμένο να ανοίξει το 2021, το αποστακτήριο των 13 εκταρίων, Sichuan, επιδίωξε να προσελκύσει δύο εκατομμύρια τουρίστες κατά την πρώτη δεκαετία λειτουργίας του.
Η Carlsberg απέκτησε μειοψηφικό μερίδιο στην Jing-A, κινεζική ζυθοποιία, στα μέσα του 2019. Οι περισσότερες από τις μπυραρίες του Πεκίνου έχουν κλείσει για να προστατεύσουν τους υπαλλήλους από τον ιό, παρόλο που προσφέρουν υπηρεσίες delivery.
Η Anheuser-Busch άνοιξε ένα ζυθοποιείο στη Wuhan για την Kaiba, Goose Island και Boxing Cat το 2018, θέλοντας να ενταχθεί στην αυξανόμενη αγορά craft beer στην Κίνα. Η εταιρεία παρουσίασε επίσης ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης με έδρα τη Wuhan, όπου δοκιμάζονται νέες γεύσεις για την αγορά. Όλα έχουν κλείσει από την έναρξη της επιδημίας.
Η τεράστια εταιρία μπύρας ήταν επίσης λίγους μήνες μακριά από το άνοιγμα μιας ευρύχωρης εγκατάστασης για παραγωγή μπύρας Corona στην Κίνα. Τεράστια ποσά επένδυσης είχαν διοχετευθεί στη μονάδα – η οποία είχε οριστεί να παρέχει προϊόντα σε όλη την Ασία.
Η Corona όμως έχει ένα μοναδικό πρόβλημα: η Google αποκάλυψε ότι οι αναζητήσεις στο διαδίκτυο για τη φράση coronavirus beer αυξήθηκαν 3.200% παγκοσμίως. Η Constellation Brands, ιδιοκτήτρια της Corona στις ΗΠΑ, διαβεβαίωσε φυσικά ότι δεν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ του ιού και της μπύρας.
Ο χρόνος θα δείξει αν η μείωση της κατανάλωσης μπύρας στην Κίνα σχετίζεται μόνο με τον ιό ή και με μια γενικότερη τάση αλλαγής των προτιμήσεων των καταναλωτών. Προς το παρόν, οι μεγάλες εταιρίες ποτού αντέχουν το πλήγμα.