Enter του Ιδρύματος Ωνάση: Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Άρης Σερβετάλης και ό,τι νέο έρχεται

enter-tou-idrumatos-onasi
ΤΕΤΑΡΤΗ, 01 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020

Η νέα σειρά με έργα φτιαγμένα στην καραντίνα μέσα σε 120 ώρες.

ENTER: Το Ίδρυμα Ωνάση συνομιλεί με την εποχή, τη στιγμή και την κατάσταση. Συνεχίζει να μοιράζεται και να δημιουργεί, ανέπαφα μεν, αλλά με την ίδια αγάπη για τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του, τους καλλιτέχνες και το κοινό τους. Το Ίδρυμα Ωνάση αναθέτει τις τελευταίες εβδομάδες σε δημιουργούς από όλο τον κόσμο νέα πρωτότυπα έργα φτιαγμένα μέσα σε 120 ώρες. Πατάμε ENTER από τις οθόνες μας σε νέες φόρμες, σε νέες δημιουργίες, που φιλοδοξούν να αποτελέσουν ένα είδος καλλιτεχνικής ψηφιακής χρονοκάψουλας, μια πνοή ελπίδας για τον καλλιτεχνικό χώρο που πλήττεται και μία ακόμη απόδειξη ότι έχουμε ο ένας τον άλλον.

Ο πρώτος κύκλος του ENTER ολοκληρώνεται σήμερα, Δευτέρα 29 Ιουνίου, με μια σειρά έργων από την Ευρώπη και την Αμερική. Η Isabella Rossellini και ο Paul Magid μάς μιλούν από ένα αγρόκτημα στην πολιτεία της Νέας Υόρκης για τη δύναμη της σαγήνης και αναρωτιούνται αν η ομορφιά βρίσκεται στα μάτια του θεατή, με τη δεύτερη ταινία τους για το ENTER, με τίτλο Darwin, What? What?· η Έφη Μπίρμπα καταθέτει από την Αθήνα μια αλληγορία για την ποίηση της ανθρώπινης φύσης σε περιόδους αγωνίας, με το To Σύνδρομο του Λαοκόωντα, σε ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη· η Kat Válastur, με το Slothian days, επιστρατεύει στο Βερολίνο τρεις διάσημους χορευτές που κηρύσσουν με χιούμορ και χορό τη νέα εκκίνηση· η Liesbeth Gritter (Kassys), με το The Script: Make Yourself at Home, φτιάχνει στο Άμστερνταμ ένα έργο σε δύο μέρη που περιλαμβάνει ταυτόχρονη ερμηνεία μέσω live stream από 6 ερμηνευτές σε 6 διαφορετικές τοποθεσίες και επακόλουθο βίντεο/φιλμ της παράστασης (σε δικό της μοντάζ), το οποίο θα φιλοξενηθεί από τις ψηφιακές πλατφόρμες του Ιδρύματος Ωνάση· η Emily Mast και ο Yehuda Duenyas κινητοποιούν στο Λος Άντζελες καλλιτέχνες, συγγραφείς, προγραμματιστές, δικηγόρους και δημιουργούν το How Are We, μια συλλογικής δημιουργίας περφόρμανς που συλλαμβάνει τις τρέχουσες συνθήκες μας· ο Ramsess, από το Leimert Park του Λος Άντζελες, στέλνει ομορφιά στον κόσμο με τις μάσκες του σε καιρό πανδημίας, στο Quilted Masks· ενώ η Okwui Okpokwasili χορεύει στο Μπρούκλιν με φόντο γκριζογάλανα σύννεφα, στο Altostratus: An Allegory.

Διατίθενται ήδη έργα σημαντικών καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο που ανήκουν σε διάφορες γενιές και καλλιτεχνικά πεδία. Την 8η εβδομάδα του ENTER, το Ίδρυμα Ωνάση ανέθεσε την επιμέλεια στο NEW INC του New Museum της Νέας Υόρκης, το πρώτο hub τέχνης, τεχνολογίας και design που έχει δημιουργηθεί από ένα μουσείο. Το NEW INC, με τη σειρά του, προσκάλεσε γυναίκες καλλιτέχνες και δημιουργικές τεχνολόγους, όπως οι Kristin Lucas, Ari Melenciano, Zhenzhen Qi, Laurel Schwulst και Molly Soda, να καταθέσουν νέες δημιουργίες τους. Η 7η εβδομάδα αφιερώθηκε σε έργα που οι καλλιτέχνες Κατερίνα Ανδρέου, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Ιωάννης Μανταφούνης, Eun-Me Ahn επανακατέλαβαν τον δημόσιο χώρο. Η 6η εβδομάδα περιλάμβανε ιδρυτικά μέλη από σπουδαίες θεατρικές κολεκτίβες (Forced Entertainment, Rimini Protokoll), βραβευμένους με Marcel Duchamp καλλιτέχνες, ανερχόμενους κινηματογραφιστές, ιδιαίτερα σχήματα μουσικής-περφόρμανς: Γιώργος Ζώης, Σίμος Κακάλας, Eric Baudelaire, Tim Etchells - Jim Fletcher - Chris Thorpe, ITCHY-O, Ethan Lipton & his Orchestra, Daniel Wetzel. Την 5η εβδομάδα το Ίδρυμα Ωνάση ανέθεσε την επιμέλεια στο Chocolate Factory Theater, μια δυνατή φωνή μέσα στην Πόλη της Νέας Υόρκης για την ευαισθητοποίηση πάνω στη δύναμη των τεχνών, με έργα των Madeline Best & Brian Rogers, Tei Blow, keyon gaskin, Dynasty Handbag, Annie-B Parson. Για την 4η εβδομάδα, το πρόγραμμα αναθέσεων από το Onassis USA επιμελήθηκε το Queens Museum, το οποίο εδρεύει στο Κουίνς, την περιοχή που επλήγη περισσότερο στην πολιτεία της Νέας Υόρκης με έργα των Xin Liu, Samita Sinha, Frisly Soberanis, QUEENSBOUND και Alina Tenser & Gabo Camnitzer. Από τη Στέγη την ίδια εβδομάδα προστέθηκαν έργα των Λένα Κιτσοπούλου, Μαρία Παπαδημητρίου και RootlessRoot. Την 3η εβδομάδα μας υποδέχτηκαν στο σπίτι τους η Isabella Rossellini και ο Paul Magid, ο Ziad Antar, η Εύη Καλογηροπούλου, ο Kareem Kalokoh, οι Risa Puno και Avi Dobkin, οι RootlessRoot, οι Κωστής Σταφυλάκης & Τεό Τριανταφυλλίδης & Αλέξης Φιδετζής και ο Akira Takayama. Η 2η εβδομάδα περιλάμβανε έργα των Ηλία Αδάμ, Σίμου Κακάλα, Βασίλη Κεκάτου, Αντώνη Φωνιαδάκη, Emily Johnson, Kathryn Hamilton (Sister Sylvester), RootlessRoot, Στέφανου Τσιβόπουλου. Tο πρόγραμμα Enter εγκαινιάστηκε με παράδοξα σόλο και απροσδόκητες οικογενειακές συμπράξεις σε αθηναϊκά και νεοϋορκέζικα υπνοδωμάτια και σαλόνια με έργα των Δημήτρη Καραντζά, Ευθύμη Φιλίππου, 600 HIGHWAYMEN, Maria Antelman, Kimberly Bartosik, Annie Dorsen, Radiohole, που αποτελούσαν το πρόγραμμα της 1ης εβδομάδας.

Πατήστε ΕΝΤΕR σε πάνω από 55 νέα έργα που διατίθενται ήδη, χωρίς αντίτιμο ή χρονικό περιορισμό, και περιπλανηθείτε στα έργα καλλιτεχνών που δίνουν φωνή στο σήμερα. Το ENTER δίνει νέο ραντεβού για τον Σεπτέμβριο.

  • Isabella Rossellini & Paul Magid

DarwinWhatWhat?

Video | Διάρκεια: 8΄01΄΄

Τι κάνει ο Δαρβίνος στον κήπο της Ιζαμπέλα Ροσελίνι; Μετά το DarwinWhat?, που η Ιζαμπέλα Ροσελίνι και ο Πολ Μάγκιντ παρουσίασαν στην τρίτη εβδομάδα του ENTER, οι δύο διάσημοι καλλιτέχνες βγαίνουν από το σπίτι και δημιουργούν ένα οχτάλεπτο βίντεο, με τίτλο Darwin, What? What?, στον κήπο τους, στρέφοντας το βλέμμα τους σε μια από τις πιο αμφιλεγόμενες πτυχές της θεωρίας της εξέλιξης, αυτή της σεξουαλικής επιλογής.
Η Ιζαμπέλα διαβάζει το βιβλίο Η καταγωγή του ανθρώπου, όπου ο Δαρβίνος καταθέτει την άποψή του για τη σεξουαλική επιλογή. Καθώς αποκοιμιέται διαβάζοντάς το, εμφανίζεται το φάντασμα του Δαρβίνου. Τα ρούχα της Ιζαμπέλα έχουν ένα μοτίβο παγωνιού, κάτι που φέρνει πονοκέφαλο στον Δαρβίνο. Ο ίδιος είχε κάνει την περίφημη δήλωση ότι «η όψη του φτερώματος στην ουρά ενός παγωνιού, όποτε κι αν το κοιτάξω, μου φέρνει πονοκέφαλο». Αυτή η εκπληκτική ουρά θα μπορούσε να είχε υπονομεύσει τη θεωρία της εξέλιξης μέσω της φυσικής επιλογής.
Ενώ η φυσική επιλογή είναι ο αγώνας για επιβίωση μέσω των διαρκώς εξελισσόμενων και βελτιούμενων ικανοτήτων για επιβίωση, η σεξουαλική επιλογή είναι ο αγώνας για επιβίωση όπου χρησιμοποιείται η δύναμη της σαγήνης για να επιτευχθεί το ζευγάρωμα. Το περίτεχνο φτέρωμα του παγωνιού μπορεί να εξηγηθεί μόνο με τη σεξουαλική επιλογή.
Ο Δαρβίνος απέδωσε την ανάπτυξη πολύχρωμου φτερώματος, τραγουδιών και χορών ερωτοτροπίας στη σεξουαλική επιλογή. Αυτό θεωρήθηκε τότε πολύ αμφιλεγόμενο, κυρίως επειδή αναγνώριζε ότι τα θηλυκά δεν είναι καθόλου παθητικά, αλλά έχουν ισχυρό ρόλο στη διαμόρφωση των ειδών, μέσω της επιλογής του συντρόφου τους.

Επιτυχημένο μοντέλο με αναρίθμητα εξώφυλλα περιοδικών, σπουδαία ηθοποιός με δεκάδες ταινίες στο ενεργητικό της και συνεργασίες με τους πιο σημαντικούς σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου, η Ιζαμπέλα Ροσελίνι δεν επαναπαύτηκε ποτέ στις δάφνες της. Έχει επιδείξει βαθύ ενδιαφέρον για τα ζώα και έχει δημιουργήσει βραβευμένες σειρές μικρού μήκους ταινιών (Green PornoSeduce Me και Mammas) μετά το μεταπτυχιακό της στη Συμπεριφορά και την Προστασία των Ζώων.

Ο Πολ Μάγκιντ, συνιδρυτής της διεθνούς κωμικής θεατρικής, μουσικής και ακροβατικής ομάδας Flying Karamazov Brothers (FKB), έχει εμφανιστεί αναρίθμητες φορές στο Μπρόντγουεϊ, στο Ουέστ Εντ του Λονδίνου, στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο, έχει γράψει θεατρικά έργα και έχει τιμηθεί με αρκετά βραβεία, μεταξύ αυτών με ένα Emmy και ένα Obie. Ευαισθητοποιημένος καλλιτέχνης και ο ίδιος, είναι συνιδρυτής και διευθυντής της New Old Time Chautauqua (NOTC), μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης που, από το 1981, φέρνει εκπαίδευση, ψυχαγωγία και γέλιο στις υποβαθμισμένες κοινότητες των βορειοδυτικών Ηνωμένων Πολιτειών.

Darwin, What? What? από την Isabella Rossellini και τον Paul Magid
Κάμερα και μοντάζ: Kirsten Tanjutco
Μουσική: Doug Wieselman
Τεχνική υποστήριξη: Roberto Rossellini
Ανάθεση: Ίδρυμα Ωνάση

https://www.onassis.org/el/video/darwin-what-what-isabella-rossellini-paul-magid
https://youtu.be/o1j2b9f6qLI

  • Έφη Μπίρμπα

Syndrome de Laocoon 

Video | Διάρκεια: 16΄12΄΄

Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης δημιουργούν για το ENTER μια αλληγορία για την ανθρώπινη συνθήκη. Μια αυτοφυής άκανθος (Acanthus mollis L.) καταστρέφεται ολοκληρωτικά. Το Triodion του Arvo Pärt ξεκινά με τον Τρισάγιο ύμνο και καταλήγει σε αυτόν. Το σύμπλεγμα του Λαοκόωντα, το περιβόλι του οσίου Παΐσιου του Αγιορείτη. Κάθε ξεκίνημα της άνοιξης, ο Άρης καταστέλλει την ορμή των αγριόχορτων στον κήπο.

H Έφη Μπίρμπα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Φοίτησε στη Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και ολοκλήρωσε τις σπουδές με μια μεσαίου μήκους ταινία. Από το 2008, η δραστηριότητά της εντοπίζεται στους χώρους των παραστατικών τεχνών, του θεάτρου, του κινηματογράφου, της περφόρμανς, της βιντεοτέχνης και της σκηνογραφίας. Είναι ιδρυτικό μέλος του δικτύου καλλιτεχνών “Rēs Ratio Network”.

Ο Άρης Σερβετάλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Είναι απόφοιτος της δραματικής σχολής Διομήδη Φωτιάδη. Συμμετέχει από το 1997 σε θεατρικές και χοροθεατρικές παραστάσεις. Έχει εργαστεί για τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Είναι ιδρυτικό μέλος του δικτύου καλλιτεχνών “Rēs Ratio Network”.

Σύλληψη, σκηνοθεσία, μοντάζ: Έφη Μπίρμπα
Εμφανίζονται: Άρης Σερβετάλης, Misa
Μουσική: Arvo Pärt, Triodion, σε ερμηνεία της Latvian Radio Choir, υπό τη διεύθυνση του Sigvards Klava (1998)
Ανάθεση: Ίδρυμα Ωνάση

  • Kat Válastur

Slothian days

Video | Διάρκεια: 5΄

Το Slothian days είναι μια sci-fi ιστορία γυρισμένη σε διαφορετικές τοποθεσίες του Βερολίνου. Με πρωταγωνιστές τρεις αξιόλογους ερμηνευτές της χορευτικής σκηνής του Βερολίνου, τον Τy Boomershine, την Ogbitse Omagbemi και τη Leah Katz, το Slothian days δρα απελευθερωτικά στη δυσκολία των καιρών, με το χιούμορ και τον χορό να δίνουν την ώθηση για να αρχίσουμε ξανά.

Η Kat Válastur είναι χορογράφος και χορεύτρια, που γεννήθηκε στην Αθήνα και ζει στο Βερολίνο. Τα έργα της προσδιορίζονται από τη δημιουργία μιας διακριτής χορευτικής και εικαστικής γλώσσας, στην οποία οι επιθυμίες μας, η μυθοπλασία και η πραγματικότητα συγχωνεύονται σε στοχαστικές έννοιες δημιουργώντας εξαιρετικά έντονες ατμόσφαιρες που προκαλούν τις αισθήσεις με τις μεταβαλλόμενες και οικείες τους ποιότητες. Έχει ανακηρυχθεί υποσχόμενο ταλέντο στον χορό από το περιοδικό Tanz (2016), ήταν υποψήφια για το βραβείο George-Tabori (2017) και υπήρξε προσκεκλημένη καλλιτέχνης στο Ινστιτούτο Χωρικού Πειραματισμού – ένα πρότζεκτ που αποτέλεσε πρωτοβουλία του Olafur Eliasson και του Πανεπιστημίου Τεχνών του Βερολίνου. Στην τελευταία της σειρά έργων, με τον γενικό τίτλο The staggered dances of beauty, η ψηφιακή διεργασία του morphing –όπου μια εικόνα ή ένα σχήμα μεταμορφώνεται μέσα από μια απρόσκοπτη μετάβαση σε κάποια άλλη– γίνεται μια κινητική τεχνική σωματικών μεταμορφώσεων. Το πιο πρόσφατο ομαδικό έργο της, Arcana Swarm, υποστηρίχθηκε από το Ίδρυμα Hermès στο πλαίσιο του “New Settings” και παρουσιάστηκε ως εν εξελίξει έργο στο πλαίσιο του Live Works volume 7 / Performance Act Award, στον χώρο Centrale Fies της Ιταλίας (2019). Έκανε πρεμιέρα στο θέατρο HAU Hebbel am Ufer στο Βερολίνο, τον Νοέμβριο του 2019, ενώ αργότερα τον ίδιο μήνα ανέβηκε στο Théâtre de la Cité international στο Παρίσι, στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Théâtre de la Ville.

Μια δημιουργία της Kat Válastur (σκηνοθεσία, μουσική, μοντάζ, σενάριο)
Ερμηνευτές: Omagbitse Omagbemi, Ty Boomershine, Leah Katz
Κάμερα: Leon Eixenberger
Ανάθεση: Ίδρυμα Ωνάση

  • Liesbeth Gritter | Kassys

The Script: Make Yourself at Home

Ζωντανή παράσταση στην πλατφόρμα Zoom | 29 & 30 Ιουνίου | 20:30 (UTC +3)
Zoom & video

Τι θα συμβεί εάν μια σκηνοθέτις δώσει το ίδιο σόλο σε έξι διαφορετικούς ερμηνευτές; Ένα σόλο με μια εξαντλητικά λεπτομερή περιγραφή για το τι και, κυρίως, το πώς θα πρέπει να κάνει ο ερμηνευτής; Με δράση, κείμενο, κίνηση, ρυθμό, σκηνογραφία και εναλλαγή σκηνών, τα πάντα λεπτομερώς καταγραμμένα; Και τι θα συμβεί εάν η σκηνοθέτις ζητήσει από αυτούς τους έξι ηθοποιούς να το ερμηνεύσουν την ίδια νύχτα, την ίδια ώρα, με ανοιχτή την κάμερα, σε μια συνάντηση στην πλατφόρμα Zoom; Πόσο πιστά θα ακολουθήσει ο κάθε ερμηνευτής τις οδηγίες του σεναρίου; Θα δώσει ο ένας στον άλλον χώρο να φανεί; Θα φανούν εγωιστές ή θα υπηρετήσουν ο ένας τον άλλον;
Στο σενάριο, δεν υπάρχουν πρωταγωνιστές και δεύτεροι ρόλοι. Υπάρχει μόνο ένας ρόλος και έξι ερμηνευτές που καταθέτουν ταυτόχρονα τη δική τους ερμηνεία για το ίδιο σόλο. Δεν υπάρχει καμία επαφή. Οι ερμηνευτές κάνουν ο καθένας το δικό του χωριστά. Δεσμεύονται από το σενάριο.
Το σενάριο αποκαλύπτει πώς μπορεί να διαφοροποιηθεί η ερμηνεία του σόλο. Η παράσταση εστιάζει στην αίσθηση ματαιοπονίας του «να ζει κανείς μαζί με τον άλλον». Αυτή την αίσθηση που έχεις όταν, παρότι είσαι μέρος μιας ομάδας, δεν μπορείς να ξεφύγεις από την υπαρξιακή μοναξιά. Το The ScriptMake Yourself at Home θα δείξει την αβέβαιη, παράλογη, κανονική και μοναχική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε οι περισσότεροι αυτή τη στιγμή.
Ένα έργο σε δύο μέρη: ταυτόχρονη ερμηνεία μέσω live stream από 6 ερμηνευτές σε 6 διαφορετικές τοποθεσίες και επακόλουθο βίντεο/φιλμ της παράστασης (σε μοντάζ της Λίζμπεθ Γκρίτερ), το οποίο θα φιλοξενηθεί από τις ψηφιακές πλατφόρμες του Ιδρύματος Ωνάση.

Η Λίζμπεθ Γκρίτερ σπούδασε εικαστικά και στη συνέχεια παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στην Ακαδημία Θεάτρου του Πανεπιστημίου Τεχνών (DasArts) στο Άμστερνταμ. Το 1999 συνίδρυσε την ομάδα Kassys και ανέλαβε καλλιτεχνική διευθύντριά της. Σκηνοθέτησε, κινηματογράφησε και έκανε το μοντάζ σε περισσότερες από είκοσι περφόρμανς και μικρού μήκους ταινίες, έχοντας πάντα ως κίνητρο την περιέργεια, την ενόχληση, τον θαυμασμό και το ενδιαφέρον για τους μηχανισμούς της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Σημαντικό ρόλο στο έργο της παίζει η λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο να είσαι ο εαυτός σου και να προσποιείσαι. Το ύφος της Kassys είναι παρατηρητικό, λεπτομερειακό, στυλιζαρισμένο, εικαστικό, υποδόριο, σωματικό και κοφτά χιουμοριστικό. Οι παραστάσεις τους έχουν παρουσιαστεί από το Άμστερνταμ μέσω Σίδνεϋ έως τις Βρυξέλλες και από το Σιάτλ μέσω Λισαβόνας έως τη Φρανκφούρτη.

Το The ScriptMake Yourself at Home είναι μια παραγωγή της Kassys με την Tristero, που δημιουργήθηκε μετά από συν-ανάθεση του Teatro do Bairro Alto και του προγράμματος ENTER του Ιδρύματος Ωνάση.

Σενάριο & Σκηνοθεσία: Liesbeth Gritter
Συν-συγγραφή: Peter Vandenbempt
Με τους: Anne Gridley, Cédric Coomans, Frans Poelstra, José Miguel Vitorino, Leyla Çimen, Marco Mendonça
Ανάθεση: Ίδρυμα