Πώς ο κορωνοϊός εμπόδισε την Κίνα να γίνει η ηγέτιδα κινηματογραφική δύναμη
Το 2020 υποτίθεται πως ήταν η χρονιά της.
Αντί όμως να αναδειχθεί σε πρώτη δύναμη στην κινηματογραφική βιομηχανία και οι παραγωγές της να επικρατούν στο box office, η Κίνα κερδίζει ένα άλλο ρεκόρ για το 2020. Είναι η χώρα με κλειστά σινεμά για το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Ο ξαφνικός έρωτας του Netflix για το YoutubeΔείτε ακόμα
Αν και στη χώρα αρχικά επετράπη η λειτουργία των κινηματογραφικών αιθουσών στα μέσα Μαρτίου, μόνο το 5% άνοιξε τελικά. Μία εβδομάδα αργότερα, ωστόσο, η κινεζική κυβέρνηση έκλεισε εκ νέου και δίχως αιτιολόγηση τις αίθουσες. «Είναι πολύ νωρίς για μαζικές συγκεντρώσεις, αν η Κίνα θέλει να περιορίσει τον ιό» θα δηλώσει ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ προσθέτοντας «αν θες να δεις ταινίες, δες τις online».
Κάπως έτσι και ακολουθώντας κατά γράμμα τις εντολές της κινεζικής κυβέρνησης, οι αιθουσάρχες δεν ήταν πρόθυμοι να ανοίξουν νωρίς. Δεν ήταν όμως πρόθυμοι να ανοίξουν, έστω και με προσοχή, ούτε στα μέσα Μάη όταν επετράπη ξανά η επαναλειτουργία τους. Δεν άνοιξαν ούτε τότε.
Σήμερα, ένα μήνα μετά τη δεύτερη εντολή για επαναλειτουργία τους, τα σινεμά στην Κίνα είναι και πάλι κλειστά με κρατική εντολή λόγω της ανησυχητικής αύξησης των κρουσμάτων που αντιμετωπίζει το Πεκίνο. Το εντελώς αβέβαιο, ωστόσο, ενδεχόμενο επαναλειτουργίας των αιθουσών στην Κίνα, αυτομάτως περιπλέκει τον προγραμματισμό των στούντιο, και στις δύο πλευρές του Ειρηνικού.
Το plot twist του κορωνοΪού
Η πανδημία δεν επηρεάζει μόνο τον προγραμματισμό. Έχει σοβαρό οικονομικό αντίκτυπο στις κινηματογραφικές αίθουσες οι οποίες αναμένεται ότι θα αντιμετωπίσουν θέμα βιωσιμότητας. Σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους της χώρας, η Κίνα προσέφερε οικονομικές ελαφρύνσεις στους αιθουσάρχες, ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του κλάδου, προβλέπεται ότι πάνω από 2 στις 5 αίθουσες θα κλείσουν μόνιμα.
Και κάπως έτσι ο Covid-19 αναδεικνύεται σε βασικό παράγοντα που επηρεάζει αρνητικά την κινηματογραφική παραγωγή της Κίνας, η οποία την τελευταία δεκαετία είχε κάνει άλματα κερδίζοντας τη δεύτερη θέση παγκοσμίως- στην πρώτη βρίσκεται η Βόρεια Αμερική- με 9 δισ. δολάρια ετήσιες εισπράξεις.
Η Κίνα για φέτος προγραμμάτιζε 80.000 κινηματογραφικές, ταινιών του Hollywood και εγχώριων παραγωγών που τα προηγούμενα χρόνια συνήθιζαν να κόβουν αρκετά εισιτήρια. Μάλιστα, για τους αναλυτές του PricewaterhouseCoopers, το 2020 θα ήταν η χρονιά της Κίνας γιατί οι προβλέψεις έδειχναν πως θα ξεπεράσει τις ΗΠΑ στο box office.
Τις δυσκολίες της βιομηχανίας επιβεβαιώνει, επιπλέον, μελέτη της Κινεζικής Κινηματογραφικής Ένωσης με τίτλο «Movie Theater Survival Status Survey Report» η οποία «μαρτυρά» πως το 47% θα ξεμείνει από ρευστό ενώ το 42% θα βρεθεί μπροστά στο ενδεχόμενο του λουκέτου. Το 1/5 επίσης απέλυσε προσωπικό κατά τους πρώτους μήνες του shutdown για να περιορίσει τα κόστη.
Συμπερασματικά, τα προβλήματα στην Κίνα επηρεάζουν το Hollywood και τον προγραμματισμό των ταινιών. Έχουμε ήδη δει πολλά στούντιο να αλλάζουν ξανά και ξανά τις ημερομηνίες κυκλοφορίας τους. Για κάποιες ταινίες όμως με κοινό στην Κίνα, όπως η ταινία της Disney «Mulan», δεν έχει νόημα η κυκλοφορία τους με κλειστές τις αίθουσες στην κινεζική χώρα.
Η online διανομή
Δύο από τα μεγαλύτερα στούντιο των ΗΠΑ, Disney και το Comcast Corp. ’s Universal Pictures, εκμεταλλεύτηκαν τη συγκυρία της πανδημίας για να πειραματιστούν με την online διανομή. Και εδώ είναι που η κινεζική κυβέρνηση έκανε περισσότεα βήματα συγκριτικά με τις ΗΠΑ, προσπάθησε να προστατέψει τους αιθουσάρχες. Μετά το κλείσιμο των σινεμά στην Κίνα, το κινεζικό στούντιο Huanxi Media αποφάσισε να διανείμει online την ταινία «Lost in Russia». Η ταινία αναμενόταν να κυκλοφορήσει τέλη Ιανουαρίου με μεγάλες εισπράξεις στο box office. Οι αιθουσάρχες αντέδρασαν ζητώντας να εμποδιστεί online πρεμιέρα της ταινίας, πράγμα που δεν κατάφεραν. Κατάφεραν όμως τις αρχές να δεσμευθούν να επανεξετάσουν τους κανόνες που θα τους προστατέψουν σε ανάλογες περιπτώσεις στο μέλλον.
Με πληροφορίες από Wall Street Journal