Νύχτες Πρεμιέρας: Τι δεν πρέπει να χάσετε
Το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας πραγματοποιείται από τις 27 Σεπτεμβρίου έως τις 8 Οκτωβρίου.
Συνηθίζουν να συσπειρώνουν το σινεφίλ κοινό γεμίζοντας ασφυκτικά τις κινηματογραφικές αίθουσες, να φέρνουν πολλές και διαφορετικές ταινίες από όλο τον κόσμο στην ωραία μας Αθήνα, να μας θυμίζουν την μαγεία του σινεμά, να υπερασπίζονται τον πολιτισμό όταν απειλούνται αίθουσες. Ο λόγος για τις Νύχτες Πρεμιέρας που λίγο πριν τριανταρίσουν μας καλούν και φέτος να εκτεθούμε στο σινεμά.
Το 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας θα διεξαχθεί φέτος από τις 27 Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 8 Οκτωβρίου 2023. Μέσα από 3 Διαγωνιστικά Τμήματα θα παρουσιάσει 150 ταινίες και πολλές πολυαναμενόμενες πρεμιέρες.
Οι Νύχτες Πρεμιέρας κάνουν διπλη πανηγυρική έναρξη Δείτε ακόμα
Κατά την παρουσίαση του φετινού προγράμματος, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντή των Νυχτών Πρεμιέρας, Λουκάς Κατσίκας, ξεχώρισε τις εξής ταινίες:
«Τότεμ» της Λίλα Αβιλές
Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου, 20:30 ΙΝΤΕΑΛ και Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, 21:30, ΑΣΤΥ
Βραβευμένη στο Φεστιβάλ Βερολίνου, η υποβολή του Μεξικού για το φετινό Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας αποτελεί μια από τις ωραιότερες δημιουργίες για την παι-δική ηλικία. Ένα επτάχρονο κορίτσι ετοιμάζεται, μαζί με την οικογένειά της, να γιορτάσουν τα γενέθλια του πατέρα της. Καθώς οι πυρετώδεις προετοιμασίες δίνουν θέση στο πάρ-τι που ακολουθεί, το κοριτσάκι συνειδητοποιεί ότι η γιορτή αποτελεί ταυτόχρονα έναν μελαγχολικό αποχαιρετισμό και πως η αληθινή αγάπη απομένει μοναδικό καταφύγιο κόντρα στις μεγάλες θλίψεις αυτού του κόσμου. Ένα από τα κομψοτεχνήματα της χρονιάς. (διεθνές διαγωνιστικό)
«Αντίλαλος» της Τατιάνα Ουέσο
Πέμπτη 5 Οκτωβρίου, 20:00, ΔΑΝΑΟΣ 1 και Σάββατο 7 Οκτωβρίου, 21:30, Οκτωβρίου
«Echo» (Αντίλαλος) ονομάζεται ένας απομονωμένος αγροτικός οικισμός του Βόρειου Μεξικού στον οποίο λιγοστές οικογένειες φροντίζουν τη γη και διαιωνίζουν έναν κύκλο ζωής άμεσα συνυφασμένο με τις απρόσμενες διαθέσεις της φύσης. Τη σκληρή καθημερινότητα αυτού του ξεχασμένου τόπου δεν βιώνουν όμως μόνο οι μεγάλοι αλλά και τα παιδιά, αναγκασμένα να ενηλικιωθούν απότομα και να επαναλαμβάνουν συνήθειες που τους έχουν άδικα κληροδοτηθεί. Ένα από τα παιδιά αυτά, όμως, θα επιχειρήσει να διακόψει αυτή την αναχρονιστική αλληλουχία. Η δημιουργός της «Νύχτας της Φωτιάς» υποκλίνεται στις ντοκιμαντερίστικες καταβολές της με ένα μικρό αριστούργημα. (διεθνές διαγωνιστικό ντοκιμαντέρ)
«Στο γραφείο των καθηγητών» του Ίλκερ Τσατάκ
Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, 19:30, ΔΑΝΑΟΣ 1
Ιδεαλίστρια δασκάλα σε δημοτικό σχολείο προκαλεί μια χιονοστιβάδα γεγονότων όταν αποφασίζει να διερευνήσει ποιος κρύβεται πίσω από μια σειρά μικροκλοπών που συμβαίνουν εκεί. Υπόδειγμα σεναρίου, μαεστρικά σκηνοθετημένο σαν θρίλερ, με φοβερή πρωταγωνιστική ερμηνεία από τη Λεονί Μπενές («Η Λευκή Κορδέλα») και μια πανέξυπνη απάντηση σε καίρια ζητήματα όπως η πολιτική ορθότητα, η κουλτούρα της ακύρωσης και οι κρυμμένες παγίδες των δημοκρατικών θεσμών και κοινωνιών, το εξαιρετικό αυτό φιλμ είναι μια από τις αναπάντεχες και μεγάλες εκπλήξεις της χρονιάς. Δύο βραβεία στο Πανόραμα του Φεστιβάλ Βερολίνου και φαβορί για την φετινή οσκαρική πεντάδα Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας.
«Μην πετάξεις τίποτα» της Λούνα Κάρμουν
Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου, 22:00, ΙΝΤΕΑΛ και Πέμπτη 5 Οκτωβρίου, 21:30, ΔΑΝΑΟΣ 1
Η 10χρονη Μαρία ζει με τη μαμά της στο Λονδίνο του 1984, σε ένα σπίτι γεμάτο σκουπίδια και αγάπη. Κι αυτό γιατί η εύθραυστη ψυχολογικά Σύνθια μαζεύει μανιωδώς άχρηστα αντικείμενα για να τα προσφέρει στην κόρη της, σε ένδειξη αφοσίωσης. Μέχρι που μια μέρα η Μαρία ξεριζώνεται βίαια από το ονειρικό σκουπιδοφρούριο της παιδικής της ηλικίας, για να παραδοθεί στα χέρια μιας τρυφερής θετής μητέρας και μιας φυσιολογικής ενηλικίωσης. Όταν όμως εμφανίζεται ένας παλιός γνώριμος, το παρελθόν έρχεται ξανά στην επιφάνεια. Οι συσχετισμοί με το «Aftersun» είναι αναπόφευκτοι, όμως αυτό το παράτολμο ντεμπούτο αναγγέλλει τον ερχομό ενός μεγάλου σκηνοθετικού ταλέντου με επιρροές από Νιλ Τζόρνταν και Άντρεα Άρνολντ. Εκπληκτική ερμηνεία από τη νεαρή πρωταγωνίστρια, ο Τζόζεφ Κουίν του «Stranger Things» στον πρώτο του σοβαρό ρόλο και μια αίσθηση μαγείας που δεν λέει να ξεκολλήσει από το δέρμα σου. Τέσσερα βραβεία στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας.
«Όπως κυλάει το ποτάμι» του Γουέι Σούτζουν
Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, 22:00, ΔΑΝΑΟΣ 1 και Πέμπτη 5 Οκτωβρίου, 22:00, ΙΝΤΕΑΛ
Μια σειρά φόνων ταράζει τα λιμνάζοντα νερά μιας παράκτιας κωμόπολης στην Κίνα. Υπό την πίεση των ανωτέρων του για την άμεση διαλεύκανση του μυστηρίου, ο νεαρός αστυνομικός που αναλαμβάνει την υπόθεση φτάνει στην πολυπόθητη σύλληψη. Μήπως, όμως, ο πραγματικός ένοχος εξακολουθεί να βρίσκεται εκεί έξω; Στην καλύτερη παράδοση καθηλωτικών θρίλερ όπως το «Memories of Murder» Τζουν Χο και το «Zodiac» του Ντέιβιντ Φίντσερ, o Γουέι Σουτζούν μετατρέπει την αστυνομική έρευνα σε υπαρξιακή αγωνία, για να παραδώσει έναν γοητευτικό γρίφο, μια νουάρ άβυσσο σκηνοθετημένη με τη χάρη του πρώιμου Ντε Πάλμα και την αύρα του Παρκ Τσαν-Γουκ.
Οι πολυαναμενόμενες προβολές
Οι ταινίες έναρξης
«Περασμένες Ζωές» της Σελίν Σονγκ
Παρασκευή, 29 Σεπτεμβρίου, 22.15, Δαναός 1
Συγγενής της «Ερωτικής Επιθυμίας» και του «Πριν το Ξημέρωμα», αυτό το θαυματουργό ντεμπούτο συνοψίζει 25 χρόνια εκκολαπτόμενης αγάπης μεταξύ δύο ανθρώπων που κατοικούν σε διαφορετικές ηπείρους. Ξεκινά από τα πρώτα εφηβικά σκιρτήματά τους στη Σεούλ του '90 και ολοκληρώνεται στη σημερινή Νέα Υόρκη όταν, ενήλικες πλέον, οι ήρωες βλέπουν τις αισθηματικές φαντασίες τους να αναμετριούνται με την πραγματικότητα. Έτοιμη να διεκδικήσει τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Σεναρίου, η δημιουργία με τις καλύτερες κριτικές της χρονιάς είναι ένα αυτομάτως κλασικό φιλμ στο είδος του: μια συγκινητική ελεγεία για την αγάπη και το ρόλο της τύχης και των πιθανοτήτων στις ανθρώπινες ζωές
Τρίτη, 3 Οκτωβρίου, 21.30, Ιντεάλ
Η τελευταία ταινία του πολυαγαπημένου Ισπανού δημιουργού, που πρωτοπαρουσιάστηκε φέτος στις Κάννες, προβάλλεται για το κοινό μαζί με την ταινία «Ο νόμος του Πόθου» του ίδιου σκηνοθέτη.
Ένας λατίνος καουμπόης ξεκινά για να συναντήσει έναν παλιόφιλό του σερίφη σε μια πόλη της Άγριας Δύσης που μοιάζει να έχει βγει από καρτ ποστάλ. Καουμπόης είναι ο Πέδρο Πασκάλ. Σερίφης ο Ίθαν Χοκ. Οι δύο άντρες πίνουν και συζητάνε για τα παλιά, γι' αυτά που ήταν και γι' αυτά που θα 'θελαν να γίνουν. Και μετά φιλιούνται.
Η ταινία λήξης
«Το Αγόρι και ο Ερωδιός» του Χαγιάο Μιγιαζάκι
Σάββατο, 7 Οκτωβρίου, 20.00, Μέγαρο Μουσικής
Αναμφίβολο κινηματογραφικό γεγονός του 2023, αυτή είναι η θριαμβευτική επιστροφή στο σινεμά του κορυφαίου Ιάπωνα δημιουργού κινουμένων σχεδίων. Και πραγματοποιείται με ένα φιλμ αντάξιο της καλλιτεχικής του κληρονομιάς, σχεδόν αυτοβιογραφικό σε περιεχόμενο, απαράμιλλο εικονογραφικά και με ήρωα ένα 12χρονο αγόρι που χάνει τη μητέρα του στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και καταφεύγει με ό,τι έχει απομείνει από την οικογένειά του στην εξοχή για να αρχίσει μια νέα ζωή. Η φύση κάνει μια αναπάντεχη παύση για να του επιτρέψει να θρηνήσει, ώσπου το αγόρι, καθοδηγούμενο από έναν μυστηριώδη ερωδιό, διαρρηγνύει τη λεπτή μεμβράνη που διαχωρίζει τον κόσμο των ζωντανών από τους νεκρούς. Αν αυτή είναι η τελευταία ταινία του Μιγιαζάκι, τότε ο πολυαγαπημένος σκηνοθέτης βάζει μεγαλειώδη τελεία και παύλα στην καριέρα του.
«Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού» (Killers of the Flower Moon) του Μάρτιν Σκορσέζε
Κυριακή, 8 Οκτωβρίου, 20.00, ΙΝΤΕΑΛ
Η Αμερικανική Ιστορία είναι γεμάτη θαμμένους σκελετούς που περιμένουν κάποιον να τους ανακαλύψει. Μερικούς από τους σκελετούς αυτούς έφερε στην επιφάνεια το βιβλίο που ενέπνευσε τη νέα ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε. Ο συγγραφέας του, Ντέιβιντ Γκραν, ξεσκέπασε το συγκλονιστικό χρονικό μιας σειράς δολοφονιών οι οποίες συνέβησαν στην επαρχία Όσειτζ της Οκλαχόμα πριν περίπου έναν αιώνα, όλες τους κομμάτια μιας ευρύτερης συνομωσίας με σκοπό την εξουδετέρωση των γηγενών και την καπηλεία των περιουσιών τους. Αυτή είναι η μία από τις ιστορίες της ταινίας. Η άλλη αφορά στην (κυριολεκτικά) δηλητηριώδη ερωτική σχέση μιας νεαρής ιθαγενούς με τον καταστροφικά αφελή άντρα που διαλέγει ως σύζυγό της. Και γύρω από τις δύο αυτές αλληλοσυνδεόμενες ιστορίες, οι «Δολοφόνοι» διηγούνται την ακόμη μεγαλύτερη ιστορία του βίαιου περάσματος της Αμερικής από την εποχή της Άγριας Δύσης και των αμείλικτων νόμων της στο μοντέρνο κόσμο που ανατέλλει με τον ερχομό του20ού αιώνα. Η πλέον προσδοκώμενη ταινία του 2023 προσφέρει ένα μεγαλειώδες και σκεπτόμενο σινεμά που άξιζε και με το παραπάνω την αναμονή.
«Άγνωστοι Μεταξύ μας» του Αντριου Χέι
Δευτέρα, 9 Οκτωβρίου, 21.00, ΙΝΤΕΑΛ
Ο Άνταμ είναι ο μοναδικός ένοικος σε μια πολυκατοικία στην άκρη της πόλης. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζει. Γιατί ένα βράδυ χτυπά την πόρτα του ένας γείτονας και σύντομα ένα ειδύλλιο ξεκινά ανάμεσά τους. Όμως στη ζωή του Άνταμ συμβαίνει κάτι παράξενο: με ένα μυστηριώδη τρόπο, αν και νεκροί εδώ και πολλά χρόνια, οι γονείς του εξακολουθούν να ζουν στο πατρικό του σπίτι και μάλιστα τον υποδέχονται εκεί. Από αυτό το μεταφυσικό εύρημα ξεκινά η ταινία για να αναρωτηθεί τι θα συνέβαινε αν μας δινόταν μία ακόμη ευκαιρία να κλείσου-με επώδυνα ανοιχτούς λογαριασμούς μας με το παρελθόν και με τα φαντάσματα του μυαλού μας. Με θαυμάσιους πρωταγωνιστές τον Άντριου Σκοτ και τον Πολ Μέσκαλ, ο σκηνοθέτης του «Weekend» και του «45 Χρόνια», δυο σπουδαίων δημιουργιών του σύγχρονου βρετανικού σινεμά, υπογράφει εδώ το αριστούργημά του: μια ταινία φτιαγμένη με τέτοιο μαγικό τρόπο ώστε κάθε θεατής είναι γραπτό αλλιώς να ανταποκριθεί συναισθηματικά απέναντί της. Ένα όμως είναι το σίγουρο: όταν λάβει τέλος η θεσπέσια μελαγχολική ιστορία του Άνταμ, δεν θα έχει μείνει κανείς ασυγκίνητος στην αίθουσα. Και για μερικούς, αυτό που σίγουρα αποτελεί μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, μπορεί να γίνει και μια από τις καλύτερες ταινίες της ζωής τους.
«Το θηρίο» του Μπερτράν Μπονελό
Κυριακή 1 Οκτωβρίου, 21:30, ΑΣΤΟΡ
Μια γυναίκα και ένας άντρας συναντιούνται μυστηριωδώς, ξανά και ξανά, σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και τόπους. Τους βρίσκουμε σε μια έπαυλη του Παρισιού το 1910,έπειτα στο Λος Άντζελες του 2014 και αργότερα σε μιαδυστοπική γαλλική πρωτεύουσα, το 2044, στο εσωτερικό ενός κλαμπ. Τη γυναίκα (Λεά Σεντού) βασανίζει μονίμως το προαίσθημα ότι κάτι άσχημο αναμένεται να συμβεί. Ο άντρας(Τζορτζ ΜακΚέι) την καθησυχάζει και της ζητά να του αφεθεί. Κάθε φορά που συναντιούνται, το προαίσθημά της βγαίνει με κάποιο τρόπο αληθινό. Κι ο Μπερτράν Μπονελό, ένας από τους πιο αντισυμβατικούς σκηνοθέτες του μοντέρνου σινεμά, μεταμορφώνει μια πανέμορφη νουβέλα του Χένρι Τζέιμς σε κάτι αναπάντεχο: ένα σκοτεινό, εγκεφαλικό και πέρα για πέρα συναρπαστικό sci-fi παραμύθι που διατρέχει παρελθόν κα ιμέλλον ψάχνοντας απαντήσεις για τα μεγάλα αινίγματα της ερωτικής έλξης και της ανθρώπινης ύπαρξης, κόντρα σε έναν ραγδαία εξελισσόμενο κόσμο.
Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου, 20:30, ΔΑΝΑΟΣ 1
Η Ελίζαμπεθ Μπέρι (Νάταλι Πόρτμαν), μια ανερχόμενη τηλε-οπτική ηθοποιός, αναλαμβάνει να υποδυθεί για τις ανάγκες μια true crime παραγωγής την Γκρέισι Άδερτον (Τζούλιαν Μουρ), μία γυναίκα που 23 χρόνια πριν είχε προκαλέσει πανεθνικό σκάνδαλο όταν συνελήφθη να κάνει σεξ με έναν από τους μαθητές της. Η Ελίζαμπεθ αποφασίζει για τις ανάγκες του ρόλου να μετακομίσει για λίγο καιρό στο σπίτι της Γκρέισι και κάπως έτσι ξεκινάει μια απολαυστική αναμέτρηση γεμάτη βιτριολικές ματιές που ταΐζουν την κλιμακούμενη σεξουαλική ένταση ενός ισοσκελούς ερωτικού τριγώνου. Ο Τοντ Χέινς («Carol») ξαναγράφει τους όρους του camp στο πλατό μιας meta σαπουνόπερας και πετυχαίνει την πιο γοητευτικά παράξενη ταινία της σπουδαίας καριέρας του. Υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα στο φετινό Φεστιβάλ Καννών.
«Φρίμοντ» του Μπαμπάκ Τζαλάλι
Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου, 21.30, ΑΣΤΥ και Κυριακή 1 Οκτωβρίου, 19.15, ΑΣΤΟΡ
Η Ντόνια είναι μια νεαρή αφγανικής καταγωγής που ζει στο ληθαργικό Φρίμοντ της Καλιφόρνια και βγάζει τα προς το ζειν γράφοντας τα κείμενα σε fortune cookies. Οι προσπάθειές της να βάλει τη ζωή της σε τάξη αποδεικνύονται άκαρπες, καθώς βασανίζεται από αϋπνίες και συμπλέγματα ενοχής απέναντι στην οικογένειά της. Μέχρι που αποφασίζει να γράψει το δικό της, ανορθόδοξο fortune cookie, αναζητώντας τον ιδανικό ρομαντικό παραλήπτη. Με μελαγχολική ασπρόμαυρη φωτογραφία, υπαρξισμό αλά Τζιμ Τζάρμους, απολαυστικές πολυπολιτισμικές αναφορές κι απρόσμενες στιγμές εκκεντρικού χιούμορ, η ταινία του Μπαμπάκ Τζαλάλι φέρνει στο μυαλό παλιές καλές εποχές του αυθεντικού ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά και του χάρισε δικαίως το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι.
«Memory» του Μισέλ Φράνκο
Πέμπτη 5 Οκτωβρίου, 19:30, ΙΝΤΕΑΛ
Η Σίλβια διάγει μια τακτοποιημένη ζωή με την έφηβη κόρη της, σε ένα διαμέρισμα με πολλές κλειδαριές. Μόλις έκλεισε 13 χρόνια χωρίς αλκοόλ. Σε ένα σχολικό reunion συναντά τον Σαλ, ο οποίος το ίδιο βράδυ την ακολουθεί πίσω στο σπίτι της. Η τυχαία τους συνάντηση ξυπνά επίπονες μνήμες του παρελθόντος, στιγμές που για τον ένα φεύγουν και επανέρχονται σαν διαλείψεις, και για τον άλλον καλύπτονται από το νεφελώδες πέπλο της αμφιβολίας. Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης αναχωρεί από το προβοκατόρικο στυλ του και εκπλήσσει με μια ανθρώπινη ιστορία, παραδίδοντας ένα σπαρακτικό δράμα για χαρακτήρες γεμάτους επίγειες ατέλειες, που απογειώνεται χάρη στις ερμηνείες της Τζέσικα Τσάστεϊν και του βραβευμένου στο πρόσφατο Φεστιβάλ Βενετίας Πίτερ Σάρσγκαρντ, αμφότεροι στην καλύτερη στιγμή τους.
Παρασκευή 6 Οκτωβρίου, 22.00, ΙΝΤΕΑΛ
Μια φορά κι έναν καιρό, όπως συμβαίνει στα παραμύθια, μια συνεσταλμένη έφηβη βρέθηκε σε θέση που θα ζήλευαν εκατομμύρια κορίτσια: Έγινε εκλεκτή της καρδιάς του Έλβις Πρίσλεϊ ,του μεγαλύτερου ποπ ειδώλου του 20ού αιώνα, κι αργότερα γυναίκα του. Η Κόπολα συνοψίζει την ανορθόδοξη ενηλικίωση της Πρισίλα Πρίσλεϊ από τα 17 της μέχρι τα 27 χρόνια πλάι σε έναν κυκλοθυμικό Βασιλιά, σε ένα παλάτι που έγινε το χρυσό κλουβί της. Βασισμένη στα απομνημονεύματά της, η ταινία ξεκινά ως πραγματοποίηση μιας ροζ φαντασίωσης και συνεχίζεται με ένα κορίτσι που με όση απογοήτευση συνειδητοποιεί ότι οι ερωτικές μπαλάντες τελειώνουν με δάκρυα, με άλλη τόση αυτοπεποίθηση μαθαίνει να μην πιστεύει σε φανταστικές αγάπες. Βραβείο ερμηνείας στη Βενετία για την Κέιλι Σπέινι, παρτενέρ της ο ανερχόμενος Τζέικομπ Ελόρντι («Euphoria»).
«Dream Scenario» του Κρίστοφερ Μπόργκλι
Πέμπτη 5 Οκτωβρίου, 22.00, ΔΑΝΑΟΣ 1
Τα πάντα στη ζωή του Πολ, ενός βαρετού ακαδημαϊκού και οικογενειάρχη, ανατρέπονται όταν εκατομμύρια άνθρωποι αρχίζουν ξαφνικά να τον βλέπουν στα όνειρά τους. Όταν όμως αυτές οι νυχτερινές επισκέψεις στον ύπνο των αγνώ-στων παίρνουν εφιαλτική τροπή, ο Πολ καλείται να σώσει τη λογική και την υπόληψή του, ενώ παράλληλα δυσκολεύεται να διαχειριστεί την αναπάντεχη φήμη. Η κουλτούρα των δι-ασημοτήτων και της ακύρωσης μπαίνουν στο μπλέντερ μιας τριπαρισμένης κωμωδίας που αποτελεί πρόωρο φαβορί γιαμια θέση στην πεντάδα των φετινών υποψηφιοτήτων για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου και στολίζει τον δαιμόνιο Νίκολας Κέιτζ με μερικές από τις πιο ενθουσιώδεις κριτικές που έχει εισπράξει στη μέχρι τώρα καριέρα του.
«Πράσινα σύνορα» της Ανιέσκα Χόλαντ
Σάββατο 7 Οκτωβρίου, 21:15, ΔΑΝΑΟΣ 1
Στα βαλτώδη δάση που σχηματίζουν το λεγόμενο «πράσινο σύνορο» μεταξύ Λευκορωσίας και Πολωνίας, πρόσφυγες που αναζητούν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη βρίσκονται παγιδευμένοι στη γεωπολιτική κρίση που έχει κατασκευάσει η προπαγάνδα του Λευκορώσου δικτάτορα Αλεξάντερ Λουκασένκο. Εκεί, σαν πιόνια σε έναν αόρατο πόλεμο, θα συγκρουστούν οι ζωές μιας οικογένειας Σύριων προσφύγων, μιας Βρετανίδας ακτιβίστριας και ενός νεαρού συνοριοφύλακα. Η τρεις φορές υποψήφια για Όσκαρ Ανιέσκα Χόλαντ επιστρέφει με ένα ατσαλένιο δράμα που μιλά κατευθείαν στην καρδιά, προκαλώντας μας να αναλογιστούμε τα τρομακτικά ηθικά διλήμματα που συνηθισμένοι άνθρωποι καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας.
«How to Have Sex» της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ
Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου, 22.00, ΙΝΤΕΑΛ και Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου, 21:30, ΔΑΝΑΟΣ 1
Μια κοπέλα ταξιδεύει με τις φίλες της στα Μάλια για να ζήσει τη διονυσιακή εμπειρία του ελληνικού καλοκαιριού. To σχέδιό της σχετικά απλό: κλάμπινγκ, άφθονο αλκοόλ, γνωριμίες. Ετοιμάζεται για τις διακοπές της ζωής της, ένα γεγονός όμως το τελευταίο βράδυ είναι αρκετό για να γκρεμίσει τα εφηβικά της όνειρα. Το ντεμπούτο της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ ανακοινώνει ένα τεράστιο ταλέντο με σπάνια ικανότητα να εντοπίζει τη δύναμη κάθε στιγμής στις σιωπές που κατοικούν στο μάτι ενός αισθητηριακού κυκλώνα. Βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του φετινού Φεστιβάλ Καννών. (διεθνές διαγωνιστικό)
«Η Κοπεγχάγη δεν Υπήρξε Ποτέ» του Μάρτιν Σκόβμπιεργκ
Τετάρτη 4 Οκτωβρίου, 22.00, ΔΑΝΑΟΣ 1 και Παρασκευή 6 Οκτωβρίου, 22.00, ΔΑΝΑΟΣ 1
Η νεαρή Άιντα εξαφανίζεται χωρίς να αφήσει κανένα ίχνος. Προσπαθώντας να ξεδιαλύνουν το μυστήριο της εξαφάνισής της, ο πατέρας και ο αδελφός της κρατούν τον φίλο της σε ένα άδειο διαμέρισμα, ανακρίνοντάς τον ξανά και ξανά για τη φύση της σχέσης τους και τις τελευταίες της κινήσεις. Πόσα από τα λεγόμενά του, όμως, είναι αληθή; Ο Έσκιλ Βογκτ, ο πιο περιζήτητος σεναριογράφος της Σκανδιναβίας (υποψήφιος για Όσκαρ με τον «Χειρότερο Άνθρωπο στον Κόσμο»),ξεδιπλώνει μέσα από παραπλανητικά φλας μπακ μια αντισυμβατική ερωτική ιστορία. Κι ο ταλαντούχος σκηνοθέτης την ντύνει με τη δυσοίωνα γοητευτική ατμόσφαιρα ενός υπαινικτικού και συναρπαστικού θρίλερ όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. (διεθνές διαγωνιστικό)
«Σε αργή Κίνηση» της Μαρία Καβταρατζε
Τρίτη 3 Οκτωβρίου, 19:00, ΙΝΤΕΑΛ και Παρασκευή 6 Οκτωβρίου, 18.00, ΑΣΤΟΡ
Μια νεαρή δασκάλα χορού και χορεύτρια νομίζει ότι βρήκε ιδανικό εραστή και πιθανόν σύντροφο στο πρόσωπο ενός ελ-κυστικού και συμπαθέστατου διερμηνέα για κωφούς. Μόνο που εκείνος της γνωστοποιεί ότι είναι δυστυχώς ασεξουαλικός, άρα η όποια προοπτική μεταξύ τους είναι εξ ορισμού προβληματική. Το προσπαθούν, ωστόσο, γιατί εμφανώς ταιριάζουν τρομερά κι έτσι η ταινία γίνεται η γλυκόπικρη διήγηση μιας ασυνήθιστης ερωτικής ιστορίας που όμοιά της δεν έχουμε δει ξανά στο σινεμά. Πρωταγωνιστές με φοβερή χημεία, σκηνοθεσία που τους αγκαλιάζει με ευαισθησία και σενάριο αφοπλιστικής τρυφερότητας καθιστούν το «Σε Αργή Κίνηση» μια άκρως ρομαντική περίπτωση φιλμ, ένα εναλλακτικό και μελαγχολικό love story για ενήλικες. Υποβολή της Λιθουανίας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σάντανς. (διεθνές διαγωνιστικό)
Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, 19:00, ΑΣΤΟΡ και Πέμπτη 5 Οκτωβρίου, 19:15, ΑΣΤΟΡ
Μπορεί το καλοκαίρι να βρίσκεται προ των πυλών, όμως ένα οχτάχρονο τρανς κορίτσι προσπαθεί να κατανοήσει τις σεισμικές αλλαγές που συντελούνται στον εύθραυστο εσωτερικό του κόσμο. Η μητέρα του στέκει ενθαρρυντικά στο πλευρό του, ο περίγυρος όμως αντιμετωπίζει την όλη συμπεριφορά του ως ένα παιδικό καπρίτσιο. Ωστόσο, στη διάρκεια ολιγοήμερων διακοπών στη χώρα των Βάσκων, μέσα από τη συναναστροφή του με συγγενείς λιγότερο ή περισσότερο ανοιχτόμυαλους, το γενναίο κοριτσάκι θα προσπαθήσει να βρει τον εαυτό του και να τον συστήσει από την αρχή στους άλλους. Κι αυτό το εγκάρδιο, γεμάτο τρυφερότητα ντεμπούτο, με την καταπληκτική ερμηνεία της μικρής Σοφία Οτέρο που τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου, μετατρέπεται από γλυκύτατη ιστορία ενηλικίωσης σε μια οικουμενικής σημασίας δήλωση για το δικαίωμα καθενός ανθρώπου να ορίζει την ταυτότητά του και να αγαπιέται γι' αυτό που πραγματικά είναι. Όχι γι' αυτό που οι άλλοι περιμένουν να είναι. (διεθνές διαγωνιστικό)
«Η θεωρία του σύμπαντος» του Τιμ Κρούγκερ
Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, 22:00, ΑΣΤΟΡ και Τρίτη 3 Οκτωβρίου, 19:30, ΑΣΤΟΡ
1962. Σε ένα επιστημονικό συνέδριο φυσικής στις Άλπεις, ένας νεαρός φοιτητής προσπαθεί να ολοκληρώσει τη διπλωματική του γύρω από μια προκλητική θεωρία για την ύπαρξη παράλληλων πραγματικοτήτων, ενώ σύντομα παράξενα φαινόμενα γύρω του μοιάζουν να την επιβεβαιώνουν: δυσοίωνες φιγούρες, αλλόκοτοι σχηματισμοί νεφών στον ουρανό, ανεξήγητοι θάνατοι και σωσίες, και –φυσικά– μια μυστηριώδης πιανίστρια την οποία ερωτεύεται σφόδρα. Ίσως η μεγαλύτερη έκπληξη που ξεπρόβαλε φέτος από το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας, κουβαλά περήφανα τις επιρροές της από το «Europa» του Λαρς φον Τρίερ και το «π» του Ντάρεν Αρονόφσκι, αλλά κι από τον Χίτσκοκ και τα επιβλητικά χολιγουντιανά νουάρ του '40 και του '50, για να ξεδιπλώσει ένα φιλόδοξο κινηματογραφικό οικοδόμημα που ισορροπεί μεταξύ κοσμικού θρίλερ και υπερβατικού love story, αποδεικνύοντας ανερυθρίαστα ότι μερικές φορές το στυλ είναι η ουσία. (διεθνές διαγωνιστικό)
«Τα Περίπτερα της Αθήνας» του Πιερ Μπλάτνερ
Τρίτη 3 Οκτωβρίου, 17.00, ΔΑΝΑΟΣ 2
Το περίπτερο. Αυτή η απολύτως ιδιαίτερη νεοελληνική κατασκευή-μικροεπιχείρηση, που έχει χαρακτηρίσει την Ελλάδα τα τελευταία περίπου 120 χρόνια. Αρχικά, το περίπτερο ήταν η κρατική ανταμοιβή προς αυτούς που αγωνίστηκαν και τραυματίστηκαν για την πατρίδα σε πολέμους από τα τέλη του 19ου αιώνα. Το ντοκιμαντέρ του Πιερ Μπλάτνερ, ωστόσο, έπειτα από μια σύντομη ιστορική αναδρομή, καταπιάνεται με το πώς η Κρίση χτύπησε το περίπτερο στην Ελλάδα των τελευταίων χρόνων. Ταξιδεύοντας σε όλη την επικράτεια, ο Μπλάτνερ συνομιλεί με περιπτερούχους, με τον κόσμο, αλλά και με δημοτικούς αξιωματούχους, προκειμένου να συλλάβει την πολιτική, κοινωνική και πολιτισμική διάσταση ενός φαινομένου που μπορεί να έχει φθίνει με τα χρόνια, όμως εξαιτίας της ωφέλειάς του, έστω και λαβωμένο, εξακολουθεί να επιβιώνει. (Ειδικές προβολές)
«Ήταν κάποτε ένας πύργος: Ένα πορτρέτο του Μιχάλι Βιγκ» του Αντράς Κέτσα
Παρασκευή 6 Οκτωβρίου, 19.30, ΔΑΝΑΟΣ 2
Έξω από τη χώρα του, ο Μιχάλι Βιγκ είναι περισσότερο γνωστός για τις μουσικές του στις ταινίες του Μπέλα Ταρ, έχοντας βάλει τη δική του μινιμαλιστική και άκρως ατμοσφαιρική σφραγίδα σε φιλμ όπως οι «Αρμονίες του Βερκμάιστερ» και το «Αλογο του Τορίνο», ενώ έχει υπάρξει και πρωταγωνιστής στο «Satantango». Στην Ουγγαρία όμως, ο Βιγκ παραμένει σταθερά, από τις αρχές του '80, ένας από τους βασικούς εκπροσώπους και πιονέρους της underground και new wave σκηνής, παράλληλα με μια περιπετειώδη ζωή την οποία ο Αντράς Κέτσα, βοηθός σκηνοθέτη του Ταρ και άρα ο ιδανικός να διηγηθεί τη συγκεκριμένη ιστορία, χωράει σε ένα ντοκιμαντέρ για ένα ξεχωριστό ταλέντο και μια αντισυμβατική ιδιοσυγκρασία. Στο τιμόνι της εκτελεστικής παραγωγού, η Τίλντα Σουίντον. (Μουσική και Φιλμ)
«Στο Ποταμόπλοιο» του Νικολά Φιλιμπέρ
Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου, 20.15, ΔΑΝΑΟΣ 1 και Κυριακή 1 Οκτωβρίου, 19.30, ΔΑΝΑΟΣ 2
Σε ένα πλωτό κέντρο ημέρας καταμεσής του Σηκουάνα, παράρτημα μιας ψυχιατρικής κλινικής του Παρισιού, άτομα με κάθε λογής ψυχικά νοσήματα συγκεντρώνονται οικειοθελώς για καλλιτεχνικές κυρίως δραστηριότητες. Η φετινή Χρυσή Αρκτος του Φεστιβάλ Βερολίνου ανήκει στον εμβληματικό Γάλλο ντοκιμαντερίστα Νικολά Φιλιμπέρ, για αυτήν την ανεπιτήδευτη και αφοπλιστικά συγκινητική ματιά στον θεραπευτικό ρόλο της τέχνης, που αντιμετωπίζει γενναιόδωρα τους ευάλωτους πρωταγωνιστές σαν ήρωες μιας συναρπαστικής κι ολότελα προσωπικής μυθοπλασίας. Στο σύμπαν της ταινίας, οι συχνά παράλογες αφηγήσεις τους δεν είναι απλώς αποκυήματα μιας ταραγμένης φαντασίας ή σημάδια μιας ασθενούς ψυχοσύνθεσης, αλλά πιθανές όψεις ενός εναλλακτικού κόσμου, γεμάτου ατόφια δημιουργικότητα κι ευαισθησία. (διεθνές διαγωνιστικό ντοκιμαντέρ)
Αφιέρωμα Scala
«Ταξί για τ' Αποχωρητήρια» του Φρανκ Ρίπλο
Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου, 23.59, ΑΣΤΥ
Κατασχέθηκε από τις τελωνειακές αρχές στις ΗΠΑ, απαγορεύτηκε σε πολλές χώρες του κόσμου και σε αρκετές περιπτώσεις χρειάστηκε να βρει το κοινό του μέσα από προβολές σε underground αίθουσες. Κι όμως, παρά το σκάνδαλο που προκάλεσε στην εποχή του για τον εντελώς απενοχοποιημένο (και απομυθοποιητικό) τρόπο με τον οποίο αποτύπωνε τις τολμηρότητές του στην οθόνη, αυτός ο μνημειώδης σταθμός του queer σινεμά αποτελεί μια από τις πιο ειλικρινείς και αυθεντικές απεικονίσεις ομοφυλοφιλικής ζωής στη μεγάλη οθόνη. Σκηνοθέτης της, σεναριογράφος και πρωταγωνιστής, ο Φρανκ Ρίπλο μας ξεναγεί στις ήσυχες μέρες και τις άγριες νύχτες του, υποδυόμενος έναν καθηγητή γυμνασίου ο οποίος προσπαθεί να αποφασίσει αν είναι έτοιμος να δεσμευτεί σε κάτι μονιμότερο με τον άντρα που μόλις γνώρισε ή προτιμά να συνεχίσει ανενόχλητος τις ερωτικές περιπλανήσεις και τα ψωνιστήρια του σε ένα ηδονικό Βερολίνο των αμέτρητων σεξουαλικών πιθανοτήτων.
Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου, 19:30, ΙΝΤΕΑΛ
Tο αριστούργημα όλης της φιλμογραφίας του Κρόνενμπεργκ πετυχαίνει μια σπάνια ατμόσφαιρα υποβολής και κλιμακούμενου ζόφου, αντλώντας από την αληθινή ιστορία δύο δίδυμων γυναικολόγων με ανορθόδοξες ιατρικές μεθόδους (τους υποδύεται ο Τζέρεμι Αϊρονς στην ερμηνεία της καριέρας του), η εύθραυστη σχέση των οποίων θα σφραγιστεί τραγικά από τον κοινό έρωτά τους για μια ηθοποιό και από τη σταδιακή ρήξη που επέρχεται μεταξύ τους. Παγωμένοι, γοητευτικά μακάβριοι και με την ικανότητα να χαράζουν βαθιές τομές, με τον ίδιο τρόπο που το κατορθώνουν τα χειρουργικά νυστέρια των ηρώων τους, οι «Διχασμένοι» προσεγγίζουν την πολύπλοκη σχέση μεταξύ των δύο αδερφιών σαν ένα σκοτεινό και ανησυχητικό ψυχογράφημα. Αξέχαστος κινηματογράφος, με τη δύναμη της έλξης και της απώθησης ταυτόχρονα.
«Φίλησέ με Θανάσιμα» του Ρόμπερτ Όλντριτζ
Κυριακή 1 Οκτωβρίου, 17.00, ΔΑΝΑΟΣ 1
Ξεκινούσε ως δαιδαλώδης αστυνομική ιστορία για να κορυφωθεί σε ένα πλήρες ολοκαύτωμα, είχε ως πρωταγωνιστή έναν φασίζοντα ντετέκτιβ και για πλοκή την αναζήτηση ενός κουτιού της Πανδώρας με θανάσιμα μυστικά. Ο Όλντριτζ έφτιαχνε μια κινηματογραφική βόμβα, προορισμένη να εκραγεί στο τελευταίο της ακριβώς λεπτό, στέλνοντας τις λογοτεχνικές σελίδες του Μίκι Σπιλέιν, το φιλμ νουάρ, την πυρηνική υστερία των ημερών, τη διάλυση κάθε πολιτικής ορθότητας και την πιο μηδενιστική άποψη για τον κόσμο που μας περιβάλλει να σκάσουν στα μούτρα των θεατών. Ένα φιλμ αδιανόητο για την εποχή του και από τα κορυφαία του είδους ,το οποίο έχει επηρεάσει από τον Γκοντάρ και το Γαλλικό Νέο Κύμα, μέχρι ταινίες όπως το «Repo Man» και το «Pulp Fiction».
«Οι Ξεγραμμένοι» του Ντένις Χόπερ
Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου, 22.30, ΙΝΤΕΑΛ
Με τον πατέρα στη φυλακή και τη μάνα χαμένη στα δικά της ναρκωτικά ταξίδια, ένα 15χρονο αγοροκόριτσο που λατρεύει τον Έλβις και τον Σιντ Βίσιους ζει τη δική του σκληρή ενηλικίωση σε μια αδιέξοδη επαρχιακή Αμερική. Ένας κινηματογραφικός δυναμίτης μηδενισμού, με ωμή ενέργεια που σοκάρει μέχρι σήμερα, γνήσια πανκ φιλοσοφία και μια συγκλονιστική ερμηνεία από τη Λίντα Μανζ, το καταραμένο φιλμ του Ντένις Χόπερ αποτελεί μια από τις σπουδαιότερες ταινίες της δεκαετίας του '80: ένα ρέκβιεμ των χαμένων ψυχών.
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ.
ΙΩΑΝΝΑ ΒΑΡΔΑΛΑΧΑΚΗ- [email protected]