Πήγαμε και είδαμε τις «Φανερωμένες» στο Θέατρο Τέχνης
Δύο γυναικείες φωνές εγκλωβισμένες στο συντηρητικό, ασφυκτικό πλαίσιο της εποχής τους ενώνονται στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης (σκηνή της οδού Φρυνίχου) μέσα από τη λεπτών αποχρώσεων ερμηνεία της Μαρίας Ζορμπά, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάκου.
Η παράσταση χωρίζεται σε δύο τμήματα και το καθένα διατηρεί την αισθητική και νοηματική του αυτονομία, παρότι κοινός παρονομαστής είναι η καταπίεση των δύο ηρωίδων.
Στις πρώτες σκηνές «μιλάει» η Ζακυνθινή Ελισάβετ Μουτζάν –Μαρτινέγκου μεταφέροντάς μας μέσω της αποκαλυπτικής «Αυτοβιογραφίας» της στην προεπαναστατική Ελλάδα, ενώ στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται ο μονόλογος «Φανερωμένη» της Ρούλας Γεωργακοπούλου, μια ειρωνική, λοξή ματιά στην περίοδο που η χώρα μας βρισκόταν στον «γύψο» της χούντας.
Η εκφραστικότατη Μαρία Ζορμπά, ενσαρκώνει την Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου πίσω από το τείχος-φυλακή με την ταπετσαρία δωματίου (εξαιρετική η κατασκευή της Κλειώς Γκιζελή). Την ακούμε σαν ένα μπεκετικό στόμα να μιλάει πίσω από ανοίγματα, τη βλέπουμε να προσπαθεί να δραπετεύσει μέσω των γραπτών της από το άκρως συντηρητικό περιβάλλον που επιφυλάσσει βίο-αβίωτο για τις γυναίκες της εποχής.
Τα μηνύματα της επαναστατημένης Ελλάδας τη συνταράζουν αλλά δεν κατορθώνουν να ελαφρύνουν το δράμα της. Κλεισμένη στην οικογενειακή-εστία φυλακή μπορεί να εξέλθει μόνο ως σύζυγος και μητέρα, η ίδια όμως προτιμά τη γαλήνη του μοναχισμού. Η Μαρία Ζορμπά σε μια ερμηνεία υψηλών συγκινησιακών θερμοκρασιών ζωντανεύει το γλωσσικό ιδίωμα μιας άλλης εποχής αλλά και τη σταδιακή αποξένωση της ηρωίδας από το εγκλωβισμένο σώμα της.
Η φεμινιστική θεματολογία σταδιακά αποκτά ευρύτερες διαστάσεις. Διαφορετικού ύφους η «Φανερωμένη» της Ρούλας Γεωργακοπούλου, υποστηρίζεται από μια δυνατή εικαστικά σκηνοθετική άποψη. Η «Φανερωμένη», μια βιντεοπροβολή πάνω σε μια υπερυψωμένη καρέκλα, ένα πρόσωπο παραμορφωμένο από τις κοντινές λήψεις βρίσκεται στη μια πλευρά της σκηνής.
Με αυτή την ιδιότυπη Μέδουσα του σκηνικού της Ιουλίας Βεντίκου «συνομιλεί» η Μαρία Ζορμπά, παρουσιάζοντας στους θεατές με ένα καλά μελετημένο σεμνότυφο, συντηρητικό ύφος, την ενοχλητική νεαρή επαναστάτρια, την τακτική επισκέπτρια των κρατητηρίων, το όνειδος της οικογένειας. Μέσα από ένα παραμορφωμένο ιδεολογικό πρίσμα, η εικόνα και κατά προέκταση οι ιδέες της «Φανερωμένης» φαντάζουν τερατώδεις, αδιανόητες.
Το κείμενο της Ρούλας Γεωργακοπούλου, ειρωνικό, επιτηδευμένα αφαιρετικό σε ορισμένα σημεία άγγιξε και βρήκε τον στόχο του μόνο τους πιο υποψιασμένους θεατές. Συνολικά το πρώτο μέρος της παράστασης είχε μεγαλύτερη δυναμική-ίσως λόγω της συγκλονιστικής μαρτυρίας της Μαρτινέγκου.
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάκου. Ερμηνεία: Μαρία Ζορμπά. Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Γιαννακοπούλου. Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου. Σκηνικά: Κλειώ Γκιζελή (Αυτοβιογραφία), Ιουλία Βεντίκου (Φανερωμένη) . Κοστούμια - Μακιγιάζ: Άγγελος Μέντης. Φωτισμοί: Γιώργος Αργυροηλιόπουλος. Hair Styling: Σωτήρης Πατεράκης. Video - Σύνθεση: Κατερίνα Γιαννακοπούλου. Κοστούμι Ελισάβετ Μαρτινέγκου: Αννίτα Αργυροηλιοπούλου. Κινησιολογικός Σχεδιασμός: Κατερίνα Γιαννακοπούλου, Μαρία Ζορμπά. Κατασκευή Σκηνικού: Ανδρέας Ζούβελος. β΄ βοηθός: Δάφνη Τόλη. Επιμέλεια αποσπασμάτων «Αυτοβιογραφίας»: Μ. Ζορμπά, Κ. Ευαγγελάκου.
Πληροφορίες: «Φανερωμένες» στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, Φρυνίχου 14, Πλάκα, τηλ. 210 3222464-3236732. Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15. Τιμές εισιτηρίων 15 ευρώ, 10 ευρώ (γκρουπ, σύλλογοι, άνεργοι με κάρτα ανεργίας).
Mάνια Στάικου