Τα γνωστότερα κτήρια του Τσίλλερ στην Αθήνα

ethniko-theatro
ΠΕΜΠΤΗ, 02 ΙΟΥΛΙΟΥ 2015

Με αφορμή την εναρκτήρια έκθεση της Μπιενάλε της Αθήνας που εγκαινιάστηκε πρόσφατα στο ιστορικό ξενοδοχείο Μπάγκειον της Ομόνοιας –έργο του μοναδικού αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλλερ- το clickatlife.gr παρουσιάζει 5 από τα πιο γνωστά και όμορφα αθηναϊκά κτήρια που επιμελήθηκε ο Σάξωνας αρχιτέκτονας.

Ο Ερνστ Τσίλλερ γεννήθηκε το 1837 στη Γερμανία, αλλά στη συνέχεια απέκτησε την ελληνική υπηκοότητα. Προς το τέλος του 19ου αιώνα η φήμη του απογειώθηκε στην Ελλάδα και παγκοσμίως, ενώ στην ελληνική πρωτεύουσα φιλοτέχνησε μερικά από τα ομορφότερα κτήριά της, ανάμεσά τους και το ξενοδοχείο Μπάγκειον που πρόσφατα άνοιξε τις πόρτες του για να φιλοξενήσει την εναρκτήρια έκθεση της Μπιενάλε της Αθήνας. Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι ο Τσίλλερ ήταν εκείνος που έδωσε στην Αθήνα αέρα ευρωπαϊκής πρωτεύουσας κι εκείνος που μεταμόρφωσε μια ολόκληρη πόλη, δίνοντάς της μοναδική λάμψη και αισθητική.

Εθνικό Θέατρο – Κεντρική σκηνή

Η πρώτη σκηνή του Οργανισμού του Εθνικού Θεάτρου χτίστηκε ανάμεσα στο 1895-1901 από τον αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλλερ και με πρωτοβουλία ανέγερσης από το βασιλιά Γεώργιο τον Α΄. Το ιστορικό νεοκλασικό κτίριο στην οδό Αγίου Κωνσταντίνου λειτούργησε ως Βασιλικό Θέατρο από το 1901 ως το 1908, οπότε και έκλεισε λόγω χρεοκοπίας. Το κτίριο ανακαινίστηκε το 1930-31, υπό την εποπτεία του σκηνογράφου Κλεόβουλου Κλώνη και από το 1932 μέχρι σήμερα η σκηνή λειτουργεί ως η Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Ο σχεδιασμός του κτηρίου είναι επηρεασμένος από την πρώτη κυρίως όπερα του Semper στη Δρέσδη και συνοψίζει όλη τη μιμητική και συνθετική δεξοτεχνία Τσίλλερ, διαθέτοντας μορφολογικά στοιχεία ενός ιστορικού εκλεκτισμού με έντονα μπαρόκ στοιχεία.

Προεδρικό Μέγαρο – Ανάκτορα

Ο σχεδιασμός των Ανακτόρων ανατέθηκε στον Γερμανό αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλλερ και είχε ως βασικό του όρο το σχεδιασμό ενός κτηρίου, το οποίο δεν θα ήταν μεγαλοπρεπές, ούτε κατά τα πρότυπα των ευρωπαϊκών ανακτόρων. Έπρεπε να συγγενεύει μορφολογικά με τις μεγαλοαστικές κατοικίες της εποχής και να εκπροσωπούν την άρχουσα κοινωνική τάξη της χώρας. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα τριόροφο νεοκλασικό κτήριο, με λιτή και αυστηρή πρόσοψη, που ακολουθεί απόλυτα τους νόμους της συμμετρίας. Το κύριο σώμα πλαισιώνεται από δύο πτέρυγες που προεξέχουν ελαφρά. Στο δεύτερο όροφο μία σειρά από διπλά παράθυρα αφήνουν ενδιάμεσα κενά όπου διακρίνονται ανάγλυφα εραλδικά σύμβολα, παραστάσεις των τεσσάρων εποχών, τα μονογράμματα Κ και Σ (Κωνσταντίνος και Σοφία), καθώς και πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας.

Ακαδημία Αθηνών

Tο μέγαρο της Aκαδημίας Aθηνών αποτελεί το ένα από τα μέρη της "αρχιτεκτονικής τριλογίας" -Mουσείο (Eθνική Bιβλιοθήκη)/Πανεπιστήμιο/ Aκαδημία- που σχεδίασε το 1859 ο Δανός αρχιτέκτονας Theophil Hansen (1813-1891), καθηγητής του Τσίλλερ. Στις αρχές του 1861 όμως, η εκτέλεση των αρχιτεκτονικών σχεδίων του Hansen είχε ανατεθεί στον μαθητή του αρχιτέκτονα Τσίλλερ και στις 20 Mαρτίου του 1887, ο Τσίλλερ, ως πληρεξούσιος των κληρονόμων του Σίμωνος Σίνα, παρέδωσε στον τότε Πρωθυπουργό Xαρίλαο Tρικούπη το μέγαρο της αποκαλουμένης τότε "Σιναίας Aκαδημίας".

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Tο νεοκλασικό κτήριο του Eθνικού Aρχαιολογικού Mουσείου, του πρώτου μουσείου της χώρας μας κι ενός από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα μουσεία αρχαίας ελληνικής τέχνης στον κόσμο, είναι έργο που επιμελήθηκε ο Ερνστ Τσίλλερ. Για την ακρίβεια, το κτήριο οικοδομήθηκε σε σχέδια του αρχιτέκτονα Λούντβιχ Λάνγκε, αλλά ο Τσίλλερ ήταν ο τρίτος και τελευταίος επιβλέπων του έργου, που επέφερε σημαντικές αλλαγές στην πρόσοψη του κτηρίου, προσθέτοντας το ιωνικό πρόπυλο και τις εκατέρωθεν στοές.