Who is who: Μισέλ Φάιφερ
Μια από τις σταθερές αξίες του Χόλιγουντ και ίσως ένα από τα πιο όμορφα πρόσωπα του αμερικάνικου κινηματογράφου, η Μισέλ Φάιφερ, απέδειξε ότι δεν είχε να επιδείξει μόνο την ομορφιά της, αλλά και το πολύπλευρο ταλέντο της στην υποκριτική, που την έφερε 3 φορές υποψήφια για Όσκαρ.
Όσο κι αν δεν της φαίνεται, η Μισέλ Μαρί Φάιφερ, γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1958, έχοντας ήδη σβήσει σήμερα 53 κεράκια στην τούρτα της, στην Σάντα Άννα της Καλιφόρνιας. Είναι το δεύτερο από τα 4 παιδιά του Ρίτσαρντ Φάιφερ, ο οποίος ήταν εργολάβος εγκαταστάσεων θερμαγωγών και της νοικοκυράς, Ντόνα, έχοντας γερμανικές, ολλανδικές, ιρλανδικές, σουηδικές και ελβετικές ρίζες από τους γονείς της.
Όταν αποφοίτησε το 1978 από το σχολείο, ξεκίνησε να δουλεύει σε σούπερ μάρκετ, ενώ έκανε διάφορες δουλειές αργότερα, όπως υπάλληλος σε κατάστημα ρούχων και στενογράφος, καθώς, όμως, έκανε μαθήματα στενογραφίας, αποφάσισε ότι μελλοντικά θα ήθελε να δει τον εαυτό της ως ηθοποιό και ξεκίνησε να μπαίνει στο χώρο του θεάματος από διαγωνισμούς ομορφιάς, βγαίνοντας Miss Orange County, αλλά και κερδίζοντας την έκτη θέση στον διαγωνισμό Miss California.
Μετά τους διαγωνισμούς απέκτησε ατζέντη και ξεκίνησε να πηγαίνει σε οντισιόν για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, βέβαια, όπως έχει αναφέρει η ίδια, την πρώτη της επαφή με το... perfrormance, την είχε στα μέσα της δεκαετίας του ’70, όπου εμφανιζόταν ως Αλίκη από την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» στην παρέλαση της... Ντίσνεϊλαντ.
Τηλεοπτικό ξεκίνημα, κινηματογραφική συνέχεια
Πριν φύγει η δεκαετία του ’70, η Φάιφερ ξεκίνησε κάνοντας τα πρώτα της βήματα στην τηλεόραση, όπως άλλωστε οι περισσότεροι ηθοποιοί του Χόλιγουντ. Πρώτος της ρόλος ήταν στην τηλεοπτική σειρά «Delta house», ενώ το 1980 κάνει το ντεμπούτο της και στον κινηματογράφο, ως Suzy Q, στην κομεντί «The Hollywood knights» μαζί με τον Τόνι Ντάνζα από την επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Ποιος είναι το αφεντικό;».
Στη συνέχεια εμφανίζεται και πάλι σε διάφορες τηλεοπτικές σειρές, αλλά και τηλεταινίες, είναι όμως εμφανές ότι οι κινηματογραφικές της επιλογές αρχίζουν να αυξάνονται. Έτσι, τη συναντάμε στο υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα «Falling in love again» και λίγο αργότερα στην κομεντί μυστηρίου «Charlie Chan and the curse of the Dragon Queen», ενώ το 1982 το σίκουελ του «Grease» γίνεται πραγματικότητα και τη θέση του δίδυμου Ολίβια Νιούτον Τζον και Τζον Τραβόλτα, παίρνει η Μισέλ Φάιφερ και ο Μάξουελ Κόλφιλντ. Παρ’ όλο που η ταινία δεν πηγαίνει και τόσο καλά, η Φάιφερ λαμβάνει καλές κριτικές και είναι για πρώτη φορά υποψήφια για βραβείο, το Young Artist Award.
Ο ρόλος της στο «Grease 2» παραλίγο να της κοστίσει το ρόλο της Ελβίρα στην ταινία-ορόσημο του γκανγκστερικού θεάματος, τον «Σημαδεμένο» του Μπράιαν Ντε Πάλμα, με τον Όλιβερ Στόουν στο σενάριο. Ο Ντε Πάλμα έχοντας δει το «Grease 2» δεν ήθελε να περάσει από οντισιόν τη Φάιφερ, μετά από τις πιέσεις της παραγωγής, όμως, το έκανε κι έτσι η Αμερικανίδα ηθοποιός ενσάρκωσε την κοκαϊνομανή σύζυγο του Τόνι Μοντάνα (Αλ Πατσίνο), αρχιβαρόνου ναρκωτικών. Η ταινία θεωρήθηκε υπερβολικά βίαιη από πολλούς κριτικούς, παρ’ όλ’ αυτά, όμως, αποτέλεσε εμπορική επιτυχία που παρέμεινε στην ιστορία του κινηματογράφου και η ερμηνεία της Φάιφερ έλαβε καλές κριτικές, παίρνοντας μεγάλη ώθηση, πολύτιμη για την καριέρα της.
Το 1985 πρωταγωνιστεί στο «Κυνηγητό μέσα στη νύχτα» του Τζον Λάντις με τον Τζεφ Γκόλντμπλαμ και την ίδια χρονιά δέχεται τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο υποψήφιο για 2 Όσκαρ «Ladyhawke», το οποίο παρ’ όλο που εμπορικά δεν πήγε καλά, χάρισε στη διάσημη ηθοποιό καλές κριτικές και μια υποψηφιότητα για βραβείο Saturn.
Μαζί με τη Σερ και την Σούζαν Σάραντον, γίνεται το 1987 μία από τις «Μάγισσες του Ίστγουϊκ» του Τζορτζ Μίλερ, και ο Τζακ Νίκολσον μπαίνει μυστηριωδώς στις ζωές τους, σε μια κομεντί τρόμου που σημειώνει επιτυχία και συγκεντρώνει καλές κριτικές, κάνοντας το όνομα της Φάιφερ ακόμη πιο γνωστό.
Η... Μαφία και οι υποψηφιότητες
Το 1988 χωρίζει από τον εδώ και 7 χρόνια σύζυγό της Πήτερ Χόρτον, επαγγελματικά, όμως, τα πράγματα πηγαίνουν καλά και γίνεται η «Σύζυγος του γκάνγκστερ», σε μια ταινία που οι κριτικοί σχολιάζουν σχεδόν ομόφωνα θετικά και η Φάιφερ κερδίζει την πρώτη της υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα, για την ερμηνεία της με την καθοδήγηση του σκηνοθέτη Τζόναθαν Ντεμ.
Την ίδια χρονιά βρίσκεται στο πλευρό του Μελ Γκίμπσον και του Κερτ Ράσελ στην υποψήφια για Όσκαρ περιπέτεια του Ρόμπερτ Τάουν «Tequila sunrise» και λίγο αργότερα, η ερμηνεία της στην ταινία εποχής «Επικίνδυνες σχέσεις» του Στήβεν Φρίαρς, της φέρνει την πρώτη υποψηφιότητα για Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου της καριέρας της, ενώ η συμπρωταγωνίστριά της Γκλεν Κλόουζ βρίσκεται επίσης υποψήφια, για το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου.
Η δεκαετία του ’80 κλείνει επίσης καλά, με την ερμηνεία της στην ταινία «Σχέσεις πάθους», ανάμεσα στα δύο αδέρφια Μπρίτζες, Τζεφ και Μπο, κερδίζοντας άλλη μια υποψηφιότητα για Όσκαρ και καταφέρνοντας να πάρει τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ηθοποιού στα χέρια της. Η Φάιφερ ενσαρκώνει την ταλαντούχα και αισθαντική τραγουδίστρια Σούζι Ντάιμοντ, πρώην κολ-γκερλ, η οποία γίνεται το αστέρι σε ένα μουσικό τρίο μαζί με τους πιανίστες αδερφούς Μπρίτζες και συνδέεται ερωτικά με τον έναν αδερφό.
Το 1990 η Φάιφερ υποδύεται τη Ρωσίδα στο πλευρό του Σον Κόνερι στη «Ρώσικη εστία» λαμβάνοντας καλές κριτικές και άλλη μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα, ενώ το 1991 συνεργάζεται ξανά με τον Αλ Πατσίνο στη ρομαντική κομεντί «Frankie & Johnny», όπου αυτός είναι ένας πρώην φυλακισμένος κι αυτή μια σερβιτόρα.... Η Φάιφερ μετράει την τέταρτη υποψηφιότητά της για Χρυσή Σφαίρα και λίγο αργότερα μεταμορφώνεται σε Catwoman για την ταινία «Ο Μπάτμαν επιστρέφει» του Τιμ Μπάρτον, με τον Μάικλ Κίτον και τον Ντάνι Ντε Βίτο. Την ίδια χρονιά η Φάιφερ απορρίπτει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «Βασικό ένστικτο» τον οποίο δέχτηκε η Σάρον Στόουν, ενώ έχει αρνηθεί και τον ρόλο που αποδέχτηκε η Τζόντι Φόστερ στη «Σιωπή των Αμνών».
Η δραματική ταινία του Τζόναθαν Κάπλαν «Ο τόπος του Έρωτα» φέρνει και πάλι τη διάσημη ηθοποιό υποψήφια για Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα, έχοντας πλέον φτάσει τις 3 υποψηφιότητες για Όσκαρ από την Ακαδημία, αλλά μη έχοντας καταφέρει να πάρει το χρυσό αγαλματίδια στα χέρια της.
Το 1993, η υποκρισία και ο καθωσπρεπισμός της υψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης του 1870 γίνονται το θέμα της ταινίας «Τα χρόνια της αθωότητας» του Μάρτιν Σκορτσέζε και η Φάιφερ βρίσκεται στο ίδιο καστ με τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις και την Γουϊνόνα Ράιντερ με την έκτη υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα να είναι γεγονός.
Η επόμενη επιλογή της δεν έχει καμία σχέση με τις ταινίες εποχής και τις κομεντί που τη χαρακτηρίζουν, αφού πρωταγωνιστεί ως θύμα του λυκανθρώπου… Τζακ Νίκολσον στο «Wolf», συναντώντας και τον Τζέιμς Σπέιντερ στο καστ της ταινίας, σε ένα ρόλο που προηγουμένως είχε απορρίψει η Σάρον Στόουν.
Το 1995, μαζί με την επιτυχία του τραγουδιού «Gangsta’s Paradise» του Coolio, έρχεται και η επιτυχία της «Ασυμβίβαστης γενιάς» στο σάουντρακ της οποίας βρίσκουμε και το παραπάνω hit. H Φάιφερ ενσαρκώνει τη δασκάλα που αναλαμβάνει να διδάξει μια ομάδα εφήβων που έχει μεγαλώσει σε δύσκολες συνθήκες, προσπαθώντας να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους. Η ταινία σημειώνει μεγάλη επιτυχία και η Φάιφερ πρωταγωνιστεί και στο βίντεο κλιπ του Coolio, διανύοντας μια από τις καλές χρονιές της καριέρας της.
Λίγο αργότερα αρνείται το ρόλο της Εβίτα Περόν για το μιούζικαλ «Εβίτα», τον οποίο δέχτηκε τελικά η Μαντόνα και προτιμά να ενσαρκώσει τη νέα δημοσιογράφο Σάλι Ατγουότερ στο ρομαντικό δράμα «Υπόθεση πολύ προσωπική» στο πλευρό του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, διευθυντή ειδήσεων.
Το 1997 πρωταγωνιστεί στο υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα δράμα «Τα χίλια εκτάρια» μαζί με τη Τζέσικα Λανγκ, σε μια φεμινιστική έκδοση του έργου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Βασιλιάς Ληρ», για την οποία κερδίζει βραβείο καλύτερης ηθοποιού από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βερόνα.
Λίγο πριν το τέλος της δεκαετίας πρωταγωνιστεί στην κινηματογραφική έκδοση του «Ονείρου θερινής νυκτός» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Μάικλ Χόφμαν, ενώ λίγο αργότερα βρίσκεται μαζί με τον Μπρους Γουίλις σε μια δραματική κομεντί για την αποξένωση στην οποία φτάνει ένα παντρεμένο ζευγάρι μετά από 15 χρόνια γάμου, το «Η ιστορία της ζωής μας» του Ρομπ Ράινερ.
Λάμψη και στη νέα χιλιετία
Με το δεξί και με θρίλερ μπαίνει στη νέα χιλιετία η Μισέλ, πρωταγωνιστώντας στο «Ένοχο μυστικό» μαζί με τον Χάρισον Φορντ, σε μια ανατρεπτική ταινία επιτυχημένη εμπορικά (300 εκατομμύρια παγκοσμίως) που της χαρίζει βραβείο Blockbuster Entertainment καλύτερης ηθοποιού. Ακολουθεί το «Το όνομά μου είναι Σαμ» με τον Σον Πεν, όπου υποδύεται τη δικηγόρο, την παράσταση όμως κλέβει η ερμηνεία του Σον Πεν ως διαφορετικού διανοητικού επιπέδου άνθρωπος, ο οποίος μάλιστα βρίσκεται και υποψήφιος για Όσκαρ.
Στην επόμενή της ταινία συμπρωταγωνιστεί με την τότε γυναίκα του Σον Πεν, Ρόμπιν Ράιτ και τη Ρενέ Ζελβέγκερ στη δραματική ταινία του Πίτερ Κοσμίνσκι «Η αγάπη είναι γένους θηλυκού», ενώ το επόμενο διάστημα απέχει λίγο από τα πράγματα, κάνοντας ένα διάλειμμα.
Επιστρέφει το 2007 όπου τη βλέπουμε στο παραμύθι «Αστερόσκονη» από το μυθιστόρημα του Νιλ Γκάιμαν μαζί με την Κλερ Ντέινς. Την ίδια χρονιά βρίσκεται στο πλευρό του Τζον Τραβόλτα και της Κουίν Λατίφα στο μιούζικαλ «Hairspray», το τέταρτο πιο εμπορικό μιούζικαλ στην Αμερικάνικη ιστορία του Κινηματογράφου και το 2009, βρίσκεται ξανά με τον καυστικό Βρετανό σκηνοθέτης Στίβεν Φρίαρς για την ταινία του «Cheri». Η Φάιφερ υποδύεται τη συνοδό πολυτελείας και ο Φρίαρς τη συγχαίρει για την ερμηνεία της δηλώνοντας με χιουμοριστική διάθεση «Η Μισέλ είναι η τέλεια πόρνη».
Στο τέλος της χρονιά πρόκειται να τη δούμε στο «New year’s eve» μαζί με τη Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, ενώ προς το παρόν ήδη σκηνοθετείται από τον Τιμ Μπάρτον για την ταινία μυστηρίου «Dark shadows».
Όταν βρίσκεται πίσω από τα φώτα...
H διάσημη ηθοποιός είναι μαζί με τον δημιουργό των τηλεοπτικών σειρών «The Practice» και «Ally McBeal» Ντέιβιντ Κέλεϊ, τον οποίο παντρεύτηκε το 1993. Πριν τον γνωρίσει είχε κινήσει ήδη διαδικασίες για την υιοθεσία ενός παιδιού, το οποίο τελικά υιοθέτησαν μαζί, ενώ το 1994 απέκτησαν και το δεύτερο παιδί τους. Προτού, βέβαια, νοικοκυρευτεί, είχε συνάψει σχέσεις με διάφορους ηθοποιούς, όπως Βαλ Κίλμερ, Τζον Μάλκοβιτς, Μάικλ Κίτον και Φίσερ Στίβενς.
Έχοντας υπάρξει καπνίστρια για 10 χρόνια κι έχοντας ανιψιά που έπασχε από λευχαιμία, αποφάσισε να στηρίξει το Αμερικανικό Αντικαρκινικό Ίδρυμα, ενώ το φιλανθρωπικό της έργο επεκτείνεται και στην Humane Society για τα δικαιώματα των ανθρώπων και των ζώων.
Ενδεικτική φιλμογραφία: «The Hollywood knights» (1980), «Falling in love again» (1980), «Charlie Chan and the curse of the Dragon Queen» (1981), «Grease 2» (1982), «Scarface» (1983), «Into the night» (1985), «Ladyhawke» (1985), «Sweet liberty» (1986), «The witches of Eastwick» (1987), «Amazon women on the moon» (1987), «Married to the Mob» (1988), «Tequila sunrise» (1988), «Dangerous liaisons» (1988), «The fabulous Baker boys» (1989), «The Russia house» (1990), «Frankie & Johnny» (1991), «Batman returns» (1992), «Love field» (1992), «The age of innocence» (1993), «Wolf» (1994), «Dangerous minds» (1995), «Up close & personal» (1996), «To Gillian on her 37th birthday» (1996), «One fine day» (1996), «A thousand acres» (1997), «The deep end of the ocean» (1999), «A midsummer night’s dream» (1999), «The story of us» (1999), «What lies beneath» (2000), «I am Sam» (2001), «White Oleander» (2002), «I could never be your woman» (2007), «Hairspray» (2007), «Stardust» (2007), «Cheri» (2009), «Personal effects» (2009).