Το «The Neon Demon» είναι ένα Next Top Model για τους φανς του Ντάριο Αρτζέντο

the-neon-demon
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 20 ΜΑΙΟΥ 2016

Οι πρώτες κριτικές των Καννών για τη νέα ταινία του Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν διχάζουν, εντυπωσιάζουν και αυξάνουν την ανυπομονησία μας.

Μια από τις ταινίες που περίμενε περισσότερο ο κόσμος στις φετινές Κάννες είναι το «The Neon Demon» του Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν. Και το γεγονός ότι προβλήθηκε προς το τέλος του φεστιβάλ, μόνο αύξησε την ανυπομονησία στα ύψη. Η αλήθεια είναι πως με το «Only God Forgives» ο Δανός μας απογοήτευσε, εμμένοντας σε ένα αποστειρωμένο neon στυλιζάρισμα, χωρίς να δείχνει κανένα ενδιαφέρον στο περιεχόμενο ή στην ανάπτυξη των χαρακτήρων. Βέβαια, μιας και μιλάμε για τον ίδιο σκηνοθέτη που έχει δημιουργήσει το «Drive», το οποίο συνεχίζουμε να το θεωρούμε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας, δεν έχουμε χάσει ακόμη την εμπιστοσύνη μας σε αυτόν.

Στο «The Neon Demon» πρωταγωνιστεί η Ελ Φάνινγκ ως μια νεαρή κοπέλα που μόλις κλείσει τα 16 της θα μεταβεί στο Λος Άντζελες για να ακολουθήσει καριέρα μοντέλου. Εκεί θα συναντήσει μια ομάδα γυναικών που θα θαμπωθούν από τη νιότη και τη ζωντάνια της και θα κάνουν τα πάντα ώστε να πάρουν ό,τι διαθέτει.

Πρόκειται για μια στυλιζαρισμένη ταινία τρόμου, στην οποία τα σώματα μοιάζουν σαν ψυχρά μανεκέν και όχι ως κανονικοί άνθρωποι, τα μανεκέν με τη σειρά τους μοιάζουν με πτώματα σε slasher ταινίες τρόμου και τα πτώματα μοιάζουν με ερωτικά αντικείμενα. Τουλάχιστον αυτές είναι οι πρώτες κριτικές που μας έρχονται από όσους είδαν την ταινία, η οποία γιουχαρίστηκε έντονα στην προβολή της και υπήρξαν και αποχωρήσεις, πάνω που νομίζαμε πως είχαμε βρει το «μαύρο πρόβατο» των φετινών Καννών στο «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγιάς.

Στη συνέντευξη τύπου ο Ρεφν δήλωσε πως πιστεύει ότι κάθε άνδρας κρύβει μέσα του ένα 16χρονο κορίτσι και με αυτό το φιλμ απλά έβγαλε αυτό το κορίτσι προς τα έξω. Βέβαια. Με τις κριτικές που μας έρχονται από την Κρουαζέτ, υποθέτουμε πως το κορίτσι που κρύβει ο Ρεφν δε βρίσκεται στο… μέσο όρο σε σχέση με τα υπόλοιπα κορίτσια της ηλικίας του, αλλά ο χαρακτηρισμός «ένα Next Top Model από τον Ντάριο Αρτζέντο» που γράφτηκε για το «The Neon Demon» μας κάνει να θέλουμε να αντιμετωπίσουμε με διαφορετική οπτική το όραμα του σκηνοθέτη, ανακαλύπτοντάς το εκ νέου αν χρειαστεί.

Όλοι συναινούν ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με τη συνέχεια του «Only God Forgives», χωρίς να υπάρχουν σημαντικές αναφορές στο «Drive», πάντως ακόμη και οι αρνητικές κριτικές λένε ότι πρόκειται για μια ταινία με μεγαλύτερο ενδιαφέρον, ακόμη και αν μένει περισσότερο στο να διεγείρει την όραση του θεατή χωρίς να εμπλουτίζει το περιεχόμενο. Η άποψή μας είναι ωστόσο ότι πλέον στην εποχή μας η εικόνα μια χαρά μπορεί να αντικαταστήσει το περιεχόμενο και να θεωρηθεί ως τέτοιο, οπότε οι αρνητικές κριτικές δε μας πτοούν. Σίγουρα ο Ρεφν έχει ετοιμάσει κάτι ακραίο, αφού διαβάσαμε για σκηνές με σκληρό λεσβιακό σεξ, πειραματισμούς με βολβούς ματιών, μέχρι και νεκροφιλία, αλλά ελπίζουμε πως όλο αυτό θα βγάζει κάπως νόημα. Και αν όχι, τουλάχιστον έχουμε την αναμονή μέχρι την προβολή της ταινίας στην Ελλάδα.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]