2o Orange Water Festival: Η σύγχρονη τέχνη οργώνει και φέτος την Ελλάδα (ξεκινώντας από τη Σαντορίνη)
Το Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης–Santorini Arts Factory φιλοξενεί το Ελληνο-Ολλανδικό εικαστικό φεστιβάλ “Orange Water” στους χώρους του στη Βλυχάδα με τέσσερις εικαστικές εκθέσεις μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη.
Το εικαστικό φεστιβάλ “Orange Water” αποτελεί το κεντρικό πολιτιστικό δρώμενο του ελληνικού καλοκαιριού με μεγάλο εικαστικό κύρος και αναγνώριση. Ενοποιεί χώρους πολιτισμού της Αθήνας και των νησιών μέσα από εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, βιντεοπροβολές και εγκαταστάσεις κυρίως Ελλήνων, Ολλανδών αλλά και διεθνών καλλιτεχνών. Το φεστιβάλ τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, του Υπουργείου Τουρισμού και της Ολλανδικής Πρεσβείας.
Το 2015, τις δράσεις του Φεστιβάλ παρακολούθησαν πάνω από 50.000 επισκέπτες στους 9 χώρους διεξαγωγής στην Αθήνα, την Πάρο και την Κρήτη. Για το καλοκαίρι του 2016, ο κύκλος δράσεων διευρύνθηκε και σε άλλες πόλεις και νησιά και περιλαμβάνει 12 εικαστικές εκθέσεις που θα παρουσιαστούν σε 9 χώρους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από τις 4 Ιουνίου έως τις 30 Σεπτέμβρη. Συμμετέχουν 50 σύγχρονοι εικαστικοί καλλιτέχνες. O τίτλος του φετινού “Orange Water” είναι “Fata Morgana” και το εννοιολογικό πλαίσιο που ορίζει τις επιλογές των έργων, αναφέρεται στο φαινόμενο του αντικατοπτρισμού, της οφθαλμαπάτης και των οπτικών ψευδαισθήσεων.
Οι φετινές δράσεις εξελίσσονται στην Αθήνα, την Πάτρα, τη Σαντορίνη, την Κρήτη, την Πάρο και την Κόρινθο με εκθέσεις στο Ολλανδικό Ινστιτούτο, στον εικαστικό πολυχώρο “The Loft”, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας, στο Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης (Santorini Arts Factory), στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, στον Άγιο Ρόκκο, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάρου, στον Άγιο Αθανάσιο και στη Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου.
Το Σάββατο 4 Ιουνίου, οπότε και θα τελεστούν τα επίσημα εγκαίνια των φετινών φεστιβαλικών δράσεων, το Santorini Arts Factory παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Αποστόλη Ζολωτάκη με τίτλο «Δράση και Χειρονομία», την ατομική έκθεση της γλύπτριας Kelly με τίτλο “High Frequency Vibration” και αναδρομική ομαδική έκθεση από επιλογές έργων του “Orange Water 1” με τίτλο «Τοπίο Μνήμης».
Square Thinking of a Chaotic Mind, Kelly , Steel Sculpture
Eozen Agopian, Πάνος Αρχολέκας, Ad Arma, Λίνα Μπέμπη, Anutosh, Απόστολος Φανακίδης, Peter Heij, Δημήτρης Καρατζάς, Paulien Lethen, Πάνος Μητσόπουλος, Bert van Santen, Κυριάκος Μορταράκος, Jan Mulder, Gert van Oortmerssen, Νίκος Παπαδημητρίου, Barbara de Vries, Σπυριδούλα Πολίτη, Henk Puts, Μαρία Σχινά, John Sikking, Άγγελος Σκούρτης, Par Stromberg, Κώστας Τσώλης, Iris Zoric.
Για τη βραδιά των εγκαινίων του, το “Orange Water” θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στη Σαντορίνη, συναυλία της Angelika Dusk με είσοδο ελεύθερη για το κοινό του φεστιβάλ.
Η Angelika Dusk είναι μια δυναμική ερμηνεύτρια και δημιουργός. Έκανε αισθητή την εμφάνισή της από την πρώτη στιγμή με δύο singles τα "Love on Your Own Terms" και "Beautiful Love" (Playmen remix) που κέρδισαν το κοινό και τα media. Το ντεμπούτο άλμπουμ της "Marionette" χαρακτηρίστηκε από τον Τύπο ως "ό,τι καλύτερο έχουμε ακούσει από την εγχώρια μουσική σοδειά της αγγλόφωνης σκηνής για το 2015".
Δείτε το σποτ του Orange Water 2 εδώ
Η Fata Morgana ήταν, σύμφωνα με την μυθολογία, αδελφή του βασιλιά Αρθούρου. Με τις μαγικές της δυνάμεις μπορούσε να εμφανίζει ψεύτικες εικόνες κάστρων που αιωρούνταν επάνω από τις ακτές. Από αυτήν δανείστηκαν το όνομά τους πληθώρα φαινομένων ανά τους αιώνες, που εξηγούνται μέσω της φυσικής επιστήμης με απλή ή σύνθετη μορφή: από την εμφάνιση νερόλακκων στην έρημο και «υγρού οδοστρώματος
» σε δρόμους με αυξημένη θερμοκρασία, μέχρι την όρθωση κάστρων και πόλεων που πλέουν στα σύννεφα, Ο μύθος του Ιπτάμενου Ολλανδού, η βύθιση του Τιτανικού, η οροσειρά που είδαν οι πρώτοι εξερευνητές στον παγωμένο Βόρειο Πόλο, οι παρελαύνοντες Δροσουλίτες στο Φραγκοκάστελο της Κρήτης, η επιπλέουσα πόλη του πατέρα Domenica Giardina και πλήθος άλλων γεγονότων δύνανται να σχετισθούν με τις οπτικές ψευδαισθήσεις της Fata Morgana και τα αποτελέσματα αυτών.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η οπτική επικοινωνία του ατόμου με ένα είδωλο μπορεί να αναχθεί στην προσπάθειά του να επικοινωνήσει μαζί του, λαμβάνοντας μεταφυσική υπόσταση. Το τεράστιο ενδιαφέρον του Τέσλα για τον χώρο του παραφυσικού ενδέχεται να βάδισε παράλληλα με την επιστημονική του προσέγγιση όταν κατασκεύασε τον αποκαλούμενο Πύργο Τέσλα, ο οποίος θα μετέδιδε μηνύματα, τηλεφωνικά σήματα και εικόνες με απώτερο ίσως στόχο την επικοινωνία με το υπερπέραν.
Η Fata Morgana γοητεύει και την τέχνη σε συνδυασμό με την επιστήμη. Πρόσφατα, ο καλλιτέχνης Dave Lynch, βασιζόμενος στον προτζέκτορα zoopraxiscope (1879) του φωτογράφου Eadweard Muybridge, πρόβαλε έναν πράσινο καβαλάρη να τρέχει στα σύννεφα. Ο προτζέκτορας του Muybridge, μάλιστα, φαίνεται να έδωσε την έμπνευση για το Κινετοσκόπιο των Edison και Dickson. O Edison, μάλιστα, σε συνέντευξή του το 1920 με τίτλο «Ο Edison ψάχνει τρόπο να επικοινωνήσει με τον άλλο κόσμο» μίλησε για μια συσκευή που θα μας έδινε την δυνατότητα επικοινωνίας με τους νεκρούς.
Η Fata Morgana έχει χαρίσει έμπνευση και στο αμιγώς καλλιτεχνικό πεδίο, όπως η ομώνυμη ταινία του Werner Herzog (1969), στην οποία απαθανατίζει οφθαλμαπάτες στην έρημο Σαχάρα, το ποίημα του Henry Wadsworth Longfellow αλλά και το μελοποιημένο από την Μαρίζα Κωχ ποίημα του Νίκου Καββαδία. Σε αυτό, η Fata Morgana αποκτά ερωτική διάσταση, ανάλυση της οποίας υπάρχει σε απομαγνητοφωνημένες από τον Μήτσο Κασσόλα συζητήσεις με τον Καββαδία, που μπορεί κανείς να βρει σε έντυπη μορφή αλλά και στο διαδίκτυο.