Το «The Get Down» είναι μια σειρά που τη βλέπεις χορεύοντας
Ο Μπαζ Λούρμαν έρχεται στο Netflix για να μας μάθει τις απαρχές της ντίσκο και του hip hop και εμείς ανταποκρινόμαστε στους ρυθμούς του.
Μια από τις σειρές που συζητήθηκαν για μια περίοδο μέσα στη χρονιά είναι το «Vinyl». Όλα έμοιαζαν ιδανικά για αυτή. Πίσω από την παραγωγή βρίσκονταν οι Μάρτιν Σκορσέζε και Μικ Τζάγκερ, βρισκόταν στο HBO και είχε να διαχειριστεί ένα υλικό-κράχτη, γιατί τέτοιο είναι η αμερικανική μουσική των 70s με καλλιτέχνες όπως οι Led Zeppelin, ο Alice Cooper και ο Elvis Presley να κάνουν guest περάσματα. Συν τοις άλλοις, ο κάπως αδικημένος Μπόμπι Καναβάλε στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Ρίτσι Φινέστρα έδειχνε έτοιμος να αναδειχθεί με το σημαντικότερο ρόλο της καριέρας του. Παρόλα αυτά, οι κριτικές ποτέ δεν ήταν καλές, κάθε επεισόδιο συγκέντρωνε λιγότερη τηλεθέαση από το προηγούμενο και μέχρι το τέλος είχε χάσει την πίστη του περισσότερου κόσμου που στήριξε στην αρχή. Για αυτό το λόγο και παρά την αρχική ανανέωση για δεύτερη σεζόν πριν καν συμπληρωθεί η πρώτη, το HBO πήρε την απολύτως κατανοητή απόφαση της ματαίωσης του «Vinyl».
Με τα μουσικά 70s δοκιμάζει να καταπιαστεί τώρα ακόμη μια άλλη σειρά, η οποία συγκεντρώνει επίσης εντυπωσιακά ονόματα του Χόλιγουντ στους συντελεστές της. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ του Μπαζ Λούρμαν σε συνεργασία με τον θεατρικό συγγραφέα του Broadway, Stephen Adly Guirgis. Τον Λούρμαν τον ξέρουμε πολύ καλά για το μαξιμαλιστικό, πολύχρωμο, πολυτελές, ανατρεπτικό μουσικά και ποπ σινεμά του. Τα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Moulin Rouge!» και «Ο υπέροχος Γκάτσμπυ» δε μοιάζουν με τίποτε άλλο και η λάμψη τους είναι αδιαπραγμάτευτη, όποια άποψη και να έχεις για το σινεμά του Αυστραλού σκηνοθέτη. Η σειρά στην οποία αναφερόμαστε είναι το «The Get Down» του Netflix, με τα πρώτα έξι επεισόδια να είναι διαθέσιμα για streaming από τις 12 Αυγούστου και τα υπόλοιπα να έχουν προγραμματιστεί για κάποια στιγμή μέσα στο 2017.
Ωραία η αφάνα του Εζέκιελ, αλλά θα πάμε με τα κόκκινα Puma του Shaolin Fantastic.
Η υπόθεση μοιάζει με ένα κράμα «Ρωμαίου και Ιουλιέτας» και «West Side Story» και επικεντρώνεται στις γειτονιές του Μπρονξ στα τέλη των 70s. Οι πρωταγωνιστές είναι αποκλειστικά Αφροαμερικανοί και Λατίνοι και βρίσκονται στα όρια της φτώχειας. Και μέσα από τις ιστορίες τους παρακολουθούμε την άνοδο της ντίσκο μουσικής, καθώς και της δημιουργίας hip hop, σε μια εποχή που ακόμη αυτό βρισκόταν στους δρόμους. Το «The Get Down» είναι ένα love story ανάμεσα στον Εζέκιελ και την Μαϊλίν. Αυτός είναι ένας έναν έξυπνο και ονειροπόλος έφηβος που έχει ταλέντο με τις ομοιοκαταληξίες στις λέξεις και αυτή είναι μια Λατίνα με χάρισμα στη φωνή της που θέλει να γίνει σταρ της ντίσκο. Η οικογένειά της όμως είναι πολύ αυστηρή και θρήσκα και θα κάνει τα πάντα για να την εμποδίσει να πετύχει το όνειρό της. Ο έρωτάς του για αυτή είναι κινητήριος δύναμη, ακόμη και αν δε βρίσκει ανταπόκριση. Και γύρω από αυτούς τους δύο σχηματίζεται ένας ολόκληρος κόσμος.
Πρώτο και σημαντικότερο για τον Λούρμαν σε κάθε δουλειά του είναι η δημιουργία ενός ολόκληρου κόσμου. Και δε μιλάμε μόνο σε επίπεδο χαρτογράφησης. Η επιλογή της μουσικής και τα κοστούμια είναι εξίσου σημαντικοί παράγοντες με τα σκηνικά και το χώρο. Τα φιλμ του Λούρμαν λειτουργούν ως θεματικά πάρκα και το ίδιο συμβαίνει και εδώ, με το Μπρονξ των 70s να παραμένει μεν επικίνδυνο σε κάθε γωνιά του, αλλά σε στιγμές να μοιάζει με ειδυλλιακό Παρίσι. Και μπορεί ο Αυστραλός σκηνοθέτης να προετοίμαζε δέκα χρόνια αυτό το πρότζεκτ, ωστόσο χρειάστηκε βοήθεια μέχρι να φτάσει στη δημιουργία του. Ο διακεκριμένος μουσικός δημοσιογράφος Νέλσον Τζορτζ ο οποίος μεγάλωσε στο Μπρονξ εκείνης της εποχής ήταν ο οδηγός του και τον έκανε να δει την περιοχή διαφορετικά, μέσα από τα μάτια ενός ντόπιου. Και μέσα από το συνδυασμό αυτής της λεπτομερούς ιστορικής ακρίβειας και της μυθοπλασίας του Λούρμαν, η ξενάγηση στο Νότιο Μπρονξ του 1977 είναι πραγματικά συναρπαστική.
Σκληράδα από τους Furious Five.
Όπως είπαμε, το «Get Down» μοιάζει σε πολλά σημεία με το «West Side Story», ώστε να φαίνεται σαν ο Λούρμαν να επιχείρησε μια ελεύθερη διασκευή της θρυλικής ταινίας των 60s. Σε αντίθεση με το «Vinyl», η μουσική διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στη σειρά. Κάθε μουσικό κομμάτι αλλάζει τους χαρακτήρες και έτσι μέσα από τη μουσική περνούν από ένα στάδιο σε κάποιο άλλο. Οι σημαντικότερες εξελίξεις γίνονται μέσα σε ντίσκο κλαμπ, στα κακόφημα σοκάκια στα οποία γεννήθηκε το hip hop, σε στούντιο ηχογραφήσεων, ακόμη και μέσα σε εκκλησίες στις οποίες ξεκινούν επικά sing-along. Και με τον Λούρμαν στην επίβλεψη, κάθε σκηνή είναι φαντασμαγορία και χάρμα ιδέσθαι, με σώματα να ενώνονται στους ρυθμούς της μουσικής, δίχως να έχεις καμία αμφιβολία ότι ζουν για αυτό και το βλέπουν ως το μοναδικό μέσο διαφυγής από τη σκληρή καθημερινότητα.
Οι δύο πρωταγωνιστές είναι χαρισματικοί και έχουν πολύ δυνατή χημεία. Ο Τζάστις Σμιθ εκφράζει άψογα την εν βρασμώ εσωστρέφεια του Εζέκιελ, ο οποίος μοιάζει διαρκώς σαν ένα ηφαίστειο έτοιμο να εκραγεί. Η Χέριζεν Γκουαρδιόλα από την άλλη είναι η λάβα που ως Μαϊλίν οδηγεί τον Εζέκιελ στην έκρηξη και του δίνει κίνητρο για τα πάντα. Διαθέτει μια φανταστική κρυστάλλινη φωνή και (γιατί όχι;) έχει κάτι από την αύρα της Ρίτα Μορένο στο «West Side Story».
Η Ρίτα Μορένο θα είναι υπερήφανη για τα κορίτσια της σειράς.
Από εκεί και πέρα υπάρχουν τα τρία αδέρφια Κίπλινγκ που είναι σαν οικογένεια για τον Εζέκιελ, με τον μεγαλύτερο αδερφό και πιο καλλιτεχνικό πνεύμα να ξεχωρίζει, κυρίως γιατί στο ρόλο του συναντάμε τον Τζέιντεν Σμιθ, γιο του Γουίλ Σμιθ (ο Τζάστις Σμιθ δεν έχει καμία σχέση με τους δύο). Ο Τζιανκάρλο Εσπόζιτο, γνωστός μας ως Γκους Φρινγκ από το «Breaking Bad», καταφέρνει και είναι εξίσου τρομακτικός στο ρόλο του αυστηρού πατέρα της Μαϊλίν που δε διστάζει να χτυπήσει την ίδια του την κορη αν δε συμμορφώνεται με τα δικά του χριστιανικά ήθη. Στο καστ υπάρχει και ο Τζίμι Σμιτς (τον ξέρετε ως Bail Organa από τις πρίκουελ ταινίες του Star Wars και ως Νέρο Παντίγια από το «Sons of Anarchy») στο ρόλο ενός αμφιλεγόμενου πολιτικού που όμως τιμά το Μπρονξ και τους ανθρώπους του.
Το αστέρι της σειράς είναι πάντως δίχως καμία αμφιβολία ο Shameik Moore, στο ρόλο του Shaolin Fantastic, ενός παιδιού του δρόμου, ο οποίος είναι απρόβλεπτος και εκκεντρικός, συνδυάζοντας την κουλτούρα των γκράφιτι με αυτή του hip hop. Είναι αέρινος και κινείται σαν ήρωας από κόμικ και δεν υπάρχει στιγμή που να μη σε πείθει ότι ναι, είναι ένας αληθινός ήρωας του Μπρονξ. Μαζί με τον Εζέκιελ και τα αδέρφια Κίπλινγκ θα σχηματίσουν τους Furious Five, οι οποίοι έχουν μείνει στην ιστορία για τη συνεργασία τους με τον Grandmaster Flash. Ο θρυλικός DJ του hip hop έχει συνεισφέρει τις γνώσεις του για την ακρίβεια που βλέπουμε στη σειρά και βρίσκεται και μέσα σε αυτήν, με την πρώτη σκηνή της γνωριμίας μαζί του να είναι ανθολογίας. Στην παραγωγή συμμετέχει και ο σημαντικός ράπερ Nas, ο οποίος μάλιστα ραπάρει τα φωνητικά για τον ενήλικα Εζέκιελ στο σήμερα.
Και... εγένετο hip hop.
Το ερώτημα που θέτουν κάποιοι είναι αν ο Μπαζ Λούρμαν χρειαζόταν να κάνει το «The Get Down». Η απάντηση είναι πως αν και σε κανένα σημείο δε μοιάζει σημαντικό με τα δεδομένα που θέτουν οι κριτικοί, είναι απίστευτα ξεσηκωτικό και αφάνταστα διασκεδαστικό και διαθέτει ψυχή και αληθινή αγάπη για τη μουσική, την οποία εκθέτει στο βάθρο και την μετουσιώνει σε κινητήρια δύναμη για την ίδια τη ζωή. Κάπως έτσι δεν είναι άλλωστε μέσα σε άκρες κάθε δουλειά του Λούρμαν; Χαιρόμαστε πάρα πολύ με την ύπαρξη του «The Get Down» και περιμένουμε πώς και πώς τη δεύτερη δόση επεισοδίων το 2017.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΣΧΟΣ / [email protected]