Τα δέκα πιο ιδιαίτερα μουσεία του κόσμου
Δεν είναι απαραίτητο να μπείτε μέσα σε ένα μουσείο για να απολαύσετε τέχνη.
Η αρχιτεκτονική, στα καλύτερα της, μπορεί να συναγωνιστεί οποιαδήποτε άλλη τέχνη. Συχνά τα ίδια τα μουσεία που στεγάζουν πολιτιστικούς θησαυρούς είναι από μόνα τους έργα τέχνης. Σας παρουσιάζουμε τα δέκα πιο… εξωτικά και ιδιαίτερα μουσεία του κόσμου.
1 – Museum of Old and Modern Art, Χόμπαρτ
Το μουσείο που έχτισε ο επαγγελματίας τζογαδόρος David Walsh αποτελεί ένα πολιτιστικό κόσμημα για την Αυστραλία. Εκεί στεγάζεται η ξεχωριστή συλλογή του ιδίου και σε μέσα τρία χρόνια το μουσείο έχει καταφέρει να αφήσει το στίγμα του. Σε αντίθεση με τα άλλα μουσεία της λίστας, η εξαιρετική αρχιτεκτονική του συγκεκριμένου μουσείου γίνεται αντιληπτή στο εσωτερικό. Έχει χτιστεί σχεδόν εξολοκλήρου υπογείως, επειδή ο Walsh ήθελε να διατηρήσει την ακεραιότητα του λόφου και τις δυο διατηρητέες κατοικίες, που είναι και τα πιο εμφανή στοιχεία του.
Το L'Hemisferic
Για την ακρίβεια η «πόλη των τεχνών και των επιστημών» δεν είναι ένα μουσείο, αλλά ένα συγκρότημα μουσείων και εκθεσιακών χώρων που σχεδίασαν οι αρχιτέκτονες Santiago Calatrava και Felix Candela. Το πρώτο μουσείο, το L'Hemisferic, σχεδιάστηκε ώστε να φαίνεται σαν το μάτι ενός τεράστιου πλάσματος να αναδύεται από το νερό. Το El Museu de les Ciencies Principe Felipe μοιάζει με τον σκελετό μιας φάλαινας, ενώ το L'Oceanografic είναι ίσως πιο «συντηρητικό» αφού είναι σχεδιασμένο ως ένα νούφαρο.
Το πιο διάσημο δημιούργημα του Frank Gehry μπορεί να άνοιξε τις πύλες του στο κοινό μόλις το 1997, αλλά γρήγορα αναγνωρίστηκε ως ένα από τα σπουδαιότερα κτήρια του 20ου αιώνα. Το Guggenheim ήταν μια πρωτοβουλία των τοπικών αρχών του Μπιλμπάο, της τέταρτης μεγαλύτερης πόλης της Ισπανίας, στην καρδιά της χώρας των Βάσκων. Με το λιμάνι της πόλης να έχει μαραζώσει, οι αρχές έδωσαν το κατάλληλο οικονομικό κίνητρο στο Solomon R Guggenheim Foundation για ένα νέο μουσείο στο Μπιλμπάο. Ο Gehry, γνωστός για τις ανορθόδοξες μεθόδους και περιβαλλοντολογικές ανησυχίες του, επιλέχθηκε για να αποδώσει ένα ασυνήθιστο όραμα.
Το Χειμερινό Παλάτι
Έχοντας χτιστεί στα μέσα του 18ου αιώνα, στην αυτοκρατορική Ρωσία από τη Μεγάλη Αικατερίνη, προστάτιδα των τεχνών, το Hermitage δεσπόζει στις όχθες του ποταμού Νέβα. Αποτελείται από έξι κτήρια, στα οποία συμπεριλαμβάνονται τα Χειμερινά Ανάκτορα, το Μικρό Ερμιτάζ και το Παλιό Ερμιτάζ, τα οποία από μόνα τους αποτελούν αρχιτεκτονικούς θησαυρούς. Πέραν των αυγών Faberge, το Hermitage έχει μια από τις πλουσιότερες συλλογές αρχαιοτήτων και δυτικοευρωπαϊκής τέχνης.
Ο Salvador Dali πέρασε τα τελευταία του χρόνια δουλεύοντας πάνω στο σουρεαλιστικό –τι άλλο– μουσείο στη γενέτειρα του Φιγκέρες στην Καταλονία. Όπως είχε πει ο ίδιος, ήθελε το κτήριο να είναι ένα «εξ ολοκλήρου θεατρικό μουσείο» το οποίο θα δίνει στους επισκέπτες την αίσθηση ότι βλέπουν ένα «θεατρικό όνειρο». Στην καρδιά του μουσείο βρίσκεται ο κινηματογράφος της πόλης, που καταστράφηκε σε πυρκαγιά κατά τον εμφύλιο. Οι αρχιτέκτονες Joaquim de Ros i Ramis και Alexandre Bonaterra ανέλαβαν το έργο να μετουσιώσουν την φαντασία του Dali και το μουσείο άνοιξε το 1974, 15 χρόνια πριν το θάνατο του καλλιτέχνη.
Το μουσείο σχεδιάστηκε από τον Αμερικανό αρχιτέκτονα IM Pei, ο οποίος είναι ίσως πιο γνωστός για την είσοδο του Λούβρου στο Παρίσι. Αν και είχε βγει στη σύνταξη και είχε πατήσει τα 90, ο Pei ταξίδεψε για έξι μήνες σε μουσουλμανικές χώρες για να μάθει από πρώτο χέρι την ισλαμική αρχιτεκτονική. Ο αρχιτέκτονας επέμεινε και στην τοποθεσία του μουσείου στη πρωτεύουσα του Κατάρ, στα νότια του κόλπου της Ντόχα.
Αυτό το υπέροχο μουσείο βρίσκεται περίπου 35 χιλιόμετρα νότια της πρωτεύουσας της Δανίας και είναι το πιο δημοφιλές μουσείο τέχνης της χώρας, με έργα των Warhol, Picasso, Lichtenstein, Henry Moore και Jean Arp στη συλλογή του. Το μουσειακό συγκρότημα αναγνωρίζεται ως ένα ορόσημο στην δανική αρχιτεκτονική, συνθέτοντας αρμονικά τη φύση, το τοπίο και την τέχνη. Ο ιδιοκτήτης ανέθεσε στους Vilhelm Wohlert και Jorgen Bo τον σχεδιασμό του μουσείου του 1958. Αρχικά αποτελούνταν από τρία κτήρια τα οποία συνδέονταν με γυάλινους διαδρόμους, αλλά πλέον έχει ένα κυκλικό σχήμα λόγω των μετέπειτα προσθηκών.
Η μεγαλεπήβολη Αγιά Σοφιά ξεκίνησε ως ορθόδοξος καθεδρικός ναός –ο μεγαλύτερος στον κόσμο για 1.000 χρόνια– αλλά μετά την Άλωση της Πόλης μετατράπηκε σε τζαμί. Τελικά έγινε μουσείο το 1935 και παραμένει ένα από τα σπουδαιότερα παραδείγματα βυζαντινής αρχιτεκτονικής και τεχνολογικό επίτευγμα της ύστερης αρχαιότητας.
Το μουσείο φέρει το όνομα του Oscar Niemeyer, του πιο δοξασμένου Βραζιλιάνου αρχιτέκτονα, ο οποίος ήταν 95 χρονών όταν ολοκληρώθηκαν οι κατασκευές το 2002. Γνωστό και ως το «μουσείο του ματιού», το κεντρικό κτίριο (το οποίο θυμίζει μάτι) φαίνεται να ακροβατεί πάνω σε έναν τεράστιο κίτρινο πυλώνα 20 μέτρων. Το εξωπραγματικό μουσείο εστιάζει κυρίως στις εικαστικές τέχνες, την αρχιτεκτονική και το design.
Το μουσείο αυτό ξεκίνησε τη ζωή του ως ο σταθμός τρένων Gare d'Orsay το 19ο αιώνα. Την δεκαετία του 1970, και ενώ υπήρχαν σχέδια να το κατεδαφίσουν, μετατράπηκε σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά μουσεία του κόσμου, όπου εκτίθεται μια από τις σπουδαιότερες συλλογές έργων ιμπρεσιονιστικής και μεταϊμπρεσιονιστικής τέχνης.