Πόσο ασφαλή είναι τα καινούργια αεροπλάνα;
Μετά την πτώση του Lion Air Flight 160 στα ανοιχτά της Ινδονησίας, πολλοί έχουν αναρωτηθεί πώς γίνεται ένα ολοκαίνουργιο αεροπλάνο από τους καλύτερες κατασκευαστές να πέφτει 13 λεπτά μετά την απογείωσή του; Ας δούμε τι συμβαίνει με τα νέα αεροπλάνα, για να μην τρομάζουμε πριν από κάθε μας ταξίδι.
Μια ημέρα πριν τη μοιραία πτήση, το αεροπλάνο είχε περάσει από σέρβις για ένα τεχνικό πρόβλημα, το οποίο αφορούσε την ταχύτητα και τους δείκτες υψομέτρου, το οποίο, όμως, είχε επιλυθεί. Είναι τελικά ασφαλή τα νέα αεροπλάνα;
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν όλοι είναι ότι πριν ακόμη ένα αεροπλάνο μεταφέρει για πρώτη φορά επιβάτες που έχουν πληρώσει εισιτήριο, περνά χρόνια από διάφορα τεστ υπό ακραίες συνθήκες. Ένα τυπικό αεροπλάνο αποτελείται από χιλιάδες κομμάτια από εκατοντάδες εταιρίες, με το 737, για παράδειγμα, να αποτελείται από 367 χιλιάδες κομμάτια που συναρμολογήθηκαν σε ένα εργοστάσιο έξω από το Σιάτλ, που σημαίνει ότι η Boeing δεν φτιάχνει μόνη της τα καθίσματα και τις μηχανές, αλλά απευθύνεται σε ειδικούς που τα παράγουν.
Κάθε κομμάτι του αεροπλάνου περνά από κάθε είδους «κακοποίηση» προκειμένου να δοκιμαστεί. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, ότι για να δοκιμαστεί το πόσο μπορεί ένα αεροπλάνο να ανταπεξέλθει στα πάντα, από μια καταιγίδα μέχρι κοπάδια πουλιών, οι μηχανές δέχονται μπαράζ «χτυπημάτων» από πάγο μέχρι νεκρά κοτόπουλα. Ο σκελετός, τα φτερά και άλλα μεγάλα κομμάτια του αεροπλάνου περνούν από διάφορα τεστ για να δουν πώς θα ανταποκριθούν σε συχνές προσγειώσεις και απογειώσεις ή σε χτυπήματα καταιγίδας και από ακραίες θερμοκρασίες, τόσο ζεστές όσο και κρύες. Οι δοκιμαστικές πτήσεις πραγματοποιούνται συνήθως το χρόνο πριν την πρώτη παράδοση και σε όλα τα στάδια της διαδικασίες, οι κατασκευαστές μαζί με τις ξεχωριστές εταιρίες που παράγουν τα διάφορα εξαρτήματα, ελέγχονται από ρυθμιστές που στο τέλος πρέπει να υπογράψουν την πιστοποίηση.
Αυτό που μας δείχνει, πάντως, η πιο πρόσφατη τραγωδία είναι ότι τα περισσότερα αεροπορικά δυστυχήματα είναι αποτέλεσμα μια σειράς γεγονότων και ποτέ δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος. Σε γενικές γραμμές πάντως οι έλεγχοι και οι δοκιμές είναι αρκετές για να μας παρέχουν ασφάλεια.