Κλείστε τη διαμονή σας με ασφάλεια με βασικά tips που θα σας προστατέψουν

kalokairi-ellada-katalumata
ΔΕΥΤΕΡΑ, 29 ΙΟΥΛΙΟΥ 2024

Από απάτες με πιστωτικές κάρτες μέχρι ψάρεμα (phishing) και απάτες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η έρευνα δείχνει ότι οι μη ασφαλείς συμπεριφορές κατά την κράτηση μας θέτουν σε υψηλότερο κίνδυνο εξαπάτησης.

Η εύρεση καταλύματος δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα πλέον στην Ελλάδα το καλοκαίρι, κάτι που μπορεί να μας οδηγήσει σε απρόσεκτες συμπεριφορές και επιλογές, καθιστώντας μας θύματα απάτης. Κι ενώ νομίζετε ότι έχετε κάνει κράτηση σε μια νόμιμη εταιρεία, να έχετε στην ουσία πέσει θύματα ψεύτικων ιστοσελίδων, μηνυμάτων και email, ή ακόμα και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

 Πρόσφατη έρευνα1 έδειξε ότι οι καταναλωτές δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν μια ψεύτικη ιστοσελίδα διακοπών ή διαμονής. Παρ’όλο που η κοινή πεποίθηση είναι πως τα θύματα απάτης είναι κυρίως άτομα της γενιάς των baby boomers (όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1946 - 1964) στην πραγματικότητα οι νεότερες γενιές πέφτουν πιο συχνά θύματα απάτης. Οι Millennials (γεννημένοι μεταξύ του 1980 - αρχές 2000) παραδέχονται ότι είναι πρόθυμοι να ρισκάρουν την ώρα που κάνουν κράτηση για τις διακοπές τους ακόμα και αν έχουν περιορισμένες πληροφορίες, αν δουν ότι θα εξοικονομήσουν  χρήματα. Άνθρωποι σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα είναι διατεθειμένοι να επικοινωνούν εκτός των αξιόπιστων πλατφορμών κρατήσεων, αυξάνοντας τον κίνδυνο να πέσουν θύματα απάτης. Ο πειρασμός μιας καλής προσφοράς οδηγεί επίσης τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τις αξιόπιστες πλατφόρμες, με αποτέλεσμα οι κρατήσεις τους να μην προστατεύονται πλέον από ασφαλείς διαδικασίες και εγγυήσεις. Επιπλέον, η χαλαρή στάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να συμβάλει στον κίνδυνο οι νέοι να πέσουν θύματα απάτης. Και όσο οι διαδικτυακές απάτες γίνονται όλο και πιο περίπλοκες με την έλευση τεχνολογιών όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, υπάρχει η πιθανότητα εκμετάλλευσης όσων αναζητούν οικονομικές προσφορές σε ταξίδια, μέσα από ψεύτικους ιστότοπους, μηνύματα και emails ή μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Airbnb σε διάστημα 12 μηνών εντόπισε και περιόρισε σχεδόν 2.500 phishing domains παγκοσμίως2.

Αν βρίσκεστε, λοιπόν στη φάση που ψάχνετε κατάλυμα τελευταία στιγμή για τις διακοπές, δείτε τις πιθανές απάτες  και προστατευτείτε.

Συμβουλές για ασφαλή πλοήγηση και κράτηση στο διαδίκτυο
Ελέγξτε τη διεύθυνση URL του ιστότοπου που επισκέπτεστε. Είτε χρησιμοποιείτε φορητό υπολογιστή είτε smartphone, χρησιμοποιήστε την εφαρμογή Airbnb ή πηγαίνετε απευθείας στον ιστότοπο για να βεβαιωθείτε ότι βρίσκεστε στον επίσημο ιστότοπο της εταιρείας.

Μην κάνετε κλικ σε ύποπτους συνδέσμους. Ψεύτικοι σύνδεσμοι και συνημμένα αρχεία σε emails έχουν σχεδιαστεί για να σας οδηγήσουν σε ιστότοπους που μοιάζουν με πραγματικές ιστοσελίδες εταιρειών, αλλά μπορούν να εξαπατήσουν τους χρήστες ώστε να αποκαλύψουν προσωπικά τους στοιχεία, όπως κωδικούς πρόσβασης και αριθμούς πιστωτικών καρτών.Αν δεν είστε σίγουροι ότι ένα μήνυμα ή μια ανάρτηση προέρχεται από μια νόμιμη εταιρεία, αγνοείστε το και μην κάνετε κλικ σε κανέναν σύνδεσμο που περιέχει. 

Να είστε επιφυλακτικοί με ασυνήθιστα φθηνές προσφορές ή υψηλές προκαταβολές. Αν μια προσφορά φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή, όπως αυτές που διαφημίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί να πρόκειται για απάτη. Αφιερώστε χρόνο για να διαβάσετε προσεκτικά τις λεπτομέρειες και να συγκρίνετε την προσφορά με άλλες επιλογές, ειδικά αν νιώθετε ότι σας πιέζουν να πληρώσετε.

Μην πληρώνετε τις διακοπές ή τα καταλύματα με απευθείας τραπεζική μεταφορά. Η πληρωμή με πιστωτική κάρτα προσφέρει συνήθως καλύτερη προστασία και μεγαλύτερη πιθανότητα επιστροφής των χρημάτων σας αν κάτι πάει στραβά.

Ελέγξτε τις αξιολογήσεις του καταλύματος. Πάρτε μια πιο συνειδητή απόφαση σχετικά με τον οικοδεσπότη ή το κατάλυμα πριν κάνετε κράτηση ελέγχοντας τις βαθμολογίες και τις αξιολογήσεις των επισκεπτών και διαβάζοντας προσεκτικά την περιγραφή του καταλύματος.  Μπορείτε επίσης να κάνετε στον οικοδεσπότη οποιαδήποτε ερώτηση μέσω μηνυμάτων εντός της πλατφόρμας πριν από την κράτηση.

Αναφέρετε τυχόν ανησυχίες σας αμέσως. Αν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα απάτης, πρέπει να επικοινωνήσετε αμέσως με την τράπεζά σας ή το χρηματοπιστωτικό ίδρυμά σας. Στην Airbnb, οι χρήστες μπορούν να αναφέρουν ύποπτα μηνύματα απευθείας μέσα σε μια συνομιλία, ενώ οι καταχωρήσεις μπορούν να αναφερθούν μέσω της επιλογής «αναφορά αυτής της καταχώρισης» που βρίσκεται στο προφίλ κάθε καταχώρησης. Αν έχετε πληρώσει για μια κράτηση εκτός της πλατφόρμας, επικοινωνήστε με την ομάδα υποστήριξης που λειτουργεί 24/7.

1  Έρευνα που διεξήχθη από την Opinium τον Μάρτιο του 2024 μεταξύ 2,000 ενηλίκων.

2  Από Μάρτιο 2023 έως Μάρτιο 2024