Μάθαμε τα (τουριστικά) σχέδια της Αθήνας για το μέλλον
Βρεθήκαμε στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο δήμαρχος Αθηναίων,κ. Γιώργος Καμίνης, με τον Αντιπρόεδρο της Aegean, κ. Ευτύχιο Βασιλάκη και μάθαμε για την πορεία της πόλης μας στον τουρισμό και τα σχέδιά της για το μέλλον.
Με όλα τα διαθέσιμα και πρόσφατα στατιστικά στοιχεία να το επιβεβαιώνουν, το σίγουρο είναι ότι η τουριστική κίνηση στην Αθήνα βρίσκεται την τελευταία διετία σε εντυπωσιακά ανοδική τροχιά.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο δήμαρχος, κ. Γιώργος Καμίνης, σε συνέντευξη Τύπου, το πρώτο τρίμηνο του χρόνου, τα στοιχεία του αεροδρομίου κατέγραψαν διψήφια αύξηση της τάξης του 14% στις αφίξεις ξένων επισκεπτών, ενώ το 2016 ο αριθμός αυτός αυξήθηκε κατά 8% ή κατά περίπου 400 χιλιάδες περισσότερες αφίξεις και ξεπέρασε τα 4,5 εκατομμύρια, που ιστορικά είναι και ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών που έχει καταγραφεί ποτέ για την Αθήνα. Το 2012, από την άλλη, ήταν η χειρότερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας, όπου οι αφίξεις ξένων έφταναν τα 2,5 εκατομμύρια.
Νέες αφίξεις στον χώρο της γεύσης, κριτικές εστιατορίων και όλα τα γαστρονομικά νέα
Οι στόχοι, όμως, του δήμου είναι μεγαλύτεροι, με την Αθήνα να μετατρέπεται σε δημοφιλή και πολυδιάστατο αυτόνομο προορισμό όλο το χρόνο. Ο κ. Καμίνης τόνισε ότι για να λειτουργήσει παραγωγικά ο τουρισμός στην πόλη μας, χρειάζονται συνεργασίες και γι’ αυτό κινείται σε αυτό το μονοπάτι.
Ο κ. Καμίνης και κ. Βασιλάκης στη Συνέντευξη Τύπου
Μια μεγάλη πρωτοβουλία στο πλαίσιο αυτό είναι και το Athens Tourism Partnership, ανάμεσα στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα, δηλαδή τον δήμο Αθηναίων, την Aegean Airlines και το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας, όπως και την Ελληνική Πρωτοβουλία που χάρη στη δωρεά της κατέστη εφικτή η συμμετοχή του δήμου Αθηναίων. Η σύμπραξη αυτή, στην ουσία υπογράφει μια σύγχρονη εκστρατεία ανάδειξης της Αθήνας, με στόχο την προβολή της πόλης ως σύγχρονου κέντρου πολιτισμού και ελκυστικού τουριστικού προορισμού για όλο το χρόνο.
To This is Athens αποτελεί μια εκστρατεία ύψους 600 χιλιάδων ευρώ που χρηματοδοτείται αποκλειστικά από ιδιωτικά κεφάλαια και απευθύνεται σε επισκέπτες city breakers της Αθήνας, δίνοντας έμφαση στη σύγχρονη ζωή και κουλτούρα της πόλης. Η ιστοσελίδα της καμπάνιας πρόκειται σταδιακά να φιλοξενήσει συνολικά 103 ιστορίες που, μέσα από ένα κεντρικό και μετέπειτα με πέντε θεματικά βίντεο, παρουσιάζουν τη ζωή στην Αθήνα κάθε ώρα του εικοσιτετραώρου, τη ζωή των ανθρώπων της πόλης όλες τις εποχές του χρόνου, αναδεικνύοντας έτσι εύστοχα τις επιλογές μίας πόλης που προσφέρει στον επισκέπτη ατελείωτες ευκαιρίες μοναδικών εμπειριών. Η σημασία μιας τέτοιας καμπάνιας, εκτός από την προβολή της πόλης, όμως, εκτείνεται και σε άλλο επίπεδο, αφού σε κάθε 40 επισκέπτες αντιστοιχεί μια θέση απασχόλησης.
Μόδα και Ομορφιά με προτάσεις και tips από τους ειδικούς του στυλ, Πάρτε ιδέες!
Σημαντικός, όμως, είναι και ο ρόλος των διοργανώσεων, όπως της documenta 14, με τα εγκαίνια να έχουν ήδη γίνει με επιτυχία και οι επισκέπτες να υπολογίζονται σε δεκάδες χιλιάδες, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία. Όλα δείχνουν ότι η διεθνούς φήμης εικαστική διοργάνωση θα φέρει στην Αθήνα νέους επισκέπτες, οι οποίοι ίσως να μην είχαν πρωτύτερα την Αθήνα στα άμεσα σχέδιά τους, ενώ η διασπορά των εκθεμάτων και των δράσεων σε πολλές περιοχές της Αθήνας θα αποτελέσει ιδανική ευκαιρία να γνωρίσει ή ακόμη και να ξαναγνωρίσει κανείς την πόλη μας, μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα γεμάτη ζωντάνια και ενέργεια. Μέσα σε όλα, αξίζει να αναφέρουμε και την προβολή που χαρίζει η documenta 14 στην Αθήνα, με συνεχείς αναφορές στα διεθνή ΜΜΕ.
Μαίρη Ζυγούρη, Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 \ Μ.Ζ. \ Μ.Κ., 2016-17, άποψη εγκατάστασης, Μουσείο Μάντρας Μπλόκου Κοκκινιάς, Αθήνα, documenta 14
Τα θετικά μηνύματα, όμως, που έχουμε ως τώρα για τον τουρισμό, βασίζονται και σε άλλους παράγοντες, όπως νέες αεροπορικές συνδέσεις long haul, για παράδειγμα από τις Η.Π.Α. και τη Σιγκαπούρη, ενώ πρέπει να αναφέρουμε ότι έντονη κινητικότητα παρατηρείται και στον τομέα συνεδρίων και εταιρικών συναντήσεων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΑΤΑ και του Athens Convention & Visitors Bureau. Συγκεκριμένα, η Αθήνα το 2014 είχε εκτιναχθεί κατά 20 θέσεις, ενώ το 2015 κέρδισε άλλες 3 θέσεις. Στην πρωτεύουσα πραγματοποιήθηκε το 57% των συνεδρίων που έγιναν το 2015 σε όλη τη χώρα, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε σύνεδρος ενίσχυσε την τοπική οικονομία με κατά μέσο όρο με πάνω από 2 χιλιάδες ευρώ. Σύμφωνα με υπολογισμούς, το 2015 η τοπική οικονομία ενισχύθηκε από διεθνή και επιστημονικού χαρακτήρα συνέδρια με το ποσό των 51 εκ. ευρώ, ενώ ενθαρρυντικά αναμένονται και τα στοιχεία του 2016.
Ένα ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι για την προβολή της πόλης, επίσης, έχει αρχίσει και χτίζεται μέσα από Influencers campaigns σύμφωνα με τον κ. Καμίνη, που βασίζονται στην ανάπτυξη δικτύων με επιδραστικούς χρήστες των social media. Αυτό φανερώνει την ανάγκη για ανάπτυξη ενός ισχυρού δικτύου επαγγελματιών και δημοσιογράφων/bloggers/instagrammers της διεθνούς αγοράς, διαπιστευμένων σχετικά με το τουριστικό προϊόν της Αθήνας, το οποίο εγγυάται ότι η προβολή της πόλης θα γίνεται με σκοπό να αναδειχτούν τα μοναδικά της χαρακτηριστικά.
Μουσική, Εικαστικά, Βιβλίο και όλα τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης
Άλλη μια δράση σχεδιάζεται για μετά το καλοκαίρι, με το 5ο Travel Trade Athens, που διοργανώνει η Εταιρία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών, στις αρχές Οκτωβρίου 2017. Πρόκειται για μια ετήσια, πλέον, δράση, με στόχο την ανάπτυξη συνεργασιών των τουριστικών επιχειρήσεων και επαγγελματιών του ελληνικού τουρισμού με εκπροσώπους της διεθνούς τουριστικής αγοράς. Στην περσινή διοργάνωση, μάλιστα, ο αριθμός συναντήσεων μεταξύ ξένων και ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων για την προώθηση της Αθήνας αποτέλεσε αριθμό ρεκόρ, κάτι στο οποίο συνέβαλε και η Aegean Airlines, ένας πολύτιμος συμπαραστάτης σε αυτή τη δράση. Η Aegean Airlines, άλλωστε, όπως ανέφερε ο κ. Καμίνης, αλλά και ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της Aegean Airlines και του ΣΕΤΕ, αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην ενδυνάμωση του ρόλου της Αθήνας στο δίκτυο της εταιρίας.
Η όμορφη Αθήνα
Ταυτόχρονα και παράλληλα με τις παραπάνω προσπάθειες, η δημοτική αρχή αναπτύσσει πρωτοβουλίες με έργα υποδομών, όπως αυτή του Εμπορικού Τριγώνου με δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ώστε να βελτιωθούν και να επανασχεδιαστούν κομμάτια του ιστορικού κέντρου και της πόλης, βελτιώνοντάς τη συνολικά και για τους ντόπιους και για τους επισκέπτες. Το διαδραστικό ψηφιακό μουσείο του Πλάτωνα σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, δίπλα στο χώρο που δίδαξε ο αρχαίος φιλόσοφος, ήδη φαίνεται να αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης.
Όσον αφορά τους νέους, τοπόσημο της πόλης είναι η Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων, η οποία διαθέτει ένα μοναδικό βιομηχανικό μουσείο στο παλιό εργοστάσιο φωταερίου στο Γκάζι.
Όλες οι παραστάσεις και οι πρωταγωνιστές τους, θεατρικά νέα, κριτικές και συνεντεύξεις
Με στόχο την καλλιέργεια δικτύων και την εξωστρέφεια, σημαντική είναι και η συμβολή του δικτύου πολιτισμού του δήμου, το Athens Culture Net, με αποκλειστικό δωρητή και πάλι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, που εκτός από τη συγκέντρωση και την εύκολη πρόσβαση του επισκέπτη στην πληροφορία, λειτουργεί διαδραστικά συμβάλλοντας σε διοργανώσεις που είναι προσιτές και ενδιαφέρουσες για τον ξένο επισκέπτη.
Η Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου (23 Απριλίου) σηματοδότησε επίσης και την αντίστροφη μέτρηση έως τον Απρίλη του 2018, οπότε και ξεκινά η Αθήνα, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου, μια μεγάλη διάκριση που κέρδισε ο δήμος και η όλη από την Unesco. Για ένα χρόνο η πόλη μας θα βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς πολιτιστικού ενδιαφέροντος, με εκδηλώσεις και δράσεις από το χώρο του βιβλίου και της λογοτεχνίας, καθώς κι άλλων τεχνών.
Στιγμιότυπο από παλαιότερο Μαραθώνιο
Ο δήμος βρίσκεται σε προσπάθεια επέκτασης της τουριστικής περιόδου και με τον Μαραθώνιο (Νοέμβριο) και Ημιμαραθώνιο (Μάρτιο).
Ο αντιπρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, ανέφερε στο πλαίσιο της συνεργασίας της Aegean με το δήμο, αλλά και στη συμβολή της στην τουριστική κίνηση, ότι έχουν προστεθεί 44 καινούργιοι προορισμοί και 23 χώρες που δεν υπήρχαν σε άμεση σύνδεση με την πόλη, αλλά και δευτερεύοντες προορισμοί στην ίδια χώρα, δίνοντας πρόσβαση σε μικρότερες αγορές. Μόνο τα τελευταία 2 χρόνια η Αθήνα έχει 21 καινούργιες συνδέσεις από την Aegean, ενώ φέτος δημιουργήθηκε και σύνδεση με το Κάσελ της Γερμανίας, με αφορμή τη στήριξη της documenta 14. Αύξηση, αναπόφευκτα έχει σημειωθεί και στο επιβατικό κοινό, από 6 εκατομμύρια συνολικούς επιβάτες το 2012, σε 12,5 εκατομμύρια την περσινή χρονιά.
Ο κ. Βασιλάκης μίλησε και για τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ φορέων, ώστε το τουριστικό προϊόν της Αθήνας να αναπτυχθεί, ενώ αναφέρθηκε και στη βελτίωση των fam trips, δηλαδή των ταξιδιών γνωριμίας με έναν τόπο και τους επαγγελματίες του, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για νέες επαγγελματικές γνωριμίες και συνεργασίες, τα οποία γίνονται πλέον πιο συντονισμένα.
Οι στόχοι της Aegean και της συνεργασίας της με το δήμο είναι η ανάπτυξη της Αθήνας ως τελικός προορισμός, ώστε η πόλη να γίνει πιο θελκτική και για τους Αθηναίους, αλλά και για τους επισκέπτες. Στόχο αποτελεί, επίσης, οι επισκέπτες της Ελλάδας να κάνουν και μια στάση κατ’ επιλογή στην Αθήνα κι όχι γιατί δεν υπάρχει σύνδεση, αλλά και όσοι ζουν στην Αθήνα να έχουν ευκολότερη, ποιοτικότερη, φθηνότερη και ταχύτερη πρόσβαση στο εξωτερικό.
Με τη θάλασσα που είναι κοντά και προσφέρεται για μονοήμερες κρουαζιέρες στα νησιά του Σαρωνικού, με το εξαιρετικό κλίμα της, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία, τη νυχτερινή ζωή, το καλό φαγητό, την Πάρνηθα κ.ο.κ. η Αθήνα έχει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες πρωτεύουσες του κόσμου.