Το Φεστιβάλ Αθηνών τιμά την Φολκσμπύνε
Τα πρόγραμμα παραστάσεων και παράλληλων εκδηλώσεων του αφιερώματος στον θρυλικό βερολινέζικο θίασο.
Ήταν το 1992, όταν η καλλιτεχνική διεύθυνση της Φολκσμπύνε ανατέθηκε από την πολιτική ηγεσία του Βερολίνου στον ήδη καταξιωμένο αλλά και αβανγκάρντ σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ, με την εξής προειδοποίηση: είτε θα κάνεις τη Φολκσμπύνε διάσημη μέσα στα δύο επόμενα χρόνια είτε το θέατρο θα κλείσει. Ο Κάστορφ πέτυχε τον στόχο του και η Φολκσμπύνε, με ιστορία που μετρά σχεδόν 130 χρόνια, είναι σήμερα ένα από τα πιο διάσημα θέατρα στον κόσμο.
Από τον Σεπτέμβριο, στο τιμόνι της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του θρυλικού βερολινέζικου θιάσου δεν θα βρίσκεται πια ο Κάστορφ. Θα παραδώσει τη σκυτάλη στον Βέλγο επιμελητή Κρις Ντέρκον.
Στη μεταβατική αυτή περίοδο στην ιστορία της, η Φολκσμπύνε έρχεται στη χώρα μας και στο Φεστιβάλ Αθηνών για να τη γνωρίσουμε λίγο καλύτερα μέσα από ένα μεγάλο αφιέρωμα, που περιλαμβάνει από παραστάσεις, masterclasses και ανοιχτές συζητήσεις, μέχρι προβολές ταινιών, εικαστικές εγκαταστάσεις, συναυλίες και πάρτι με γερμανική μπίρα.
Αναλυτικότερα, οι τρεις παραστάσεις που θα δούμε:
Ρενέ Πόλλες
Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση
«Καθόμουν εδώ τις προάλλες, η ατμόσφαιρα ήταν ευχάριστη, είχα την αίσθηση ότι είμαι σπίτι μου, όταν ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι αυτό ακριβώς το πράγμα -το σπίτι ως χώρος διαβίωσης- δεν σημαίνει τίποτα για τον συνομιλητή που έχω απέναντί μου. Ξαφνικά αρχίζω να βρίσκω την έννοια του «σπιτιού» κάπως εξωφρενική. Είμαι πάντα πρόθυμος να κάνω εποικοδομητικό διάλογο με τον άλλον. Προφανώς, είναι δύσκολο για τον συνομιλητή μου να συλλάβει την έννοια του βιώσιμου χώρου υπό παραδοσιακούς όρους: άλλωστε, δεν έχει σπίτι. Εννοείται, βέβαια, ότι ούτε άστεγος είναι. Προσπαθώ να στρέψω αλλού την κουβέντα και θίγω το ζήτημα του «μέλλοντος». Κι εδώ ισχύουν τα ίδια: το μέλλον δεν σημαίνει τίποτα για εκείνον». Μια ξεκαρδιστική παράσταση που θέτει επί τάπητος μείζονα φιλοσοφικά ζητήματα και διαδραματίζεται στα βαγόνια του Rollende Road Show της Φoλκσμπύνε. Ο Ρενέ Πόλλες, δραματουργός και σκηνοθέτης, γνωστός για την έντονη πολιτική χροιά των δημιουργικών του, παρουσιάζει μία παράσταση κοινωνικής παρέμβασης. Κατά τη συνήθειά του έχει συν-διαμορφώσει το κείμενο με τους ηθοποιούς του, θίγοντας με έντονο χιούμορ ζητήματα που αφορούν τη σύγχρονη κοινωνία.
Με ελληνικούς υπέρτιτλους
Διάρκεια: 80’
Τιμές εισιτηρίων: 20€ Κανονικό, 15€ Φοιτητικό, 10€ ΑΜΕΑ & Ανέργων
Πειραιώς 260 - Προαύλιο
Το συγκρότημα Goshawk θα δώσει δύο συναυλίες.
Φρανκ Κάστορφ
Ο «Παίκτης» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι
Ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι έγραψε τον «Παίκτη» σε μια κρίσιμη στιγμή της ζωής του. Μετά από χρόνια εξορίας σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας στη Σιβηρία, επέστρεψε στο σπίτι του και βρήκε τη γυναίκα του ετοιμοθάνατη. Λίγο αργότερα, ο αδελφός του και ο καλύτερός του φίλος βρήκαν πρόωρο θάνατο. Συντετριμμένος, ταξίδεψε στη Γερμανία προκειμένου να ξεφύγει από τους δανειστές του. Πολύ γρήγορα έχασε στον τζόγο τα τελευταία του χρήματα και τα δικαιώματα όλων των βιβλίων του. Έχοντας επειγόντως ανάγκη από χρήματα, έγραψε τον «Παίκτη» μέσα σε είκοσι έξι ημέρες. Ο Φρανκ Κάστορφ, απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της Φολκσμπύνε, έχει ήδη διασκευάσει στο παρελθόν μυθιστορήματα του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα. Στον «Παίκτη» χρησιμοποιεί την τεχνική της ζωντανής κινηματογράφησης, σε συνδυασμό με το χαρακτηριστικό σκηνοθετικό του στυλ και ένα ισχυρό καστ ηθοποιών. Ο σκηνοθέτης βλέπει το λογοτεχνικό μανιφέστο που έγραψε ο Ντοστογιέφσκι για τον εθισμό στα τυχερά παιχνίδια σαν «ένα μεγαλειώδες, ζωηρό, δυναμικό πυροτέχνημα στασιμότητας και ακινησίας», που εμπνέεται από τη σπαρακτική ζωή του συγγραφέα.
Με ελληνικούς υπέρτιτλους
Στις 19 Ιουνίου, μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με τον Φρανκ Κάστορφ.
Διάρκεια: 130’ + 120’
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 30-40€, Φοιτητικό: 20€, Άνεργοι, ΑΜΕΑ: 5€
Πειραιώς 260, Χώρος Δ
Οι Dj Duo Portobello
Χέρμπερτ Φριτς
Murmel Murmel / Μουρμουρητό του Ντίτερ Ροτ
Ένα σχέδιο που κυοφορούνταν εδώ και καιρό στο μυαλό του Γερμανού σκηνοθέτη Herbert Fritsch (Χέρμπερτ Φριτς) ζωντανεύει. Πρόκειται για τη νουβέλα του Dieter Roth (Ντίτερ Ροτ) Μουρμουρητό, που κυκλοφόρησε το 1974 με αυτοέκδοση. Στις 178 σελίδες του βιβλίου, ενός λεπτού τόμου σχήματος octavo, επαναλαμβάνεται μία μόνο λέξη: «Murmel». Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο Ροτ έδωσε την άδεια στον Φριτς να διασκευάσει το έργο του για το θέατρο. Το 2012 ο Φριτς εκπλήρωσε την υπόσχεσή του για πρώτη φορά. Από τους σημαντικότερους ηθοποιούς που συνδέθηκαν με τη Φόλκσμπύνε, τα τελευταία χρόνια ο Φριτς έχει καθιερωθεί ως σκηνοθέτης με τις βραβευμένες μαύρες κωμωδίες του. Στην ξεκαρδιστική, θεοπάλαβη παράστασή του, δεκατέσσερις ηθοποιοί μουρμουρίζουν αδιαλείπτως τη μοναδική λέξη του βιβλίου και μεταμορφώνουν το κείμενο σε μια υπνωτιστική, ψυχεδελική εμπειρία που δικαιώνει τον εκλιπόντα πλέον Ροτ, πληθωρικό, πειραματικό καλλιτέχνη που το έργο του διακρίνεται για τη δεξιοτεχνία, την άγρια ενέργεια και τη σκοτεινή του αίσθηση.
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 20-30€, Φοιτητικό: 15-25€, Άνεργοι-ΑΜΕΑ: 15€
Θέατρο Ολύμπια
Παράλληλα με τις παραστάσεις, το αφιέρωμα πλαισιώνουν παράλληλες εκδηλώσεις:
Ο σημαντικός θεωρητικός του θεάτρου Χανς-Τις Λέμαν, συγγραφέας της μελέτης-ορόσημο του 1999 «Μεταδραματικό Θέατρο», θα παραδώσει masterclass στη νέα βιβλιοθήκη της ΑΣΚΤ με θέμα «Το μεταδραματικό θέατρο και η βερολινέζικη Φόλκσμπυνε». Θα αναλυθεί η έννοια του μεταδραματικού θεάτρου και οι διάφορες παρανοήσεις του όρου, καθώς και η συμβολή της Φόλκσμπύνε και σημαντικών δημιουργών που έχουν συνδεθεί με το εμβληματικό αυτό θέατρο, στη διεθνή σκηνή.
Στο Προαύλιο της Πειραιώς 260 θα παρουσιαστούν η περφόρμανς «Σούμαν. Ο έρωτας του ποιητή ή η επιστροφή των έφιππων πτωμάτων», η βιντεο-εγκατάσταση «Ο Μπέργκμαν στην Ουγκάντα» του Μάρκους Ερν, ενώ θα προβληθεί και η ταινία του Ρενέ Πόλλες «Bad Decisions».
Το συγκρότημα Goshawk θα δώσει δύο συναυλίες.
Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen και του Υπουργείου Εξωτερικών της ΟΔΓ.