Ελένη Γερασιμίδου: «Τα καλύτερα έρχονται με αγώνες…»
Σε «κατάσταση τρέλας», η Ελένη Γερασιμίδου πρωταγωνιστεί στην τρίπτυχη παράσταση υπό τον γενικό τίτλο «Θα τρελαθούν κι αφεντικά θα τρελαθούν και δούλοι» και μιλά στο click@Life.
Η εταιρεία θεάτρου «Βήματα» της Ελένης Γερασιμίδου και του Αντώνη Ξένου παρουσιάζει τη σύνθεση τριών μονόπρακτων του Γεωργίου Σουρή, στην καλοκαιρινή της περιοδεία, σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας.
Με την πικρή διαπίστωση ότι ο μεγάλος σατιρικός συγγραφέας παραμένει και σήμερα επίκαιρος, αφού οι καταστάσεις που περιγράφει είναι πανομοιότυπες με αυτές που ζούμε στη σύγχρονη πατρίδα μας, η Ελένη Γερασιμίδου δεν χάνει την αισιοδοξία της και μας καθησυχάζει, μιλώντας για ένα καλύτερο μέλλον.
Ποιο είναι το περιεχόμενο της παράστασης;
Το μονόπρακτο «Ο Αναπαραδιάδης» αναφέρεται στην απελπισία ενός νεαρού δικηγόρου, η οποία τον οδηγεί στο να παντρευτεί μια αδέκαρη γεροντοκόρη, ώστε να γλυτώσει τον φόρο επιτηδεύματος, για τον οποίο τον κατατρέχει ο αδελφός της. «Δεν έχει τα προσόντα» είναι ο τίτλος του δεύτερου μονόπρακτου, στο οποίο ένας ανειδίκευτος άντρας επιμένει να διοριστεί στο δημόσιο, με τη βοήθεια βουλευτή και τελικό σκοπό τον γάμο με μοδίστρα όμορφη και προικισμένη. Το τρίτο, με τον τίτλο «Η περιφέρεια», αναφέρεται στον παραγοντισμό που κυριαρχεί στην πολιτική ζωή και τον επηρεασμό των ψηφοφόρων από τον κομματάρχη. Επίσης, η παράσταση εμπλουτίζεται με κείμενα από τον «Ρωμηό», τη σατιρική εφημερίδα του Σουρή.
Ποια είναι η σημειολογία της;
Εκείνο που, κυρίως, ενδιέφερε τη σκηνοθετική συνεργασία με την Μαρία Μάλλιου ήταν να καταδείξουμε τη διαχρονική άποψη της παράστασης, με λιτά μέσα και αναφορές στις αντίστοιχες περιόδους χρεωκοπίας, πτώχευσης και υποτίμησης του νομίσματος. Έτσι, τοποθετήσαμε τα θεατρικά κείμενα στο 1893 (χρεωκοπία Τρικούπη), στο 1932 (πτώχευση Βενιζέλου) και στο 1953 (υποτίμηση της δραχμής) μέχρι και σήμερα, με τις γνωστές επιπτώσεις της κρίσης. Η άποψη αυτή υποστηρίζεται μουσικά και ενδυματολογικά.
Ποια σύγχρονα θέματα καυτηριάζετε μέσα από τα μονόπρακτα και τα κείμενα του Γεωργίου Σουρή;
Η επιλογή έγινε ακριβώς, επειδή τα θέματα είναι αυτά που μας απασχολούν και σήμερα. Οι φόροι, τα χαράτσια, τα δάνεια, η κοινωνική αδικία, η άνιση αντιμετώπιση εις βάρος –πάντα- των φτωχότερων, η αβεβαιότητα και τόσα άλλα συνθέτουν την παράστασή μας, που τα κείμενα της είναι -θα λέγαμε- σημερινά.
Τι καταδεικνύει η διαχρονικότητα του μεγάλου σατιρικού συγγραφέα και η διατήρηση των ίδιων καταστάσεων στο πέρασμα του χρόνου;
Ότι επιθυμία της άρχουσας τάξης και του συστήματος είναι η χειραγώγηση των δυνάμεων που αντιστέκονται, ώστε να παραμείνει η ανθρωπότητα στάσιμη.
Πόσο βάσιμη είναι η απογοητευτική διαπίστωση ότι ανακυκλώνεται συνεχώς το ίδιο σύστημα, ενώ το μόνο που αλλάζει είναι απλώς τα πρόσωπα;
Δεν συμφωνώ με οτιδήποτε απογοητευτικό, γιατί πιστεύω στην αέναη εξέλιξη και τη νομοτέλεια του δικαιότερου μέλλοντος.
Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με την πολιτική;
Η διαρκής ενασχόλησή μου με αυτήν με οδήγησε στη Βουλή, αφού προηγήθηκαν άλλα μετερίζια.
Πέρα από κόμματα και πολιτικές, θα μπορούσατε να μας περιγράψετε την Ελλάδα που οραματίζεστε;
Οραματίζομαι μια Ελλάδα πανέμορφη, μέσα σε έναν κόσμο ειρηνικό και ελεύθερο.
Τι σας εμπνέει αισιοδοξία;
Η σιγουριά ότι τα καλύτερα έρχονται με αγώνες.
Ταυτότητα παράστασης: σύνθεση κειμένων - διασκευή: Μαρία Μάλλιου, σκηνοθεσία: Μαρία Μάλλιου - Ελένη Γερασιμίδου, σκηνικά - κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος, μουσική: Δημήτρης Λέκκας - Φίλιππος Περιστέρης, χορογραφία: Άγγελος Χατζής – Ερρίκος Κέντρος, ειδικές κατασκευές: Αλέξανδρος Λόγγος – Δήμητρα Παπαδημητροπούλου, κατασκευή σκηνικών: Ντίνος Παρηγόρης, κατασκευή κουστουμιών: Σοφία Σαρηγιάννη, φωτισμοί: Βαγγέλης Καστανάς, ήχος: Μάξιμος Μαξιμιλιανός, επιμέλεια video: Κώστας Σταματόπουλος, φωτογραφίες: Γιώργος Καλφαμανώλης, δημιουργικό Αφίσας – Προγράμματος: Ηλίας Νταλακίδης, οργάνωση Παραγωγής: Bond Cultural Communication / Νίκος Μπλέκας. Παίζουν με αλφαβητική σειρά οι ηθοποιοί: Ελένη Γερασιμίδου, Βασίλης Μπατσακούτσας, Αγγελική Ξένου, Αντώνης Ξένος.
Πρόγραμμα παραστάσεων
29/8: Εξαπύργιο Κάστρου Πάτρας
5/9: Θέατρο Αττικού Άλσους, Αθήνα
12/9: Θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη.
ΓΙΩΡΓΟΣ Σ.ΚΟΥΛΟΥΒΑΡΗΣ