«Ανώνυμο» από τη Τζένη Αργυρίου στη Στέγη
Πώς μπορούμε να χορεύουμε μαζί, όταν δεν ξέρουμε ο ένας τον άλλον; Πώς αγγίζουμε τον άλλον; Μπορούμε να γίνουμε ένα συγχρονισμένο σώμα που αποτελείται από πολλά ανεξάρτητα μέρη; Τι συμβαίνει όταν σταματάει η μουσική;
Υπάρχουν ερωτήματα που περιπλέκονται σαν τα ποτάμια. Και υπάρχουν καλλιτεχνικά πρότζεκτ που καταπιάνονται με αυτά και γίνονται και τα ίδια ποταμοί. Ένα τέτοιο είναι το «ΑΝΩΝΥΜΟ» της Τζένης Αργυρίου, που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, από 24 έως 27 Μαΐου. Ανατρέχει σε μια εποχή κατά την οποία το καλλιτεχνικό έργο δεν ήταν επώνυμο, αλλά μια πρακτική που έφερνε τους ανθρώπους πιο κοντά και συνέβαλε στη συνοχή των κοινωνιών. Βουτάει στην έκφραση αυτών των κοινωνιών και στους χορούς τους, που βασίζονται στην ανθρώπινη επαφή, στο κράτημα, στη συνοχή της ομάδας, στη χαρά που μοιράζεται. Πετάει πάνω από την ανωνυμία, στις κοινωνίες και στην επωνυμία στο καλλιτεχνικό έργο, που εμφανίστηκαν τη βιομηχανική εποχή. Κοιτάζει με απορία τον σημερινό κόσμο, όπου η ανωνυμία των μεγαλουπόλεων συνδυάζεται με την παντελή έλλειψη σωματικής επαφής, με τη συρρίκνωση των παραδοσιακών μορφών διασκέδασης και με τη διαστρέβλωση της επωνυμίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κατοπτεύει τις ζωές μας μέσα από τη συλλογική μνήμη του σώματος, την εμπειρία της μετάδοσης των παραδοσιακών χορών και την πλήρη μετουσίωσή τους σε σύγχρονη κινησιολογική γλώσσα.
Επτά χορευτές μάς καλούν σε μια αντίστροφη πορεία προς αναζήτηση της πηγής του ομαδικού χορού, έως τις πρώτες τελετουργίες μύησης και συμμετοχής. Σημείο εκκίνησης; Το διαδικτυακό σήμερα. Γιατί ίσως το ΑΝΩΝΥΜΟ να μην είναι ακριβώς μια παράσταση, αλλά μια τελετή αποσύνδεσης από την ψηφιακή καθημερινότητα.
Αυτό είναι το πρότζεκτ για το οποίο ο καθένας θα είχε ονειρευτεί να δουλέψει, με μια μεγάλη πολυεθνική ομάδα από χορογράφους, θεωρητικούς, μουσικούς, δασκάλους παραδοσιακών χορών διαφόρων πολιτισμών, σύγχρονους χορευτές, παραδοσιακούς μουσικούς και εικαστικούς, που όλοι ανταλλάσσουν εμπειρία, μοιράζονται, μαθαίνουν, ανακαλύπτουν, μεταμορφώνουν. Αυτή είναι η αναπαράσταση ενός χορού που, αν και έχει δημιουργούς, επιμένει να αυτοπροσδιορίζεται ως «ανώνυμος», αναζητώντας τις ρίζες του σε τελετουργίες μύησης και συμμετοχής. Αυτή είναι η παράσταση που γεννήθηκε από τις πηγές του ποταμού και τώρα σας καλεί να την ζήσετε.
Η έρευνα για το έργο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του residency της Τζένης Αργυρίου στη Στέγη το 2016-17, ενώ το υλικό της έρευνας έχει ήδη παρουσιαστεί σε διεθνείς συναντήσεις.
Σύλληψη & Χορογραφία: Τζένη Αργυρίου.
Ερμηνευτές: Ερμής Μαλκότσης, Δήμητρα Μερτζάνη, Κωνσταντίνος Παπανικολάου, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Σταυρούλα Σιάμου, Νάνσυ Σταματοπούλου, Δημήτρης Σωτηρίου.
Δραματουργία: Miguel Angel Melgares. Σκηνογραφία & Εικαστική Επιμέλεια: Βασίλης Γεροδήμος. Πρωτότυπη Μουσική & Ηχητικός Σχεδιασμός: Pepe Garcia Rodriguez. Σχεδιασμός Φωτισμών: Αλέκος Γιάνναρος. Σχεδιασμός Κουστουμιών: Ιωάννα Τσάμη Σχεδιασμός & Προγραμματισμός Διαδραστικών Μέσων: Στράτος Μπιχάκης Ηχοληψία: Αντώνης Νικηφόρος Έρευνα για τη Σωματοποίηση των Ψηφιακών Μέσων: Ερατώ Τζαβάρα Βοηθός Χορογράφου & Παραγωγής: Δανάη Γιαννακοπούλου Βοηθός Χορογράφου: Αμαλία Κοσμά Βοηθός Σκηνογράφου: Μαριλένη Βούρτση Βοηθός Έρευνας & Εφαρμογών: Δανάη Αρσενία Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Amorphy Σχεδιασμός Παραγωγής: Κωνσταντίνος Σακκάς Οργάνωση & Εκτέλεση Παραγωγής: Delta Pi Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Συμπαραγωγή: Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis (Γαλλία), Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (Ελλάδα) Με την υποστήριξη του Κέντρου Έρευνας του Χορού «Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν»
Info
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Συγγρού 107. 24 - 27 Μαΐου 2018 | 20:30 Κεντρική Σκηνή Εισιτήρια: Κανονικό: 7, 8, 10, 14, 18 € Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 7, 8, 11, 14 € Παρέα 10+ άτομα: 6, 7, 10, 13 € Κάτοικος Γειτονιάς: 7 € Ανεργίας, ΑμεΑ: 5 € | Συνοδός ΑμεΑ: 10 € Ομαδικές κρατήσεις στο [email protected].
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Παρασκευή 25 Μαΐου. Μετά την παράσταση, συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές.
Λίγα λόγια για την Τζένη Αργυρίου
Η Τζένη Αργυρίου, που είχε τη διεύθυνση του πρότζεκτ και της χορογραφίας του, είναι performance maker και media artist. Αν και ξεκίνησε από την τέχνη του χορού, τα τελευταία χρόνια το έργο της χαρακτηρίζεται από τη χρήση των νέων μέσων και της τεχνολογίας και από τον διάλογο αυτών με τις παραστατικές τέχνες. Τα έργα της είναι κυρίως υβριδικές multimedia παραστάσεις, οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, διαδραστικές εγκαταστάσεις, συμμετοχικές δράσεις και site-specific περφόρμανς. Μετά από μια σειρά έργων που βασίζονταν στη χρήση της τεχνολογίας και μέσα από τον προβληματισμό της για όσα χάνονται, καθώς η τεχνολογία εισβάλλει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητά μας, προέκυψε το ΑΝΩΝΥΜΟ.
Η Τζένη Αργυρίου ήταν artist in research residency (φιλοξενούμενη για καλλιτεχνική έρευνα) στη Στέγη, την περίοδο 2016-17, κατά τη διάρκεια της οποίας αναπτύχθηκε κυρίως η έρευνα για το ΑΝΩΝΥΜΟ μέσα από εργαστήρια, ένα συμπόσιο, ερευνητικές συναντήσεις, μαθήματα και πρόβες. Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ωνάση και τη Στέγη και υποστηρίχθηκε από το Ίδρυμα Ντάνκαν και τη Βιβλιοθήκη Ωνάση.
Γεννήθηκε στην Καβάλα. Αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Συνέχισε τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη, με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση, και εκεί συνεργάστηκε με πολλούς χορογράφους, ανάμεσα στους οποίους ήταν και οι Chamecki Lerner, Maria Hassabi, Yin Mei, Amanda Loulaki. Το 2003 ίδρυσε την ομάδα Amorphy.org για την υποστήριξη της πολυμεσικής τέχνης. Πρόσφατα έργα της είναι τα Memorandum (2013, σε συμπαραγωγή με τους φορείς Théâtre des Bernardines, O Espaço do Tempo, tanzhaus nrw και Marseille-Provence), Memoria Obscura (2011-12), Pleas(e)nter (2011, Kunstkapel Museum, Άμστερνταμ), Dr. Maybe Darling (2010, Μουσείο Μπενάκη και Digital Art Festival, Αθήνα).
Το 2015, η Αργυρίου συμμετείχε με μια εγκατάσταση-περφόρμανς στο πρότζεκτ X-Apartments για το Fast Forward Festival της Στέγης.