Γιώργος Παπαπαύλου: «Παρακολουθώντας τις απαρχές του κόσμου μέσα από αρχαίους μύθους, συνειδητοποιούμε τις παθογένειες της εποχής μας»
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό για την παράσταση «Οιδίπους: Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου όπως τον είπαν οι Έλληνες».
Το ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ θα παρουσιάσει τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο την παράσταση «Οιδίπους: Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου όπως τον είπαν οι Έλληνες», σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη.
Η παράσταση εξιστορεί έναν από τους αρχαιότερους μύθους, αυτόν των Λαβδακιδών, όπως τον συνέλαβε ο λαός και τον διαχειρίστηκαν οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές: από την άφιξη του Κάδμου στην Θήβα, τον γάμο του Λάιου με την Ιοκάστη, τη γέννηση του Οιδίποδα, την πατροκτονία και τη λύση του αινίγματος της σφίγγας, την τύφλωση, την εξορία, τη σύγκρουση του Ετεοκλή και του Πολυνίκη, την ανυπακοή της Αντιγόνης στην εντολή του Κρέοντα και το τέλος του Οιδίποδα. Παρακολουθούμε επί σκηνής έναν μύθο που με συμβολικό τρόπο περιγράφει τη δημιουργία του κόσμου, την εξέλιξη των πρώτων μορφών κοινωνίας, την οργάνωση των εξουσιών και τη θέσπιση της πρώτης νομοθεσίας που αποτέλεσε και το τέλος της μυθολογικής (ηρωικής) περιόδου. Όλοι οι αρχαίοι λαοί μέσα από Επικές Αφηγήσεις έδωσαν τη δική τους εκδοχή για τη δημιουργία του Κόσμου. Για παράδειγμα οι Βαβυλώνιοι με το «Έπος του Γκιλγκαμές», οι Ινδοί με τη «Μαχαμπχαράτα» τους, οι Εβραίοι με τη «Γένεση», τα Σκανδιναβικά Έπη, κ.ά. Σήμερα, παρακολουθώντας τις απαρχές του κόσμου μέσα από τους αρχαίους μύθους, συνειδητοποιούμε καλύτερα τις παθογένειες της εποχής μας και τα αδιέξοδα που δημιουργεί η κοινωνική ανισότητα την οποία στις μέρες μας βιώνουμε στην πιο ακραία της μορφή.
Στο ρόλο του Ετεοκλή θα δούμε τον Γιώργο Παπαπαύλου. «Ο Ετεοκλής είναι ο γιος του Οιδίποδα και της Ιοκάστης που μετά την αυτοεξορία του πατέρα του αναλαμβάνει την εξουσία με τον αδελφό του Πολυνείκη υπό τον όρο να εναλλάσονται στην εξουσία ανά χρόνο. Όταν έρχεται όμως η ώρα ο Ετεοκλής να παραδώσει την εξουσία αρνείται και ο αδελφος του, Πολυνείκης ξεσηκώνει στρατό απο το Άργος και στρέφεται ενάντια στην πατρίδα του και στον αδελφό του. Στο τέλος πέφτουν και οι δύο νεκροί. Αυτό που δουλεύουμε στις πρόβες ειναι να φανούν οι ρωγμες του Ετεοκλή και ο τεράστιος φόβος που τον έχει κυριεύσει όταν αποφάσιζει ποιος θα σταθεί ενάντια σε ποιον στις 7 πύλες», αναφέρει ο ηθοποιός στο click@life, όπου μιλάει μεταξύ άλλων για την επιστροφή του στη πόλη του, την ιδιαιτερότητα της παράστασής τους και την επικαιρότητα των νοημάτων της.
Πράγματι η φετινή χρονιά ήταν η πιο δημιουργική και συναρπαστική χρονιά που είχα ποτέ επαγγελματικά. Μου δόθηκε η ευκαιρία να συνεργαστώ με ανθρώπους που εκτιμώ και να παίξω σπουδαίους ρόλους.Η σεζον λοιπον κλείνει με την επιστροφή μου στο ΔΗΠΕΘΕ Πατρας. Πάντα χαίρομαι γιατί η Πάτρα είναι ο τόπος μου οι άνθρωποι μου και επίσης έχει ένα υπέροχο αρχαίο ωδείο.Ανυπομονώ για την πρεμιέρα.
Ζώντας πλέον στην Αθήνα τι σου λείπει από την Πάτρα;
Οι φίλοι μου και η οικογενειά μου.Τα τελευταία χρόνια εχω 5 ανήψια τα οποια δεν τα βλέπω όσο θα ήθελα. Αυτό μου λείπει περισσότερο. Δεν μπορώ να πώ οτι μου λείπει κάτι άλλο.Την αγαπώ την Αθήνα και τη νιωθω πόλη μου επισης.
Θυμάσαι τη στιγμή που αποφάσισες να γίνεις ηθοποιός;
Στη δευτέρα Λυκείου η καθηγήτρια των γερμανικών μου είπε οτι θα επρεπε να γίνω ηθοποιός εξαιτίας μιας εξωστρέφειας εντονης που είχα και ενος χιούμορ που ξεσήκωνε την τάξη. Μέχρι εκεινη τη στιγμή δεν το είχα σκεφτεί ποτέ. Δημοσιογραφος ήθελα να γινω, παρόλ' αυτά απο την επόμενη κιόλας ημέρα έλεγα ότι θα γίνω ηθοποιός.
Στις 18 Ιουλίου λοιπόν ξεκινάτε την περιοδεία της καλοκαιρινής παραγωγής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας «Οιδίπους: Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου όπως τον είπαν οι Ελληνες». Τι πρόκειται να μας παρουσιάσετε;
Η παράσταση είναι μια σύνθεση των επτά τραγωδιών που αναφέρονται στον μύθο του οίκου των Λαβδακιδών. Συγκεκριμένα: των τραγωδιών του Σοφοκλή «Οιδίπους Τύραννος», «Οιδίπους επί Κολωνώ» και «Αντιγόνη», των τραγωδιών του Ευριπίδη «Φοίνισσες», «Βάκχες» και «Ικέτιδες» και της τραγωδίας του Αισχύλου «Επτά επί Θήβας».
Εκτός από τις σκηνές από τις επτά τραγωδίες, θα παρουσιάσετε και πτυχές του μύθου που ορίζονταν ως «μιαρές», κατά την παράδοση της τραγωδίας και εξιστορούνταν μόνο από του αγγελιοφόρους ή τον χορό. Τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Δώσε μας μερικά παραδείγματα.
Στην αρχαία τραγωδία ποτέ δεν παρουσιάζονταν επί σκηνής οι φόνοι για να μην προκαλέσουν τους θεατές αλλα εξιστορούνταν είτε απο τους αγγελιοφορους είτε απο το χορό. Στην παραστασή μας όλα θα γίνονται επι σκηνής αλλά δεν θα παρουσιάζονται με μια ρεαλιστικη αναπαράσταση αλλα με μια αφηγηματική ποιητικότητα. Αδόκιμος όρος αλλα για να σου δωσω να καταλάβεις θα δούμε επί σκηνής τον Αίμονα να πεθαινει με εναν αφαιρετικό τρόπο χωρίς να περιγράφουμε ακριβώς τον τρόπο που αυτοκτόνησε ο Αίμονας, όπως αυτός περιγράφεται απο τον αγγελιοφορο στην Αντιγόνη του Σοφοκλή.
Ποια ερμηνευτική κατεύθυνση σας έχει δώσει ο Σταύρος Τσακίρης;
Το ζήτουμενο του Σταύρου και αυτό που τον ενδιαφέρει στην αρχαία τραγωδία είναι το αφηγηματικό θέατρο. Να αφηγηθώ τους ρόλους χωρίς να παίξω καμία κατάσταση, αλλά η κατάσταση και η συγκίνηση να προκύψει μεσα απο την αφήγηση του ρόλου. Αυτό για να γίνει κατανοήτο θέλει πρακτική εφαρμογή και δεν είναι εύκολο να εξηγηθεί σε μερικές γραμμές.
Ποια είναι η επικαιρότητα των νοημάτων του έργου;
Σήμερα, παρακολουθώντας τις απαρχές του κόσμου μέσα από τους αρχαίους μύθους, συνειδητοποιούμε καλύτερα τις παθογένειες της εποχής μας και τα αδιέξοδα που δημιουργεί η κοινωνική ανισότητα την οποία στις μέρες μας βιώνουμε στην πιο ακραία της μορφή.
Σκηνοθεσία-Σύνθεση κειμένου: ΣΤΑΥΡΟΣ Σ. ΤΣΑΚΙΡΗΣ
Σκηνικά: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΨΥΧΟΥΛΗΣ
Κοστούμια: ΟΡΣΑΛΙΑ ΠΑΡΘΕΝΗΣ
Μουσική: ΜΙΝΩΣ ΜΑΤΣΑΣ
Κίνηση: ΖΩΗ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ
Σχεδιασμός φωτισμών: ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη: ΧΑΡΗΣ ΠΕΧΛΙΒΑΝΙΔΗΣ
Φωτογραφίες παράστασης: ΙΩΑΝΝΑ ΤΖΕΤΖΟΥΜΗ
Ιοκάστη: ΜΑΡΙΑ ΚΙΤΣΟΥ
Οιδίπους: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΛΟΣ
Κρέων: ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΣ
Αντιγόνη: ΛΕΝΑ ΔΡΟΣΑΚΗ
Ετεοκλής: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΠΑΥΛΟΥ
Πολυνείκης: ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Αίμων: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΓΩΝΗΣ
Θησέας: ΚΩΣΤΑΣ ΝΙΚΟΥΛΙ
Αίθρα: ΝΑΝΣΥ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Αγγελος: ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ
και
Οιδίπους ΙΙ-Τειρεσίας: ο ΤΑΚΗΣ ΧΡΥΣΙΚΑΚΟΣ
Info: Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 18 Ιουλίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας στις 21:30, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας και θα ακολουθήσει περιοδεία στα μεγάλα φεστιβάλ της χώρας. Αναλυτικά οι σταθμοί περιοδείας εδώ.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΑΡΑΖΗ