Κριτική θεάτρου:«Ολεάννα»

kritiki-theatrouoleanna

ΤΡΙΤΗ, 30 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2013

Η Ιωάννα Κλεφτόγιαννη γράφει κριτική για την παράσταση «Ολεάννα» του Ντέιβιντ Μάμετ που παρουσιάζεται στο θέατρο Εμπορικόν, σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη, με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Καταλειφό και Λουκία Μιχαλοπούλου. Θα δοθούν επτά ακόμη παραστάσεις μετά το Πάσχα.

O Nτέιβιντ Μάμετ περιγράφοντας τις ιδεολογικές συγκρούσεις στον πανεπιστημιακό μικρόκοσμο με την «Ολεάννα» του (σαφής η ειρωνική αναφορά στον ομώνυμο αποτυχημένο ουτοπικό κοινωνικό πείραμα του 19ου αιώνα) σκιαγραφεί ανάγλυφα την αιώνια ασυνεννοησία της ανθρώπινης φυλής. Την ανάγκη για επιβολή της εξουσίας του ενός στον άλλο και ταυτόχρονα την εξαιρετικά «εκλεπτυσμένη» ικανότητα της παρερμηνείας, της διολίσθησης στην παρεξήγηση, δίνοντας άλλο χρώμα κι άλλο σχήμα στο ίδιο ακριβώς γεγονός, στις ίδιες εκφράσεις, στις ίδιες διατυπώσεις.

Η παράσταση του κλασικού πλέον θεατρικού του πολυβραβευμένου Αμερικανού δραματουργού - παρουσιάζεται στο θέατρο Εμπορικόν, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, με καθηγητή τον Δημήτρη Καταλειφό και φοιτήτρια την Λουκία Μιχαλοπούλου-, αποδεικνύει ότι είκοσι χρόνια αφότου γράφτηκε, έγινε ακόμη περισσότερο αιχμηρό και επίκαιρο-παρόλο που η επικαιρότητα στο θέατρο μάλλον καλό δεν κάνει.

Ο κόσμος μας πιο ταραγμένος, ασταθής κι ανασφαλής από ποτέ σήμερα μπορεί να προσλάβει καλύτερα το συνεχές, μεταδοτικό άγχος των δυο ηρώων, τις κοφτές νευρωσικές, ανολοκλήρωτες «γκρεμισμένες» φράσεις τους, την υπόγεια ένταση που βαθμηδόν φέρνει τη σύγκρουση σε ένα μπρα-ντε-φερ για γερά νεύρα. Η υποβόσκουσα ένταση και η τελική έκρηξη είναι μια καθημερινότητα πλέον.

Η Ελένη Σκότη, φανατική της αμερικανικής εκδοχής του συστήματος Στανισλάβσκι -και δασκάλα του-, οδήγησε τους ηθοποιούς στην παραβίαση όλων των ορίων καθωσπρεπισμού και λογικής, χωρίς βιασμούς, με τον διαρκώς επιταχυνόμενο ρυθμό που ζητάει το κείμενο.

Είχε τους ιδανικούς συνεργάτες. Με καλή μεταξύ τους «χημεία» οι δυο πρωταγωνιστές δεν αποδίδουν μόνο την ένταση στο πεδίο της φανερής σύγκρουσής τους αλλά δονούνται κι από καθετί υποδόριο και άρρητο που τους κλονίζει χωρίς ποτέ να δηλώνεται.

Η παρτιτούρα του Μάμετ απογειώνεται όταν η λεκτική βία γίνεται και σωματική. Καθαρή από οτιδήποτε ξένο ή περιττό η παράσταση προχωρά αγέρωχη προς την τελική μη κάθαρση. Στο σύγχρονο κόσμο η κάθαρση είναι πολυτέλεια, μια Ουτοπία όπως ήταν η κολλεκτίβα Ολεάννα.

Ευρηματικό το καμπυλωτό σκηνικό μαυροπίνακας που αγκαλιάζει και συγχρόνως πνίγει τους ήρωες (του Γιώργου Γαβαλά). Σαν συνέχεια της μουσικής του Μάμετ ηχούν οι συνθέσεις του Σταύρου Γασπαράτου. Ρέουσα η μετάφραση της Δάφνης Λαρούνη.

Πληροφορίες: Θα δοθούν επτά ακόμα παραστάσεις του έργου μετά το Πάσχα: Παρασκευή 10, Σάββατο 11, Κυριακή 12, Δευτέρα 13 Μαΐου και Παρασκευή 17, Σάββατο 18 και Κυριακή 19 Μαΐου. Στο θέατρο Εμπορικόν, Σαρρή 11, Ψυρρή: 2103211750.

ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ