Ελένη Στεργίου: «Το κυνήγι του αδύνατου φέρνει το σπουδαίο»

eleni-stergiou
ΠΕΜΠΤΗ, 02 ΜΑΙΟΥ 2019

Εκ των μελών της ομάδας This Famous Tiny Circus theater group, η ηθοποιός συμμετέχει στην παράσταση «Η ΑΠΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΤΑΣΟΥΛΑΣ: Μια Ποιητική Μυθιστορία» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μάρκελλου.

Μετά την επιτυχία του «Καραφλομπέκατσου και της Σπυριδούλας» της Λένας Κιτσοπούλου, με αφορμή το γεγονός ότι το 2019 ορίστηκε –με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού– Αφιερωματικό Έτος «Ερωτόκριτου», ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Μάρκελλος και η ηθοποιός Ελένη Στεργίου (This Famous Tiny Circus theater group) ενώνουν ξανά τις δυνάμεις τους δημιουργώντας ένα σύγχρονο ποιητικό έργο, γραμμένο σε έμμετρο στίχο, στα πρότυπα των Τραγωδιών και των Μυθιστοριών της Κρητικής Αναγέννησης. Τίτλος της παράστασής τους, «Η ΑΠΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΤΑΣΟΥΛΑΣ : Μια Ποιητική Μυθιστορία».

Η Ελένη Στεργίου συστήνεται στο click@life και μιλά για τον έρωτα, τα όνειρα και το θέατρο που θέλει να κάνει.

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στα Ιωάννινα. Έφυγα στα 17 μου και πήγα στην Σύρο γιατί πέρασα στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (Πανεπιστήμιο Αιγαίου). Αφού ολοκλήρωσα τις σπουδές μου, μετακόμισα στην Αθήνα και τελείωσα την Δραματική Σχολή «Ιάκωβος Καμπανέλλης» του Δήμου Αγίας Βαρβάρας.

Σήμερα, ζω στο Περιστέρι σε μια όμορφη και καθαρή γειτονιά που ακόμη υπάρχουν μονοκατοικίες, φαρδιά πεζοδρόμια και δέντρα. Γνωρίζω τους ανθρώπους στην πολυκατοικία και στη γειτονιά μου κι αυτό είναι κάτι που μου αρέσει πολύ. Όπως προανέφερα, μεγάλωσα στα Ιωάννινα και σπούδασα στην Σύρο, σε δύο επαρχίες και γνώριζα τον κόσμο. Για μένα η κοινωνικοποίηση είναι κάτι το απαραίτητο. Ποτέ δεν μου άρεσε η αποξένωση της μεγάλης πόλης. Όμως η Αθήνα σου δίνει και αυτή την δυνατότητα όταν το έχεις ανάγκη. Δεν πίστευα ποτέ μου ότι θα μείνω εδώ. Μάλιστα όταν ερχόμουν, απορούσα πως ζουν οι άνθρωποι σε αυτούς τους ρυθμούς. Τώρα μου αρέσει πολύ αυτή η πόλη.

Μικρή ήθελα να γίνω γιατρός. Ήθελα να μοιάσω στον παιδίατρο μου, τον Τόλη. Τον εκτιμούσαν πολύ οι γονείς μου γιατί πρόσεχε τον κόσμο και ήταν ωραίος άνθρωπος.

Θυμάμαι κάποια στιγμή, πριν ακόμη ασχοληθώ με το θέατρο ότι είχα πολύ άγχος για το αν θα βρω δουλειά μετά την σχολή μου, για το πώς θα μάθω να επιβιώνω μόνη μου. Σε συζήτηση με την μητέρα μου, εκείνη μου είπε ότι τα χρήματα δεν πρέπει να με νοιάζουν. Ότι αν κάνω με πίστη αυτό που πραγματικά αγαπάω, αν επιμείνω και είμαι χαρούμενη μέσα σ’ αυτό, θα το μάθω και θα το  κάνω καλά και τότε τα χρήματα θα έρθουν και θα επιβιώσω όσες δυσκολίες κι αν συναντήσω. Όταν μπήκα στη δραματική σχολή κατάλαβα ότι μάλλον δεν θα καταφέρω να γίνω ηθοποιός. Όλα γύρω έδειχναν ότι δεν υπάρχει περίπτωση και όλοι οι άνθρωποι γύρω μου πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, με απέτρεπαν και μου υπενθύμιζαν ότι η πρώτη μου σχολή είναι μία ασφάλεια για μένα ενώ στο θέατρο θα πεινάσω. Η ανασφάλεια μου γιγαντώθηκε. Αλλά μέσα μου η φωνή έλεγε «αν αγαπώ κάτι πολύ κι αν επιμείνω, αν είμαι χαρούμενη, θα επιβιώσω». Νιώθω μεγάλη ευγνωμοσύνη απέναντι στους γονείς μου γιατί μου έδωσαν την δυνατότητα να πάρω πολλά ερεθίσματα και σε πολλές κατευθύνσεις από μικρή ηλικία και με την στάση τους με έμαθαν να επιλέγω πραγματικά αυτό που θέλω εγώ, να παίρνω ρίσκο και να ξεπερνάω τους φόβους μου με όποιο κόστος αν θέλω τα όνειρα μου να πραγματοποιηθούν.

Την παράσταση «Η ΑΠΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΤΑΣΟΥΛΑΣ: Μια Ποιητική Μυθιστορία» σκηνοθετεί ο συνεργάτης μου Κωνσταντίνος Μάρκελλος ο οποίος έχει γράψει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο εμπνευσμένο από την Απαγωγή της Τασούλας του δημοσιογράφου Τάσου Κοντογιαννίδη. Έπεσα πάνω σ’ αυτή την ιστορία πριν 3,5 χρόνια καθώς έψαχνα ιστορίες αγάπης στον εμφύλιο. Με τράβηξε τόσο πολύ η συγκεκριμένη, ήρθα σε επαφή με τον κύριο Κοντογιαννίδη και του ζήτησα να μου δώσει ένα βιβλίο διότι είχε εξαντληθεί στα βιβλιοπωλεία. Τον συνάντησα και μου έδωσε το τελευταίο αντίτυπο που του είχε μείνει. Όταν το διαβάσαμε με τον Κωνσταντίνο επικεντρωθήκαμε στις πολιτικές προεκτάσεις της ιστορίας και η πρώτη μας πρόθεση ήταν να φτιάξουμε μία παράσταση ντοκουμέντο. Στην πορεία όσο εμβαθύναμε στην ιστορία συνειδητοποιήσαμε ότι αυτό που μας τράβηξε σ’ αυτήν, ήταν το πώς την αντιμετώπισε η κοινή γνώμη. Η κοινή γνώμη είχε ανάγκη από έναν νέο Ερωτόκριτο και μια νέα Αρετούσα και βρήκε τα κατάλληλα πρόσωπα, τον Κώστα και την Τασούλα, που επιβεβαίωναν τα αντίστοιχα πρότυπα για την εποχή τους. Έτσι κι εμάς οι κοινή γνώμη του 1950 μας ενθουσίασε και μας παρέσυρε να την ακούσουμε, γιατί μάλλον κι εμείς την ίδια ανάγκη είχαμε να πιστέψουμε το 2017, σε μια μεγάλη ιδέα. Στον έρωτα. Μετά από πολλή έρευνα και πολλές συζητήσεις για το πώς θα ειπωθεί αυτή η ιστορία, η οποία έχει πολλές προεκτάσεις, βρίσκαμε τοίχο. Οι πληροφορίες ήταν πάρα πολλές και αυτό το χάος μας δημιούργησε την ανάγκη να ξεφύγουμε από τα πραγματικά γεγονότα. Να φτιάξουμε ένα έργο που θα περιέχει την ανάγκη που μας έκανε να κοιτάξουμε αυτήν την ιστορία κι όχι την ίδια την ιστορία. Μετά από μία συζήτηση με τον ποιητή Γιώργο Μπλάνα όλα ξεκαθάρισαν και ο Κωνσταντίνος αποφάσισε να γράψει ένα πρωτότυπο έργο που θα αναφέρεται υφολογικά και μορφολογικά στην Αναγεννησιακή Μυθιστορία.

Η ιστορία που παρακολουθούμε έχει ως εξής: Ένας Ποιητής επιστρέφει, με την λήξη του πολέμου, από την εκούσια αυτοεξορία του, στην πόλη όπου γεννήθηκε και συλλαμβάνει την ιδέα να «συνθέσει» ένα Ποίημα- ύμνο στον αληθινό Έρωτα, σε μια προσπάθεια να χτίσει πάνω στα ερείπια που άφησε πίσω του  ο πόλεμος μια νέα Μυθολογία: την Μυθολογία του Έρωτα και της Ζωής. Ένα τυχαίο βλέμμα που αντάλλαξαν δυο νέοι στον δρόμο το πρώτο απόγευμα της επιστροφής του, θα σταθεί αφορμή για εκείνον να τους χρίσει «ζωντανούς πρωταγωνιστές» της ιστορίας του. Θα τους εξωθήσει να συναντηθούν και πάλι, να ερωτευτούν και να δράσουν με ηρωϊσμό, πάθος και αυταπάρνηση, ώστε να ξεπεράσουν –με την βοήθεια δυο έμπιστων φίλων– τα ανυπέρβλητα εμπόδια που θα συναντήσουν από τις οικογένειές τους μέχρι να ενωθούν. Το ζευγάρι αρχικά θα κλεφτεί. Αργότερα, κι αφού η Δικαιοσύνη και ο οικογενειακός περίγυρος εξαντλήσουν την αυστηρότητά τους, θα τιμωρηθεί με φυλάκιση. Στο τέλος θα βρει τρόπο να ξεφύγει από τους διώκτες του και να ζήσει τον Μύθο του. Η ιστορία του –με την συμβολή του Ποιητή, ο οποίος την παρακολουθεί άλλοτε από απόσταση, άλλοτε ως εμπλεκόμενο πρόσωπο– θα ξεφύγει από τα στενά πλαίσια του ιδιωτικού, θα γίνει Μύθος στα στόματα και στην σκέψη των «κοινών θνητών». Θα καταφέρουν, όμως, οι ήρωες να σταθούν ως το τέλος στο ύψος των περιστάσεων; Θα δικαιώσουν τις επιλογές τους; Θα φανούν, εν τέλει, αντάξιοι της λαϊκής προσδοκίας;

Θέλω να συνεχίσουμε με τον Κωνσταντίνο Μάρκελλο να λέμε ιστορίες και να αγαπάμε τόσο πολύ το θέατρο που να μην επιτρέπουμε στις άσχημες συνθήκες της εποχής να μας πάρουν την μαγεία, το πάθος, την αθωότητα και την χαρά με τα οποία ξεκινήσαμε. Να μην καταδεχόμαστε να διεκπεραιώνουμε, να γκρινιάζουμε και να μεταθέτουμε ευθύνες. Για έναν κοινό σκοπό να κάνουμε όλοι μας αυτό που δεν μπορούμε κι όχι μέχρι εκεί που μπορούμε. Βέβαια αντιλαμβάνομαι ότι αυτό είναι σχεδόν αδύνατο αλλά το κυνήγι του αδύνατου φέρνει το σπουδαίο. Στο κείμενο της παράστασής μας ο φυλακισμένος -εξαιτίας της απαγωγής-Κώστας ζητάει βοήθεια από τον μπιστικό του φίλο Νικηφόρο για να δει την Τασούλα έστω έξω από το παράθυρο του κελιού του το βράδυ πριν διαβαστεί η απόφαση των δικαστών. Ο Νικηφόρος γνωρίζοντας ότι μια τέτοια πράξη θα ήταν παράτολμη, αρχικά τον αποτρέπει και του λέει ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι γι’ αυτόν. Όμως ο Κώστας είναι αποφασισμένος να ρισκάρει για την αγάπη του και αναγκάζει τον φίλο του να υποχωρήσει και να του πει ό, τι θα προσπαθήσει να κάνει το καλύτερο που μπορεί. Κι εκείνος απαντά «..Φορές και τούτο δεν αρκεί· ό, τι είναι ανάγκη πράττε».

Κείμενο-Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος Μουσική: Νίκος Ξυδάκης Φιλολογικός Σύμβουλος: Γιώργος Μπλάνας Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης Σχεδιασμός Φωτισμών: Μελίνα Μάσχα Φωνητκή Διδασκαλία: Νίκος Γαλιενάνος Επιμέλεια Κίνησης: Λαμπρινή Γκόλια Βοηθός Σκηνογράφου: Βίκυ Πάντζιου Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας Photos graphic designer-Δημιουργία Αφίσας: Ειρήνη Ματθαίου Trailer: Κώστας Στάμου & Χάρις Καρακουλίδου | ArtLabor Productions Κατασκευή Σκηνικών: Γαβριήλ Τσακλίδης

Παίζουν: Δημήτρης Καπετανάκος, Ελένη Στεργίου, Ελένη Βλάχου, Νικολής Αβραμάκης, Κωνσταντίνος Μάρκελλος. Μουσικός επί σκηνής: Οδυσσέας Κωνσταντόπουλος

Οι This Famous Tiny Circus theater group θα ήθελαν να ευχαριστήσουν ιδιαιτέρως τον Ανδρέα Στάικο και τη Μαρία Χατζηεμμανουήλ για τις συμβουλές τους, καθώς επίσης τον Γιώργο Χριστοδούλου και την Αμαλία Καβάλη για την συνεργασία τους.

Info
Θέατρο Σταθμός (Βίκτωρος Ουγκώ 55, Στάση Μετρό Μεταξουργείο). Από 8 Μαΐου ως 20 Ιουνίου 2019. Παραστάσεις: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21.00. Διάρκεια παράστασης: 150’ (με διάλειμμα 10’). Τιμές Εισιτηρίων: 15€ (Ολόκληρο), 12€ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ), 10€ (Ανεργίας). Τηλ. Κρατήσεων: 210 52 30 267. Προπώληση: VIVA.gr. Παραγωγή: This Famous Tiny Circus theater group.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΑΡΑΖΗ