Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός: Τι ετοιμάζει η Λυρική Σκηνή
Έναν κύκλο εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι η Εθνική Λυρική Σκηνή.
Ανταποκρινόμενη στην πρωτοβουλία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού να ενεργοποιήσει το δύσκολο αυτό καλοκαίρι τους αρχαιολογικούς χώρους ολόκληρης της χώρας, η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει στο νέο θεσμό Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός με μια σειρά εκδηλώσεων που αναδεικνύει το πολυεπίπεδο καλλιτεχνικό της στίγμα, σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη.
Από τις 18 Ιουλίου έως και τις 15 Σεπτεμβρίου, 20 διαφορετικά προγράμματα μουσικής, όπερας, οπερέτας, χορού και αφιερώματα έρχονται σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, σε συνολικά 111 παρουσιάσεις. Οι εκδηλώσεις σηματοδοτούν την επιστροφή στη σχέση μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού, μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε όλοι, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τις οδηγίες και τις υποδείξεις των αρμοδίων αρχών της Πολιτείας.
Στα 20 αυτά προγράμματα που προτείνονται από την ΕΛΣ, οργανωμένα σε 6 κύκλους, δίνεται έμφαση στην ελληνική μουσική δημιουργία, από τα παραδοσιακά ακούσματα ως τη λόγια μουσική, χωρίς να λείπουν και οι επιλογές που ανήκουν στον σκληρό πυρήνα της ΕΛΣ, το ρεπερτόριο της όπερας, της κλασικής μουσικής, ενώ παρών είναι και ο χορός με τη συμμετοχή μελών του Μπαλέτου της ΕΛΣ.
Το κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει τις εκδηλώσεις μόνο με το αντίτιμο εισόδου στον εκάστοτε αρχαιολογικό χώρο.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:
Ρεσιτάλ Ανίτα Ρατσβελισβίλι
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Με την ορχήστρα της ΕΛΣ
Το ρεσιτάλ θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω live streaming
Η Ανίτα Ρατσβελισβίλι, μια πραγματική σταρ της όπερας, διαγράφει θεαματική πορεία στις κορυφαίες όπερες του πλανήτη με τεράστια επιτυχία και διθυραμβικές κριτικές από τα μεγαλύτερα ΜΜΕ του πλανήτη. Μετά την πρώτη της συγκλονιστική εμφάνιση στην Ελλάδα, τον Ιούλιο του 2019 στην Κάρμεν της ΕΛΣ, η περιζήτητη Ρατσβελισβίλι –την οποία ο Ρικκάρντο Μούτι χαρακτήρισε ως την «καλύτερη μέτζο του πλανήτη στις μέρες μας» σε άρθρο των New York Times με τίτλο «Μια νεαρή τραγουδίστρια συναρπάζει τον κόσμο της όπερας»–, επιστρέφει στην Ελλάδα για πρώτο της προσωπικό ρεσιτάλ το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Ρωμαϊκή Αγορά, στις 18 Ιουλίου. To πρόγραμμα περιλαμβάνει δημοφιλείς άριες από όπερες των Βέρντι, Τσιλέα, Γκουνό, Σαιν-Σανς, Κερουμπίνι και Μάγερμπερ. Μια ανεπανάληπτη οπερατική εμπειρία.
18 Ιουλίου, Ρωμαϊκή Αγορά
Ρεσιτάλ Δημήτρη Πλατανιά
Τραγούδι Δημήτρης Πλατανιάς
Πιάνο Σοφία Ταμβακοπούλου
Ένα μοναδικό προσωπικό ρεσιτάλ στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Καλαμάτα, θα δώσει ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Δημήτρης Πλατανιάς. Συνοδευόμενος στο πιάνο από τη Σοφία Ταμβακοπούλου, ο σπουδαίος βαρύτονος θα παρουσιάσει στο αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας στις 9 Αυγούστου ένα πρόγραμμα υψηλών απαιτήσεων με δημοφιλείς άριες από όπερες των Βέρντι και Τζορντάνο, Μασνέ και τραγούδια των Βέρντι, Τόστι, Σαμάρα, Χατζηαποστόλου.
Από το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας έως την απόφασή του – στην τρίτη δεκαετία της ζωής του – να γίνει τραγουδιστής της όπερας και από τα πρώτα του βήματα στην Εθνική Λυρική Σκηνή έως την κατάκτηση των κορυφαίων ευρωπαϊκών λυρικών θεάτρων, η πορεία του Δημήτρη Πλατανιά συνοδεύεται από λέξεις όπως αφιέρωση, μελέτη, επιμονή, στόχευση, συγκέντρωση, ταλέντο, εσωτερική δύναμη.
9 Αυγούστου, Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας
Ρεσιτάλ με έργα του Μίκη Θεοδωράκη
Α’ πρόγραμμα
Τραγούδι Ζαχαρίας Καρούνης, Πιάνο Γιάννης Μπελώνης
Β᾽ πρόγραμμα
Τραγούδι Θοδωρής Βουτσικάκης, Πιάνο Γιάννης Μπελώνης
Γ’ πρόγραμμα
Τραγούδι Μπέττυ Χαρλαύτη, Πιάνο Γιάννης Μπελώνης, Κρουστά Στέφανος Θεοδωράκης
Δ’ πρόγραμμα
Τραγούδι Ρίτα Αντωνοπούλου, Πιάνο Γιάννης Μπελώνης, Κρουστά Στέφανος Θεοδωράκης
Η Εθνική Λυρική Σκηνή, γιορτάζοντας την συμπλήρωση 95 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη (1925), διοργανώνει σειρά συναυλιών προς τιμήν του. Θα παρουσιαστούν εμβληματικά τραγούδια του που «σημάδεψαν» τον ελληνισμό για περισσότερο από μισό αιώνα, λυρικές και επικές αναφορές από τους κύκλους τραγουδιών του σε συνεργασία με τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, «ψηφίδες» από τις παγκοσμίου φήμης κινηματογραφικές επιτυχίες αλλά και τα μεγαλειώδη λαϊκά του έργα. Έργα που άφησαν ανεξίτηλα τα «δακτυλικά» τους αποτυπώματα τόσο στην διεθνή μουσική δημιουργία, όσο και την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.
Οι τέσσερις χαρισματικοί, καταξιωμένοι και αναγνωρισμένοι για την καλλιτεχνική τους προσφορά, ερμηνευτές, Ρίτα Αντωνοπούλου, Θοδωρής Βουτσικάκης, Ζαχαρίας Καρούνης και Μπέττυ Χαρλαύτη, επικυρώνουν με τον καλύτερο τρόπο την διαχρονικότητα των μηνυμάτων της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη, μεταλαμπαδεύοντας το βαθύτερο νόημά τους στις νεότερες γενιές.
Μαζί τους στο πιάνο, ο ενορχηστρωτής και Υπεύθυνος της Μουσικής Βιβλιοθήκης και του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιάννης Μπελώνης, στενός συνεργάτης του Μίκη Θεοδωράκη για περισσότερο από μια δεκαετία.
Επετειακή συναυλία
Μια ξεχωριστή επετειακή συναυλία για τα 95α γενέθλια του Μίκη Θεοδωράκη, με όλους τους ερμηνευτές, θα πραγματοποιηθεί στο Θησείο, στις 29 Ιουλίου.
Ένα περιοδεύον αφιέρωμα στον Θεόφραστο Σακελλαρίδη
Ζωντανές «ραδιοφωνικές» οπερέτες
Το 2020 συμπληρώνονται 70 χρόνια από το θάνατο του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, ενός δημιουργού του οποίου το αποτύπωμα στην εγχώρια μουσικοθεατρική ζωή υπήρξε βαθύ, παρά το γεγονός πως το δημιουργικό πεδίο στο οποίο διέπρεψε ήταν το ελαφρό μουσικό θέατρο. Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τον πρωτεργάτη της ελληνικής οπερέτας, το δύσκολο φετινό καλοκαίρι, παρουσιάζοντας δύο από τα σημαντικότερα έργα του με τη μορφή ζωντανής ‘ραδιοφωνικής’ παράστασης. Το μουσικό θέατρο είναι, άλλωστε, ένα κατεξοχήν θέατρο του ήχου. Έτσι, τηρώντας τις αποστάσεις και δίνοντας μεγαλύτερο χώρο στη φαντασία, τα δύο έργα του Σακελλαρίδη θα παρουσιαστούν εναλλάξ σε έξι αρχαιολογικούς χώρους, επενδύοντας ιδανικά, με τη σπιρτάδα, το χιούμορ και την υπέροχη μουσικής τους, τα καλοκαιρινά βράδια ενός δίσεκτου έτους.
Θεόφραστος Σακελλαρίδης
Θέλω να δω τον Πάπα! (1920)
Ενορχήστρωση για τετραμελές ενόργανο σύνολο: Μιχάλης Παπαπέτρου
Διανομή: Ρίτα Άννα Στυλιανάκη, Ανδριανός Δημήτρης Πακσόγλου, Λατρούδης Δημήτρης Ναλμπάντης, Άννα Μυρτώ Μποκολίνη, Βαρονάς Κωστής Ρασιδάκης, κα Λατρούδη Λυδία Αγγελοπούλου
Στο Θέλω να δω τον Πάπα! ξεδιπλώνεται στο έπακρο η σύγχρονη αστική θεματολογία του Σακελλαρίδη, ο οποίος υπογράφει και το ποιητικό κείμενο του έργου, υποσκάπτονται τα θεμέλια της αστικής ζωής και ασκείται βιτριολική κριτική στο θεσμό της οικογένειας.
Ακολουθώντας, βεβαίως, τα πρότυπα του είδους, ο συνθέτης επιδεικνύει ιδιαίτερη μουσικοθεατρική επινοητικότητα στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων που δυναμιτίζουν τις σταθερές της οικογενειακής ζωής. Το λιμπρέτο της οπερέτας αποτελεί διασκευή στα καθ’ ημάς της φάρσας του Μωρίς Εννεκέν Οικιακές χαρές (1894). Σε έργα του Εννεκέν βασίζονται και άλλα σημαντικά έργα του συνθέτη, όπως ο Βαφτιστικός (1918) και η Κόρη της καταιγίδος (1923). Η σφιχτή φάρσα του Εννεκέν αποδίδεται σε ρέοντα θεατρικό λόγο από τον Σακελλαρίδη, ο οποίος και στο έργο αυτό επιτυγχάνει μία ιδεώδη μουσικοθεατρική δραματουργία διανθίζοντας την πλοκή με τα δεκαπέντε μουσικά νούμερα της οπερέτας.
Θεόφραστος Σακελλαρίδης
Χαλιμά (1926)
Ενορχήστρωση για τετραμελές ενόργανο σύνολο: Μιχάλης Παρασκάκης
Διανομή: Χαλιμά Άννα Στυλιανάκη, Σαχ Ρουμάν Δημήτρης Πακσόγλου, Αλή Μουσακάς Δημήτρης Ναλμπάντης, Αμηνά Μυρτώ Μποκολίνη, Αβούλ/Καδής/Ρασίντ Κωστής Ρασιδάκης, Ζουμπέιντα Λυδία Αγγελοπούλου
Η Χαλιμά, φαντασμαγορική οπερέτα σε τρεις πράξεις, όπως την χαρακτηρίζει ο δημιουργός της, σημείωσε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’20 αλλά και στη δεκαετία του ‘30 σε αθηναϊκά θέατρα, αλλά και σε περιοδείες στην Ελλάδα και στα κέντρα της ελληνικής διασποράς. Η υπόθεση, σύμφωνα με το λιμπρέτο του Σπύρου Ποταμιάνου, εμπνευσμένη αμυδρά από τις Χίλιες και μια νύχτες, εξελίσσεται σε ένα παλάτι της Ανατολής, όπου ο κουτοπόνηρος μάγειρας Αλή-Μουσακάς χρησιμοποιείται ως όργανο των ερωτικών σχεδίων της σαγηνευτικής Χαλιμάς και του αιχμάλωτου πρίγκιπα Σαχ-Ρουμάν.
Η Χαλιμά πρωτοπαρουσιάστηκε από το θίασο της Ολυμπίας Καντιώτη-Ριτσιάρδη στο Θέατρο Μοντιάλ, στις 31 Αυγούστου 1926. Τον κεντρικό ρόλο ερμήνευε η ίδια η Καντιώτη–Ριτσιάρδη, τον Σαχ Ρουμάν ο Σπύρος Μπάρτζος και τον Αλή Μουσακά ο Παρασκευάς Οικονόμου. Η σκηνοθεσία ήταν του Κωστή Βελμύρα, ενώ την ορχήστρα διηύθυνε ο ίδιος ο συνθέτης. Η Χαλιμά ανασύρθηκε από τα μουσικά αρχεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και παίχθηκε σε πρώτη σύγχρονη αναβίωση το 2013 στην ΕΛΣ.
Οι απάχηδες των Αθηνών
Σκηνοθεσία, παραγωγή Αδελφοί Γαζιάδη (1930)
Μουσική διεύθυνση Στάθης Σούλης
Με την Ορχήστρα της ΕΛΣ
Ερμηνεύουν: Βέρα Δέσποινα Σκαρλάτου, Τιτίκα Μιράντα Μακρυνιώτη, Πρίγκηπας Κωνσταντίνος Κληρονόμος
Αποκατάσταση 2019 από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, στο εργαστήριο L’Immagine Ritrovata, από αρνητικό φιλμ σε βάση νιτρικής κυτταρίνης με γαλλικούς μεσότιτλους
Οι Απάχηδες των Αθηνών του Δημήτρη Γαζιάδη, σε μουσική του Νίκου Χατζηαποστόλου, είναι η πρώτη "άδουσα και ηχητική" ελληνική ταινία (1930), που επί δεκαετίες θεωρείτο χαμένη. Η κόπια σε θετικό βρέθηκε, πριν τέσσερα χρόνια, στην Γαλλική Ταινιοθήκη, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό καθώς πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία η οποία συνοδευόταν από συγχρονισμένη ηχογράφηση της μουσικής και των τραγουδιών. Η αποκατάσταση της εικόνας πραγματοποιήθηκε, για λογαριασμό της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, σε συνεργασία με την Σελίν Ρουιβό της Γαλλικής Ταινιοθήκης, στο εργαστήριο L’Immagine Ritrovata στην Μπολόνια από αυτή τη μοναδική κόπια, σε βάση νιτρικής κυτταρίνης με γαλλικούς μεσότιτλους.
Η ιστορική αυτή ταινία, πολύτιμο ντοκουμέντο για την Αθήνα της εποχής του ΄30, «ζωντανεύει» και πάλι υπό την αιγίδα του Κώστα Γαβρά, μέσα από τη συνέργεια της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, της Γαλλικής Ταινιοθήκης και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν θρυλικές μορφές της ελληνικής οπερέτας όπως ο Πέτρος Κυριακός, η Μαίρη Σαγιάνου, ο Πέτρος Επιτροπάκης, ο Γιάννης Πρινέας, κ.α. αποτελεί έναν σημαντικό, χαμένο μέχρι σήμερα, κρίκο στην ιστορία του πρώιμου ελληνικού κινηματογράφου.
Μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε η πρώτη παγκόσμια προβολή της αποκατεστημένης κόπιας της ταινίας στην κατάμεστη Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τον περασμένο Φεβρουάριο, οι Απάχηδες των Αθηνών επιστρέφουν για πρώτη φορά σε δύο ανοιχτούς εμβληματικούς χώρους. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν σε ένα από τα τοπία των γυρισμάτων της ταινίας, το πρώην βασιλικό κτήμα Τατοΐου και στο προαύλιο του Αρχαιολογικού Μουσείου, με τη συνοδεία της ορχήστρας της ΕΛΣ. Διευθύνει ο Στάθης Σούλης.
Την ανασύσταση της μουσικής που συνόδευε την ταινία ανέλαβε το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής. Επιμέλεια και προσαρμογή της μουσικής επένδυσης: Γιάννης Τσελίκας. Μουσικολογική έρευνα: Γιάννης Σαμπροβαλάκης.
Η αποκατάσταση πραγματοποιήθηκε με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).
12 Σεπτεμβρίου, Πρώην Βασιλικό Κτήμα Τατοΐου
15 Σεπτεμβρίου, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Γκαλά μονωδών της ΕΛΣ
Σoλίστ: Βασιλική Καραγιάννη, Χρύσα Μαλιαμάνη, Τσέλια Κοστέα, Άρτεμις Μπόγρη, Μαρισία Παπαλεξίου, Γιάννης Χριστόπουλος, Χρήστος Κεχρής, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Νίκος Κοτενίδης
Εννέα διακεκριμένοι μονωδοί της Εθνικής Λυρικής Σκηνής συμμετέχουν σε μια σειρά μοναδικών γκαλά με περίφημες άριες από όπερες και οπερέτες, καθώς και κλασικές καντάτες, τα οποία αντλούν την θεματολογία τους από την αρχαιοελληνική μυθολογία και την ελληνική λογοτεχνία. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα των: Μότσαρτ, Ροσσίνι, Στραβίνσκι, Στράους, Πέρσελ, Γκλουκ, Όφενμπαχ, Ραμώ, Πουλένκ, Μασνέ, Γκουνό, Κερουμπίνι, Μπερλιόζ και Καρρέρ.
Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου
Α’ πρόγραμμα
Ταξίδι στον χρόνο με τις μουσικές της Σμύρνης και του Πειραιά
Β’ πρόγραμμα
Mare Nostrum, the voyage - Το ταξίδι, στη δική μας θάλασσα & Έρωτας στην ξενιτιά
Σολίστ: Νίκος Μέρμηγκας, Κυριάκος Γκουβεντάς, Σωτήρης Μαργώνης, Φίλιππος Ρέτσιος, Κώστας Μερετάκης, Ανδρέας Παπάς, Γιάννης Πλαγιανάκος, Κώστας Κωνσταντίνου, Απόστολος Μόσιος, Σταύρος Κουσκουρίδας, Απόστολος Βαλαρούτσος, Απόστολος Βαγγελάκης, Δήμος Βουγιούκας, Ανδρέας Κατσίγιαννης, Κωνσταντίνος Γεδίκης
Στο Α’ πρόγραμμα τραγουδούν οι: Μπάμπης Τσέρτος, Σοφία Μέρμηγκα, Βασίλης Προδρόμου, Σοφία Παπάζογλου
Στο Β’ πρόγραμμα τραγουδούν οι: Θοδωρής Βουτσικάκης, Ασπασία Στρατηγού, Απόστολος Μόσιος, Ευτυχία Μητρίτσα
Η καταξιωμένη ορχήστρα Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι δύο εξαιρετικά μουσικά προγράμματα. Κάθε πρόγραμμα και ένα διαφορετικό μουσικό ταξίδι. Το πρώτο πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα στην Σμύρνη και τον Πειραιά, ενώ το δεύτερο πρόγραμμα είναι αφιερωμένο εξ’ ολοκλήρου στη θάλασσα. Σε κάθε πρόγραμμα συμμετέχουν 8 σολίστες της ορχήστρας και 4 ερμηνευτές.
Α’ πρόγραμμα
Ταξίδι στον χρόνο με τις μουσικές της Σμύρνης και του Πειραιά
Το πρόγραμμα είναι αφιερωμένο σε δύο πόλεις που έχουν σημαδέψει ολόκληρο τον ελληνισμό. Η Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας επί σκηνής με τον Ανδρέα Κατσιγιάννη παρουσιάζει τραγούδια από την Σμύρνη του έρωτα και του πάθους έως την Πειραιώτικη σχολή. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνθέσεις των: Γιοβάν Τσαούς, Κώστας Σκαρβέλης, Δημήτρης Σέμσης, Ογδοντάκης (Γιάννης Δραγάτσης), Παναγιώτης Τούντας, Πρόδρομος Τσαουσάκης, Σπύρος Περιστέρης, Μάρκος Βαμβακάρης, Βαγγέλης Παπάζογλου, Βασίλης Τσιτσάνης κ.α.
Β’ πρόγραμμα
Mare Nostrum, the voyage - Το ταξίδι, στη δική μας θάλασσα & Έρωτας στην ξενιτιά
Το δεύτερο πρόγραμμα της περιοδείας αποτελείται από δύο κύκλους. Ο Α’ κύκλος Το ταξίδι, στη δική μας θάλασσα είναι αφιερωμένος στη θάλασσα που ενώνει 23 διαφορετικούς λαούς. Μελωδίες κοινές και διασκευές πρωτότυπες συναντιούνται επί σκηνής με την Εστουδιαντίνα σε μια πανδαισία ήχων και ρυθμών. Στον Β’ κύκλο Έρωτας στην ξενιτιά το ταξίδι ξεκινά από την Ανατολή και τα Βαλκάνια, φτάνει έως τα Ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας και τα φάντο της Πορτογαλίας και καταλήγει στην Ελλάδα του χθες και του σήμερα μέσα από τα τραγούδια της Λίνας Νικολακοπούλου.
Συναυλία του μουσικού συνόλου Encardia
Συμμετέχουν οι: Bαγγέλης Παπαγεωργίου (ακορντεόν, φυσαρμόνικα, τραγούδι), Μιχάλης Κονταξάκης (κιθάρα, τραγούδι), Ναταλία Κωτσάνη (τραγούδι, κιθάρα, καστανιέτες), Δημήτρης Τσεκούρας (κόντραμπάσο, τραγούδι), Κώστας Κωνσταντάτος (κρουστά, μαντολίνο, τραγούδι), Γιάννα Χαμαλέλη, Κωνσταντίνα Καλκάνη, Δάφνη Σταθάτου (χορός)
Οι Encardia, η ιδιότυπη αυτή μουσική κολλεκτίβα, αποτελεί ένα από τα πλέον καταξιωμένα στη χώρα και διεθνώς ελληνικά σχήματα της world μουσικής. Έχοντας διαγράψει μια λαμπρή πορεία εδώ και περίπου δύο δεκαετίες, εξακολουθούν να εμπνέονται και να δημιουργούν μουσικές και τραγούδια μέσα από την πλούσια παραδοσιακή και γεμάτη ενέργεια μουσική της Κάτω Ιταλίας, τα ελληνόφωνα χωριά της Grecia Salentina, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου.
Στις καλοκαιρινές τους συναυλίες, οι Encardia θα μας ταξιδεύουν μουσικά στα απόμακρα χωριά της Καλαβρίας, στις όμορφες περιοχές του Salento και σ’ όλα εκείνα τα μέρη που μιλούν ακόμη Γκρεκάνικα κι άλλες τοπικές διαλέκτους. Ένα πολύχρωμο μωσαϊκό διαλέκτων και ήχων με παραδοσιακές ταρανέλτες και ερωτικά τραγούδια. Μια διονυσιακή γιορτή θερινής νυκτός.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Pizzica di San Vito (παραδοσιακή ταραντέλα πίτσικα από την πόλη Άγιος Βίτος των Νορμανδών –San Vito dei Normanni– στην Απουλία του ιταλικού Νότου), Vavel (μουσική του ακορντεονίστα Βαγγέλη Παπαγεωργίου σε ναπολιτάνικο ρυθμό, πάνω σε μια αραβική φράση), Nifta Maiou (ερωτικό τραγούδι των Encardia σε παραδοσιακή διάλεκτο Γκρίκο), La tarantella del Gargano (Montanara) (παραδοσιακή ταραντέλα από την περιοχή του Γκάργκανο σε τοπική διάλεκτο), Pizzica di Cosimino (παραδοσιακή ταραντέλα πίτσικα από την περιοχή του Σαλέντο της Κάτω Ιταλίας), Kalinifta (κλασικό ερωτικό και παραδοσιακό τραγούδι από το χωριό Καλημέρα του Σαλέντο) κ.ά.
Μαρίνα Σάττι & chórεs
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Μαρίνα Σάττι
Μουσική διδασκαλία – Διεύθυνση: Ειρήνη Πατσέα
Κινησιολογία: Μαρκέλλα Μανωλιάδη
Συμμετέχουν: 10 μέλη του φωνητικού συνόλου chórεs
H χαρισματική Μαρίνα Σάττι και το γυναικείο φωνητικό σύνολο chórεs συνεχίζουν την επιτυχημένη συνεργασία τους με την Εθνική Λυρική Σκηνή με μια σειρά συναυλιών σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα. Σε αυτές τις συναυλίες θα παρουσιάσουν ένα ειδικά διαμορφωμένο πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει τα Οκτώ δωδεκανησιακά τραγούδια του Γιάννη Κωνσταντινίδη, από τη Ρόδο, το Καστελλόριζο, την Τήλο, την Κάρπαθο, την Κω και την Κάλυμνο, οκτώ παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια του Lajos Bardos από τον κύκλο Hellasz, καθώς και κομμάτια άλλων χωρών, από αφρικάνικα γκόσπελ μέχρι τραγούδια των Βαλκανίων.
Συναυλία της Χορωδίας της ΕΛΣ
Συμμετέχουν μέλη της χορωδίας ΕΛΣ
Διευθυντής χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Η Χορωδία της ΕΛΣ συμμετέχει στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με μια μεγάλη συναυλία, υπό την διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει στο πρώτο μέρος χορωδιακά αποσπάσματα από όπερες του Τζουζέππε Βέρντι και στο δεύτερο μέρος αθηναϊκά και επτανησιακά τραγούδια, καθώς και τραγούδια από οπερέτες.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα έχει ως εξής:
Α’ μέρος: Ριγολέττος, «Zitti zitti» - χορωδιακό των συνωμοτών, Ριγολέττος, «Scorrendo uniti» - χορωδιακό των αυλικών, Ερνάνης, «Eviva! Beviam!» - αρχικό χορωδιακό, Μάκβεθ, «Patria oppressa» - χορωδιακό των Σκωτσέζων φυγάδων, Η παραστρατημένη (Τραβιάτα) – χορωδιακό των Τσιγγάνων και των ταυρομάχων, Ο Τροβαδούρος – Χορωδιακό των στρατιωτών, Ναμπούκκο, «Va, pensiero» - χορωδιακό των υπόδουλων Εβραίων.
Β' μέρος: Τίτος Ξηρέλλης Σερενάτα, Σπυρίδων Ξύνδας Η αυγούλα, Τιμόθεος Ξανθόπουλος Υπό το φως της σελήνης, Σπύρος Σαμάρας Νανούρισμα, Θεόφραστος Σακελλαρίδης Τσιγγάνικο τανγκό, Ιούλιος Ένικ Οι Βάτραχοι, Παναγιώτης Γλυκοφρύδης Βακχικό, Νίκος Χατζηαπστόλου Ρετσίνα μου
Συναυλία της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ
Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής
Συμμετέχουν μέλη της παιδικής χορωδίας ΕΛΣ
Διευθύντρια χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου
Η δραστήρια Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ παρουσιάζει μια υπέροχη καλοκαιρινή συναυλία, υπό την διεύθυνση της Κωνσταντίνας Πιτσιάκου. Με συνοδεία πιάνου, μέλη της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ θα ερμηνεύσουν παραδοσιακά τραγούδια, έργα των Μπέντζαμιν Μπρίττεν, Μπέλα Μπάρτοκ και Θεόδωρου Αντωνίου, το παιδικό τραγούδι «Τι θέλω» του Μίκη Θεοδωράκη, καθώς και τις συνθέσεις «Μητέρα κι αδερφή», «Μια Παναγιά» και «Τα παιδιά κάτω στον κάμπο» του Μάνου Χατζιδάκι.
Χορευτικά σόλι
Χορογραφίες: Ιωάννα Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη, Χρήστου Παπαδόπουλου, Κωνσταντίνου Ρήγου και χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ
Χορεύουν: Γιώργου Κοτσιφάκη, Έλενα Κέκκου, Μαργαρίτα Κώστογλου, Ελευθερία Στάμου, Ρέα Τσαντούρη, Γιάννης Γκάντσιος, Γιάννης Μητράκης, Στέλιος Κατωπόδης, Γιώργος Χατζόπουλος, Θανάσης Σολωμός, Έλτον Ντιμρότσι
Ο χορός θα δώσει το δικό του ξεχωριστό στίγμα στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ αλλά και του καταξιωμένου Γιώργου Κοτσιφάκη, σε μια σειρά από χορευτικά σόλι που θα παρουσιαστούν σε εσωτερικούς χώρους Αρχαιολογικών Μουσείων. Ως μια συνομιλία κίνησης και ακινησίας, οι χορευτές θα διηγηθούν καινούργιες ιστορίες πάνω σε χορογραφίες των ίδιων αλλά και των Ιωάννα Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη, Χρήστου Παπαδόπουλου και Κωνσταντίνου Ρήγου.
Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού
Κείμενο: Γιώργος Βέλτσος
Ερμηνεύει η Ρένη Πιττακή
Σε έναν συνδυασμό ποίησης και στοχασμών, ο διακεκριμένος Έλληνας πανεπιστημιακός, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής Γιώργος Βέλτσος μεταφέρει στο έργο Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού ένα διπλό βίωμα ως προς την ασθένεια και την καραντίνα: Από τη μια της ευθύνης απέναντι στον άλλο και από την άλλη, το ζήτημα μιας απάνθρωπης ζωής που κινδυνεύει να χάσει το βίωμα της ίδιας της ζωής ως ζωής, και όχι ως επιβίωσης. Ερμηνεύει η διακεκριμένη ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης Ρένη Πιττακή.
Ο Γιώργος Βέλτσος σημειώνει: «Ημερολόγιο ενός αθέατου εγκλεισμού –ο Ελύτης θα έλεγε Ημερολόγιο ενός αθέατου Απριλίου- γιατί όλοι μας, τις σκληρές μέρες του φετινού Απρίλη, σκεφτήκαμε έγκλειστοι τους στίχους του ποιητή από το ομώνυμο έργο του: “Ξημερώθηκα έχοντας διατρέξει την ιστορία του θανάτου της Ιστορίας, ή μάλλον την ιστορία της Ιστορίας του θανάτου (και αυτό δεν είναι λογοπαίγνιο)”. Όλοι διατρέξαμε τότε, και την Ιστορία και τον θάνατο σε έναν ημερολογιακά καταγεγραμμένο χρόνο που «έγραψε» τον υψηλό του κίνδυνο στη ζωή τού καθενός ξεχωριστά. Κατέθεσα κι εγώ με τον τρόπο μου μια μαρτυρία, γνωρίζοντας ωστόσο, πως δεν υπάρχει μάρτυρας για τον μάρτυρα παρά ένας τρίτος: η φωνή και ο ρυθμός της Ρένης Πιττακή που θα την ενσαρκώσει».
Συναυλία Αρχαίας Ελληνικής μουσικής με το σύνολο Χρυσέα Φόρμιγξ
Ήχοι αρχαίοι – Μουσικές του σήμερα
Τραγούδι - Αφήγηση Θεοδώρα Μπάκα
Αρχαία Λύρα - Αφήγηση Νίκος Ξανθούλης
Βιολί Ζήσιμος Σουλκούκης
Βιολοντσέλο Μιχάλης Πορφύρης
Επιμέλεια προγράμματος και διασκευές Νίκος Ξανθούλης
Χορογραφία Μαριάνα Καβαλιεράτου
Με τη συμμετοχή μελών του μπαλέτου της ΕΛΣ
Η αρχαία Ελληνική λύρα, παρά το ότι χάθηκε για πάνω από 1600 χρόνια, διαπέρασε ως ιδέα τόσο την Ευρωπαϊκή μουσική δημιουργία όσο και την μουσική τέχνη της εγγύς Ανατολής. Στην παράσταση Ήχοι αρχαίοι – Μουσικές του σήμερα του συνόλου Χρυσέα Φόρμιγξ, η αρχαία λύρα αναβιώνει μέσα από τους μαγικούς ήχους των χορδών της και συνομιλεί αφενός με δύο κλασικά όργανα, ένα βιολί και ένα τσέλο, και αφετέρου με τον ελληνικό λόγο, επιμένοντας να αναζητά την αρμονία του σύμπαντος σε μουσικές αρχαίες και νεότερες. Tη χορογραφία υπογράφει η ταλαντούχα χορογράφος και χορεύτρια Μαριάνα Καβαλιεράτου, στην πρώτη της συνεργασία με την ΕΛΣ.