Ψηφιακό κανάλι Ιδρύματος Ωνάση: «Ανώνυμο» της Τζένη Αργυρίου και ό,τι νέο έρχεται
Όλες οι νέες προσθήκες στο διαδικτυακό πρόγραμμα της Στέγης κατά την ενδέκατη εβδομάδα προβολών του.
Για ενδέκατη εβδομάδα, το ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube παρουσιάζει αρχειακές και νέες παραγωγές από το ευρύ φάσμα των δράσεών του: από την χορογράφο Τζένη Αργυρίου έως τον φιλόσοφο Simon Critchley, από νέα ραδιοφωνικά έργα έως τις συλλογές της Ωνασείοθ Βιβλιοθήκης.
Στις 17 Ιουνίου σε live YouTube premiere στις 21:00, η Τζένη Αργυρίου ανατρέχει σε μια εποχή κατά την οποία το καλλιτεχνικό έργο δεν ήταν επώνυμο, αλλά μια πρακτική που έφερνε τους ανθρώπους πιο κοντά και συνέβαλε στη συνοχή των κοινωνιών με το ΑΝΩΝΥΜΟ, την παραγωγή της Στέγης που από το 2018 που έκανε πρεμιέρα στην Αθήνα δεν σταμάτησε να ταξιδεύει σε διεθνή φεστιβάλ και οργανισμούς. Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη για 5 ημέρες.
Από την Παρασκευή 12 Ιουνίου ακούστε τα νέα Radiophonics, από τη σειρά πρωτότυπων ραδιοφωνικών έργων που προστίθενται κάθε Παρασκευή στο Ψηφιακό Κανάλι, ενώ από το Σάββατο 13 Ιουνίου ο Σάιμον Κρίτσλεϊ, μέσα από τα τρία νέα podcasts της σειράς με τίτλο Apply-Degger – Μια ανάλυση της σκέψης του Χάιντεγκερ στο «Είναι και χρόνος», υποστηρίζει πως η επαφή με αυτό το έργο μπορεί να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου. Τέλος, την Τρίτη 16 Ιουνίου, η Ωνάσειος Βιβλιοθήκη παρουσιάζει τον Δρ. Κωνσταντίνο Στάικο σε μια ομιλία για τη συλλογή βιβλίων και το σκεπτικό της Βιβλιοθήκης με τίτλο Συλλέγοντας για το ευρύ κοινό.
Αναλυτικά:
- ΑΝΩΝΥΜΟ, Τζένη Αργυρίου
Διάρκεια: 60 λεπτά
Live YouTube Πρεμιέρα: Τετάρτη 17 Ιουνίου στις 21:00
Διαθέσιμο έως Κυριακή 22 Ιουνίου 2020
Όταν η τεχνολογία καθορίζει τη ζωή και τις σχέσεις μας, μήπως έρχεται η ώρα να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή; Μήπως πρέπει να ανεβούμε τον ποταμό μέχρι την πηγή του; Ταξίδι στην πηγή του χορού – ταξίδι στο ΑΝΩΝΥΜΟ... Το έργο βουτάει στην έκφραση των πρώτων κοινωνιών και στους χορούς τους, που βασίζονται στην ανθρώπινη επαφή, στο κράτημα, στη συνοχή της ομάδας, στη χαρά που μοιράζεται. Πετάει πάνω από την ανωνυμία, στις κοινωνίες και στην επωνυμία στο καλλιτεχνικό έργο, που εμφανίστηκαν τη βιομηχανική εποχή. Κοιτάζει με απορία τον σημερινό κόσμο, όπου η ανωνυμία των μεγαλουπόλεων συνδυάζεται με την παντελή έλλειψη σωματικής επαφής, με τη συρρίκνωση των παραδοσιακών μορφών διασκέδασης και με τη διαστρέβλωση της επωνυμίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κατοπτεύει τις ζωές μας μέσα από τη συλλογική μνήμη του σώματος, την εμπειρία της μετάδοσης των παραδοσιακών χορών και την πλήρη μετουσίωσή τους σε σύγχρονη κινησιολογική γλώσσα.
Επτά χορευτές σε μια αντίστροφη πορεία προς αναζήτηση της πηγής του ομαδικού χορού, έως τις πρώτες τελετουργίες μύησης και συμμετοχής. Σημείο εκκίνησης; Το διαδικτυακό σήμερα. Γιατί ίσως το ΑΝΩΝΥΜΟ να μην είναι ακριβώς μια παράσταση, αλλά μια τελετή αποσύνδεσης από την ψηφιακή καθημερινότητα. Μια μεγάλη πολυεθνική ομάδα από χορογράφους, θεωρητικούς, μουσικούς, δασκάλους παραδοσιακών χορών διαφόρων πολιτισμών, σύγχρονους χορευτές, παραδοσιακούς μουσικούς και εικαστικούς, που όλοι ανταλλάσσουν εμπειρία, μοιράζονται, μαθαίνουν, ανακαλύπτουν, μεταμορφώνουν. Αυτή είναι η αναπαράσταση ενός χορού που, αν και έχει δημιουργούς, επιμένει να αυτοπροσδιορίζεται ως «ανώνυμος», αναζητώντας τις ρίζες του σε τελετουργίες μύησης και συμμετοχής. Αυτή είναι η παράσταση που γεννήθηκε από τις πηγές του ποταμού και αφού ταξίδεψε σε διεθνή φεστιβάλ, σας καλεί τώρα να τη ζήσετε και «ψηφιακά».
Σύλληψη & Χορογραφία: Τζένη Αργυρίου
Ερμηνευτές: Ερμής Μαλκότσης, Δήμητρα Μερτζάνη, Κωνσταντίνος Παπανικολάου, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Σταυρούλα Σιάμου, Νάνσυ Σταματοπούλου, Δημήτρης Σωτηρίου
Δραματουργία: Miguel Angel Melgares
Σκηνογραφία & Εικαστική Επιμέλεια: Βασίλης Γεροδήμος Πρωτότυπη Μουσική & Ηχητικός Σχεδιασμός: Pepe Garcia Rodriguez Σχεδιασμός Φωτισμών: Αλέκος Γιάνναρος Σχεδιασμός Κουστουμιών: Ιωάννα Τσάμη Σχεδιασμός & Προγραμματισμός Διαδραστικών Μέσων: Στράτος Μπιχάκης Ηχοληψία: Αντώνης Νικηφόρος Έρευνα για τη Σωματοποίηση των Ψηφιακών Μέσων: Ερατώ Τζαβάρα Βοηθός Χορογράφου & Παραγωγής: Δανάη Γιαννακοπούλου Βοηθός Χορογράφου: Αμαλία Κοσμά Βοηθός Σκηνογράφου: Μαριλένη Βούρτση Βοηθός Έρευνας & Εφαρμογών: Δανάη Αρσενία Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Amorphy Σχεδιασμός Παραγωγής: Κωνσταντίνος Σακκάς
Οργάνωση & Εκτέλεση Παραγωγής: Delta Pi Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Συμπαραγωγή: Rencontres chorégraphiques internationales de Seine-Saint-Denis (Γαλλία), Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (Ελλάδα)
Με την υποστήριξη του Κέντρου Έρευνας του Χορού «Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν»
- Ωνάσειος Βιβλιοθήκη | Συλλέγοντας για το ευρύ κοινό (2017)
Διάρκεια: 104 λεπτά
Μια ομιλία για την ιστορία, το περιεχόμενο της συλλογής βιβλίων και τους στόχους της Ωνάσειου Βιβλιοθήκης. Μάθετε τη διαδικασία και το σκεπτικό συλλογής της βιβλιοθήκης και την ιστορική σημασία της.
Στην ομιλία του Δρ. Κωνσταντίνου Στάικου, Ιστορικού του Βιβλίου και Αρχιτέκτονα, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε έντυπα και χειρόγραφα ιδιαίτερης καλλιτεχνικής και πνευματικής αξίας.
- Simon Critchley, Apply-Degger – Μια ανάλυση της σκέψης του Χάιντεγκερ στο Είναι και Χρόνος (2020)
13ο Επεισόδιο – Προκαταβολική Αποφασιστικότητα: 61 λεπτά
14ο Επεισόδιο – Εκστατική Χρονικότητα: 42 λεπτά
15ο Επεισόδιο –Ο Χρόνος του Καθημερινού Κόσμου: 99 λεπτά
Ο Σάιμον Κρίτσλεϊ, φιλόσοφος, συγγραφέας, Καθηγητής Φιλοσοφίας στο New School και μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση, θεωρεί πως η ανάγνωση του έργου Είναι και Χρόνος του Martin Heidegger μπορεί να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου. Και επιχειρεί, με τη συγκεκριμένη σειρά podcasts, να εξηγήσει πώς μπορεί να συμβεί αυτή η αλλαγή. Το Apply-Degger είναι μια μεγάλης φόρμας καταβύθιση στο πιο σημαντικό βιβλίο φιλοσοφίας των τελευταίων 100 ετών. Κάθε επεισόδιο παρουσιάζει μία από τις βασικές έννοιες της φιλοσοφίας του Χάιντεγκερ. Όταν ολοκληρωθούν, τα επεισόδια θα παρουσιάζουν το σύνολο αυτού του έργου σε όσους διακατέχονται από περιέργεια, σοβαρότητα και ενδιαφέρον, αλλά απλώς δεν έχουν τον χρόνο να στρωθούν και να διαβάσουν τις 437 πυκνογραμμένες σελίδες του βιβλίου. Ο Κρίτσλεϊ ευελπιστεί, με τη σειρά αυτή, να αναδείξει τα πεδία εφαρμογής που μπορεί να βρει η σκέψη του εγχειρήματος του Χάιντεγκερ στην καθημερινή ζωή, με τρόπο διαφωτιστικό, εμψυχωτικό και ωφέλιμο.
Με τις αργές, καθαρές και ενδελεχείς εξερευνήσεις των ιδεών του Χάιντεγκερ στο Είναι και Χρόνος, ο Κρίτσλεϊ έχει την πεποίθηση πως «η γνήσια φιλοσοφία μπορεί να εξηγηθεί με απλότητα και σαφήνεια. Αλλά αυτό χρειάζεται κάποιον χρόνο. Δεν μπορεί να γίνει βεβιασμένα. Πρέπει λοιπόν να κατεβάσουμε ρυθμούς, να πάρουμε τον χρόνο μας, να ανοίξουμε τα αφτιά μας και να σκεφτούμε σε βάθος. Για μία φορά, ας δοκιμάσουμε κάτι άλλο.» Αυτή την εβδομάδα διατίθενται τα επεισόδια: Προκαταβολική Αποφασιστικότητα, Εκστατική Χρονικότητα, Ο Χρόνος του Καθημερινού Κόσμου.
- Radiophonics
Διάρκεια: 29 λεπτά
Πώς αλλάζει το θέατρο του ραδιοφώνου στην εποχή του λεγόμενου «Διαδικτύου των Πραγμάτων» (Internet of Things); Πώς ανταποκρίνεται το ραδιοφωνικό θέατρο στα «έξυπνα» συστήματα και στην αδιάκοπη συνδεσιμότητα; Πώς αλλάζουν οι νέες τεχνολογίες τον ορισμό, τη σύνθεση, τον στόχο και την εμβέλεια του παραδοσιακού ραδιοφωνικού θεάτρου; H σειρά Radiophonics περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν μέσα από ένα ανοιχτό κάλεσμα, το οποίο έγινε το 2016 σε επιμέλεια Χρήστου Καρρά & Θοδωρή Χιώτη, αλλά και νέα έργα εν μέσω πανδημίας.
Είμαστε πλέον βυθισμένοι σε ένα ψηφιακό περιβάλλον που μας εκπαιδεύει να βλέπουμε σε υψηλή ανάλυση: η όρασή μας βελτιώνεται και διευρύνεται από την ψηφιακή τεχνολογία με αναπάντεχους τρόπους. Τι συμβαίνει όμως με τα όσα ακούμε; Πώς επιδρά η τεχνολογία στις ιστορίες που λέγονται αυτή τη στιγμή, στις ιστορίες που ακούμε; Πώς μπορεί η τεχνολογία να μας βοηθήσει να αφηγηθούμε αυτές τις ιστορίες; Το θέατρο του ραδιοφώνου ήταν μια μοναδική εμπειρία: ήταν το πρώτο διαδραστικό μέσο για να αφηγηθούμε ιστορίες. Δεδομένων των πρόσφατων τεχνολογικών εξελίξεων, πώς μπορεί να ακούγεται σήμερα ένα θεατρικό έργο για το ραδιόφωνο;
- Radiophonics - ΕΙΔΗΣΕΙΣ - Επεισόδιο 4 (2020)
Διάρκεια: 2’35’’
«Η καλή λογοτεχνία είναι ειδήσεις που παραμένουν ειδήσεις» έλεγε ο Έζρα Πάουντ.
Μπορούν οι ειδήσεις να αποτελέσουν πρώτη ύλη για ένα ραδιοφωνικό έργο; Την απάντηση δίνει το έργο ΕΙΔΗΣΕΙΣ, που αποτελεί την «ανα-σύνταξη» των σημαντικότερων ειδήσεων της εβδομαδιαίας επικαιρότητας. Βυθισμένοι καθημερινά μέσα σε ένα συνονθύλευμα ειδήσεων, αλλά και fake news, πόσες από αυτές πραγματικά συγκρατούμε; Πόσο εύκολο είναι να εστιάσουμε την προσοχή μας; Οι λέξεις συνωστίζονται, συνθλίβονται και αφήνουν τελικά πίσω τους έναν θόρυβο. Αυτή την πορεία της πληροφορίας αποτυπώνει ο μηχανισμός του έργου ΕΙΔΗΣΕΙΣ.
Ένας μηχανισμός αλγορίθμων που τροφοδοτείται εβδομαδιαία και παράγει συνεχώς νέες αφηγήσεις. Οι σημαντικότερες ειδήσεις-λέξεις αναδεικνύονται με στατιστική ανάλυση κειμένου, μετατρέπονται σε ήχους και έπειτα μιξάρονται με θραύσματα λόγου κάθε μορφής, εμπνευσμένα από την επικαιρότητα. Το αποτέλεσμα είναι μια αλγοριθμική μείξη ήχων, η οποία συνθέτει το ηχοτοπίο των γεγονότων με τον λόγο, με σκοπό να δημιουργήσει ένα απρόσμενο δελτίο ειδήσεων. Μια ηχητική αφήγηση της επικαιρότητας με μέσα τις ψηφιακές τεχνολογίες, τον ήχο, τον λόγο.
Δραματουργία: Νικόλας Χανακούλας
Στατιστική ανάλυση κειμένου και σχεδιασμός ήχου: Γαβριήλ Καμάρης Ανάπτυξη αλγορίθμων σε περιβάλλον PureData: Φώτης Κοντομίχος Οργάνωση-Εκτέλεση Παραγωγής: Delta Pi
Μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση
Η τέταρτη εκπομπή αφορά την εβδομάδα 23 του 2020 που ξεκινά τη Δευτέρα 1/6/2020 και κλείνει την Κυριακή 7/6/2020.
Εκφώνηση: Θάνος Τοκάκης
Χρησιμοποιήθηκαν αποσπάσματα από το βιβλίο «Η Παρακμή της Δύσης» του Oswald Spengler, μτφρ. Λευτέρης Αναγνώστου, εκδόσεις Τυπωθήτω, 2003.
- Γαλάτεια (2018)
Διάρκεια: 26 λεπτά
Ραδιοφωνικό θεατρικό έργο για τρεις φωνές και ηλεκτρονική επεξεργασία
Δημιουργοί: Νίκος Παλαμάρης, Ανδρέας Λεβισιανός
Με αφετηρία τον Πυγμαλίωνα από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου, ο Νίκος Παλαμάρης και ο Ανδρέας Λεβισιανός παρουσιάζουν μια εκδοχή του μύθου εστιάζοντας στη σχέση του δημιουργού με το έργο του. Ο Πυγμαλίων παρουσιάζεται ως ένας καλλιτέχνης που συγκινείται από την ομορφιά του έργου του και εύχεται να ζωντανέψει, για να τον απαλλάξει από τη μοναξιά του. Ωστόσο, το δημιούργημά του, η Γαλάτεια, έχοντας δική της πλέον βούληση, αποφασίζει να αποδεσμευτεί από τον δημιουργό της. Η ερωτική προσμονή και οι προσδοκίες του Πυγμαλίωνα δεν ικανοποιούνται. Γίνεται μάρτυρας μιας χειραφέτησης αντίστοιχης με αυτήν του έργου που, φεύγοντας από τα χέρια του δημιουργού, διαγράφει τη δική του πορεία.
Μουσική Σύνθεση, Ηχητικός Σχεδιασμός, Προγραμματισμός, Ραδιοσκηνοθεσία: Νίκος Παλαμάρης, Ανδρέας Λεβισιανός
Κείμενα: Οβίδιος, «Πυγμαλίων» από τις «Μεταμορφώσεις» (Κεφ. Χ, 245-297), μτφρ. Θεόδωρος Ι. Γιαννάτος, Αθήνα: Δίφρος, 1966 / Δημήτρης Δημητριάδης, «Τέχνη» από το «Λήθη και άλλοι τέσσερις μονόλογοι», Αθήνα: Άγρα, 2000
Γαλάτεια: Μαρία Όλγα Αθηναίου Πυγμαλίων: Μιλτιάδης Φιορέντζης Αφήγηση: Μαίρη Μηνά
Επιμέλεια κειμένων, συντονισμός παραγωγής: Κατερίνα Τσεσμετζή
Ηχογράφηση: Studio 19st.