Είδαμε την παράσταση «Υπερβολές!» στο Θέατρο Τέχνης
Πικρές αλήθειες αλλά και πολύ χιούμορ σε τρία μονόπρακτα που σκηνοθετούν οι Μαριάννα Κάλμπαρη, Βασίλης Μαυρογεωργίου και Γιάννης Καλαβριανός.
Κοιτώντας γύρω τον κόσμο μας θαρρείς πως η βία είναι βασική προϋπόθεση για την εξασφάλιση της συνέχειας της ανθρωπότητας. Έχει ενσωματωθεί τόσο στη ζωή μας, που θεωρείται αναπόσπαστο κομμάτι της. Από τις συγκρούσεις σε όλο και περισσότερες περιοχές του πλανήτη μέχρι τα βίαια περιστατικά της καθημερινότητας, με αποκορύφωμα την παιδική εγκληματικότητα, η βία έχει κατακλύσει την ζωή μας.
Τι συμβαίνει όμως με την «υπόκωφη» βία, την ύπουλη βία που κρύβεται σε κοινή θέα στις ανθρώπινες σχέσεις; Αυτό το ερώτημα συνιστά τον βασικό άξονα και κορμό της παράστασης «Υπερβολές!» που παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης.
Η παράσταση παρουσιάστηκε αρχικά στο τέλος της περσινής σεζόν, εντυπωσίασε και επέστρεψε φέτος στη σκηνή της Φρυνίχου. Και με το δίκιο της καθώς πρώτα από όλα πρόκειται για μια παράσταση φρέσκια, που βασίζεται σε πρωτότυπο υλικό και σύλληψη.
Οι «Υπερβολές!» αποτελούνται από τρία μονόπρακτα που υπογράφουν τρεις διαφορετικοί συγγραφείς-σκηνοθέτες (Μαριάννα Κάλμπαρη, Βασίλης Μαυρογεωργίου και Γιάννης Καλαβριανός). Και οι τρεις εμπνέονται από συνθήκες και γεγονότα της καθημερινής ζωής και των διαπροσωπικών σχέσεων που καταλήγουν, ή εκκινούν από την βία και καταλήγουν, στη βία.
Ίσως το πιο αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό της παράστασης- πέρα από την απίστευτη συνέπεια στο γενικό πνεύμα και στους τρεις μονολόγους που παρουσιάζονται- είναι η λειτουργία του χιούμορ, που αρχικά δημιουργεί μια κατάσταση οικειότητας με τον θεατή αλλά στο τέλος καταλήγει να προσδώσει έντονη δραματικότητα.
Η σειρά παρουσίασης των τριών ιστοριών συνεισφέρει επίσης σε αυτό το αποτέλεσμα καθώς παρατηρείται μια κλιμάκωση, το κωμικό στοιχείο καταλαμβάνει όλο και περισσότερο χώρο αλλά η δραματική εξέλιξη, που στα δύο μονόπρακτα που έχουν προηγηθεί υπονοείται, αποκτά θέση στην αφήγηση υπογραμμίζοντας την τραγικότητα της κατάστασης.
Η συνέπεια που παρατηρείται σε αφηγηματικό επίπεδο, χαρακτηρίζει επίσης τη σκηνοθετική προσέγγιση των τριών σκηνοθετών. Και οι τρεις επενδύουν στις ερμηνείες, όπως απαιτεί η φόρμα του μονολόγου. Και ευτυχούν και οι τρεις.
Το μονόπρακτο «Ο πατέρας μου ήταν ένας πολύ θυμωμένος άνθρωπος» της Μαριάννας Κάλμπαρη παρουσιάζεται πρώτο. Μας αφηγείται μια ιστορία για την πιεστική διαδικασία των ακροάσεων στον καλλιτεχνικό χώρο. Η Κατερίνα Λυπηρίδου συγκινεί και παρασέρνει το κοινό στα όνειρά της που μπήκαν στον «πάγο». Η προσπάθειά της να διεκδικήσει μια ευκαιρία είναι οδυνηρή, φωτίζοντας τις κακοποιητικές συμπεριφορές που έχει βιώσει και βιώνει εκ νέου σε άλλη μορφή και θέτοντας παράλληλα πολλά ζήτημα που σχετίζονται με το φύλο και τους παράγοντες που καθορίζουν τη ζωή και τις επιλογές μίας γυναίκας.
Στο δεύτερο μονόπρακτο «O άνθρωπος της διπλανής πόρτας», που γράφουν μαζί Βασίλης Μαυρογεωργίου και Άγγελος Μπούρας, βρίσκουμε μια άλλη μορφή βίας, την ανταποδοτική. Η αμεσότητα του Άγγελου Μπούρα μας μπάζει στην ζωή ενός ανθρώπου κοινωνικά αδέξιου, αόρατου για τους περισσότερους, στα πρώτα στάδια μιας προβληματικής συμπεριφοράς. Όλοι τον έχουμε δει και όλοι τον έχουμε προσπεράσει, αλλά ο ίδιος δεν προσπερνάει. Όταν του δοθεί η ευκαιρία, εξαργυρώνει την κεκαλυμμένη βία που έχει εισπράξει.
Στο τελευταίο μονόπρακτο «Πρώτη φορά συναντούσα άνθρωπο που μιλούσε σαν τρένο» του Γιάννη Καλαβριανού βρίσκουμε τη Δέσποινα Γιαννοπούλου ως μητέρα ενός από τα θύματα των Τεμπών, η οποία λαμβάνει ένα υπέρογκο λογαριασμό νερού. Κι έτσι αρχίζει ο Γολγοθάς της με την αναγκαστική αλληλεπίδραση με την ΕΥΔΑΠ. Η Δέσποινα Γιαννοπούλου έχει ένα εξαιρετικό μονόλογο που καταπιάνεται με το θέμα με το οποίο ταυτίζεται πιθανόν μεγαλύτερο μέρος του κοινού. Η εκφραστική της δεξιοτεχνία όμως κάνει το κείμενο τρομερά απολαυστικό και ταυτόχρονα ηχηρά απελπιστικό. Γιατί μόνο απελπισία μένει αν αναλογιστούμε την γραφειοκρατία και τα χρόνια προβλήματα της χώρας, την απάθεια και την έλλειψη ενσυναίσθησης.
Ιωάννα Βαρδαλαχάκη- [email protected]
Info
Κείμενα-Σκηνοθεσία (με σειρά παρουσίασης):
Μαριάννα Κάλμπαρη, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Γιάννης Καλαβριανός
Σκηνικά-κοστούμια: Χριστίνα Κάλμπαρη
Μουσική επιμέλεια: Νέστωρ Κοψιδάς
Σχεδιασμός φωτισμού: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός στο σχεδιασμό φωτισμού: Στέβη Κουτσοθανάση
Συνεργάτις σκηνοθέτη (Μαριάννας Κάλμπαρη): Μαριλένα Μόσχου
Βοηθός σκηνοθέτη (Βασίλη Μαυρογεωργίου): Στάθης Γεωργαντζής
Οργάνωση παραγωγής: Αλεξάνδρα Χάμπαση
Φωτογραφίες: Ελευθερία Νικολαΐδου
Πρωταγωνιστούν( με σειρά εμφάνισης):
Κατερίνα Λυπηρίδου, Άγγελος Μπούρας, Δέσποινα Γιαννοπούλου
ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ-Φρυνίχου 14-Πλάκα
Κάθε Δευτέρα-Τρίτη στις 9μμ., Τετάρτη στις 7.30μμ
Τιμές : 18 ευρώ-15 ευρώ μειωμένο-5 ευρώ ατέλεια
Τηλεφωνικές κρατήσεις: Δευτέρα-Παρασκευή 10.30-1.30 μμ: 2103228706
Καθημερινά 5-10μμ: 2103222464