Πάρης Σκαρτσολιάς: «Ο ρατσισμός έχει πολλά πρόσωπα και δεν περιορίζεται»
Ο Πάρης Σκαρτσολιάς, που συμμετέχει στην παράσταση «Στέλιος Κασόνγκο» μιλάει στο clickatlife για το κοινωνικό δράμα του Γιώργου Χατζηνικολάου, την συνεργασία του με τον ομάδα Νάμα, την αγαπημένη του σκηνή και το φάσμα του ρατσισμού.
«Ο ρατσισμός δεν είναι ένα πράγμα, είναι ένα φάσμα και στο έργο αυτό φαίνεται πολύ καθαρά», λέει χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι το έργο είναι ένας καθρέφτης προς την πραγματικότητα.
Αναλυτικά η συνέντευξη
Από τις 20 Οκτωβρίου η ομάδα ΝΑΜΑ παρουσιάζει στο θέατρο Επί Κολωνώ την παράσταση «Στέλιος Κασόνγκο», σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη. Πείτε μας δύο λόγια για το έργο.
«Είναι ένα κοινωνικό δράμα με πρωταγωνιστικό πυρήνα έναν άνθρωπο γεννημένο στην Ελλάδα, που έχει καταγωγή από την Αφρική, τον Στέλιο. Η ιστορία έχει ως βάση τη δυσκολία προσαρμογής και αποδοχής αυτού του ανθρώπου σε αυτή την χώρα πού σε πολλές περιπτώσεις εντάσσεται στο φάσμα του ρατσισμού. Φυσικά στο έργο διαφαίνεται και το ακριβώς αντίθετο καθώς συνεργάζεται με τον Χρήστο και την Εύα στην μουσική επιχείρηση που ξεκινάνε κάνοντάς τον να αισθάνεται ότι βρίσκεται στο σπίτι του. Μέχρι που εμφανίζεται ο Άλκης για να αλλάξει όλες τις ισορροπίες».
Συστήστε μας τον ήρωά σας.
«Ο Χρήστος είναι ένας άνθρωπος που μεγάλωσε με την θεία του την Εύα και αυτό γιατί δεν γνώρισε πατέρα και έχασε στα 16 του την μητέρα του σε δυστύχημα… όπου αποκόμισε και ένα πρόβλημα στο δεξί του πόδι όντας και αυτός στο αυτοκίνητο. Ασχολείται με την μουσική και είναι ο άνθρωπος που μετατρέπει όλα τα όνειρα σε σχέδια… ο Εμπνευστής αυτής της επιχείρησης και πολύ καλός φίλος του Στέλιου..»
Πώς τον προσεγγίζετε στη σκηνή και πώς είναι η συνύπαρξή σας με τον υπόλοιπο θίασο;
«Νιώθω ευλογημένος για τους συνεργάτες μου, πραγματικά το λέω μέσα από την καρδιά μου. Τώρα πώς προσεγγίζω τον ρόλο μου επί σκηνής, επειδή είναι πολύ απαιτητική η δράση, αυτό που πρέπει να διασφαλίζω κατά βάση είναι η συγκέντρωσή μου γιατί λίγο να χαθεί μπορεί να καταρρεύσει όλο το σύστημα».
Πώς προωθεί την ιστορία και την θεατρική δράση η εμφάνιση του Άλκη;
«Όταν εμφανίζεται ο Άλκης από την Αμερική αλλάζουν όλες οι ισορροπίες. Αυτό συμβαίνει γιατί διεκδικεί το ακίνητο που θέλει να ξεκινήσει την επιχείρηση ο Χρήστος, όντας ο μεγάλος του αδερφός που ο Χρήστος δεν ήξερε καν ότι έχει και φυσικά όντας και ρατσιστής προς όλους, προς τον Χρήστο λόγω της αναπηρίας του, στην Εύα λόγω του φύλου της και στον Στέλιο λόγο του χρώματος του».
Η ομάδα ΝΑΜΑ επικεντρώνεται σε «ένα ανανεωμένο, σύγχρονο και κοινωνικό θέατρο, με αμεσότητα στο λόγο, την έκφραση και τη θεματολογία του, ικανό να τέρπει, να αγγίζει και να ευαισθητοποιεί το σύγχρονο άνθρωπο συμπλέοντας με τους σύγχρονους καλλιτεχνικούς και κοινωνικούς προβληματισμούς», όπως το έχουν θέσει οι Ελένη Σκότη και Γιώργος Χατζηνικολάου. Με ποιο τρόπο το βλέπουμε αυτό στην παράσταση, και ποια σύγχρονα θέματα θίγονται στο συγκεκριμένο έργο;
«Ο Ρατσισμός όπως είπα δεν είναι ένα πράγμα, είναι ένα φάσμα και στο έργο αυτό φαίνεται πολύ καθαρά. Μπορείς να είσαι ρατσιστής ακόμα και χωρίς να το καταλαβαίνεις. Το έργο το δείχνει αυτό όπως επίσης και το ότι δεν μας χωρίζει απολύτως τίποτα͘ ούτε φυλές, ούτε ικανότητες, ούτε φύλα, ούτε κουλτούρες ίσα-ίσα όσο ψάχνεις τόσο βρίσκεις πράγματα που μας ενώνουν».
Έχουμε διαβάσει ότι το έργο, το οποίο υπογράφει ο Γιώργος Χατζηνικολάου, αποτελεί μια υβριδική σύνθεση. Περί τίνος δηλαδή πρόκειται;
«Είναι μια ιστορία μυθοπλασίας αλλά έχει και μονολόγους του ‘’Στέλιου’’ που έχουν εμπνευστεί από αληθινές ιστορίες του ηθοποιού Σαμουήλ Ακίνολα».
Γιατί να έρθει κάποιος στην παράσταση και σε ποιο κοινό πιστεύετε ότι απευθύνεται περισσότερο;
«Είναι ένας καθρέφτης προς την πραγματικότητα οπότε πιστεύω ότι κάθε άνθρωπος έχει νόημα να έρθει στην παράσταση γιατί ο ρατσισμός έχει πολλά πρόσωπα και δεν περιορίζεται».
Ξεχωρίζετε κάποια στιγμή στην παράσταση;
«Νομίζω την μουσική της μορφή που υπάρχει ζωντανά στην παράσταση»
Θα σας δούμε κάπου αλλού;
«Υπάρχουν συζητήσεις αλλά ακόμα τίποτα σίγουρο»
Πέρυσι ήταν μια πλούσια χρονιά για το θέατρο. Ξεχωρίσατε κάποια παράσταση;
«Τον τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού».
Η καθημερινότητα και η ειδησεογραφία γίνονται όλο και πιο «βαριές». Ο κόσμος κινείται πάνω σε ένα τεντωμένο σχοινί. Ποια η λειτουργία του θεάτρου σε αυτό το περιβάλλον; Τι είναι το θέατρο για εσάς;
«Το θέατρο είναι για να αφυπνίζει συνειδήσεις για εμένα και να δημιουργεί προβληματισμούς. Είναι ένα αντίβαρο στην κυνικότητα της καθημερινότητας των ανθρώπων».
Ιωάννα Βαρδαλαχάκη / [email protected]
Info
Έως 30 Δεκεμβρίου
Θέατρο Επί Κολωνώ
Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:15
Προπώληση
Συντελεστές
Μυθοπλασία / Κείμενο: Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη, Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνικά: Γιώργος Χατζηνικολάου
Κοστούμια: Μαρία Αναματερού
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Μουσική & Sound design: Στέλιος Γιαννουλάκης
Φωτογραφίες: Γιώργος Χατζηνικολάου
Βοηθός σκηνοθέτιδος: Βίκη Σταμούλη
Σχεδιασμός οπτικής ταυτότητας: Ιωάννης Κ. Τσίγκας
Τρέιλερ παράστασης: Στέφανος Κοσμίδης
Social Media: Δανάη Γκουτκίδου
Υπεύθυνοι επικοινωνίας παράστασης: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Αναματερού
Παραγωγή: Ομάδα Νάμα
Παίζουν οι ηθοποιοί: Σαμουήλ Ακίνολα, Τζίνη Παπαδόπουλου, Άγης Εμμανουήλ, Πάρης Σκαρτσολιάς