Κριτική θεάτρου: «Just the Beginning»

just-the-beginning-fotografia-2014
ΤΕΤΑΡΤΗ, 19 ΜΑΡΤΙΟΥ 2014

Η Ιωάννα Κλεφτόγιαννη γράφει κριτική για την παράσταση «Just the Beginning» που παρουσιάστηκε την περασμένη Κυριακή, στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Transitions 1. Balkans» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Ο Αντώνης Σαμαράς εμπνέει  τους καλλιτέχνες; Έτσι φαίνεται. Eίναι πραγματικά εντυπωσιακό το ότι οι πολιτικές ομιλίες του Έλληνα πρωθυπουργού  δίνουν «τροφή» για παραστάσεις εκτός  ελληνικών συνόρων και δη φορμαλιστικές και προερχόμενες  από την, παντελώς ανοίκεια στην ελληνική κρίση και  νοοτροπία, Σλοβενία.

Το «Just the Beginning» των Σλοβένων  Via Negativa,  με το οποίο τερματίστηκε την Κυριακή το Φεστιβάλ  «Transitions 1. Balkans» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, απομόνωσε ομιλίες του Α.Σαμαρά που κάνουν λόγο  για «ανάκαμψη» και  αποκαλούν τους Ελληνες «νικητές του μέλλοντος».    

Η  ερμηνεία του τρόπου χρήσης των λόγων αυτών  παρέμεινε «ανοικτή», παρότι οι υπεραισιόδοξες  πρωθυπουργικές διαβεβαιώσεις  περί «ανάκαμψης εντός του έτους», που αναπαράχθηκαν  επί σκηνής, με τον τρόπο που διατυπώθηκαν -πέραν του καθαρού περιεχομένου τους -προκάλεσαν στο (ελληνικό) κοινό θυμηδία και, σε ένα βαθμό, ομαδική μελαγχολία.

Πίσω από τον αγώνα της νεαρής Σλοβένας ηθοποιού να τους εκφωνεί με τα άθλια, γκροτέσκα, συχνά  ακατανόητα ελληνικά της  (στη σκηνή βρισκόταν επίσης η Ελληνίδα σκηνοθέτιδα Αργυρώ Χιώτη,  της ομάδα Vasistas, για να τη διορθώνει) διαφαινόταν η προσπάθεια του  Σλοβένου σκηνοθέτη Μπόγιαν Γιαμπλάνοβετς να  επιβεβαιώσει τις φιλόδοξες  διακηρύξεις  του  ότι το «Just the Beginning» είναι μα «μηχανή» αποδόμησης των δημοκρατικών καθεστώτων του δυτικού κόσμου.

Όσο «θόρυβο»  κι αν έκανε με την προβοκατόρικη  χρήση  των πρωθυπουργικών λόγων, όσο καλοκουρδισμένους κι αν είχε τους γεμάτους ενέργεια τολμηρούς  περφόρμερ του, όσο και αν κατέφυγε  στο   γυμνό, δεν κατάφερε  να κάνει πράξη τις διακηρύξεις του.

Στo  ξεκίνημα της  παράστασης, που χωρίς τις ομιλίες του Αντώνη Σαμαρά θα στερείτο περιεχομένου  και πολιτικού «μηνύματος»,  μοιράστηκε  μια επιστολή στους θεατές. Αποστολέας της φερόταν να είναι ο ελληνικός λαός και  παραλήπτης ο «Αγαπητός κύριος Πρόεδρος» της χώρας.

Η επιστολή, που αναπαρήγαγε το λεξιλόγιο του Αντωνη Σαμαρά, συντάχθηκε για να  δηλώσουν οι Έλληνες πολίτες  την ατσαλένια  βούλησή τους  «να αγωνιστούμε σκληρά. Έχουμε δεσμευτεί να διορθώσουμε τα λάθη του παρελθόντος, να νικήσουμε το λαϊκισμό και τον εξτρεμισμό. Προχωράμε μπροστά. Θα γίνουμε ένα success story. Κι αυτή είναι μόνο η αρχή. Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε το άλμα!».

Υπόσχεση  που εικονοποιούσαν τα  ασταμάτητα χοροπηδητά  των εντελώς άφωνων ηθοποιών μιας παράστασης που ούτε  νέα μέσα διέθετε, ούτε νέα φόρμα πρότεινε, ούτε εκπλήρωνε τις ιδεολογικές υποσχέσεις της. Πολύ κακό για το τίποτα!

Ιωάννα Κλεφτόγιαννη