Ανερχόμενα ταλέντα στη σκηνοθεσία

newcomer-foto
ΔΕΥΤΕΡΑ, 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2014

Έξι νέοι σκηνοθέτες έρχονται στο προσκήνιο: οι παραστάσεις τους συζητήθηκαν, ορισμένους θα τους δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και υπόσχονται πολλά. Θυμηθείτε τα ονόματά τους γιατί μάλλον θα μας απασχολήσουν και στο μέλλον.

Ο Δημήτρης Καραντζάς  έχει τον τίτλο του νεαρότερου σκηνοθέτη που θα κατέβει φέτος στην Επίδαυρο με την «Ελένη» του Ευριπίδη (5 Ιουλίου). Έχει στο ενεργητικό του μια σειρά πετυχημένων παραστάσεων, με πιο πρόσφατες τον «Κυκλισμό του τετραγώνου» του Δημήτρη Δημητριάδη που παρουσιάστηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και το καλοκαίρι θα ταξιδέψει και στο φημισμένο φεστιβάλ της Αβινιόν. Στο Εθνικό Θέατρο παίζεται για λίγες ακόμη ημέρες η δική του ανάγνωση πάνω στο έργο του Πιραντέλο «Έτσι είναι (αν έτσι νομίζετε» .

KOSTAS MITROPOULOS

Ο Δημήτρης Καραντζάς.

Ο Αργύρης Ξάφης, με σημαντική καριέρα ως ηθοποιός, τα τελευταία χρόνια επιχειρεί να ανοιχτεί και στη σκηνοθεσία. Είχε συνεργαστεί, για παράδειγμα, με την ομάδα Blitz και μια ομάδα εκλεκτών ηθοποιών στον «Φάουστ» που είχε ανέβει πριν λίγα χρόνια στο Εθνικό. Στην ίδια σκηνή παρουσιάστηκε το προηγούμενο διάστημα η δουλειά  του πάνω στη θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος του Χάινριχ Μπελ «Οι απόψεις ενός κλόουν»,  ένα προσωπικό του στοίχημα, αφού ανέλαβε με επιτυχία τη διασκευή και τη σκηνοθεσία του έργου.

O Aργύρης Ξάφης.

Ο Έκτορας Λυγίζος μπορεί να πρωτοεμφανίστηκε ως σκηνοθέτης στο θέατρο το 2005 (με το έργο «Ο κόσμος στο βυθό» του Γκάρι Όουεν»), όμως έγινε ευρύτερα γνωστός χάρη στην επιτυχία της ταινίας του «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού».

Μετά από μια σειρά παραστάσεων στο Από  Μηχανής Θέατρο, το Βios και στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, βρήκε το δρόμο του και στις μεγάλες σκηνές: παρουσίασε το «Room service» τη χειμερινή σεζόν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και τον «Περιποιητή φυτών» του Παύλου Μάτεσι στο Εθνικό Θέατρο. Αναμένουμε με ενδιαφέρον και το δικό του ντεμπούτο στην Επίδαυρο με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου.

Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης ξεκίνησε ως ηθοποιός (σε παραστάσεις του Κ.Θ.Β.Ε., Εθνικού Θεάτρου, χοροθεάτρου Οκτάνα, Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, Νέου Θεάτρου Θεσσαλονίκης κ.τ.λ.) και στη συνέχεια πραγματοποίησε την μετάβαση στο σκηνοθετικό τερέν, αρχικά συνεργαζόμενος με άλλους και στη συνέχεια παρουσιάζοντας προσωπικές του δουλειές (ενδεικτικά αναφέρουμε τις παραστάσεις «Μelina M.» (για τη Μελίνα Μερκούρη), «Να ‘ ρθω μαζί σου» της Αλεξάνδρας Κ. κ.α. Φέτος ξεχώρισε χάρη στη θεατρική μεταφορά του πολυσέλιδου βιτωριανού μυθιστορήματος «Αρμαντέιλ» (παίζεται στο Σύγχρονο Θέατρο έως τις 12 Απριλίου).

O Kωνσταντίνος Ασπιώτης.

Ο Αλέξανδρος Αβρανάς, έγινε διάσημος χάρη στη βράβευση της ταινίας του «Μiss Violence» στο Φεστιβάλ της Βενετίας, όμως η νεανική αγάπη του για το θέατρο βρήκε τελικά διέξοδο. Πριν λίγα χρόνια το ντεμπούτο του είχε γίνει με το πολιτικό μανιφέστο του Αύγουστου Στρίντμπεργκ «Μικρή Κατήχηση για τις κατώτερες τάξεις». Στο θέατρο Βασιλάκου παρουσιάζεται η δεύτερη σκηνοθεσία του, η μαύρη κωμωδία του Γκρέγκορι Μπερκ «Gagarin way».

EPA / ETTORE FERRARI/ERA/ANSA

Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Αβρανάς στο 70ό κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας, στις 7 Σεπτεμβρίου 2013.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου, με την ομάδα «Helter Skelter Company» είχε κερδίσει τις εντυπώσεις με τις παραστάσεις «Venison» ( 2012) και «Pedestal» (2013) στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, μια ελεύθερη απόδοση των «Ευμενίδων» και «Χοηφόρων» του Αισχύλου, ένα πικρό σχόλιο πάνω στην ηθική και πολιτική παρακμή των ημερών μας, όταν τα άγρια ένστικτα κερδίζουν και πάλι έδαφος.

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου.

Ανήκει στους πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και θα σκηνοθετήσει το νέο έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη «Μετατόπιση προς το ερυθρό»-μια αλληγορία για τη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου-  αναλαμβάνοντας παράλληλα πρωταγωνιστικό ρόλο στο πλευρό της Αμαλίας Μουτούση και της Αλεξίας Καλτσίκη (6 και 7 Ιουλίου, Πειραιώς 260).

Μάνια Στάικου