Λογοτεχνικές διαδρομές στο Φεστιβάλ Αθηνών

dimitris-tarloou ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τάρλοου.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 16 ΜΑΙΟΥ 2014

Κλασικά λογοτεχνικά έργα συστήνονται εκ νέου στο κοινό μέσα από τολμηρές σκηνοθετικές προτάσεις στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Ας δούμε ποιες πρεμιέρες αναμένουμε.

Πολλοί πιστεύουν ότι δεν μπορεί να μεταφερθεί εύκολα σε έναν συνομιλητή η εμπειρία της ανάγνωσης ενός λογοτεχνικού αριστουργήματος. Ο Ηλίας Κουνέλας όμως ετοιμάζει μια παράσταση-έκπληξη για να μας αποδείξει ακριβώς το αντίθετο. Ο ίδιος μαζί με πέντε συναδέλφους του καταθέτουν σε δραματοποιημένη μορφή το πώς άλλαξε τη ζωή τους η ανάγνωση του έργου-ποταμός του Ντοστογιέφσκι «Αδελφοί Καραμάζοφ». Η θεατρική αυτή περφόρμανς «Αδελφοί Καραμάζοφ –η εμπειρία μιας ανάγνωσης» θα παρουσιαστεί στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά (9,10, 12-15, 19-22, 26-29 Ιουνίου, ώρα έναρξης 21:30).

Ο Δημήτρης Μαυρίκιος επιτέλους κατορθώνει να πραγματοποιήσει μια παράσταση που σχεδίαζε εδώ και πολλά χρόνια σκηνοθετώντας, σε work in progress, το εμβληματικό μυθιστόρημα του Εμμανουήλ Ροϊδη  «Πάπισσα Ιωάννα». Η υπόθεση του βιβλίου- βασισμένη σε έναν μεσαιωνικό θρύλο είναι γνωστή: προσποιούμενη ότι είναι άνδρας η Ιωάννα κατορθώνει να αναρριχηθεί στην κορυφή της ιεραρχίας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

Στην παράσταση «Πάπισσα Ιωάννα-αναζητώντας την ηρωίδα του Ροϊδη μέσα από τη μητέρα του Κορνηλία», το μυθιστόρημα διαπλέκεται με στοιχεία από τον οικογενειακό βίο του συγγραφέα. Η Ράνια Οικονομίδου θα ερμηνεύσει την Κορνηλία, τη μητέρα του Ροϊδη, ενώ στο ρόλο την Πάπισσας Ιωάννας θα δούμε τη βραβευμένη νεαρή ηθοποιό Γιούλικα Σκαφιδά (23 και 24 Ιουλίου, Πειραιώς 260).

Στη νέα γενιά καλλιτεχνών που δίνει το «παρών» στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, συμπεριλαμβάνεται και ο Σάββας Στρούμπος, ο βοηθός και στενός συνεργάτης του Θεόδωρου Τερζόπουλου. Θα πραγματοποιήσει την πρώτη του εμφάνιση στο φεστιβάλ με την Ομάδα Σημείο Μηδέν σκηνοθετώντας για δεύτερη φορά το διήγημα του Φραντς Κάφκα «Στη Σωφρονιστική αποικία».

Η πρώτη δουλειά του σε αυτό το κείμενο είχε παρουσιαστεί το 2009 (στον Χώρο Ιστορικής Μνήμης Κοραή 4). Το πεζό του Κάφκα-εμπνευσμένο από έναν εφιάλτη του-γράφτηκε το 1914, την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το διήγημά του όμως αποδείχτηκε προφητικό για τους χώρους μαρτυρίου στις μελεανές σελίδες της Ιστορίας του 20ου αιώνα. Ο Σάββας Στρούμπος και η ομάδα του διερευνούν εκ νέου το κείμενο, καταθέτοντας το δικό τους σχόλιο «πάνω στην από-ανθρωποποίηση του σύγχρονου ανθρώπου» στις σωφρονιστικές αποικίες του 21ου αιώνα (18-20 Ιουνίου, Πειραιώς 260). Θυμίζουμε ότι ο ίδιος σκηνοθέτης είχε παρουσιάσει πριν δύο χρόνια και την «Μεταμόρφωση» του Κάφκα.

Μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις στην καριέρα του, αναλαμβάνει ο Δημήτρης Τάρλοου, σκηνοθετώντας το εξαιρετικό μυθιστόρημα του παππού του, τη «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση. Στη θεατρική διασκευή του έργου που υπογράφει ο Στρατής Πασχάλης, ο Δημήτρης Τάρλοου θα ενσαρκώσει και τον Καραγάτση επί σκηνής, ενώ στο ρόλο της Μαρίνας θα δούμε την Αλεξάνδρα Αϊδίνη (14-17 Ιουλίου, Πειραιώς 260). «Με τραβάει σαν μαγνήτης ο κατάμαυρος ρομαντισμός, ο καλά κρυμμένος κάτω από τον μανδύα του κυνισμού, ή ακόμα και της ωμότητας» έχει δηλώσει ο Δημήτρης Τάρλοου για το εν λόγω μυθιστόρημα.

Μάνια Στάικου