Ιζαμπέλ Υπέρ: οι «Ψευδοξομολογήσεις» μιας ντίβας
Υπερ-τάτη γοητεία τόσο στη μεγάλη οθόνη όσο και στο θεατρικό σανίδι. Η Ιζαμπέλ Υπέρ, η πολυβραβευμένη γαλλίδα σταρ από σήμερα έως και τις 14 Ιουνίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, πρωταγωνιστεί στις «Ψευδοεξομολογήσεις» του Μαριβώ που έχουν τη σφραγίδα του διάσημου σκηνοθέτη Λυκ Μποντί.
Έχει καθηλώσει το κοινό της με τους δραματικούς ρόλους της στο σινεμά (τη λατρέψαμε για παράδειγμα ως «Δασκάλα του πιάνου» στο αριστουργηματικό φιλμ του Χάνεκε) αλλά και στο θέατρο: μεταμορφώθηκε σε Μαίρη Στιούαρτ, Μήδεια, Έντα Γκάμπλερ, Μπλανς Ντυμπουά…
Συζητήθηκε, όταν εμφανίστηκε στις «Δούλες» του Ζενέ απέναντι από την Κέιτ Μπλάνσετ αλλά και όταν υπέκυψε στη γοητεία του αντισυμβατικού Κριστόφ Βαρλικόφσκι, υποδυόμενη μια μεταμοντέρνα, εξαρτημένη Μπλανς Ντυμπουά, να αναζητά τον έρωτα και μέσα από την οθόνη του υπολογιστή της (σε μια από τις προηγούμενες επισκέψεις της στο Φεστιβάλ Αθηνών).
Αναμφίβολα λατρεύει τις προκλήσεις και δεν επαναπαύεται στις (κινηματογραφικές) δάφνες της «Για μένα το να γυρίζω ταινίες είναι σαν να βρίσκομαι σε διακοπές, είναι ένας ωραίος περίπατος. Αλλά το θέατρο είναι σαν να κάνεις ορειβασία. Δεν ξέρεις ποτέ αν θα πέσεις ή θα καταφέρεις να φτάσεις στην κορυφή», έχει δηλώσει σε μια από τις παλαιότερες συνεντεύξεις της.
Οι τυχεροί που κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν ένα από τα πολυπόθητα εισιτήρια της παράστασης του Λυκ Μποντί θα έχουν τη σπάνια ευκαιρία να την απολαύσουν τώρα σε έναν κωμικό ρόλο και μάλιστα σε έργο του κλασικού γαλλικού ρεπερτορίου. Μην περιμένετε κάποιο βαρύγδουπο, «επικό» ανέβασμα.
Το στυλιζαρισμένο γλωσσικά θέατρο του Μαριβώ εμβολίζεται με τάσεις και μόδες της δικής μας εποχής. Στο ρόλο της χήρας Αραμίντα, η Ιζαμπέλ Υπέρ μεταμορφώνεται σε μια πλανεύτρα υψηλών καταναλωτικών απαιτήσεων που λατρεύει τους επώνυμους σχεδιαστές και το Τάι-Τσι Σουάν. Την πολιορκεί ο πολύ νεότερός της Λουί Γκαρέλ, γνωστός και από τις κινηματογραφικές εμφανίσεις του, όπως στους «Ονειροπόλους» του Μπερτολούτσι (2003) ο οποίος υποδύεται τον άφραγκο αλλά πεισματάρη Ντοράντ.
Ένα οικονομικά και κοινωνικά αταίριαστο ερωτικό πάθος ανθίζει πάνω στις καλοδουλεμένες φράσεις του Μαριβώ (1688-1763), αυτού του σπουδαίου Γάλλου δραματουργού που δεν είχε εκτιμηθεί από τους σύγχρονούς του. Το λεπτών ψυχολογικών αποχρώσεων θέατρό του-είχε ξεθωριάσει λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση και επανεμφανίστηκε με την παλινόρθωση της Βασιλείας.
Ο Μαριβώ «ανακαλύφθηκε εκ νέου» τον 20ο αιώνα, με τις φημισμένες παραστάσεις της Κομεντί Φρανσέζ στις δεκαετίες του ’40 και του ’50. Ο Λυκ Μποντί, στην πρώτη επίσκεψή του στη χώρα μας, θα μας παρουσιάσει μια τολμηρή ανάγνωση του έργου, μεταφράζοντας με ποπ λεξιλόγιο το περιβάλλον επιτηδευμένης αριστοκρατικότητας στο οποίο κινούνται οι ήρωες του Μαριβώ. Γνωστός κυρίως για τις σκηνοθεσίες του στο Λυρικό θέατρο, ο Λυκ Μποντί, διευθυντής του θεάτρου Odeon στο Παρίσι και του Φεστιβάλ της Βιέννης, κατόρθωσε με αυτή τη νέα του δουλειά να αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές στο εξωτερικό.
Πληροφορίες: «Ψευδοξομολογήσεις» του Πιέρ ντε Μαριβώ, 12-14 Ιουνίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, www.greekfestival.gr .
Μάνια Στάικου