«Ντον Τζοβάννι»: κριτική όπερας
Η Ιωάννα Κλεφτόγιαννη γράφει κριτική για την όπερα «Ντον Τζοβάννι» που παρουσιάζεται, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Χουβαρδά, από την Εθνική Λυρική Σκηνή, έως τις 15 Ιουνίου, στο Ηρώδειο.
Μια παράσταση που δίχασε το κοινό (υπήρξαν κάποιοι που τη γιούχαραν στην πρεμιέρα της Τετάρτης), ο «Ντον Τζοβάννι» του Μότσαρτ, η πρώτη ενδιαφέρουσα θερινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και πρώτη οπερατική σκηνοθεσία επί ελληνικού εδάφους του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Χουβαρδά, δεν είναι μια δουλειά που έρχεται να κάνει τομή στην εγχώρια παραστασιολογία της όπερας ή μια πρόταση που αποπειράται να κάνει την υπέρβαση –την οποιαδήποτε υπέρβαση (στο Ηρώδειο έως και την Κυριακή).
Ο σκηνοθέτης, που διαπρέπει στις μεγάλες όπερες του εξωτερικού, συγκρατημένος, προσεκτικός, δούλεψε εξαντλητικά με τους μονωδούς και τα αποτελέσματα είναι αξιοσημείωτα για λυρικούς ερμηνευτές: ξεμπλόκαραν τα συνήθως δύσκαμπτα σώματά τους.
Συγχρόνως, ο Γιάννης Χουβαρδάς δημιούργησε απρόσμενα, ενδιαφέροντα σωματικά συμπλέγματα -είτε στην ερωτική πάλη-είτε στις διενέξεις των αντεραστών. Τα σώματα, σε αυτή την σοβαρή κωμική όπερα, πάνω στα οποία ασελγεί ο φιλήδονος κι αμοραλιστής Ντον Τζοβάννι, είναι αυτά που δικαίως πρωταγωνιστούν στη σκηνή του Ηρωδείου μαζί με τις μουσικές του Μότσαρτ (σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού).
Δημήτρης Καβράκος και Φράνκο Πομπόνι στην όπερα «Ντον Τζοβάννι».
Αυτή είναι και η κύρια σκηνοθετική παρέμβαση του Γιάννη Χουβαρδά, παρότι υπάρχουν και σκηνές, πίσω από τις οποίες, ο τολμηρός σκηνοθέτης θεάτρου που πρωτογνωρίσαμε στο «Αμόρε» αναγνωρίζεται -όπως στο τελικό δείπνο του Ντον Τζοβάνι, που γίνεται ανθρωποφαγικό- μαζί με τις χαρακτηριστικές της σκηνικής γραφής του χιουμοριστικές πινελιές -όπως η παρουσίαση του καταλόγου των ερωμένων δείχνοντας, αντί ενός κατάστιχου, τις γυναίκες θεατές στο κοίλον του φωτισμένου με τους δυνατούς προβολείς Ηρωδείου ή οι ομαδικοί τρελοί χοροί των κεντρικών ηρώων μαζί με τις φιγούρες των κλοσάρ που αμήχανα περιφέρονται ή ξαποσταίνουν στη σκηνή του Ηρωδείου με ένα μπουκάλι μπύρας στο χέρι.
Ο «Ντον Τζοβάννι», μια παράσταση στη γραμμή της ανανεωτικής νέας φάσης που διάγει η Λυρική, ατύχησε στον κεντρικό ερμηνευτή Φράνκο Πομπόνι, έναν φωνητικά αδύναμο ερμηνευτή που μένει σε μια ρηχή, υπερκινητική ερμηνεία και στα ανέμπνευστα σύγχρονα πολύχρωμα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη.
Ευτύχησε στις γυναικείες κυρίως ερμηνείες της Ντόνα Ελβίρα Τσέλια Κοστέα και της Ντόνα Άννα Μυρτώς Παπαθανασίου. Εξαίρετος ως υπηρέτης Λεπορέλο ο Χριστόφορος Σταμπόγλης. Ενδιαφέρον το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη, με πρώτη ύλη το μέταλλο, στο οποίο κυριαρχεί μια καντίνα με νέον επιγραφή, η οποία «δένει» θαυμάσια με το ρωμαϊκό μνημείο.
Ιωάννα Κλεφτόγιαννη