«Νοσφεράτου» με τη σφραγίδα του Θεόδωρου Τερζόπουλου: επιτυχία στη Ρωσία
JOHANNA WEBER H όπερα του Περμ στη Ρωσία-με την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή-παραμένει ανοιχτή σε καταξιωμένους καλλιτέχνες αλλά και ανερχόμενα ταλέντα από την Ελλάδα.
Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η επιτυχημένη όπερα Νοσφεράτου του Ντμίτρι Κουρλιάντσκι που παρουσιάστηκε σε σκηνοθεσία του Θόδωρου Τερζόπουλου και μουσική διεύθυνση του Θόδωρου Κουρεντζή στις 13 και 20 Ιουνίου. Η σκηνική εγκατάσταση ήταν του Γιάννη Κουνέλλη, το λιμπρέτο του Δημήτρη Γιαλαμά, τα κοστούμια της Λουκίας, ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμήνευσαν η Άλλα Ντεμίτοβα, ο Τάσος Δήμας, η Σοφία Χιλλ και η Ναταλία Πσενιτσνίκοβα.
Στην πρεμιέρα οι θεατές αποθέωσαν τους συντελεστές της παράστασης, τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν και δεν έλειψαν και οι εγκωμιαστικές κριτικές στον διεθνή τύπο: «Τις δεκαετίες 1920 και 1930 η Όπερα της Περμ ήταν ξακουστή ως το πειραματικό θέατρο της Σοβιετικής avant-garde. Αυτόν τον μήνα η Όπερα της Περμ επέστρεψε στις ρίζες της με το Νοσφεράτου», αναφέρει στην κριτική της η Susan Moore, από τους Financial Times.
Η Όπερα του Περμ από το 2011-οπότε και ανέλαβε την καλλιτεχνική της διεύθυνση ο Θεόδωρος Κουρεντζής- έχει μπει δυναμικά ως μουσικό κέντρο στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη, με φιλόδοξες παραγωγές αλλά και μετακλήσεις σημαντικών δημιουργών, όπως για παράδειγμα οι Ρομέο Καστελούτσι, Μπομπ Γουίλσον και Πίτερ Σέλαρς.
Ο «Νοσφεράτου» είναι η δεύτερη παράσταση του κύκλου των τεσσάρων διεθνών παραγωγών της Όπερας της Περμ. Η πρώτη ήταν η «Ινδιάνα βασίλισσα» του Πέρσελ σε σκηνοθεσία Πίτερ Σέλαρς (2013). Θα ακολουθήσουν η «Τελετουργία της Άνοιξης» του Στραβίνσκι, σε σκηνοθεσία Ρομέο Καστελούτσι (2015) και η Τραβιάτα του Βέρντι σε σκηνοθεσία Μπομπ Γουίλσον (2016).
Η επόμενη παραγωγή με ελληνικό άρωμα στο Περμ θα είναι η όπερα του Όφενμπαχ «Τα παραμύθια του Χόφμαν», σε μουσική διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή, με τη σκηνοθετική ματιά της Κατερίνας Ευαγγελάτου που αναμένεται τον Ιανουάριου του 2015. Η εν λόγω σκηνή σταδιακά μετατρέπεται σε σημαντικό κέντρο προβολής της ελληνικής δημιουργίας στο εξωτερικό-και μάλιστα σε δύσκολες εποχές.
Σκηνοθέτης διεθνούς εμβέλειας, ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δεν είναι η πρώτη φορά που καθηλώνει το ρωσικό κοινό. Στις πιο πρόσφατες παραστάσεις του συγκαταλέγεται και το «Τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ που είχε θριαμβεύσει τον περασμένο Μάρτιο στο θέατρο Αλεξαντρίνσκι της Αγίας Πετρούπολης.
Η παράσταση «Νοσφεράτου» θα ταξιδέψει σε και άλλες σκηνές: τον Φεβρουάριο του 2015 θα ανέβει στο Θέατρο Μπολσόι και θα συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Golden Mask της Μόσχας.
Υπενθυμίζουμε ότι ο Θεόδωρος Κουρεντζής και η Κατερίνα Ευαγγελάτου συμμετέχουν φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών, με δύο διαφορετικές παραγωγές. Ο Θεόδωρος Κουρεντζής θα διευθύνει το Kyklos ensemble (14-15/7 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Φεστιβάλ Αθηνών) παρουσιάζοντας μια ερμηνεία-ανασύνθεση για το χειμωνιάτικο ταξίδι του Σούμπερτ και η Κατερίνα Ευαγγελάτου αναμετριέται για δεύτερη φορά με τη δραματουργία του Ρόλαντ Σίμελπφενιχ, σκηνοθετώντας τον «Ιδομενέα» του (20-22/7, Πειραιώς 260, Φεστιβάλ Αθηνών).
Μάνια Στάικου







