Ζωντανές μεταδόσεις παραστάσεων από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας: κάνουν καλό στο θέατρο;

smal-family-business-fotografia-2014

«A small family business».

ΠΕΜΠΤΗ, 26 ΙΟΥΝΙΟΥ 2014

Στο Λονδίνο ανησυχούν και συζητούν κατά πόσο οι προβολές σε ζωντανή μετάδοση των παραστάσεων του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας σε κινηματογραφικές αίθουσες, έχει αρνητικό αντίκτυπο στα εισιτήρια των θεάτρων.

Αντίθετα, εμείς στην Ελλάδα, χάρη στις προβολές του National Theatre Live στο Μέγαρο Μουσικής, τα τελευταία χρόνια, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε-μεταξύ άλλων-την Έλεν Μίρεν στο «The audience» του Πίτερ Μόργκαν, τον Τομ Χίντλεστον να παίζει τον Κοριολανό και τον «Βασιλιά Ληρ» σε σκηνοθεσία του Σαμ Μέντες. Ήταν μια κάποια λύση κι αυτή, αφού δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα να ταξιδέψουν σε μια λαμπερή θεατρική μητρόπολη, όπως το Λονδίνο.

Τι κερδίζει και τι χάνει όμως κάποιος όταν παρακολουθεί από τη μεγάλη οθόνη μια παράσταση; Ο Peter Bazalgette, διάσημος παραγωγός τηλεοπτικών προγραμμάτων και επικεφαλής του οργανισμού Arts Council England, αναγνωρίζει ότι πρέπει να γίνει δουλειά προκειμένου οι προβολές του NT Live να δράσουν υποστηρικτικά για το θέατρο, όμως χαρακτηρίζει την όλη εξέλιξη «εκπληκτική» και υπογραμμίζει: «χάνεις κάποια πράγματα και κερδίζεις κάποια άλλα. Δεν βρίσκεσαι ενώπιον των ηθοποιών, αλλά από την άλλη πλευρά, έχεις κάποια πράγματα που δεν τα διαθέτει το θέατρο: έχεις τα γκρο- πλαν, τον ήχο υψηλής ευκρίνειας και… το ποπ κορν».

Στο αντίπαλο στρατόπεδο βρίσκεται ο πολυβραβευμένος βρετανός θεατρικός συγγραφέας Alan Ayckbourn (Άλαν Έικμπορν), η «ψυχή» του θεάτρου Stephen Joseph Theatre, εδώ και δεκαετίες. Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο BBC εξέφρασε τη φοβία του ότι το θέατρό του αλλά και άλλες μικρότερες σκηνές θα σταματήσουν τη δραστηριότητά τους και απλώς θα περιοριστούν στις ζωντανές μεταδόσεις…

Παρόλα αυτά το έργο του «A small family business», μια διεισδυτική κριτική του Θατσερισμού και των  ηθών της δεκαετίας του ’80, εντάχθηκε στο πρόγραμμα του ΝΤ Live (το είδαμε πρόσφατα στις 20/6 στο Μέγαρο Μουσικής). O ίδιος χαρακτηρίζει τις ζωντανές ή μαγνητοσκοπημένες μεταδόσεις παραστάσεων σαν μια «ταπεινωτική λύση», επειδή το κοινό δεν θα έχει το αναμενόμενο αποτέλεσμα μιας πραγματικής παράστασης αλλά μια «ζωντανή ερμηνεία από δεύτερο χέρι».

Τα τελευταία πέντε χρόνια από το ΝΤ Live έχουν ταξιδέψει στις κινηματογραφικές αίθουσες της Βρετανίας περίπου τριάντα παραστάσεις. Ωστόσο μια πρόσφατη έρευνα, από τον οργανισμό Nesta απέδειξε με αριθμούς πως αυτή η πρακτική δεν έχει επιδράσει αρνητικά στα ταμεία των θεάτρων.

Ειδικά στο Λονδίνο, όσοι είχαν πρόσβαση στο ΝΤ Live, στην πραγματικότητα αύξησαν τις θεατρικές εξόδους τους, αφού παρατηρήθηκε μια αύξηση των εισιτηρίων των θεάτρων περίπου 6.4% ανά χρόνο. Από τη Nesta, ο Hasan Bakhshi υποστήριξε πως σύμφωνα με την έρευνά τους, το πρόγραμμα NT Live, όχι μόνο δεν κανιβάλισε το κοινό των θεάτρων αλλά το διεύρυνε-ειδικά στο Λονδίνο, ενώ σε στενά τοπικό επίπεδο η επιρροή του ήταν ουδέτερη. Πάντως η πληροφόρησή μας είναι ότι στην Ελλάδα θα συνεχιστούν και του χρόνου οι προβολές του ΝΤ Live στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Μάνια Στάικου