Κατερίνα Λέχου: «Ο έρωτας είναι πεδίο μάχης…»

lexou-1-foto-foto
ΔΕΥΤΕΡΑ, 25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014

Ως μια δύστροπη γυναίκα που φτάνει στα όρια του «δαιμονισμού» και τρομοκρατεί μια ολόκληρη πόλη, η Κατερίνα Λέχου δαμάζεται από έναν «ατρόμητο» άντρα, και μας μιλά για το έργο «Το ημέρωμα της στρίγγλας».

Σαν μια απρόβλεπτη θεατρική περιπέτεια με έντονη αισθητική ακραίων αντιθέσεων και αστείων υπερβολών, η κωμωδία του Ουίλιαμ Σαίξπηρ θα παρουσιάζεται όλο το καλοκαίρι, στο Αίθριο του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

Σε μια ιστορία που υπονομεύει κάθε αντίληψη περί απόστασης ανάμεσα στο αρσενικό και το θηλυκό, η Κατερίνα Λέχου βιώνει ένα ερωτικό ημέρωμα εκτός ορίων, και μιλά για την παράσταση, τον έρωτα και τις ισορροπίες που έχουμε χάσει.

Από τι χαρακτηρίζεται αυτή η θεατρική περιπέτεια του Σαίξπηρ;

Την αντιλαμβάνομαι σαν μια μαύρη κωμωδία. Μια κωμωδία, πότε πικρή, πότε ανατρεπτική, πότε ζοφερή, αλλά σίγουρα με ελπίδα. Ελπίδα για τη δυναμική του έρωτα και της αγάπης. Ελπίδα ότι όποιος και να είσαι, όπως και να είσαι, κάπου υπάρχει ένα ταίρι για σένα, για να σε «εξημερώσει» και να «εξημερωθεί».

Ποια θέματα πραγματεύεται το έργο μέσα από τις κωμικές του καταστάσεις;

Για μένα, πάντα, το κυρίαρχο θέμα στα έργα του Σαίξπηρ είναι το παιχνίδι της εξουσίας. Ανάμεσα σε κάποιους που διεκδικούν τον ίδιο θρόνο, την ίδια γυναίκα, τα ίδια πλούτη και, εν προκειμένω, μια μάχη για τη θέση των δύο φύλων και τις ισορροπίες τους.

Πώς εξελίσσεται η ιστορία του;

Ξεκινά από μια «αναγνώριση» ανάμεσα στα δύο αντίπαλα δέη, τον Πετρούκιο και την Κατερίνα, και ακολουθεί μια λυσσαλέα “αναμέτρηση” των ορίων και των αντοχών, για να καταλήξει σε μια σχεδόν “συνενοχή” και αποδοχή των ρόλων ανδρός και γυναικός, όπως είναι καθορισμένοι από την κοινωνία.

Ποια στοιχεία συνθέτουν την προσωπικότητα της στρίγγλας;

Πίσω από την επιθετικότητα, την εριστική διάθεση και την κακοτροπία της Κατερίνας, κρύβεται, κατά τη γνώμη μου, μια απίστευτη τρυφερότητα, καθαρότητα ψυχής και ανάγκη ουσιαστική, για να αγαπήσει και να αγαπηθεί. Η Κατερίνα είναι, για την εποχή της, μια «επαναστάτρια», που δεν δέχεται καθόλου να υποταχθεί στον αγοραίο τρόπο αποκατάστασης των γυναικών. 

Τι είναι αυτό που την ημερώνει τελικά;

Πιστεύω ότι αυτό, που την «ημερώνει» τελικά, είναι το αίσθημα που της γεννά ο Πετρούκιος. Τον ερωτεύεται, τη συνεπαίρνει η δύναμή του και τη μαλακώνει η επιμονή του.

Ο έρωτας είναι ένας «πόλεμος», στον οποίο όλα τα μέσα είναι θεμιτά;

Ο έρωτας δεν θα έπρεπε να είναι πόλεμος. Είναι, όμως, πεδίο μάχης. Αλλά με συμμάχους, όχι εχθρούς. Πολλές φορές, όμως, οι διαδρομές είναι ποικίλες. Περνάει από φάσεις αναμέτρησης και δοκιμασίας, για να καταλήξει στη συμμαχία.

Στο έργο, παρά την υπερβολική αναστάτωση, όλα αποκαθίστανται και οδηγούν σε ένα ευτυχισμένο τέλος. Στο σύγχρονο ελληνικό τοπίο, ποιες ισορροπίες θα θέλατε να αποκατασταθούν;

Δυστυχώς, μια κρίση δεν είναι ποτέ μονόπλευρη. Συμπαρασύρει πολλούς τομείς της ζωής μας, όπως την κοινωνία, την πολιτική, την ηθική και την οικογένεια. Αν, όμως, έπρεπε να συνοψίσω σε μία μόνο έννοια τι χρειάζεται για την αποκατάσταση της τελματώδους κατάστασης που διανύουμε, θα έλεγα πως η έννοια του σεβασμού - με τη βαθιά ερμηνεία - εμπεριέχει τα πάντα. Υγιή άμιλλα, αποδοχή της διαφορετικότητας, ευγένεια, χώρο για όλους, λιγότερο εγωκεντρισμό.

Τι σας εμπνέει θετικές σκέψεις;

Η πίστη σε κάτι πέρα και πάνω από μένα, που μου δίνει ελπίδα και με κάνει να αισθάνομαι λιγότερο μόνη σε έναν κόσμο, που δεν μου αρέσει και τόσο. Και στην καθημερινότητα, η επίγνωση της χαράς και της ηρεμίας που μου δίνουν κάποια πολύ απλά πράγματα, τα οποία δεν πρέπει να ξεχνώ και να είμαι σε εγρήγορση, για να τα γεύομαι.

Ταυτότητα παράστασης: Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές, σκηνοθεσία: Φωτεινή Μπαξεβάνη, μουσική: Θάνος Μικρούτσικος, στίχοι τραγουδιών: Οδυσσέας Ιωάννου, φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, κινησιολογία - σκηνικά: Σταύρος Λίτινας, κοστούμια: Πάνος Αλμπάνης, μακιγιάζ: Γιάννα Μαρματάκη, βοηθοί σκηνοθέτη: Έφη Λιάλιου - Δημήτρης Σιγανός, βοηθοί σκηνογράφου: Χάρης Θεοδωρίτσης - Αλίνα Αναστασιάδη, βοηθός ενδυματολόγου: Γιώτα Δενδρινού, σκηνοθεσία trailer: Αλέξανδρος Ζαρμπής. Ερμηνεύουν: Κατερίνα Λέχου, Τάσος Ιορδανίδης, Σοφία Φαραζή, Αντίνοος Αλμπάνης, Άγγελος Μπούρας, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Ευθύμης Ζησάκης, Δημήτρης Διακοσάββας, Τερέζα Γριμάνη. Στον ρόλο του Μπατίστα, ο Θοδωρής Κατσαφάδος.

Πληροφορίες: Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» - Αίθριο: Πειραιώς 254 - Ταύρος, τηλ.: 212 2540300. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Κυριακή, 21:00. Διάρκεια παράστασης: 100΄. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 18 ευρώ, φοιτητικό - ανέργων: 12 ευρώ,ομαδικά άνω των 20 ατόμων: 10 ευρώ. Επιτρέπεται το κάπνισμα και το ποτό. Ο χώρος διαθέτει πρόσβαση και θέσεις στάθμευσης για άτομα με ειδικές ανάγκες. Προπώληση: «Ελληνικός Κόσμος», εκδοτήρια Ticketservices (Πανεπιστημίου 39 - Στοά Πεσμαζόγλου),
καταστήματα Public, τηλεφωνικά: 212 2540300, ηλεκτρονικά: www.theatron254.gr.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης