Σοφία Κόκκαλη: «Τα λόγια ίσως να μας έχουν κουράσει πια»

sofia-kokkali INE
ΠΕΜΠΤΗ, 15 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2015

Η ηθοποιός Σοφία Κόκκαλη μας μιλά για την παράσταση «Master and Man».

Την Σοφία Κόκκαλη τη γνωρίσαμε μέσα από τον χαρακτήρα της Μόσχας στη «Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη, αλλά έχει και μια αξιοπρόσεκτη καριέρα στο θέατρο. Αυτή την εποχή την συναντάμε στο «Master and Man» της Αμαλίας Μπένετπου παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα έως 16 Φεβρουαρίου στο θέατρο Πόρτα.

Πρόκειται για μια χοροθεατρική παράσταση που βασίζεται στην ομότιτλη νουβέλα του Λέοντος Τολστόι και με τη συνδρομή της κίνησης και του σωματικού θεάτρου εξερευνά τα όρια της ιεραρχίας και της ισότητας απέναντι στη φύση.

Η Σοφία Κόκκαλη είναι μία από τους τρεις performer του έργου (μαζί της η Δήμητρα Βλαγκοπούλου και ο Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος) και μας μίλησε για το σωματικό θέατρο, τα νοήματα της παράστασης και πώς είναι να για ένα νέο άτομο να ασχολείται με το θέατρο στην Ελλάδα του σήμερα.

Περιέγραψέ μας το ρόλο σου στην παράσταση και τι να περιμένει ο κόσμος από αυτή.

Στην παράσταση έχουμε όλοι τη λειτουργία του αφηγητή. Δεν αποτυπώνονται σαφώς οι χαρακτήρες παρά μόνο η κατάσταση στην οποία βρίσκονται και η προσπάθεια τους να ανταπεξέλθουν. Ας μην περιμένει κάτι συγκεκριμένο ο κόσμος που θα έρθει να τη δει. Είναι μια αφήγηση αρκετά αφαιρετική και εικαστική που όμως αφήνει τεράστιο χώρο για να λειτουργήσουν οι αισθήσεις του καθενός με τρόπο που δεν μπορεί να οριστεί εκ των προτέρων.

Το «Master and Man» είναι μια σύγχρονη παράσταση που στηρίζεται σε ένα κείμενο που γράφτηκε τον 19ο αιώνα. Υπάρχει χώρος για νέες αναγνώσεις σε κλασικά κείμενα; Και μέχρι πού φτάνουν τα όρια;

Πάντα υπάρχει χώρος για νέες αναγνώσεις σε κλασικά κείμενα. Αυτή η απόσταση που υπάρχει εκ των πραγμάτων σε βοηθά να βλέπεις τα πράγματα πιο μεγάλα και καθαρά. Σε τελική ανάλυση πλησιάζεις τον στόχο πιο ελεύθερα μέσα από μια προσέγγιση εντελώς προσωπική και το ευτύχημα είναι ότι δεν υπάρχουν όρια!

Η κίνηση και η χορογραφία αποτελούν πολύ σημαντικό κομμάτι των μοντέρνων τάσεων στο θέατρο. Μπορούν να δείξουν το δρόμο προς το μέλλον ή είναι μια μόδα της στιγμής;

Τα λόγια ίσως να μας έχουν κουράσει πια. Υπάρχει μια τάση και μια ανάγκη να αποκωδικοποιήσουμε έννοιες και να μεταφέρουμε καταστάσεις και συναισθήματα με ένα τρόπο πιο σιωπηλό, πιο κινησιολογικό, πιο πρακτικό, πιο ευρύ, πιο ανοιχτό ή πιο συγκεκριμένο. Το σχήμα κατά την γνώμη μου είναι το πιο δυνατό μέσο για να αποδώσεις την ουσία.

Το επιμύθιο του έργου του Τολστόι είναι ότι το νόημα της ζωής βρίσκεται στην αλληλεγγύη και την αλληλοβοήθεια. Αυτές οι αξίες έχουν πέραση σήμερα;

Το έργο του Τολστόι είναι μια παραβολή. Τοποθετεί τους χαρακτήρες σε μια ακραία και επικίνδυνη κατάσταση. Αυτή η κατάσταση τους αφυπνίζει και τους κάνει να στρέφονται ο ένας στον άλλο. Μέχρι να έρθει αυτή η στιγμή εμείς ξεχνιόμαστε, απομονωνόμαστε. Δεν ξέρω αν έχουν πέραση αυτές οι αξίες σήμερα. Κάτι που ίσως βοηθάει είναι να τις μετονομάζεις. Να της πεις φιλία και αγάπη. Έτσι πρακτικά και καθημερινά θυμάσαι πιο συχνά να φροντίζεις και να νοιάζεσαι.

Ως νέο άτομο που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα του σήμερα τι είναι αυτό που σου δίνει κίνητρο και ελπίδα για το μέλλον και τι σημαίνει το θέατρο για σένα;

Το κίνητρό μου και την ελπίδα μου τα χάνω όλο και πιο συχνά τον τελευταίο καιρό. Υπάρχει όμως μια επιμονή και μια ανάγκη για αυτό που αγαπάω που ελπίζω να μη με εγκαταλείψει ποτέ. Τα πράγματα είναι δύσκολα και το θέατρο συγκεκριμένα πρέπει να αλλάξει. Στη δομή του, στην έννοιά του, στον τρόπο που γίνεται, καλλιτεχνικά, οικονομικά.

KimOnAs
Πώς επηρέασε τη ζωή σου η «Μικρά Αγγλία»; Έχει αλλάξει κάτι;

Δεν έχει επηρεάσει τη ζωή μου η Μικρά Αγγλία. Όσον αφορά στο θέμα της δουλειάς είναι μια ταινία που με έκανε πιο γνωστή. Σε πιο προσωπικό επίπεδο θα έχω για πάντα να θυμάμαι και να ανατρέχω σε μια εμπειρία καταπληκτική που με γέμισε χαρά, δύναμη και αγάπη.

Μελλοντικά σχέδια υπάρχουν;

Πάντα υπάρχουν σχέδια. Ελπίζεις να γίνουν πράξη. Προς το παρόν αναμένεται η συμμετοχή μου σε μια παράσταση στο φεστιβάλ Αθηνών για το καλοκαίρι.

Δείτε το trailer της παράστασης εδώ.

Χορογραφία: Αμάλια Μπένετ. Πρωτότυπη σύνθεση και μουσική επιμέλεια: Άγγελος Τριανταφύλλου. Φωτισμοί: Νίκος Βλασσόπουλος. Ερμηνεύουν: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Σοφία Κόκκαλη, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος. Τραγουδούν: Θεοδώρα Μπάκα, Φοίβος Ριμένας, Νίκη Χαζιράκη. Συμμετέχουν φοιτητές του δεύτερου έτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών.

Πληροφορίες: «Master and Man» στο θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, Αθήνα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα στις 21:15 από 12 Ιανουαρίου έως 16 Φεβρουαρίου. Εισιτήρια: Γενική είσοδος 10 ευρώ. Προπώληση: www.viva.gr, τηλ. 11876, Public, Παπασωτηρίου, Seven Spots, Ιανός, Reload.

Γιάννης Μόσχος
[email protected]