Τροποποίηση προγράμματος για τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Κώστα Φιλίππογλου

promitheas-desmotis
ΔΕΥΤΕΡΑ, 06 ΙΟΥΛΙΟΥ 2015

Στο πλαίσιο των γενικότερων οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών, τροποποιείται το πρόγραμμα περιοδείας της παράσατασης «Προμηθέας Δεσμώτης».

Έτσι, ακυρώνονται οι παραστάσεις που είχαν προγραμματιστεί για τη Σαλαμίνα και τους Δελφούς, και η περιοδεία ξεκινά από το Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης, την Παρασκευή 17 Ιουλίου. Κι ενώ η ανασφάλεια και ο φόβος είναι τα κύρια συναισθήματα των ημερών, η τραγωδία του Αισχύλου αναδεικνύεται περισσότερο επίκαιρη από ποτέ και η φωνή του Προμηθέα Δεσμώτη είναι εδώ για να ακουστεί και -με τον τρόπο της- να μας παρηγορήσει.

Το Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης θα ανοίξει συμβολικά -ύστερα από 17 χρόνια- αποκλειστικά και μόνο για την παράσταση «Προμηθέας Δεσμώτης»: για δύο ημέρες, οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν ένα εξαιρετικό μνημείο και να παρακολουθήσουν -σε συνθήκες αρχαίας τραγωδίας (υπό το φως της ημέρας), μία τραγωδία που αποτελεί ύμνο στη Δημοκρατία.

Η Υπόθεση

Ο απείθαρχος Τιτάνας Προμηθέας, αμφισβητεί την εξουσία του Δία, χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία θα είναι αμείλικτη. Με διαταγή του πατέρα των θεών θα δεθεί σ’ έναν άγριο βράχο, στα πέρατα του κόσμου. Ωστόσο εκείνος δεν θα σταματήσει να καταφέρεται κατά της εξουσίας, εξαγριώνοντας τον Δία, ο οποίος τον καταποντίζει στον Τάρταρο.

Τραγωδία με φιλοσοφικό και πολιτικό υπόβαθρο, το ποιητικό αριστούργημα του Αισχύλου μιλά για την ελεύθερη βούληση και την αμφισβήτηση της εξουσίας. Ο Προμηθέας κραυγάζει πως η αμφισβήτηση της εξουσίας είναι πάντα, ένα ρήγμα, ένα άλμα, ένα δημιουργικό ξέσπασμα της ελεύθερης βούλησης - χωρίς τακτικούς ελιγμούς, χωρίς «στρατηγικούς» περιορισμούς και γίνεται έτσι η πρώτη φωνή στην ανθρώπινη Ιστορία που δηλώνει ευθαρσώς: Είμαι ρεαλιστής, γιατί ζητώ το αδύνατο. Και το ζητώ, χωρίς άλλον λόγο από τον εαυτό μου.

Σκηνοθετικό Σημείωμα

Ο «Προμηθέας δεσμώτης» του Αισχύλου, είναι μια τραγωδία που από γραφής μοιάζει ακίνητη. Είναι απλή, δωρική και λιτή με υπεραναπτυγμένο τον ρόλο του πρωταγωνιστή.

Είναι ένα έργο πολιτικό, έντονα ποιητικό -ιδίως στην έξοχη μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα- γεμάτο από μεταφυσικά και μυθολογικά στοιχεία. Ο Αισχύλος ήταν υπέρμαχος της Αθηναϊκής δημοκρατίας αλλά και λάτρης της μεταφυσικής. Ήταν μυημένος στα Ελευσίνια μυστήρια αλλά και ένας καλλιτέχνης βαθιά Διονυσιακός. Η αγάπη του για το κρασί, τα μυστήρια και την έκσταση, ήταν παροιμιώδης. Πίσω από τις λέξεις του, κρύβονται δεκάδες σύμβολα και κρυφά νοήματα. Και θα βρίσκονται εκεί στους αιώνες, περιμένοντας τους μύστες να τα ανακαλύψουν.

Όταν λοιπόν άρχισα να προσεγγίζω κινησιολογικά και με έντονη σωματικότητα, όλες αυτές τις περιγραφές του Προμηθεϊκού λόγου, άρχισαν να ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια μου εικόνες ονείρων, γεμάτες από ψυχαναλυτικά σύμβολα. Και εγώ οδηγώντας το, άρχισα να βιώνω αρχέγονα συναισθήματα.

Συνεχίζοντας να δουλεύω σε αυτό τον δρόμο της κίνησης και των εικόνων, ξεδιπλωνόταν μπροστά μου ένας κόσμος μαγικός. Έτσι, η φαινομενικά πιο ακίνητη και εγκλωβιστική τραγωδία, έγινε μια παράσταση με πλούσιες εναλλαγές εικόνων. Μια παράσταση έντονα κινητική και συγκινητική.

Όλα τα μυστικιστικά ή Πυθαγόρεια σύμβολα που κρύβονται πίσω από τις λέξεις του Αισχύλου, πήραν τη θέση τους. Έφυγαν από τον κόσμο της κατανόησης και της ανάλυσης, και βρέθηκαν βαθιά μέσα στον κόσμο της μαγείας και τις εικόνες των ονείρων.
Και βρήκαν οι λέξεις και η ποίηση του Αισχύλου την δυναμική τους. Βρήκαν την έντασή τους, βρήκαν την ύλη τους. Γιατί είναι φτιαγμένες απ την ύλη που είναι φτιαγμένα τα όνειρα, όπως και όλοι εμείς, κατά τον William shakespeare.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου. Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας. Κίνηση-καλλιτεχνική συνεργασία: Φρόσω Κορρού. Σκηνικά-κοστούμια: Kenny MacLellan. Μουσική: Lost Bodies. Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος. Βοηθός σκηνοθέτις: Εριφύλη Στεφανίδου. Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώτα Σερεμέτη. Βοηθοί Σκηνογράφου: Σοφία Κατσουλιέρη, Άννα Σαπουνάκη. Βοηθός Ενδυματολόγου: Ανθούλα Μάμαλου. Φωτογραφίες: Θωμάς Χρυσοχοΐδης. Φωτογραφίες πρόβας/προγράμματος: Κική Παπαδοπούλου.

Διανομή: Προμηθέας: Τάσος Νούσιας. Ήφαιστος, Ωκεανός: Γεράσιμος Γεννατάς. Κράτος, Ερμής: Δημήτρης Κουρούμπαλης. Ιώ: Marlene Kaminski. Κορυφαίες χορού: Αικατερίνη Λούρα, Ίριδα Μάρα.

Χορός: Δέσποινα Λαγουδάκη, Χριστίνα Μπίτου, Βιβή Μπουτάτη, Πηνελόπη Μωρούτ, Νατάσα Σαραντοπούλου.

Στο χορό συμμετέχει όλος ο θίασος.

Πρόγραμμα Περιοδείας:

Παρασκευή, 17 & Σάββατο, 18 Ιουλίου: Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης
Κυριακή, 19 Ιουλίου: Ιωάννινα, Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ – Φρόντζου
Kυριακή, 2 Αυγούστου: Ραφήνα, Ανοιχτό Θέατρο Γυμνασίου-Λυκείου
Δευτέρα, 3 Αυγούστου: Νέα Μάκρη, Αμφιθέατρο Πολιτιστικού και Αθλητικού Πάρκου
Δευτέρα, 10 Αυγούστου: Πάτρα, Αρχαίο Ρωμαϊκό Ωδείο
Τρίτη, 11 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης
Παρασκευή, 21 & Σάββατο, 22 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Δευτέρα, 24 Αυγούστου: Ηλιούπολη, Δημοτικό Θέατρο Άλσους «Δ.Κιντής»
Τετάρτη, 26 & Πέμπτη, 27 Αυγούστου: Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
Παρασκευή, 28 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Δίου
Τετάρτη, 2 Σεπτεμβρίου: Γαλάτσι Άλσος, Βεΐκου
Κυριακή, 6 Σεπτεμβρίου: Βύρωνας, θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη
Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου: Κορυδαλλός, Δημοτικό Θέατρο «Θανάσης Βέγγος»,
Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου: Κηποθέατρο Παπάγου
Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου: Βεάκειο Θέατρο Πειραιά

*** στο πρόγραμμα ενδέχεται να προστεθούν και σταθμοί που ‘χάθηκαν’ λόγω των πολιτικών εξελίξεων.