Μάξιμος Μουμούρης: «Η τέχνη έχει ανάγκη από χρήμα για να εξελιχθεί»
Ο Μάξιμος Μουμούρης μας μιλά για την παράσταση «Ερωφίλη».
Το Σάββατο 11 Ιουλίου ανοίγει η αυλαία των Αισχύλειων, ενός φεστιβάλ που διανύει σαράντα χρόνια ξεχωριστής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει οκτώ θεατρικές παραστάσεις, μεταξύ των οποίων συναντάμε την «Ερωφίλη» του Γεώργιου Χορτάτση από την ομάδα Όμορος σε σκηνοθεσία Μάξιμου Μουμούρη.
Η «Ερωφίλη» είναι ένα έργο που γράφτηκε στην Κρήτη περί τα 1600 μ.Χ. και βρίσκεται στο μεταίχμιο του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης. Είναι μια ιστορία υψηλού ηρωισμού, ακραίας οργής και απόλυτου έρωτα, από αυτές που αποζητούμε σήμερα για να ξεφύγουμε από την κυνική καθημερινότητα.
Ο Μάξιμος Μουμούρης αφού ολοκλήρωσε μια ακόμη γεμάτη θεατρική σεζόν, κάθεται στη θέση του σκηνοθέτη ανοίγοντας το θεατρικό πρόγραμμα των Αισχύλειων. Η «Ερωφίλη» θα παρουσιαστεί στις 11 και 12 Ιουλίου στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας, φιλοδοξώντας να αποτελέσει μια εστία απόδρασης για τον κόσμο από την επικαιρότητα των ημερών. Εμείς επικοινωνήσαμε με τον Μάξιμο Μουμούρη ο οποίος μας έλυσε όλες μας τις απορίες για την παράσταση.
Τι ήταν αυτό που σας έκανε να επιλέξετε την «Ερωφίλη»;
Ήταν ένα έργο που πάντα το είχα στο μυαλό μου και πάντα το φοβόμουν λόγω των ιδιαιτεροτήτων του σχετικά με τη γλώσσα και σκληρή και απόλυτη δομή του, με ενδιέφερε όμως η ωμότητά του όσο και το ότι είναι περισσότερο αφηγηματικό κείμενο παρά πρόζας. Αποφάσισα να το δοκιμάσω με τα παιδιά της Όμορος που είναι νέοι ηθοποιοί και ήξερα πως όσο και αν είναι κάτι δύσκολο και για εκείνους θα ήταν ανοιχτοί στον πειραματισμό.
Ο λόγος του Χορτάτση είναι η βάση της παράστασης. Λόγω του ότι είναι ένα κείμενο με ρίμα, δεκαπεντασύλλαβο και επιπλέον κρητικό ιδιωματισμό του 1600μ.χ., θεώρησα πως έπρεπε να παλέψουμε να αναδειχθούν όλα αυτά τα στοιχεία χωρίς να χάνεται η σύγχρονη απόδοση του. Στόχος μας είναι να μεταφέρουμε το ποιητικό με εύληπτο και απτό τρόπο.
Οι έννοιες του υψηλού ηρωισμού και απόλυτου έρωτα όπως παρουσιάζονται στην «Ερωφίλη» έχουν πραγματική θέση στην εποχή μας ή ανήκουν στις ιστορίες που συνέβησαν έκτοτε και απλά περνούν από γενιά σε γενιά και μας κάνουν να ανατριχιάζουμε;
Νομίζω πως ο ηρωισμός είναι όντως ένα στοιχείο που λείπει από σημερινή εποχή. Πιθανόν να είναι αυτός και ο λόγος που οι απόλυτοι έρωτες ακούγονται σαν παραμύθια στα αυτιά μας σήμερα. Μήπως όμως η ιστορία της Ερωφίλης και του Πανάρετου ή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας ήταν πραγματικές ή ήταν εμπνευσμένες από ιστορίες απόλυτου έρωτα της εποχής του Χορτάτση ή του Σαίξπηρ; Ο έρωτας είναι ένα από τα θέματα που απασχολούν ιδιαίτερα τη λογοτεχνία και η εξιδανίκευση του μαζί με την ευτυχή κατάληξη ή το αντίθετο κινητοποιούσαν πάντα τη φαντασία κοινού και συγγραφέων.
Πώς ήταν η συνεργασία με το θίασο;
Τα παιδιά όπως είπα και πριν έχουν τη δύναμη να δοκιμάζουν συνεχώς. Είναι μια δεμένη ομάδα που κατάφεραν να ενώσουν άγνωστους ανθρώπους/συνεργάτες μεταξύ τους και να στήσουμε όλοι μια παραγωγή που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει μια άλλη επαγγελματική παραγωγή. Όλοι τους δίνουν μεγάλη σημασία σε αυτό που κάνουν
Το πιο δύσκολο ήρθε στο τέλος. Το αν είμαι απελευθερωμένος είναι μια δύσκολη ερώτηση που νομίζω θα το αντιληφθώ αφού θα έχει τελειώσει η όλη διαδικασία. Σίγουρα όμως είναι κάτι που ήθελα να δοκιμάσω και είμαι χαρούμενος που τελικά φτάνουμε στο τέλος.
Οι επιλογές σας τα τελευταία χρόνια αποτελούνται από μια ευρεία γκάμα εμπορικού και πειραματικού. Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά που αναζητάτε σε ένα έργο;
Η ιδέα. Το αν προκύπτει ισχυρή ιδέα από κάποιο κείμενο και κυρίως αν μπορώ να οπτικοποιήσω την ουσία του έργου, έστω και σε αρχικό στάδιο. Τότε αρχίζει να με απασχολεί και να το επεξεργάζομαι. Γενικά μιλώντας όμως, όλα συνηγορούν στην τελική επιλογή, δηλαδή το κείμενο, ο σκηνοθέτης, οι συνεργάτες, το θέατρο και τα οικονομικά. Δεν μπορώ να συμφωνήσω όμως με διαχωρισμούς. Γιατί ένα πειραματικό πρότζεκτ να μην έχει την ανάγκη να επικοινωνήσει με κόσμο, δηλαδή να «κόψει» εισιτήρια, άρα να έχει κάποια εμπορικότητα. Για μένα τα πράγματα είναι απλά. Η τέχνη έχει ανάγκη από χρήμα για να εξελιχθεί εκτός αν θέλουμε να παραμείνουμε στην έρευνα χωρίς να αναπτύσσουμε τα θεατρικά μέσα, της θέασης, της καλλιτεχνίας. Γι αυτό και δεν μπορώ να απορρίψω και να δεχτώ το οτιδήποτε έρχεται είτε από τη μια πλευρά είτε από την άλλη όπως λέτε.
Μελλοντικά σχέδια;
Κατεβαίνω στην Κύπρο για σειρά, τον Οκτώβρη ξεκινάμε με τη νέα «Μεγάλη χίμαιρα» στο Πορεία σε σκηνοθεσία Δ.Τάρλοου και το Φεβρουάριο θα κάνουμε την «Άννα Καρένινα» στη σκηνή του Ρεξ του Εθνικού θεάτρου σε σκηνοθεσία Π. Ζούλια. Ήδη βέβαια έχουμε ξεκινήσει και συζητάμε να συνεχίσει η «Ερωφίλη» και το χειμώνα.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία: Μάξιμος Μουμούρης. Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριλένα Μουστάκα. Σχεδιασμός φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου. Σκηνικά: Κατερίνα Παπαγεωργίου. Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα. Φωτογραφίες: Γιάννης Καρνεσσιώτης. Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Βασίλειος Παναγιωτόπουλος. Παραδοσιακοί χοροί: Ευγενία Ζαχαρίου.
Παίζουν: (αλφαβητικά) Ελένη Βλάχου, Μαντώ Γιαννίκου, Δώρα Κοφινά, Γιάννης Μοναστηρόπουλος, Αλκιβιάδης Μπακογιάννης, Βασίλης Παναγιωτίδης, Αγγελική Παναγιωτοπούλου.
Πληροφορίες: «Ερωφίλη» του Γ. Χορτάτση στο 15νθήμερο Σύγχρονης Θεατρικής Δημιουργίας Αισχυλείων, στο Παλαιό Ελαιουργείο - Παραλία Ελευσίνας. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 11 και 12 Ιουλίου 2015 στις 21:00. Τηλ.: 210-5565613. Γενική Είσοδος: 5 ευρώ.
Πρόσβαση
Το Παλαιό Ελαιουργείο βρίσκεται στην παραλία της Ελευσίνας και η είσοδος στον χώρο γίνεται από τον πεζόδρομο της οδού Κανελλοπούλου.
Με λεωφορείο: Στάση "Τέρμα" (Αρ. Γραμμής 845 Πειραιάς – Ελευσίνα μέσω Θηβών, 871 Πειραιάς – Ελευσίνα μέσω Λ. Σχιστού, A16)
Γραμμή 876 ΕΛΕΥΣΙΝΑ - ΣΤ. ΑΓ. ΜΑΡΙΝΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)
Υπεραστικό Λεωφορείο ΜΕΓΑΡΩΝ, κάθε μισή ώρα έξω από σταθμό Θησείου. (Περνάει μέσα απ' την Ελευσίνα, μισή ώρα περίπου διαδρομή)
Με προαστιακό: Αποβίβαση Σταθμός Μαγούλας και μετά παίρνετε τα λεωφορεία Αρ. Γραμμής 879 ή 863 (Νοσοκομείο - Ελευσίνα)
Γιάννης Μόσχος
[email protected]