Χρήστος Παπαδόπουλος: «Η υποτίμηση της τέχνης σαν ένα είδος πολυτελείας έχει κάνει μεγάλη ζημιά»

elvedon Patroklos Skafidas
ΤΡΙΤΗ, 20 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2015

Ο χορογράφος Χρήστος Παπαδόπουλος μας μιλά για την παράσταση «Elvedon».

Μετά την επιτυχία που σημείωσε πέρσι, το «Elvedon» του Χρήστου Παπαδόπουλου, ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στη σκηνή του Πόρτα για λίγες μόνο παραστάσεις.

Η ζωή έξι φίλων από τα παιδικά τους χρόνια μέχρι προχωρημένη ηλικία. Έξι ιστορίες, έξι διαφορετικές οπτικές της πραγματικότητας μέσα σε ένα κόσμο μεγάλο, ρευστό και αεικίνητο σαν τα «κύματα» της θάλασσας.

Το κύριο στοιχείο από το έργο της Γουλφ που αποτελεί έμπνευση και θεματική της παράστασης, είναι η διαρκής συμπαντική ροή του χρόνου: μια πανίσχυρη δύναμη αλλαγής που ορίζει έναν κόσμο διαρκώς μεταβαλλόμενο, όπου γέννηση και θάνατος, έρωτας και φιλία, ατομικό και κοινωνικό αποτελούν ενοποιημένη συνέχεια, καθώς και την έκφανση μιας αδιατάρακτης νομοτέλειας. Ζωές που έρχονται και χάνονται η μια μετά την άλλη σαν κύματα στην άμμο της ακτής, όμως το ίδιο το νερό δεν χάνεται ποτέ και αναδημιουργεί τα επόμενα κύματα.

Εμείς επικοινωνήσαμε με το χορογράφο της παράστασης, Χρήστο Παπαδόπουλο, ο οποίος τυγχάνει να είναι και υπεύθυνος του χοροθεατρικού προγράμματος του θεάτρου Πόρτα.

Πώς απεικονίζεται το πέρασμα του χρόνου μέσα στην παράσταση;

Το σημαντικότερο που ανάγνωσα στο έργο, πέρα από τις εκφάνσεις της ζωής των ηρώων, είναι η έννοια της ροής του χρόνου μέσα σε αυτές. Ανεξάντλητος και ασταμάτητος. Η ζωή μας είναι κάτι που ξεκινά και κινείται. Δεν έχουμε καμία επιλογή, δεν μπορούμε να σταματήσουμε, να κάνουμε μια παύση, μια ανάπαυλα. Μέσα σε αυτή τη συνθήκη ζούμε.
Και αυτή ακριβώς η συνθήκη υπήρξε ο βασικός άξονας της έρευνας για τη δημιουργία της παράστασης. Τι συμβαίνει στην αντίληψη του θεατή όταν έχει άπλετο χρόνο να παρατηρήσει και να αισθανθεί; Όταν η διαδικασία σκηνικής δημιουργίας μιας ιδέας είναι ίσως πιο σημαντική από την ίδια την ιδέα; Ο τρόπος λοιπόν που προσεγγίζω την θεματική αυτή είναι μέσα από την επανάληψη και τη σταδιακή  οργανική  εξέλιξη της κίνησης. Η επανάληψη αυτή δεν έχει σαν στόχο την εμμονή και το βάρος. Αντίθετα έχει σαν στόχο την  δημιουργία ενός παλμού δεδομένου και ασταμάτητου. Ενός παλμού που επιτρέπει τον συγχρονισμό των έξι αυτών ηρώων, που ενώ σαν μεμονωμένα άτομα μοιάζουν μόνοι μέχρι το τέλος είναι εν τέλη σφιχτά δεμένοι μέσα από την συλλογική εμπειρία της ζωής τους.

Πώς αντιλαμβάνεστε εσείς την έννοια του χρόνου; Είναι κάτι πέρα από τον άνθρωπο;

Για μένα ο χρόνος είναι η αίσθηση της διαρκούς ροής της ζωής μας. Η ροή αυτή εξαρτάται απόλυτα από την αντίληψη μας και τις προσλαμβάνουσες μας. Πότε διαστέλλεται και πότε συστέλλεται, πότε τον κατανοούμε σαν ένα φυσικό μέγεθος που περιβάλλει τη ζωή μας και πότε είναι ένα ανεξιχνίαστο χάος που ο εγκέφαλος μας είναι πολύ μικρός για να κατανοήσει τους νομούς που τον διέπουν. Βρίσκεται όμως πάντα σε απόλυτη αδιαμφισβήτητη και ασταμάτητη ροή.

Patroklos Skafidas
Το Πόρτα έχει εξελιχθεί σε σημαντικό προορισμό της θεατρικής Αθήνας. Τι να περιμένουμε φέτος;

Η προσπάθεια της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου, να δώσουν μια νέα ανανεωτική πνοή στο θέατρο Πόρτα ανοίγοντας τις πόρτες του σε νέες μορφές τέχνες και νέους καλλιτέχνες, υπήρξε όχι μόνο μια ισχυρή δήλωση σχετικά με την δύσκολη εποχή που διανύουμε αλλά και πηγή έμπνευσης για όλους εμάς. Αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται και φέτος με μια πολύ μεγάλη γκάμα παραστάσεων που εκτείνεται από το Βρεφικό και παιδικό θέατρο μέχρι θέατρο ενηλίκων, χοροθέατρο και συναυλίες κλασικής και σύγχρονης μουσικής.

Ποιες είναι οι συνθήκες που επικρατούν αυτή τη στιγμή στο χορό, ειδικά τη συγκεκριμένη δύσκολη σεζόν;

Πολύ δύσκολες όπως όλοι καταλαβαίνουμε. Απαιτεί τιτάνια προσπάθεια από κάποιον να αποφασίσει να κάνει μια παράσταση  μέσα σε ένα περιβάλλον που μόνο φιλικό δεν είναι. Η παντελής έλλειψη οποιασδήποτε βοήθειας, και η υποτίμηση της δουλειάς μας και της τέχνης γενικότερα σαν ένα είδος πολυτελείας έχουν κάνει μεγάλη ζημιά. Πως μπορεί κάποιος να επικεντρωθεί και να αφιερωθεί στη δουλεία του όταν έχει να τρέξει σε χίλιες παραπλήσιες δουλείες για να πληρώσει το ενοίκιο του; Πως μπορεί ένας δημιουργός να ζητήσει σκληρή δουλεία από τους συνεργάτες του όταν δεν μπορεί να τους προσφέρει έναν ικανοποιητικό μισθό; Όλες αυτές τις δυσκολίες μπορεί κάποιος να τις παρατηρήσει στο αποτέλεσμα της δουλειάς μας που πολλές φορές χαρακτηρίζεται από προχειρότητα και... μετριότητα.

Μελλοντικά σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια όσο βεβαία είναι δυνατόν να κάνει μακροχρόνια σχέδια στην κατάσταση που ζούμε μοιράζονται ανάμεσα στον προγραμματισμό μιας καινούριας δουλειάς που ετοιμάζω για την επόμενη σαιζόν, στις διδασκαλίες μου και στην θεατρική κινησιολογία.

Ταυτότητα παράστασης

Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος. Μουσική: Coti K. Κοστούμια: Παναγιώτα Κοκκoρού: Φωτισμοί Νίκος Βλασσόπουλος. Βοηθοί χορογράφου: Κατερίνα Σπυροπούλου, Χαρά Κότσαλη.

Χορεύουν: Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Ερμής Μαλκότσης, Χαρά Κότσαλη, Νώντας Δαμόπουλος, Γιώργος Κοτσιφάκης, Νάντη Γώγουλου.

Πληροφορίες: «Elvedon» στο θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, Αθήνα.. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα 21:15. Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 10 ευρώ, Ανέργων 8 ευρώ. Προπώληση: www.viva.gr, τηλ. 11876, Public, Παπασωτηρίου, Seven Spots, Ιανός, Reload. Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]