Χρήστος Σαπουντζής: «Οι ιστορίες της ανθρώπινης περιπέτειας δεν αλλάζουν με το πέρασμα των αιώνων»
Ο ηθοποιός Χρήστος Σαπουντζής μας μιλά για την παράσταση «Οι ιδιοτροπίες της Μαριάννας».
Το θέατρο Πόρτα συνεχίζει την πολιτική του να προτείνει έργα που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστά στο ευρύτερο κοινό και παρουσιάζει από 28 Ιανουαρίου τις «Ιδιοτροπίες της Μαριάννας», το πρώιμο αριστούργημα του Γάλλου ρομαντικού ποιητή και συγγραφέα του 19ου αιώνα, Αλφρέ Ντε Μυσσέ.
Το πρώτο αριστούργημα του «τρομερού παιδιού» του γαλλικού ρομαντισμού, καταγράφει με συγκίνηση και λεπτό χιούμορ τους στρόβιλους της ερωτικής δίνης μέσα στην οποία περιπλέκονται ένα ή και περισσότερα ερωτικά τρίγωνα. Πρόκειται για ένα έργο αντισυμβατικό και τολμηρό που ταυτόχρονα δικαιώνει τον όρο «κλασικό» μέσα από την ορμητική δύναμη της ιδιάζουσας ποιητικότητάς του και την αγέραστη πρωτοτυπία του.
Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Θωμάς Μοσχόπουλος, ο οποίος έχει στη διάθεσή του έναν ικανό θίασο αποτελούμενο από τους Ξένια Καλογεροπούλου, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Χρήστο Σαπουντζή, Γιώργο Παπαγεωργίου, Ντένη Μακρή, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Αλέξανδρο Χρυσανθόπουλο, Παντελή Βασιλόπουλο.
Λίγο πριν την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα εμείς επικοινωνήσαμε με τον Χρήστο Σαπουντζή και μας μίλησε για όσα θέματα προκύπτουν από τις «Ιδιοτροπίες της Μαριάννας», αλλά και για την πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία που αποκόμισε από την παράσταση «Blackout» το περασμένο φθινόπωρο.
Καταρχάς μιλήστε μας για το ρόλο σας και τη σχέση του στην εξέλιξη της παράστασης.
Ο Κλάυδιος, είναι ο δικαστής της πόλης. Άνθρωπος της εξουσίας, αστός, παντρεμένος με μια πολύ μικρότερη γυναίκα, με κύριο χαρακτηριστικό του, την ανάγκη να έχει τον απόλυτο έλεγχο της ζωής του και της ζωής των ανθρώπων που ζουν μαζί του. Αυτή του η ανάγκη, τον βάζει σε διαδικασία συνεχούς αναζήτησης της αλήθειας, υποψιάζεται τους πάντες ότι θέλουν το κακό του και κυρίως τους νέους, που πνιγμένοι σε μια αφόρητα συντηρητική κοινωνία, διψούν για ζωή, έρωτα, περιπέτεια. Η ζωή η δική του βρίσκεται στη καμπή της και ζηλεύει τα νειάτα που έρχονται καλπάζοντας, έτοιμα να γκρεμίσουν την τάξη των πραγμάτων που ο ίδιος αντιπροσωπεύει. Αυτή η συνεχής αναζήτηση της αλήθειας είναι που προωθεί την δράση του έργου και στο τέλος η λύση δίνεται από αυτόν.
Με ποιον τρόπο θα εκφραστεί ο έκλυτος ερωτισμός του έργου επί σκηνής;
Ο μόνος τρόπος για να εκφραστεί ο ερωτισμός επί σκηνής, είναι να τον φέρουν οι ηθοποιοί. Ν α μπορέσουν, με την βοήθεια του σκηνοθέτη, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να βρουν τη χημεία που χρειάζεται. Και επίσης με κάποιες εικόνες που θα δημιουργήσει ο Θωμάς, που είναι μυστικό.
Από προσωπική εμπειρία, πιστεύω ότι θα πρέπει να αποκτήσεις μια υγιή σχέση με τον χρόνο, να αποδεχτείς την σωματική φθορά και να μην της δώσεις παραπάνω σημασία απ όσο της αξίζει και να δώσεις μάχες καθημερινές με τις συμβάσεις που σε κρατάνε στατικό (σε τέλμα) και σκληραίνουν την καρδιά και αλυσοδένουν το μυαλό. Και κυρίως πρέπει να αμφισβητείς και να σαρκάζεις συνεχώς τον εαυτό σου και τις γνώσεις που έχεις κατακτήσει. Σκληρή δουλειά. Απαιτεί μεγάλη γενναιότητα!
Το θέατρο Πόρτα συνεχίζει την τακτική του να ανεβάζει έργα που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστά στο ευρύ κοινό. Πόσο σημαντικό είναι να υπάρχουν τέτοια «γαλατικά χωριά» σε πείσμα των ίδιων πολυπαιγμένων έργων;
Η απόφαση του Πόρτα είναι πολύ γενναία, εννοώντας ότι, σε τόσο δύσκολες συνθήκες κοινωνικές και οικονομικές που ζούμε, δεν καταφεύγει στη σιγουριά των κλασσικών (πιασάρικων και γνωστών στο ευρύ κοινό) έργων. Και είναι πολύ ωραίο για μένα να γνωρίζω καινούρια έργα. Ελπίζω να το εκτιμήσουν κι οι συμπολίτες μου.
Ποιοι είναι οι συσχετισμοί του έργου του ντε Μυσσέ με το σήμερα;
Οι ιστορίες της ανθρώπινης περιπέτειας δεν αλλάζουν με το πέρασμα των αιώνων. Οι άνθρωποι πάντα θα προσπαθούν (οι κακόμοιροι) να ελέγξουν τη ζωή τους ή τη ζωή των άλλων (συντρόφων, παιδιών, φίλων), πάντα θα θέλουν αυτό πού δεν έχουν και θα καταστρέφουν (από ανοησία) ότι τους δίνει η ζωή απλόχερα από απληστία.
Το περασμένο φθινόπωρο συμμετείχατε σε έναν πολύ ιδιαίτερο θεατρικό μονόλογο που παρουσιάστηκε στο καφενείο «Χαλαρά» στο κέντρο της πόλης. Ποια είναι η εμπειρία που αποκομίσατε;
Η εμπειρία του «Blackout», στο Ικαριώτικο καφενείο «Χαλαρά», είναι από τις σημαντικότερες εμπειρίες που είχα μέχρι τώρα στο Θέατρο. Η Ειρήνη Μαργαρίτη (σκηνοθέτις), βρήκε έναν σπουδαίο συγγραφέα, τον Χρήστο Οικονόμου και με την δημιουργικότατη έμπνευσή της, φαντάστηκε την παράσταση μέσα σε ένα υπέροχο χώρο γεμάτο ατόφιες μνήμες. Το πιο σημαντικό που μου χουν πει όλοι όσοι είδαν την παράσταση, είναι, ότι πρώτη φορά δεν φοβήθηκαν και δεν ντράπηκαν, που ένας ηθοποιός τους κοιτάει τόσο κοντά στα μάτια και τους μιλάει. Βρήκα στο καφενείο, την σκυτάλη της αφήγησης, που χαν αφήσει οι θείοι μου κι οι θειάδες μου, οι γονείς μου. Δίπλα στη σόμπα του πετρελαίου στο σπίτι στο Περιστέρι ή την ξυλόσομπα του χωριού στην Ευβοια. Τζάκια δεν είχαμε.
Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου. Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος. Δραματουργική συνεργασία: Μαριλένα Παναγιωτοπούλου. Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού. Κοστούμια: Κλαίρ Μπρέσγουελ. Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου. Μουσικός Συνεργάτης: Κορνήλιος Σελαμσής. Βοηθός σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα. Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Χανδρά.
Διανομή (με σειρά εμφάνισης): ΣΙΟΥΤΑ: Ξένια Καλογεροπούλου, ΜΑΡΙΑΝΝΑ: Ηλιάνα Μαυρομάτη, ΣΕΛΙΟ: (+ΟΡΣΙΝΙ): Ντένης Μακρής/ Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, ΚΛΑΥΔΙΟΣ: Χρήστος Σαπουντζής, ΤΙΜΠΙΑ: Παντελής Βασιλόπουλος, ΟΚΤΑΒΙΟΣ: Γιώργος Παπαγεωργίου, ΕΡΜΕΙΑ: Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου.
Πληροφορίες: «Οι ιδιοτροπίες της Μαριάννας» του Αλφρέ Ντε Μυσσέ στο θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, Αθήνα. Προγραμματισμένη πρεμιέρα: Πέμπτη 28 Ιανουαρίου. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 21:15, Παρασκευή 21:15, Κυριακή 18:30 και από 20 Φεβρουαρίου κάθε Σάββατο στις 21:15. Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 15 ευρώ, Φοιτητικό, AMEA, άνω των 65, Πολυτέκνων 10 ευρώ, Ανέργων 8 ευρώ. Προπώληση: www.viva.gr, τηλ. 11876, Public, Παπασωτηρίου, Seven Spots, Ιανός, Reload, Media Markt.
Γιάννης Μόσχος