Άννα Κουτσαφτίκη: «Χωρίς χιούμορ η ζωή απλά δεν αντέχεται»

anna-koutsaftiki
ΔΕΥΤΕΡΑ, 07 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016

Η ηθοποιός Άννα Κουτσαφτίκη μας μιλά για την παράσταση «Οφσάιντ-Εκτός Παιδιάς».

Έπειτα από τις περυσινές επιτυχημένες παραστάσεις του «Ταρτούφου» στο Θέατρο του Νέου κόσμου, οι This Famous Tiny Circus theater group παρουσιάζουν τη μαύρη κωμωδία του Σέρτζι Μπελμπέλ «Οφσάιντ-Εκτός Παιδιάς», στην βραβευμένη -από το «Maison d' Εurope et d' Οrient» με το ευρωπαϊκό βραβείο Eurodram 2015- μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μάρκελλου.

Το σήμα κατατεθέν του Μπελμπέλ, το… δολοφονικό του  μαύρο χιούμορ πλημμυρίζει την πλοκή του «Οφσάιντ», καθώς οι χαρακτήρες του εξωθούν και εξωθούνται στα άκρα, αγωνίζονται να ορίσουν την ζωή τους ως μέρος μιας πραγματικότητας που δυσκολεύονται να αποδεχτούν ή να αντιμετωπίσουν, και ως εκ τούτου αναγκάζονται να την «μπερδέψουν» με την φαντασία και το όνειρο, στην προσπάθειά τους να τα βγάλουν πέρα και να ισορροπήσουν σε έναν κόσμο που περιστρέφεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, έτσι όπως μόνο μια μπάλα ποδοσφαίρου μπορεί.

Ένα από τα πρόσωπα της παράστασης είναι η Άννα Κουτσαφτίκη, την οποία ξεχωρίσαμε την πεερσινή θεατρική σεζόν στην «Χίλντα» της Μαρί Ντιάιγ. Εμείς λοιπόν επικοινωνήσαμε μαζί της, θέτοντάς της ερωτήματα για την οικονομική κρίση και τη σχέση της μαύρης κωμωδίας που παρουσιάζει ο Μπελμπέλ με την ελληνική πραγματικότητα.

Το έργο του Σέρτζι Μπελμπέλ ξεχωρίζει για το μαύρο χιούμορ του. Είναι αυτός ο μόνος τρόπος να αντιμετωπίσουμε την εξίσου μαύρη πραγματικότητα; Να γελάσουμε δηλαδή με τα χάλια μας;

Είμαι ένα πλάσμα που δεν μπορεί, να υπάρξει χωρίς χιούμορ. Ήταν και παραμένει δομικό στοιχείο της προσωπικότητάς μου και ο βασικός δίαυλος επικοινωνίας μου με τους ανθρώπους, οπότε καταλαβαίνετε ,ότι το υπέροχο μαύρο χιούμορ του Μπελμπέλ αποτέλεσε έναν απ' τους βασικούς λόγους, που μ' έκαναν ,να θελήσω να συμμετάσχω σ' αυτή τη δουλειά. Δεν πιστεύω παρόλα αυτά, ότι το χιούμορ είναι ο μόνος τρόπος, ν' αντιμετωπίσουμε τη σκληρή πραγματικότητα. Θα πρέπει κάποια στιγμή -σύντομα- να σοβαρευτούμε και ν' αναλάβουμε τις ευθύνες μας, πρώτα σε ατομικό επίπεδο και μετά σε συλλογικό. Σίγουρα όμως αποτελεί ένα απ' τα κορυφαία εργαλεία ανασκόπησης, αυτοκριτικής και επαναπροσδιορισμού της ανθρώπινης ύπαρξης. Μας προκαλεί το γέλιο ενώ την ίδια στιγμή μας γεμίζει κουράγιο να συνεχίσουμε ακόμη και στις πιο δύσκολες συνθήκες, μας ανακουφίζει, μας λυτρώνει και το πιο βασικό είναι ότι έχει τη δύναμη πάντα να μας ενώνει. Νομίζω ότι χωρίς χιούμορ η ζωή απλά δεν αντέχεται.

Πόσο «εδώ και τώρα» είναι η παράσταση για την ελληνική κοινωνία μετά το ξέσπασμα της κρίσης;

Ο Μπελμπέλ νομίζω, ότι γνώριζε παρά πολύ καλά, όταν έγραφε αυτό το έργο, ότι  δεν απευθυνόταν μόνο στους συμπατριώτες του. Οι συνέπειες μιας τόσο ακραίας κατάστασης, την όποια δημιούργησε η κρίση, είναι κοινές για πολλούς λαούς ποσό μάλλον όταν αυτοί οι λαοί συγγενεύουν μ' έναν τρόπο, όπως εμείς με τους Καταλανούς. Ό,τι περάσατε και περνάτε εσείς, εγώ, όλοι μας μετά το ξέσπασμα αυτής της κρίσης είναι καταγεγραμμένο στο έργο του. Ο βασικός του πυρήνας -καθόλου τυχαία- είναι η οικογένεια. Καταπιάνεται δε μ' όλες τις γενιές ξεκινώντας απ' το νέο αίμα-την δεκαοχτάχρονη κόρη, συνεχίζοντας με τους μεσήλικες γονείς και φτάνει μέχρι τον ογδοντάχρονο παππού ολοκληρώνοντας πολύ εύστοχα τον ίδιο τον κύκλο της ζωής. Καταγράφει με συγκινητική μαεστρία τα αληθινά αίτια που κρύβονται κάτω απ' το μανδύα της οικονομικής ανασφάλειας, τον τρόπο με τον οποίο διαταράσσονται μέσα σε τέτοιες συνθήκες ακόμη και οι πιο ακριβές και δυνατές μας σχέσεις ,τις δυσκολίες, τις αναθεωρήσεις, τα εμπόδια, τα όνειρα που αναβάλλονται η και ακυρώνονται και νομίζω ότι με πολύ αγάπη μας προτείνει ίσως να ενηλικιωθούμε είτε είμαστε 18,40 η 80 αναλαμβάνοντας την πλήρη ευθύνη της ζωής μας.

Φταίει η κρίση που μας οδηγεί στα άκρα ή είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να  βγάλουμε το χειρότερο εαυτό μας χρησιμοποιώντας μια εύκολη δικαιολογία;

Νομίζω ότι πάντα  κάποια «άκρα» μας οδηγούν σε κρίσεις και μετά αυτές οι κρίσεις γεννούν με τη σειρά τους ακραίες συμπεριφορές. Είμαστε όλοι υπεύθυνοι για αυτό που συμβαίνει. Παρόλα αυτά υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που εξωθούνται  στα άκρα γιατί κυριολεκτικά υποφέρουν οικονομικά και ψυχικά, είναι άνθρωποι απελπισμένοι και είναι και άλλοι που όπως πολύ εύστοχα θέσατε δράττονται της ευκαιρίας να βγάλουν προς τα έξω το χειρότερο τους εαυτό χρησιμοποιώντας μια εύκολη δικαιολογία. Έτσι όμως γινόταν πάντα κι έτσι θα γίνεται γιατί αυτή είναι η σύσταση της ανθρώπινης φύσης. Νομίζω δεν μπορούμε, να το αποφύγουμε.

Ποιοι είναι οι στόχοι της θεατρικής ομάδας This Famous Tiny Circus theater group και πώς είναι η συνεργασία σας μαζί της;

Δεν ξέρω ποιοι ακριβώς είναι οι στόχοι τους αλλά αυτό που μπορώ, να καταθέσω με βεβαιότητα για αυτά τα παιδιά, πέραν του ότι τα θεωρώ πολύ ταλαντούχα είναι , ότι αγαπούν ουσιαστικά το θέατρο, δεν κάνουν εκπτώσεις, έχουν σύστημα, αγαπούν βαθιά τους συνεργάτες τους, έχουν πείσμα, όνειρα και πάνω απ' όλα έχουν ήθος! Είναι από εκείνα τα πλάσματα, που σου γεννούν την ελπίδα, ότι τα πράγματα θ' αλλάξουν προς το καλύτερο. Η συνεργασία μας είναι εξαιρετική!

Μιας και πρόκειται για μια κωμωδία που έχει άμεση σχέση με το ποδόσφαιρο, ποια είναι η επαφή σας μαζί του; Γνωρίζετε… τους κανόνες του οφσάιντ;

Θα καταφύγω σε μια φράση του έργου-Θ'απαντησω λοιπόν με μια ερώτηση, που απευθύνει η Λίζα ,η κόρη μου, στο Ρίκυ, έναν νεαρό παράνομο μετανάστη, που προέρχεται από κάποια χώρα της Λατινικής Αμερικής και λατρεύει το ποδόσφαιρο: Μπορείς να μου εξηγήσεις τι ακριβώς σημαίνει...οφσάιντ; Μου το έχουν εξηγήσει χίλιες φορές και… φαντάσου πως είμαι κι έξυπνη, έτσι; Αλλά ποτέ δεν το κατάλαβα. Ποτέ.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ. Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μάρκελλος. Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελένη Στεργίου. Σύμβουλος Δραματολογίου - Θεατρολόγος: Βασιλική Δεμερτζή. Μουσική: Σταύρος Παπασταύρου. Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα. Σχεδιασμός Φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου. Επιμέλεια Κίνησης: Χρυσηίς Λιατζιβίρη. Σχεδιασμός Ήχου: Λεονάρδος Γαλανάκης. Φωτογραφίες Παράστασης: Μαρία Ασημάκη. Οργάνωση & Εκτέλεση Παραγωγής: Μαρία Μαρουλάκου.

Παίζουν: Φαίδων Καστρής,  Άννα Κουτσαφτίκη, Κώστας Ανταλόπουλος, Γιάννης Καπελέρης, Ελένη Στεργίου.

Πληροφορίες: Από Μηχανής Θέατρο, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο. Τηλ: 210-52311317. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Δευτέρα και τρίτη στις 20:00. Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ κανονικό και 10 ευρώ μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι με κάρτα ΟΑΕΔ, άτομα άνω των 65, ΑμεΑ και groups άνω των 5 ατόμων).

Γιάννης Μόσχος

[email protected]