Πώς να χειριστείτε την κακή κριτική για μια αποτυχία στη δουλειά σας
Δείτε πώς πρέπει να αντιδράσετε σε μια κακή κριτική ή σε μια αποτυχία στη δουλειά σας, ώστε να πάτε «μπροστά».
Επειδή δεν υπάρχει τρόπος να αποφύγουμε την κριτική, ακόμη και την επίπληξη στη δουλειά μας, καλό θα είναι να γνωρίζουμε τον τρόπο να τη διαχειριστούμε σωστά και έξυπνα προς όφελός μας.
Μη μελαγχολείτε, γκρινιάζετε ή… σχεδιάζετε εκδίκηση όταν η απόδοσή σας στη δουλειά, σας κάνει να δέχεστε τα αρνητικά σχόλια του προϊσταμένου σας: Δείτε πώς πρέπει να αντιδράσετε σε μια κακή κριτική ή σε μια αποτυχία στη δουλειά σας, ώστε να πάτε «μπροστά».
1. Πάρτε μια βαθιά ανάσα
Ενώ το ένστικτό σας μπορεί να σας προκαλεί να βάλετε τα κλάματα ή να φωνάξετε, διατηρήστε την ψυχραιμία και τον επαγγελματισμό σας, τουλάχιστον έως ότου η κριτική ή αποτίμηση έχει τελειώσει και φύγετε από το γραφείο. Μπορείτε να αφήσετε τον προϊστάμενό σας να καταλάβει ότι είστε έκπληκτοι ή απογοητευμένοι, αλλά μην αφήσετε να σας ξεφύγουν συναισθηματισμοί και μη φανείτε αμυντικοί. Βάλτε τον εαυτό σας στη θέση του προϊσταμένου σας. Ο στόχος μιας συνάντησης μαζί του, δεν έχει στόχο να σας κάνει να νιώσετε ωραία, αλλά να σας κάνει καλύτερους στη δουλειά σας.
2. Ρωτήστε για το πώς μπορείτε να βελτιωθείτε
Εξετάστε το ενδεχόμενο να πείτε κάτι περισσότερο από το «Τι μπορώ να κάνω για να βελτιώσω τις επιδόσεις μου;», όπως το «Εκτιμώ την ειλικρίνειά σας. Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για να είμαστε καλύτεροι την επόμενη φορά;». Εάν οι ερωτήσεις για συγκεκριμένες πληροφορίες, κάνουν τον προϊστάμενό σας να νιώθει άβολα, ρωτήστε: «Υπάρχει κάποιος εδώ που πιστεύετε ότι κάνει αυτή τη δουλειά ιδιαίτερα καλά; Θα ήθελα πολύ να πάρω κάποιες ιδέες και συμβουλές από αυτόν».
3. Λάβετε υπόψη και τα συναισθήματα, όχι μόνο λόγια
Όλοι θέλουμε να μας ακούνε και να μας καταλαβαίνουν οι άλλοι, όχι μόνο σε λογική βάση, αλλά και σε συναισθηματική. Όταν ο προϊστάμενός σας, σας κάνει άσχημη κριτική, δείχνει απογοητευμένος; Νιώθει άβολα; Είναι θυμωμένος, δείχνει συμπάθεια ή μήπως βαριέται; Λάβετε υπόψη σας, τόσο τη διάθεσή του, όσο και την κριτική του.
4. Πείτε «ευχαριστώ»
Πραγματικά, αν δε συμφωνείτε με την εκτίμηση της δουλειάς σας πείτε: «Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που μου αφιερώσατε. Εκτιμώ την προθυμία σας να μοιραστείτε τις σκέψεις σας μαζί μου», ή «Δεν είμαι σίγουρος/η ότι μπορώ να σας καταλάβω πλήρως ή να συμφωνήσω μαζί σας σε όλα τα σημεία, αλλά εκτιμώ το χρόνο που μου διαθέσατε». Αν νομίζετε ότι ο προϊστάμενός σας έχει δίκιο, πείτε: «Καταλαβαίνω απόλυτα τα σημεία σας και θα αφιερώσω χρόνο να στο να βρω τρόπους να βελτιωθώ στους τομείς που αναφέρατε. Σας ευχαριστώ».
5. Ζητήστε να επανεξετάσετε το θέμα
Θα πρέπει να σχολιάσετε το θέμα και μετά την εκτίμηση του προϊσταμένου σας -είτε ζητώντας διευκρινίσεις, για να υποστηρίξετε την άποψή σας, είτε εξομαλύνοντας τυχόν διαφωνίες. Πριν φύγετε, πείτε κάτι όπως: «Με έχετε βάλει σε αρκετές σκέψεις και θα ήθελα να συνεχίσουμε τη συζήτηση, όταν θα έχω λίγο περισσότερο χρόνο για να προβληματιστώ σχετικά με όλα αυτά».
6. Δείτε το ποτήρι μισογεμάτο
Μπορεί να ακούγεται τετριμμένο, αλλά το να αντιλαμβάνεστε τις αποτυχίες ως ευκαιρίες, βοηθά πραγματικά στο να είναι όντως έτσι. Το να λαμβάνουμε την κριτική ως κίνητρο για να βελτιωθούμε, δεν αλλάζει μόνο τις αντιλήψεις μας, αλλά και τη δράση μας. Αν λοιπόν θεωρήσετε την εκτίμηση του προϊσταμένου σας ως καταλύτη για θετική αλλαγή και όχι ως κακόβουλη κριτική, θα έχετε περισσότερες πιθανότητες να εργαστείτε προς αυτή την αλλαγή.
7. Θέστε νέους στόχους και επιμείνετε σε αυτούς
Το «κλειδί», είναι να καθορίσετε τόσο τους μακροπρόθεσμους στόχους (για παράδειγμα, να αυξήσετε τις πωλήσεις σας κατά 20%), όσο και τους ενδιάμεσους στόχους (να «κλείσετε» γεύματα με πέντε πελάτες το μήνα). Σκεφτείτε τι θέλετε να πετύχετε σε ένα μήνα και τον τρόπο με τον οποίο θέλετε να φτάσετε εκεί. Δείξτε κάποια ευελιξία και προβλέψτε τις αποτυχίες. Η έρευνα έχει δείξει ότι η θέληση είναι σαν ένας μυς: Όσο περισσότερο τη χρησιμοποιείτε, τόσο ισχυρότερη γίνεται.
Ξεκινήστε με μικρές εργασίες καθαριότητας κάθε μέρα, συμβουλεύουν οι ειδικοί. Μπορεί να μη νοιάζεστε για το αν το κρεβάτι σας είναι στρωμένο ή το γραφείο σας είναι καθαρό, αλλά αυτά τα ζητήματα επηρεάζουν ανεπαίσθητα το μυαλό σας και τη συμπεριφορά σας, καθιστώντας τελικά ευκολότερη τη διατήρηση αυτοπειθαρχίας.