Θα πάρει το «Spotlight» το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας;

spotlight
ΤΡΙΤΗ, 23 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016

Το «Spotlight: Όλα στο φως» είναι ένα από τα φαβορί της φετινής οσκαρικής κούρσας. Αυτή την εβδομάδα κυκλοφορεί και στη χώρα μας και εξετάζουμε την περίπτωσή του.

Έχουμε μπει σε εβδομάδα Όσκαρ και όλες οι σινεφίλ κουβέντες περιστρέφονται φυσικά γύρω από τις προβλέψεις για την τελετή της Κυριακής. Φυσικά το μεγάλο και πιο δημοφιλές ερώτημα της βραδιάς είναι αν θα πάρει επιτέλους το χρυσό αγαλματίδιο ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, επειδή όμως θεωρούμε τόσο βέβαιο ότι θα δώσει τον πρώτο του ευχαριστήριο λόγο, ας προχωρήσουμε σε άλλα πιο ενδιαφέροντα ζητήματα, όπως ποιο φιλμ θα αποσπάσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Η φετινή κούρσα της Καλύτερης Ταινίας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, κυρίως γιατί δε φαντάζει να υπάρχει κάποιο ατράνταχτο φαβορί. Αν θέλετε την άποψή μας, δε θα έπρεπε καν να συζητούσαμε τώρα και το «Mad Max: Ο δρόμος της οργής» θα έπρεπε να είχε ήδη εξασφαλίσει τη θριαμβευτική νίκη του, επειδή όμως ψηφίζει η Ακαδημία και ο κόσμος δεν είναι τόσο ρόδινος, ας προσγειωθούμε στην πραγματικότητα. Φαβορί αυτή τη στιγμή φαντάζουν τα «Spotlight: Όλα στο φως» του Τομ Μακάρθι, η «Επιστροφή» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου και το «Μεγάλο σορτάρισμα» του Άνταμ ΜακΚέι. Δε θα βάζαμε κάπου συγκεκριμένα τα λεφτά μας, ας εξετάσουμε ωστόσο την περίπτωση του άγνωστου χ «Spotlight», μιας και κυκλοφορεί στις ελληνικές αίθουσες αυτή την Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου.

Το «Spotlight: Όλα στο φως» δείχνει ήδη από τον τίτλο του πως πρόκειται για μια δημοσιογραφική ιστορία. Στηρίζεται σε αληθινά γεγονότα και πιο συγκεκριμένα στην υπόθεση της βραβευμένης με Πούλιτζερ δημοσιογραφικής ομάδας με το όνομα Spotlight, η οποία ανήκε στην εφημερίδα Boston Globe και το 2002 σόκαρε την κοινή γνώμη αποκαλύπτοντας ένα σκάνδαλο παιδεραστίας στους κόλπους της καθολικής εκκλησίας, στο οποίο εμπλέκονταν περισσότεροι από 70 ιερείς. Επί τρεις δεκαετίες δεκάδες παιδιά είχαν κακοποιηθεί σεξουαλικά, με τους ρεπόρτερ να δρουν σαν ντετέκτιβ, φέρνοντας στο φως κάτι που πολλοί ήξεραν, αλλά κανείς δεν είχε το κουράγιο να βγει και να μιλήσει δημοσίως.

Σαν ιστορία είναι σίγουρα πολύ δυνατή και διαθέτει αυτό που θέλουν τα Όσκαρ. Και συν τοις άλλοις, διαθέτει ένα φανταστικό καστ για να αναδείξει το περιεχόμενο. Οι Μαρκ Ραφάλο, Μάικλ Κίτον, Ρέιτσελ Μακάνταμς, Λεβ Σράιμπερ, Τζον Σλέιτερι, Στάνλεϊ Τούτσι και Μπίλι Κρούνταπ είναι όλοι καλοί ηθοποιοί και σχηματίζουν μια ισότιμη ομάδα, στην οποία κανείς δεν είναι πρωταγωνιστής. Για αυτό το λόγο θεωρούμε λίγο υπερβολικές τις υποψηφιότητες των Ράφαλο και (ειδικά) της Μακάνταμς, αλλά το κόκκινο χαλί θέλει τη λάμψη του και τα προαναφερθέντα ονόματα διαθέτουν τέτοια, οπότε θα το δούμε ως συνολική επιβράβευση του καστ.

Τι είναι όμως το «Spotlight»; Είναι μια δημοσιογραφική ιστορία που λατρεύει το «Zodiac» του Ντέιβιντ Φίντσερ. Ακολουθεί την ίδια μέθοδο στον τρόπο που ξετυλίγει την ιστορία και διαθέτει ένα φινάλε που εξυμνεί το ρεπορτάζ και την αληθινή παλαιάς κοπής δημοσιογραφία, με τον ίδιο τρόπο που το «Zodiac» δε βρίσκει διέξοδο και μένει στο να τονίσει τη σημασία της αέναης αναζήτησης. Και ακριβώς επειδή η ροή δεν κυλάει σαν δημοσιογραφικό δράμα αλλά ως αστυνομικό θρίλερ δωματίου, ο θεατής μένει προσηλωμένος και αναζητά τη λύτρωση, ακόμη και αν μιλάμε για μια γνωστή αληθινή ιστορία.

Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι το «Spotlight» δε λειτουργεί και ως δράμα. Μην περιμένετε βέβαια να συγκλονιστείτε (χωρίς να αποκλείουμε να συμβεί κάτι τέτοιο σε όσους έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με την ιστορία και δεν ξέρουν τι να περιμένουν), αφού τα δραματικά στοιχεία πηγάζουν κατά βάση από τα πραγματικά γεγονότα και όχι τόσο από τη διαχείρισή τους. Ίσως εκτιμάμε ακριβώς αυτό στην ταινία του Μακάρθι, ότι δηλαδή δεν υποκύπτει στο εύκολο μελό και δίνει έμφαση στην αναπαράσταση της λεπτομέρειας με αποτέλεσμα είναι οι διάλογοι να γίνονται συναρπαστικοί σαν σε σενάριο του Άαρον Σόρκιν («Social Network», «Στιβ Τζομπς»).

Μπορεί να φαίνεται βαρύ στην αρχή, αλλά το «Spotlight» είναι στο επίκεντρό του ένα αθώο γράμμα αγάπης στη δημοσιογραφία, φωτίζοντας τις αρετές του επαγγέλματος σε μια εποχή που έχει ανάγκη να κοιτάξεις στις ρίζες του. Και είναι και μια ταινία που όλοι όσοι θα τη δουν θα πουν πως είναι «καλή» και θα το εννοούν. Γιατί κινείται στα πλαίσια αυτού που ψάχνει ο κσόσμος σε τέτοιες ιστορίες, χωρίς αυτό να είναι πάντα κακό.

Υπάρχουν πολλές ομοιότητες του «Spotlight» με την περσινή περίπτωση του «Boyhood», ως προς το ότι είναι η indie ταινία που όλοι οι κριτικοί λατρεύουν και εισέρχεται στην κούρσα ως φαβορί. Πέρυσι οι indie καταβολές δε δικαιώθηκαν, αυτό μπορεί να αλλάξει όμως φέτος. Είναι δύσκολο να δώσεις ξεκάθαρη πρόβλεψη, μέσα στη φετινή σοδειά ταινιών όμως δε θα βρεθεί κανείς που θα κατηγορήσει το «Spotlight» αν πάρει τελικά το Όσκαρ, οπότε αυτό που λέμε εμείς είναι το εξής απλό: γιατί όχι;

Η ταινία «Spotlight: Όλα στο φως» θα βγει στις αίθουσες στις 25 Φεβρουαρίου, από την Feelgood Entertainment.

Γιάννης Μόσχος

[email protected]