Η προσωπική συλλογή τέχνης του Bowie θα αποκαλυφθεί για πρώτη φορά
Σημαντικοί πίνακες δασκάλων του 20ου αιώνα συμπεριλαμβανομένων των Basquiat, Hirst και Auerbach θα ηγούνται μια σημαντικής 10ημερης έκθεσης και δημοπρασίας στον Οίκο Sotheby’s στο Λονδίνο.
«Η Τέχνη ήταν σοβαρά το μόνο πράγμα που ήθελα ποτέ να έχω. Υπήρξε πάντα για μένα μια σταθερή τροφή. Τη χρησιμοποιώ. Μπορεί να αλλάξει το πώς αισθάνομαι τα πρωινά. Το ίδιο έργο μπορεί να με αλλάξει με διαφορετικούς τρόπους ανάλογα με τη φάση στην οποία βρίσκομαι».
David Bowie, The New York Times, 1998
David Bowie, Beautiful, shattering, slashing.....(1995)
Auerbach, Head of Gerda Boehm (1965)
Τον προσεχή Νοέμβριο, ο Οίκος Δημοπρασιών Sotheby’s θα διοργανώσει την Bowie/Collector – μια δημοπρασία σε τρία μέρη που συμπεριλαμβάνει μια συλλογή περίπου 400 αντικειμένων από την προσωπική συλλογή του David Bowie. Στην καρδιά της δημοπρασίας θα βρίσκεται η συλλογή του με Μοντέρνα και Σύγχρονη Βρετανική Τέχνη – ένα πλούσιο σύνολο με πάνω από 200 έργα μερικών από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα όπως οι Henry Moore, Graham Sutherland, Frank Auerbach και Damien Hirst. Το διάσημο ανήσυχο πνεύμα του Bowie τον οδήγησε επίσης στην Outsider Art, στον Σουρεαλισμό, στη Σύγχρονη Αφρικανική Τέχνη καθώς και στη δουλειά του εκκεντρικού Ιταλού σχεδιαστή Ettore Sottsass και το Memphis group. Αυτή είναι μια συλλογή, η οποία συγκροτήθηκε με πολύ σεβασμό, όχι βάσει της φήμης αλλά της υψηλής, πνευματικής ανταπόκρισης του Bowie στο ξεχωριστό όραμα και στα ξεχωριστά έργα συγκεκριμένων καλλιτεχνών
Από 1-10 Νοεμβρίου, η προσωπική συλλογή του Bowie, θα εκτίθεται στις γκαλερί του Οίκου Sotheby’s στη New Bond Street του Λονδίνου, προσφέροντας στους θαυμαστές, ιστορικούς τέχνης και συλλέκτες, μία μοναδική ευκαιρία να «βυθιστούν» στη τέχνη και τα αντικείμενα που συντέλεσαν στη διαμόρφωση του κόσμου του.
αριστερά: Ettore Sottsass, Casablanca Sideboard (1981) / δεξιά: Pier Giacomo and Achille Castiglioni, Brionvega Radiophonograph, model no RR 126, 1965 £800-1,200
Η έκθεση «ορόσημο» του Νοεμβρίου, αποτελείται από μία σειρά previews σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας με μια έκθεση τριών εβδομάδων, με επιλεγμένα έργα στο Λονδίνο αυτό το καλοκαίρι, από τις 20 Ιουλίου μέχρι τις 9 Αυγούστου. Θα ακολουθήσουν περισσότερες εκθέσεις στο Λος Άντζελες, τη Νέα Υόρκη και το Χονγκ Κονγκ. Ο κατάλογος της δημοπρασίας θα είναι διαθέσιμος εδώ στις αρχές Οκτωβρίου.
«Πάντα ήξερα ότι συλλέγω. Είμαι συλλέκτης. Φαίνεται ότι πάντα απλά συνέλεγα προσωπικότητες, ιδέες…»
DAVID BOWIE
Για την σπουδαίας αξίας συλλογή, εκπρόσωπος της περιουσίας του David Bowie, δήλωσε: «H συλλογή τέχνης του David γεννήθηκε από προσωπικό ενδιαφέρον και τροφοδοτήθηκε από πάθος. Πάντοτε απολάμβανε να δανείζει αντικείμενα της συλλογής του και να τα μοιράζεται με άλλους. Αν και στην κατοχή της οικογένειάς του παραμένουν συγκεκριμένα αντικείμενα ιδιαίτερης σημασίας, είναι πλέον ώρα να δοθεί και σε άλλους η ευκαιρία να εκτιμήσουν –και να αποκτήσουν- την τέχνη και τα αντικείμενα που αγάπησε τόσο πολύ».
Basquiat, Air Power (1984)
Το βάθος της ενασχόλησης του Bowie με τον κόσμο της τέχνης δεν πρέπει να υπερτονίζεται. Ήταν ένας καλλιτέχνης, κριτικός, ευεργέτης, εκδότης, επιμελητής, συντάκτης περιοδικού, με τη Λονδρέζικη -και τη Βρετανική Μοντέρνα Τέχνη- στην καρδιά του πάθους του. Το 1994 - με μια ανορθόδοξη κίνηση για ένα rock superstar- έγινε μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Modern Painters, στο οποίο συμμετέχουν μόνο με πρόσκληση Ακαδημαϊκοί, και για το οποίο πήρε συνέντευξη από προσωπικότητες όπως οι Jeff Koons, Damien Hirst και Tracey Emin. Το 1998 δημιούργησε την εκδοτική εταιρία 21, μαζί με την Karen Wright, τότε συντάκτρια του περιοδικού Modern Painters, τον γκαλερίστα Bernard Jacobson και τον Sir Timothy Sainsburry. Η περίοδος που βρισκόταν στην 21, είναι γνωστή κυρίως για την πιο διαβόητη «φάρσα’ στην ιστορία της τέχνης, όταν ο Bowie φιλοξένησε ένα εκκεντρικό πάρτυ στο στούντιο του Jeff Koons στο Μανχάταν, για την παρουσίαση βιβλίου γύρω από τη ζωή και το έργο ενός μυστηριώδους καλλιτέχνη εν ονόματι, Nat Tate, μια εξ ολοκλήρου πλασματική δημιουργία του φίλου του, συγγραφέα William Boyd.
O Bowie ζωγράφιζε όλη του τη ζωή και έγινε μέλος καλλιτεχνικών κοινοτήτων όχι μόνο του Λονδίνου, αλλά και της Νέας Υόρκης και του Βερολίνου. Γνώρισε τον Andy Warhol στο θρυλικό στούντιο “Factory” στη Νέα Υόρκη, το 1971˙ και επευφημήθηκε για την απεικόνιση του πρωτοπόρου της Αμερικανικής Pop, στη βιογραφία του Julian Schnabel Basquiat (1996).
«Το μόνο πράγμα που αγοράζω με εθισμό είναι η τέχνη».
DAVID BOWIE
Hazoume, Alexandra (1995)
Ο Simon Hucker, Senior Specialist Modern & Post-War British Art στον Οίκο Sotheby’s, δήλωσε: «Ως συλλέκτης, ο Bowie αναζητούσε καλλιτέχνες με τους οποίους ένιωθε κάποια σχέση, καθώς και για έργα, τα οποία είχαν τη δύναμη να τον συγκινήσουν ή να τον εμπνεύσουν. Αυτό είναι που τον οδήγησε συγκεκριμένα στη Βρετανική Τέχνη της αρχής και των μέσων του 20ου αιώνα, η οποία, φυσικά, τον οδήγησε στις ρίζες του».
Έχοντας γεννηθεί και μεγαλώσει στο νότιο Λονδίνο, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Bowie έβλεπε με ενθουσιασμό τη δουλειά καλλιτεχνών που κατέγραφαν τη ζωή στους δρόμους της πρωτεύουσας, όπως οι Harold Gilman, Frank Auerbach και Leon Kossoff. Δάσκαλος και εμπνευστής τους ήταν ο David Bomberg, του οποίου τα έργα συνέλεγε επίσης ο Bowie. Μακριά από τους ήχους της πόλης, το βρετανικό τοπίο αποτέλεσε επίσης μια σταθερή πηγή γοητείας για τον Bowie, που εδώ εκπροσωπείται από τη Σχολή St. Ives, της οποίας έργο αντιπροσωπεύεται έντονα στη συλλογή, καθώς και οι ύστεροι μεταπολεμικοι και σύγχρονοι ζωγράφοι όπως οι Ivon Hitchens και John Virtue.
Harold Gilman, Interior (Mrs Mounter)
Η συλλογή του Bowie δεν περιοριζόταν σε καμία περίπτωση αποκλειστικά στη Βρετανική Τέχνη: από πρωτοπόρους των αρχών του αιώνα, όπως ο Marcel Duchamp, έως τον Jean-Michel Basquiat (ο οποίος εκπροσωπείται στο καλοκαιρινό preview του Λονδίνου με το αριστούργημα του 1984, “Air Power”), και καλλιτέχνες της Σύγχρονης Αφρικανικής Τέχνης σε “Outsider” καλλιτέχνες από το Ινστιτούτο Gugging της Βιέννης, η συλλογή πραγματικά κόβει την ανάσα, περιλαμβάνοντας έργα ζωγραφικής, σχέδια, γλυπτά, prints και φωτογραφίες. Κατά τις προσεχείς εβδομάδες και μήνες, πρόκειται να αποκαλυφθεί ένα σύνολο έργων ενός συλλέκτη με ενδιαφέροντα σε πολλούς τομείς, πνευματική αυστηρότητα και ευφυή προσέγγιση.
Ο Bowie ήταν επίσης αδηφάγος συλλέκτης του Ettore Sottsass και του επαναστατικού του Memphis Design.
Ο Cécile Verdier, Co-Head του 20th Century Design στον οίκο Sotheby’s, δήλωσε: «Τα έργα που παρήγαγε η ιστορική, avant-garde σχεδιαστική ομάδα Memphis Milano, με επικεφαλής τον Ettore Sottsass, δεν θα μπορούσε να βρει ένα πιο δεκτικό κοινό από τον David Bowie. Αυτό είναι σχέδιο χωρίς όρια και περιορισμούς. Αν κοιτάξει κανείς ένα κομμάτι των Memphis design, διακρίνει την αντισυμβατικότητά τους, το καλειδοσκόπιο των μορφών και προτύπων, τις ζωντανές χρωματικές αντιθέσεις που πραγματικά δεν θα έπρεπε να μπορούν να αναμειχθούν αλλά όμως το κάνουν».
Peter Lanyon, Witness (1961)
Εν τω μεταξύ, πρόσφατα αποκαλύφθηκε πως το τελευταίο του album,“Blackstar, έχει σημειώσει τις περισσότερες πωλήσεις σε βινύλια για το 2016. Ο δίσκος κυκλοφόρησε ανήμερα των 69ων γενεθλίων του Bowie, στις 8 Ιανουαρίου 2016, μόλις δύο μέρες πριν από το θάνατό του. Όπως αναφέρει το The Vinyl Factory, το “Blackstar” έχει πουλήσει 57.000 κόπιες βινυλίων το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, εκτοπίζοντας έτσι το “25” της Adele που αν και βρέθηκε στην κορυφή το 2015 (με 116.000 κόπιες), φέτος σημείωσε πωλήσεις πολύ χαμηλότερες και συγκεκριμένα 36.000 βινύλια.
Η λίστα με τις καλύτερες πωλήσεις σε βινύλια:
1. David Bowie - 'Blackstar' (57,000)
2. Adele - '25' (36,000)
3. Twenty One Pilots - 'Blurryface' (31,000)
4. Amy Winehouse - 'Back to Black' (27,000)
5. Bob Marley & The Wailers - 'Legend: The Best of Bob Marley and the Wailers' (23,000)
6. Kendrick Lamar - 'To Pimp A Butterfly' (22,000)
7. The Beatles - 'Abbey Road' (21,000)
8. Twenty One Pilots - 'Vessel' (20,000)
9. Miles Davis - 'Kind of Blue' (19,000)
10. The Lumineers - 'Cleopatra' (19,000)