Κωνσταντίνος Χατζής: «Αγαπώ τα πρόσωπα της πόλης, εκείνα με τις ρωγμές»

konstantinos-xatzis
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ, 01 ΜΑΡΤΙΟΥ 2019

Ο σκηνοθέτης ανεβάζει με την ομάδα Χρώμα σε παγκόσμια πρώτη παρουσίαση την παράσταση «Η Αποθέωση της τρέλας» στο Θέατρο Άλμα.

Ο Άξελ, ένας νεαρός τότε βιβλιοθηκάριος και συγγραφέας διηγείται τις περιπέτειες του πρώτου, σκανδαλώδη και ταραχώδη γάμου του, την επιτυχία του ως συγγραφέας που άλλαξε τη λογοτεχνική πραγματικότητα της εποχής και χαρακτηρίστηκε ως πρωτοπόρος και εισηγητής του νατουραλισμού με εξπρεσιονιστικές πινελιές και τέλος τη διάλυση αυτού του γάμου. 

Ο Άξελ είναι ο ήρωας της αυτοβιογραφικής νουβέλα του Αύγουστου Στρίντμπεργκ «Η Αποθέωση της τρέλας» -πρωτότυπος τίτλος:Le plaidoyer d’un fou-, που παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρώτη στην ελληνική σκηνή από τον Κωνσταντίνο Χατζή και την ομάδα Χρώμα.

Με αφορμή την παράσταση που θα κάνει πρεμιέρα στις 28 Μαρτίου στο Θέατρο Άλμα, ο Κωνσταντίνος Χατζής συστήνεται στο click@life.

Γεννήθηκα στην Αθήνα. Μέχρι τα έντεκά μου μεγάλωσα σ’ ένα χωριό έξω από τη Θήβα κι ύστερα ήρθαμε στην Αθήνα. Ήξερα από πολύ μικρός ότι ήθελα να ασχοληθώ με την τέχνη. Πράγμα που αποδέχτηκαν και οι δικοί μου χωρίς να φέρουν καμία διαφωνία. Ήταν πάντα υποστηρικτικοί. Αρχικά σπούδασα μουσική, έφτασα μέχρι το πτυχίο στο Πιάνο και την αντίστιξη.      Στην πρώτη Λυκείου ασχολήθηκα με το θέατρο, μπαίνοντας στη θεατρική ομάδα του σχολείου όπου έπαιξα έναν ρόλο κι ύστερα άρχισα να σκηνοθετώ. Είμαι απόφοιτος της Δραματικής σχολής του Κώστα Καζάκου.    

Ζω στο κέντρο. Αγαπάω πολύ το κέντρο. Μ’ όλες τις αντιφάσεις, τη σκληρότητα, την ομορφιά, την ασχήμια, τους κίνδυνους. Αγαπάω το πρωινό φως της πόλης και τη νύχτα της. Θυμώνω με την έλλειψη υποδομής του κράτους απέναντι στους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες. Θυμώνω με τους ανθρώπους που πιστεύουν πως τα «πράγματα θ’ αλλάξουν» στηρίζοντας φασιστικά κόμματα. Θυμώνω με τον εαυτό μου που δεν ενεργώ αυθόρμητα μπροστά σε ρατσιστικές επίθεσεις που έχουν γίνει τόσες φορές μπροστά στα μάτια μου. Φοβήθηκα. Στάθηκα πίσω. Αν και μακρηγορώ θέλω να αναφέρω ένα περιστατικό. Στην ιερά οδό ένα απόγευμα, περιμένοντας το φανάρι για να περάσω απέναντι, ξαφνικά κάποιοι πάνω σε κάτι μηχανάκια σταμάτησαν μπροστά μου και αναποδογύρισαν κάτι κουβάδες με βρώμικα νερά πάνω στα κεφάλια  μεταναστών. Αυτών που όλοι ξέρουμε. Που είναι κομμάτι της καθημερινότητάς μας, της ζωής μας. Αυτοί που στα κόκκινα φανάρια πλένουν τα τζάμια των αυτοκινήτων μας. Είδα τη σκηνή αυτή και δεν έκανα τίποτα, προσπάθησα να φύγω όσο πιο γρήγορα μπορούσα. Αισθάνθηκα ανίσχυρος. Μα τι θα μπορούσα να κάνω; Σκεφτόμουν. Τίποτα. Αλλά ίσα-ίσα αυτό το τίποτα σε κάνει έναν παθητικό θεατή και συνένοχο. Φέτος φοβήθηκα πολύ περισσότερο. Αγαπάω τα πρόσωπα της πόλης. Τα σκληρά πρόσωπα. Τα αισιόδοξα. Τα πρόσωπα με τις ρωγμές. Τα θυμωμένα πρόσωπα. Τους φόβους τους. Την ελπίδα τους. Την ομορφιά τους. Κι είμαι τρομερά καχύποπτος πια με τον σημερινό ορισμό που δίνουμε στην έννοια «Ελληνικότητα». 

Μικρός ήθελα να γίνω μουσικός ή σκηνοθέτης.

Στην πρώτη Λυκείου αποφάσισα ότι θα γίνω σκηνοθέτης. Η διαδικασία της πρόβας, η σχέση ανάμεσα σε μένα και τους ηθοποιούς, κυρίως τα έργα ήταν για μένα μια αποκάλυψη που συνεχώς ενίσχυε την απόφασή μου. Με ποιον τρόπο θα γινόταν να πάω προς τα έργα, να τα καταλάβω, να τ’ αφήσουν να «μιλήσουν» εκείνα για μένα. Να γίνεις αγωγός λέξεων, ιδεών, κινήσεων. Ν’ ανακαλύψεις τις αντιφατικές και πολλαπλές αλήθειες που ενυπάρχουν μέσα τους. Όλα είναι εκεί. Στο έργο και μόνο στο έργο. Πως από αυτήν την  κατασκευή που είναι η θεατρική παράσταση θα περάσεις από το ψέμα στην αλήθεια κι αντίστροφα. Πως θ’  αντιμετωπίσεις αυτές τις αντιφατικές έννοιες με την ίδια καθαρότητα.  Από την αλήθεια στο ψέμα. Κι απ’ το ψέμα στην αλήθεια. Πιστεύω ακόμα το ίδιο. Στα δεκαέξι μου ήρθα σε επαφή με το θέατρο της Αριάν Μνούσκιν και του Πήτερ Μπρούκ άλλη μια μεγάλη επίσης αποκάλυψη για μένα.

Καλλιτέχνης που θαυμάζω ο Πήτερ Μπρούκ.    

«Η Αποθέωση της τρέλας» είναι μια αυτοβιογραφική νουβέλα του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, που είναι γραμμένη στα γαλλικά λόγω της τολμηρής γλώσσας και των ακραίων καταστάσεων. Ο Στριντμπεργκ με έναν κυνικό τρόπο μας αφηγείται την ιστορία του πρώτου του γάμου. Εκεί υπάρχουν επίσης όλα τα θέματα και οι ιδέες που τον απασχόλησαν κι ανέπτυξε σχεδόν σ’ όλα του τα έργα. Από τον ρεαλισμό περνάει με ιλιγγιώδη ταχύτητα στον εξπρεσιονισμό κι από τον εξπρεσιονισμό στο ρεαλισμό. Ένας καταιγιστικός μονόλογος ενός ιδιοφυούς μυαλού  που στέκεται πάνω από την τρέλα, που «παίζει» συνέχεια με το μυαλό του θεατή που καταλήγει σε απόλυτα συμπεράσματα κι αμέσως το επόμενο λεπτό τα αναιρεί οδηγώντας μας να αντικρύσουμε με απόλυτο τρόπο τις εκατομμύριες αλήθειες που υπάρχουν στη ζωή.   

Η ιδιαιτερότητα του κειμένου είναι καταφέρεις να ακολουθήσεις λεπτό προς λεπτό τη σκέψη ενός τόσο μεγάλου συγγραφέα. Επίσης είναι μια νουβέλα που πρώτη φορά διασκευάζεται και παίζεται στο θέατρο παγκοσμίως. Παγκόσμια πρώτη στην Ελλάδα.

Δεν πιστεύω στην επικαιρότητα. Ένα τόσο σημαντικό έργο δεν έχει καμία σχέση με την επικαιρότητα μιας εφημερίδας. Το έχω πει πολλές φορές, πως τέτοιοι μεγάλοι συγγραφείς δημιουργούν το τώρα. Έχουν ξεπεράσει τη δοκιμασία του χρόνου και καθορίζουν οποιοδήποτε παρόν.

Το θέατρο του ελάχιστου. Αυτό το θέατρο θέλω να κάνω. Μόνο μέσα από την ελλειπτικότητα και την ακινησία κι όχι μέσα από την πιστή απεικόνισης μιας πράξης ανακαλύπτουμε το πραγματικό νόημα.

Επόμενα σχέδια; Η επανάληψη μιας παλιότερης θεατρικής παράστασης το «Ταξίδι στην Άκρη της νύχτας», του Σελίν στην εξαιρετική μετάφραση της Σεσίλ Ιγγλέση Μαργλέλου κι άλλη μια διασκευή πάνω στους Δαιμονισμένους του Ντοστογιέφσκι και τον Μέγα Ιεροεξεταστή.

Όνειρο που έγινε πραγματικότητα; Το πρώτο μου ταξίδι στο Παρίσι- που είναι και η αγαπημένη μου πόλη- με τους δυο αγαπημένους μου φίλους τον Bertrand και τη Στέλλα. Κι ύστερα με τον Bertrand, ιδανικοί συνταξιδιώτες γυρίζοντας την Ευρώπη.  

Μετάφραση Αντώνης Γαλέος. Σκηνοθεσία/Διασκευή:Κωνσταντίνος Χατζής. Επιμέλεια κίνησης:Χριστίνα Βασιλοπούλου. Σκηνική εγκατάσταση:Λία Ασβεστά. Φωτογραφίες:Karol Jarek. Παραγωγη:5η εποχή τέχνης.

Ερμηνεία: Γιώργος Παπαπαύλου.

Info
Θέατρο Άλμα (Ακομινάτου 15). Τηλέφωνο κρατήσεων 210 5220100 κ viva.gr. Ημέρες/ώρες παραστάσεων: Πέμπτη 28/03 20:00 Παρασκευή 29/03 20:00 Σάββατο 30/03 21:00 Κυριακή 31/03 18:00. Τιμές εισιτηρίων 13 & 10 ευρώ(μειωμένο).

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΑΡΑΖΗ