Κάτινα…σαλαμάκι
«Όταν ήμουν νέος έκανα ό,τι ήθελα, τώρα ό,τι μπορώ» λέει ο Κώστας Βουτσάς όταν τον συναντάς σήμερα, διατηρώντας το χιούμορ του, όπως το γνωρίσαμε όλοι από το ελληνικό σινεμά.
Μεταξύ αυτών που ήθελε τότε ήταν να κάνει την «Κάτιναααα» (Έλσα Ρίζου) να βγαίνει από τα ρούχα της, όταν της ζητούσε επίμονα «σαλαμάκι» στην ταινία «Ο γόης». Μία παρεξήγηση ανάγκασε την Έλσα Ρίζου να γίνει υπηρέτρια (έστω και ψέματα) στην εν λόγω ταινία που ακόμα και σήμερα προκαλεί γέλιο.
Καταλυτική ήταν και η συμβολή της Ασημίνας, ή Λαμέ όπως η ίδια επιθυμούσε να την αποκαλούν στο «Αχ, αυτή η γυναίκα μου». Η Μαρία Κωνσταντάρου ως «υπηρετικόν προσωπικόν» φόρεσε τα φουστάνια της κυρίας της Αλίκης Βουγιουκλάκη και την υποδύθηκε με σήμα κατατεθέν την πλήρη ανικανότητά της να μιλήσει σωστά ελληνικά. Εκεί εξάλλου, κρυβόταν και το αστείο του χαρακτήρα της.
Η Μαριγώ στη «Χαρτοπαίχτρα» δεν ήταν μόνο υπηρέτρια αλλά και η «τσαούσα» του σπιτιού, που έβαζε σε τάξη την σχεδόν διαλυμένη οικογένεια της Ρένας Βλαχοπούλου και του Λάμπρου Κωνσταντάρα. Το άχαρο ξύπνημα της Σαπφούς Νοταρά για να λειτουργήσει ως «γούρι» για την κυρία της (Ρένα Βλαχοπούλου) είναι εξαιρετική στιγμή στην ταινία.
Η κωμωδία «Μια τρελή τρελή οικογένεια» (προσωπική εκτίμηση από τις καλύτερες του ελληνικού κινηματογράφου) τα είχε όλα: πλούτη, τρέλα, μία Πάστα Φλώρα (Μαίρη Αρώνη) στα καλύτερά της, το «τρίο» των Αλεξανδράκη-Καρέζη- Καλλιβωκά, τον κακομοίρη πατέρα Διονύση Παπαγιαννόπουλο και την κατάξανθη Νίτσα Μαρούδα ως Φιλιώ να προσπαθεί να πιάσει τα γιουβαρελάκια.
Η Άννα Φόνσου ως Καλλιόπη αποτέλεσε την πέτρα του σκανδάλου στο «Όλοι οι άνδρες είναι ίδιοι». Όμορφη, ζουμερή και προκλητική, προσπαθούσε να βγάλει το ψωμί της υπηρετώντας αλλά και ιντριγκάροντας με μαεστρία τον Γιάννη Βογιατζή, τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο και όποιο άλλο αρσενικό περνούσε από μπροστά της.
Μπορεί η Ελενίτσα να ήταν του δημοτικού αλλά ο Αντωνάκης της, της είχε και υπηρέτρια για την βοηθά στις δουλειές του σπιτιού. Έτσι, η μετέπειτα κυρία Κοκοβίκου είχε πάντα στο πλευρό της την Παγώνα, κατά κόσμον Κατερίνα Γώγου στην εκπληκτική ταινία του 1965 «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα».
Η Αλίκη Γεωργούλη δε μπορούσε να βγάλει άκρη όταν τα αφεντικά της, για να καλύψουν τις δικές τους απατεωνιές, την κατηγόρησαν ως κλέφτρα. «Πανάγοοο!!!» φώναζε ως Τασία Μπέρμπερη και ο αρραβωνιαστικός της εμφανιζόταν για να υπερασπιστεί την τιμή της.
Αν και στον «Ηλία του 16ου» δεν είχε πρωταγωνιστικό ρόλο, ο χαρακτήρας της υπηρέτριας είναι αυτός που υποκίνησε την ιστορία.
Παρεξηγήσεις όμως προκάλεσε στο ζευγάρι Σταυρίδης-Κοντού, η υπηρέτριά τους Μάρθα Βούρτση, όταν η κυρία της σε ένα ρεπό της έδωσε να φορέσει τα «Κίτρινα Γάντια». Με αφορμή αυτό, ξεκίνησε ένας κύκλος παρεξηγήσεων με το δίδυμο των Γκιωνάκη-Σταυρίδη να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας.
Η Τζόλυ Γαρμπή υπήρξε περισσότερο παραμάνα παρά υπηρέτρια. Πάντα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη υποδύθηκε την αγαπημένη της υπηρέτρια, που περισσότερο λειτουργούσε σαν μητρική φιγούρα παρά σαν υπάλληλος.
Για του λόγου το αληθές: Η Λίζα και η άλλη, Χτυποκάρδια στο θρανίο και Η νεράιδα και το παλικάρι είναι ταινίες με τη Γαρμπή στον τιμημένο από τον ελληνικό κινηματογράφο ρόλο της προστάτιδας - υπηρέτριας.
Εκείνη όμως που στην κυριολεξία έκανε καριέρα παίζοντας την υπηρέτρια είναι η Δέσποινα Στυλιανοπούλου. Με ταπεινή καταγωγή από την επαρχία, γνώσεις δημοτικού στην καλύτερη των περιπτώσεων, τσαχπινιά και μπρίο, η Στυλιανοπούλου «πέταγε μαργαριτάρια» προκαλώντας γέλιο.
Extra info: το 1967, θεωρήθηκε «έτος Στυλιανοπούλου», επειδή είχε συμμετάσχει σε 12 διαφορετικές ταινίες μέσα στον ίδιο χρόνο.
Σόφη Ζιώγου
[email protected]