Who is who: Χάλι Μπέρι

who-is-who-xali-mperi

ΤΡΙΤΗ, 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012

Πρώην μοντέλο και νυν βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός, η Χάλι Μπέρι βρίσκεται αυτό το διάστημα στην αισθηματική κομεντί «New year’s eve» σε ένα λαμπερό καστ, παρατείνοντας για λίγο ακόμη τη διάρκεια των εορτών.

Η Μαρία Χάλι Μπέρι γεννήθηκε στις 14 Αυγούστου 1966 στο Κλίβελαντ του Οχάιο και μεγάλωσε μαζί με τη μητέρα της Τζούντιθ Αν (νοσοκόμα ψυχιατρικής κλινικής), τον πατέρα της, Τζέρομ Τζέσι (που εργαζόταν στο ίδιο νοσοκομείο με τη μητέρα της και αργότερα έγινε οδηγός λεωφορείου) και τη μεγαλύτερή της αδερφή, Χάιντι.

Το όνομα Χάλι, οι γονείς της το εμπνεύστηκαν από ένα τοπικό πολυκατάστημα που ονομαζόταν έτσι, ενώ το 1971 άλλαξαν το όνομά της σε Χάλι Μαρία Μπέρι, έτσι ώστε το Χάλι να μην είναι το μεσαίο της, αλλά το κανονικό της όνομα.

Στα 4 της οι γονείς της χώρισαν και η Μπέρι μεγάλωσε με την αδερφή της και τη μητέρα της, χάνοντας επαφές με τον πατέρα της, ο οποίος δεν γνωρίζει τι έχει απογίνει. Κάνοντας διάφορες δουλειές για χαρτζιλίκι, όπως υπάλληλος σε πολυκαταστήματα κ.λπ., κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 ξεκίνησε σπουδές στο Κολέγιο και πήρε μέρος σε διαγωνισμούς ομορφιάς, κερδίζοντας διάφορους τίτλους όπως «Μις Οχάιο» το 1986, ενώ ήταν και η πρώτη Αφρο-αμερικανίδα υποψήφια «Μις Κόσμος» την ίδια χρονιά, όπου βγήκε έκτη. Σε κάποια συνέντευξή της στους παραπάνω διαγωνισμούς είχε αναφέρει ότι θα ήθελε να ασχοληθεί με τα μίντια στο μέλλον ή με το χώρο της διασκέδασης, αρχίζοντας να κατευθύνεται σιγά-σιγά προς τα φώτα του κινηματογράφου και της τηλεόρασης.

Από το μόντελινγκ στην υποκριτική

Στα τέλη της δεκαετίας, η Μπέρι μετακόμισε στο Ιλινόις προκειμένου να ασχοληθεί με το μόντελινγκ, αλλά και την υποκριτική και ο πρώτος της ρόλος έφτασε το 1989 στην τηλεοπτική σειρά «Living dolls» (η οποία σχετιζόταν με τη γνωστή και στη χώρα μας σειρά «Ποιος είναι το αφεντικό;» με τον Τόνι Ντάνζα), στα γυρίσματα της οποίας η διάσημη ηθοποιός έπεσε σε κώμα και διαγνώστηκε με διαβήτη τύπου 1. Επανήλθε γρήγορα και συνέχισε με τηλεοπτικές σειρές και το 1991 έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο στη δραματική ταινία του Σπάικ Λι «Jungle fever», πλάι στον Γουέσλι Σνάιπς, κερδίζοντας μάλιστα υποψηφιότητα βράβευσης από τους κριτικούς του Σικάγο, για την ερμηνεία της ως ναρκομανής.

Η κομεντί «Strictly business» την ίδια χρονιά ήταν το επόμενό της βήμα, ενώ παράλληλα πέρασε και από την επιτυχημένη αμερικάνικη σειρά «Knots landing», όπως και από το καστ της περιπέτειας «Ο τελευταίος πρόσκοπος» του Τόνι Σκοτ με τον Μπρους Γουίλις, όπου υποδύθηκε την στριπτιζέζ, Κόρι.

Γυρνώντας και πάλι στην κομεντί, βρίσκεται στο πλευρό του άρχοντα του είδους, Έντι Μέρφι, στην ταινία «Boomerang», η οποία έφερε στα ταμεία 131 εκατομμύρια δολάρια και για πολλούς θεωρείται η ταινία που έκανε διάσημη τη Χάλι Μπέρι. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Ρέτζιναλντ Χάντλιν, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι μόλις είδε τη Χάλι να διαβάζει το ρόλο στις οντισιόν, κατάλαβε αμέσως ότι την ήθελε για την ταινία, αλλά φοβόταν τις αντιδράσεις του Μέρφι, επειδή τότε ήταν ακόμη νέα στο χώρο και άπειρη. Ο Μέρφι, όμως, είχε ακριβώς την ίδια αντίδραση με το σκηνοθέτη και κατάλαβε πως δεν χρειαζόταν πλέον να δουν άλλες ηθοποιούς. Η θέση είχε καλυφθεί.

Στις αρχές του 1993 και μάλιστα ακριβώς μετά τα μεσάνυχτα της 1ης Ιανουαρίου του ’93, η Μπέρι παντρεύτηκε τον πρώην παίκτη μπέιζμπολ Ντέιβιντ Τζάστις, με τον οποίο όμως χώρισε το 1997, πέφτοντας σε κατάθλιψη. Όπως έχει δηλώσει η ίδια, μάλιστα, είχε φτάσει σε σημείο να σκέφτεται την αυτοκτονία, αλλά την απέτρεπαν οι δραματικές συνέπειες που θα είχε κάτι τέτοιο στη μητέρα της.

Το 1993 βρίσκεται σε 2 ταινίες, την κομεντί «Father hood» με τον Πάτρικ Σουέιζι και τη δραματική ταινία «The program» του Ντέιβιντ Σ. Γουάρντ, ενώ αποτυγχάνει να πάρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην «Ανήθικη πρόταση» -ο οποίος πήγε στη Ντέμι Μουρ-, αφού δεν της δόθηκε ευκαιρία ούτε να περάσει από οντισιόν.

Η επόμενη χρονιά κρύβει μια μεγάλη επιτυχία στην οποία συμμετέχει και η Χάλι Μπέρι, την κινηματογραφική μεταφορά των «Flintstones» στη μεγάλη οθόνη, η οποία έφτασε τα 341 εκατομμύρια στο box office και η διάσημη ηθοποιός βρέθηκε υποψήφια για βραβείο Saturn, αλλά και Mtv ως το πιο πολυπόθητο θηλυκό.

Έχοντας απορρίψει το ρόλο της Σάντρα Μπούλοκ στο «Speed», το 1995 υποδύεται την πρώην ναρκομανή που διεκδικεί ξανά το παιδί της στη δραματική «Losing Isaiah», απέναντι στην Τζέσικα Λανγκ, θέλοντας να δοκιμάσει πιο δραματικούς ρόλους. Την επόμενη χρονιά βρίσκεται στο θρίλερ «Κρίσιμη απόφαση» με τον Κερτ Ράσελ κερδίζοντας βραβείο Blockbuster Entertainment με τα ταμεία να γεμίζουν με 120 εκατομμύρια δολάρια και αμέσως μετά επιστρέφει στην κομεντί με το «Race the sun» δίπλα στον Τζέιμς Μπελούσι.

Το 1997 κατάφερε να αποδείξει το πόσο ευπροσάρμοστη είναι όσον αφορά τις υποκριτικές της ικανότητες, στην κομεντί «B*A*P*S», η οποία κατά τ’ άλλα «θάφτηκε» από τους κριτικούς, ενώ και με την επόμενή της ταινία-πολιτική σάτιρα, «Bulworth» του Γουόρεν Μπίτι, κατάφερε να λάβει θετικά σχόλια, ερμηνεύοντας το ερωτικό ενδιαφέρον –και όχι μόνο- του γερουσιαστή τον οποίο ενσαρκώνει ο ίδιος ο Μπίτι.

Λίγο πριν φύγει η δεκαετία, η Μπέρι κερδίζει Χρυσή Σφαίρα, βραβείο Emmy, Image κ.ά., στη βιογραφική τηλεταινία «Introducing Dorothy Dandridge», υποδυόμενη την ηθοποιό που ήταν η πρώτη μαύρη γυναίκα υποψήφια για Όσκαρ το 1954, Ντόροθι Ντάντριτζ.

Η… ηρωίδα Χάλι

Μπορεί η κομεντί να την χαρακτηρίζει, αλλά η Μπέρι φαίνεται πως θέλει να βάλει και λίγη δράση στην καριέρα της. Το 2000 μεταμορφώνεται στην υπερ-ηρωίδα Στορμ στην κινηματογραφική μεταφορά της σειράς κόμικς της Marvel «X-Men», σκηνοθεσίας Μπράιαν Σίνγκερ, πλάι στον Χιου Τζάκμαν, τον οποίο συναντά και στα επόμενα 2 σίκουελ, το «X-Men 2» το 2003 και το «X-Men: the last stand» το 2006.

Οι κριτικές υπήρξαν θετικές ειδικά στην πρώτη και τη δεύτερη ταινία, ενώ το box office «πήρε φωτιά» με εισπράξεις 296 εκατομμύρια από την πρώτη ταινία, 407 εκατομμύρια από τη δεύτερη και 459 εκατομμύρια από την τρίτη.

Το 2001 δίνει ξανά ραντεβού με την περιπέτεια, ενώ συναντά και πάλι τον Χιου Τζάκμαν στο «Κωδικός: Swordfish», με τον Τζον Τραβόλτα και τη Μπέρι σε ρόλους κατασκόπων και τον Τζάκμαν σε ρόλο του δεύτερου καλύτερου χάκερ του κόσμου. Η ταινία αποδεικνύεται blockbuster και η Μπέρι γυρνάει την πρώτη της topless σκηνή μπροστά στον αμήχανο Τζάκμαν, αυξάνοντας τον τραπεζικό της λογαριασμό κατά 2,5 εκατομμύρια δολάρια. Η ίδια δήλωσε ότι το αποφάσισε καθώς είχε και τη συγκατάθεση του νέου της συζύγου, Έρικ Μπενέτ, τον οποίο παντρεύτηκε την ίδια χρονιά. Την υποστήριξή του δήλωσε πως είχε και στην υπόθεση όπου κατηγορήθηκε για πρόκληση τροχαίου ατυχήματος και εγκατάλειψη του θύματος, παρ’ όλ’ αυτά ο γάμος τους κρατά μόλις 4 χρόνια, για να λήξει το 2005.

Στη δράση μπαίνει και το 2002, στο πλευρό του Πιρς Μπρόσναν ως Τζέιμς Μποντ στην 20η ταινία της πασίγνωστης κατασκοπικής σειράς, με τίτλο «Τζέιμς Μποντ: Πέθανε μια άλλη μέρα», όπου υποδύεται την Αμερικανίδα πράκτορα. Οι εισπράξεις της ταινίας ξεπερνούν τα 430 εκατομμύρια και οι εισπράξεις της Μπέρι φτάνουν τα 4 – καθόλου άσχημα. Στα γυρίσματα της ταινίας, ο Μπρόσναν, μάλιστα, κατάφερε να τη σώσει όταν η ίδια πνίγηκε τρώγοντας ένα… σύκο, καθώς γύριζαν την ερωτική σκηνή στην Κούβα.

Η επόμενη ταινία που τη μεταμορφώνει και πάλι σε ρόλο ηρωίδας, είναι η «Catwoman» του Πιτόφ, η οποία, όμως, δεν κατορθώνει να εντυπωσιάσει τους κριτικούς, ούτε να γίνει εμπορική επιτυχία. Η Μπέρι κερδίζει το Χρυσό Βατόμουρο χειρότερης ηθοποιού, η αμοιβή των 14 εκατομμυρίων δολαρίων, όμως, σίγουρα της απαλύνει τον «πόνο».

Η καριέρα και η ζωή της μετά το Όσκαρ

Το 2001 φτάνει στο απόγειο της μέχρι στιγμής καριέρας της στην υποκριτική, κερδίζοντας το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στη δραματική «Ο χορός των τεράτων» σκηνοθεσίας Μαρκ Φόρστερ. Η Χάλι Μπέρι υποδύεται τη γυναίκα του μαύρου θανατοποινίτη, την οποία ερωτεύεται ο λευκός δήμιός του (Μπίλι Μπομπ Θόρτον), που τρέφει έντονο ρατσιστικό μίσος για τους μαύρους. Οι κριτικές είναι θετικές, οι εισπράξεις ξεπερνούν κατά πολύ το budget της ταινίας και η Μπέρι κερδίζει πληθώρα βραβείων πέραν του Όσκαρ, όπως Screen Actors Guild, Ασημένια Άρκτο κ.ά., ενώ βρίσκεται υποψήφια και για Χρυσή Σφαίρα, BAFTA κ.λπ.

Με σκηνοθέτη τον Ματιέ Κασοβίτς, το 2003 πρωταγωνιστεί στο υπερφυσικό θρίλερ «Gothika» σε ρόλο ψυχιάτρου που ξυπνώντας ένα πρωί βρίσκεται πίσω από τις μπάρες, κατηγορούμενη για το φόνο του άνδρα της, καταφέρνοντας να τραβήξει τον κόσμο στον κινηματογράφο, αλλά χωρίς να εντυπωσιάσει τους κριτικούς.

Έχοντας χωρίσει από τον δεύτερο σύζυγό της, η διάσημη ηθοποιός ξεκινά σχέση με τον Γαλλο-καναδό Γκάμπριελ Όμπρι (σούπερ-μόντελ), το 2005, με τον οποίο δηλώνει πανευτυχής. Το 2008 φέρνει στον κόσμο και την κόρη τους, διάφορα απειλητικά μηνύματα ρατσιστικού τύπου, όμως, την αναγκάζουν να προσλάβει προστασία. Με τον Όμπρι χωρίζει επίσημα το 2010 και σήμερα μεγαλώνει μόνη της την κόρη της, ενώ βρίσκεται σε σχέση με τον ηθοποιό Ολιβιέ Μαρτίνεζ, τον οποίο γνώρισε στα πλατό του θρίλερ «Dark tide», σκηνοθεσίας Τζον Στόκγουελ.

Το 2007 πρωταγωνιστεί με τον Μπρους Γουίλις στην ταινία μυστηρίου «Perfect stranger» έναντι της αμοιβής των 10 εκατομμυρίων δολαρίων και στη συνέχεια βρίσκεται στο πλευρό του Μπενίτσιο Ντελ Τόρο στη δραματική «Things we lost in the fire» της Σούζαν Μπίερ, κερδίζοντας βραβείο BET, αλλά και βράβευση από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Παλμ Σπρινγκς.

Το 2010 μπαίνει στο ρόλο της Φράνκι στο ψυχολογικό δράμα «Frankie & Alice», με θέμα μια γυναίκα με διπλή προσωπικότητα, κερδίζοντας υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα και βραβείο BET, ενώ το διάστημα αυτό βρίσκεται στην αισθηματική κομεντί «New year’s eve» του Γκάρι Μάρσαλ, πλάι στη Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, τη Τζέσικα Μπίελ, τον Άστον Κούτσερ, τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο κ.ά., σε μια ταινία για τις ζωές ζευγαριών, αλλά και singles στην πρωτοχρονιάτικη Νέα Υόρκη.

Ενδεικτική φιλμογραφία: «Jungle fever» (1991), «Strictly business» (1991), «The last boy scout» (1991), «Boomerang» (1992), «Father Hood» (1993), «The program» (1993), «The Flintstones» (1994), «Losing Isaiah» (1995), «Executive decision» (1996), «Race the sun» (1996), «The rich man’s wife» (1996), «B*A*P*S» (1997), «Bulworth» (1998), «Why do fools fall in love» (1998), «X-Men» (2000), «Swordfish» (2001), «Monster’s ball» (2001), «Die another day» (2002), «X-Men 2» (2003), «Gothika» (2003), «Catwoman» (2004), «X-Men: the last stand» (2006), «Perfect stranger» (2007), «Things we lost in the fire» (2007), «Frankie & Alice» (2010), «Dark tide» (2011), «New year’s eve» (2011).