Ενστάσεις και προβληματισμοί για τις φετινές υποψηφιότητες των Oscars
Matt Sayles
ΤΡΙΤΗ, 19 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2019
Οι οχτώ ταινίες που θα διαγωνιστούν για το μεγάλο βραβείο της βραδιάς έχουν διχάσει ποικιλοτρόπως κοινό και κριτικούς.
Όπως κάθε χρονιά, έτσι και φέτος οι υποψηφιότητες των βραβείων Oscar έχουν αποτελέσει αφορμή για πολλές συζητήσεις, τόσο για το περιεχόμενο τους, όσο και για το παρασκήνιο. Η κατηγορία της καλύτερης ταινίας όμως είναι ίσως η πιο πολυσυζητημένη, αφού όλες οι ταινίες έχουν προκαλέσει αντιδράσεις και διχογνωμία στους κριτικούς και το κοινό.
Μέσω μιας ανοιχτής επιστολής, ο Spike Lee πρόσφατα επέκρινε της απόφαση των διοργανωτών των Όσκαρ να παραλείψουν την τηλεοπτική μετάδοση ορισμένων βραβείων σε τεχνικές κατηγορίες για να προβληθούν διαφημίσεις. Την επιστολή συνυπόγραψαν οι Martin Scorsese, Quentin Tarantino μεταξύ πολλών άλλων. Ο Lee φέτος είναι υποψήφιος για τρία Όσκαρ για το «BlacKkKlansman», το οποίο αφηγείται την ιστορία των Ron Stallworth και Philip Zimmerman, οι οποίοι κατάφεραν να παρεισφρήσουν στην Ku Klux Klan. Η ταινία του Lee είναι μεν βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, όμως πολλοί έχουν τονίσει πως ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος προσάρμοσε ποιητική αδεία αρκετές σημαντικές λεπτομέρειες. Ενώ ο τίτλος της ταινίας αφήνει να εννοηθεί πως ο Αφροαμερικανός Stallworth παρείσφρησε στην οργάνωση, στην πραγματικότητα ήταν ο εβραϊκής καταγωγής Zimmerman που επωμίστηκε αυτόν τον ρόλο.
Η βιογραφική ταινία του Freddie Mercury είχε μια εξαιρετικά δύσκολη παραγωγή που κράτησε περίπου δέκα χρόνια. Πέραν της απομάκρυνσης του Sacha Baron Cohen και αντικατάστασης του από τον Rami Malek, ο σκηνοθέτης Bryan Singer απομακρύνθηκε προς το τέλος των γυρισμάτων λόγω του άστατου και έκρυθμου χαρακτήρα του. Μετά την κυκλοφορία της ταινίας, πολλοί επέκριναν την απόφαση των παραγωγών να αποσιωπήσουν ορισμένες πτυχές της προσωπικής ζωής και σεξουαλικότητας του Mercury. Παρά τα προβλήματα όμως, η ταινία σημείωσε θραύση στα ταμεία και διακρίθηκε στις Χρυσές Σφαίρες και τα BAFTA.
Μαζί με την «Εννοούμενη» του Λάνθιμου, το ασπρόμαυρο δράμα του Alfonso Cuarón είναι ένα από τα μεγάλα φαβορί για διάκριση στα φετινά Όσκαρ. Το γεγονός όμως ότι η συγκεκριμένη ταινία είναι κατά βάση στα ισπανικά έχει προκαλέσει απορίες για την υποψηφιότητα της, αφού κανονικά θα έπρεπε να διαγωνιστεί μονάχα στην κατηγορία καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Εφόσον η ταινία του Cuarón μπορεί να είναι υποψήφια το βραβείο καλύτερης ταινίας, γιατί όχι και το «Ψυχρός πόλεμος» του Pawel Pawlikowski ή το «Κλέφτες Καταστημάτων» του Hirokazu Kore-eda; Παράλληλα όμως υπάρχει και ο «παράγοντας Netflix», που έχει απασχολήσει πολλά αντίστοιχα διεθνή φεστιβάλ.
Ο Christian Bale μας έχει συνηθίσει στις εκπληκτικές μεταμορφώσεις του στην μεγάλη οθόνη και η βιογραφική ταινία του Adam McKay για τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Dick Cheney δεν απογοητεύει. Το «Vice» έχει διακριθεί τόσο στα BAFTA, όσο και στις Χρυσές Σφαίρες, όπου ο πρωταγωνιστής απέσπασε το βραβείο καλύτερης ερμηνείας σε κωμωδία ή musical. Κατά την αποδοχή του βραβείου του όμως, ο Bale αστειευόμενος «αποκάλυψε» πως εμπνεύστηκε από τον Σατανά για τον ρόλο του, προκαλώντας την οργισμένη αντίδραση της κόρης του πρώην αντιπροέδρου, την Liz Cheney.
Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Bradley Cooper με την Lady Gaga έχει ξεχωρίσει για την μουσική και τις ερμηνείες του, όμως απέτυχε να βάλει φωτιά στα box office και κυμάνθηκε σε χλιαρά επίπεδα. Εντούτοις, το νέο ριμέικ είναι υποψήφιο για οχτώ βραβεία Όσκαρ, όμως ο Cooper εξέφρασε την δυσαρέσκεια του για το γεγονός ότι δεν αναγνωρίστηκε η σκηνοθετική δουλειά του.
Όπως στην περίπτωση του «BlacKkKlansman», η μαύρη κωμωδία του Γιώργου Λάνθιμου που αποτελεί ένα από τα μεγάλα φαβορί των Όσκαρ για διάκριση, αλλά έχει επικριθεί για ορισμένες ιστορικές ανακρίβειες. Πιο συγκεκριμένα, το σενάριο των Deborah Davis και Tony McNamara αγνοεί εντελώς τον σύζυγο της βασίλισσας Άννας, τον πρίγκιπα Γεώργιο της Δανίας. Παράλληλα όμως, ιστορικοί επισημαίνουν πως οι σεξουαλικές σχέσεις της βασίλισσας με την δούκισσα του Μάρλμπορο και την Abigail Hill είναι εμπνευσμένες σε μεγάλο βαθμό σε αβάσιμες φήμες.
Η πρώτη ταινία του υπερήρωα της Marvel «κατασπάραξε» τα box office πέρσι, με τα έσοδα της να ξεπερνούν τα 1,35 δισεκατομμύρια δολάρια – μονάχα οι ομόσταβλοι «Εκδικητές» τα πήγαν καλύτερα. Πέραν όμως της εισπρακτικής επιτυχίας, η ταινία ξεχώρισε για το καστ της και για το πώς εκθείασε την αφρικανική κουλτούρα και πολιτισμό μέσω του φανταστικού κρατιδίου της Wakanda. Η ανακοίνωση όμως για την δημιουργία ενός βραβείου για την «πιο δημοφιλή ταινία» έκανε πολλούς να σκεφτούν πως ήταν ένας πλάγιος τρόπος για να αναγνωριστεί η ταινία του Ryan Coogler , αφού στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας διαγωνίζονται κατά βάση ιστορικά δράμα και βιογραφικές ταινίες. Μετά τις αρνητικές αντιδράσεις, οι διοργανωτές των Όσκαρ απέσυραν το σχετικό βραβείο και έτσι η ταινία της Disney απέσπασε την πολυπόθητη υποψηφιότητα στην κατηγορία καλύτερης ταινίας.
Η ταινία του Peter Farrelly έχει αποκτήσει πολλούς θαυμαστές – ανάμεσα τους και ο Stephen Spielberg – και αφηγείται ιστορία του Αφροαμερικάνου τζαζίστα Dr. Don Shirley και την σχέση που αναπτύσσει με τον Ιταλοαμερικάνο οδηγό και σωματοφύλακα του Tony Vallelonga κατά την διάρκεια μιας περιοδείας στον αμερικάνικο Νότο. Ο σκηνοθέτης όμως αναγκάστηκε να απολογηθεί για την ανάρμοστη συμπεριφορά του, ενώ ο σεναριογράφος (και γιος του πραγματικού Tony) Nick Vallelonga είχε επικριθεί για ισλαμοφοβικές αναρτήσεις στο Twitter. Επιπροσθέτως η οικογένεια του Dr. Shirley τόνισε πως οι παραγωγοί ουδέποτε τους συμβουλεύτηκαν και χαρακτήρισε την ταινία «μια συμφωνία ψεμάτων». Ο πρωταγωνιστής της ταινίας Mahershala Ali ζήτησε μάλιστα από τους παραγωγούς να απολογηθούν για την σημαντική παράλειψη τους.